روايات

رواية الأميرة والمغترب الفصل السابع والعشرون 27 بقلم آلاء اسماعيل البشري

رواية الأميرة والمغترب الفصل السابع والعشرون 27 بقلم آلاء اسماعيل البشري

رواية الأميرة والمغترب الجزء السابع والعشرون

رواية الأميرة والمغترب البارت السابع والعشرون

الأميرة والمغترب
الأميرة والمغترب

رواية الأميرة والمغترب الحلقة السابعة والعشرون

في الصباح الباكر
-انتي رجعتي نمتي تاني يا سحر ؟؟
– لا يا ماما انا بس غمضت عينيا خمس دقائق
فاتن : حبيبتي انا طالعة المطار استقبل ابوكي اوعي ترجعي تنامي تاني لتتأخري عن امتحانك !!
سحر: لا ما تخافيش مش هارجع أنام …انا يا دوبك اذاكر لي شوية و اقوم اكل لقمة و البس …
– ربنا يوفقك… يالا عن اذنك
– بالسلامة و سلميلي على بابا
– أبقي اقفلي الباب عليكي من جوة كويس
– حاضر يا ماما
المجهول :انت بتقول ايه ؟؟ بنت ايه اللي لقتها عنده دي ؟؟؟
– زي ما بقولك يا باشا، و لما سألته قال لها أنه خبطها بالعربية و مالهاش حد تروح له
– بنت مين دي! هي ليليان عرفت اي معلومات عنها ؟؟
– لا يا باشا ..و لا قدرت تعرف اسمها حتى لإن ياسين اتدخل فورا و طردها
المجهول بتفكير: القصة دي مش داخلة دماغي يا منير…و محاوطته للقصر بالأمن بالطريقة دي معناها فيه وراها حكاية خطيرة
انا عايز معلومات مفصلة عن البنت دي …أكيد فيه حاجة وراها
– بس لو ليليان راحت تاني أكيد مش هيسييها تقابلها !!
اصلك ما شفتوش عمل فيها ايه لما كلمتها بس !! ليليان بتقول انها اول مرة تشوفه متعصب بالشكل ده !
– مين جاب سيرة ليليان ؟ لو انتو تروحو تزوروه صدفة …
مش انتو صحابه برضو ؟؟ و بعدين محدش يعرف علاقتك بليليان يعني هتروحو زيارة اصدقاء عادية و لا كإنك تعرف ان عنده ضيوف .
– ايوة و بعدين ؟؟
هتحاول تجمعلي اي معلومة و انت هناك و تبقي تخلي ليليان تحاول تقرب منه اكثر الفترة دي عشان تشغله عنها مفهوم؟؟
– حاضر يا باشا هأضبط موعد مع الشباب و اقولك في اقرب فرصة
اقفل منير الخط و دخل الى غرفة النوم
– ليلي … يالا يا حلوة ورانا شغل كثير عايزك في حاجة مهمة
ليليان بنعاس : شغل ايه ده حرام عليك !! الساعة ما عدتش سبعة و نص الصبح !! 😓
– يعني تسيبي ياسين يطير من ايديكي عشان تنامي لك ساعتين زيادة يا عب’يطة ؟!
اعتدلت في جلستها بتذمر: اففف عايزني اعمل ايه طيب؟؟🥴
منير بخبث -مش هو قالك هيكلمك لما يهدى؟؟ يبقى تتصلي بيه تفكريه انك موجودة في حياته ..تحاولي تسرعي موضوع جوازكم ده …تعملي أي حركة المهم تشغليه عن البنت اللي قاعدة في وشه دي !!
ليليان بتفكر : في دي معاك حق ..
منير : ألا قوليلي يا ليلي 🤔…هي البنت دي حلوة ؟؟ 🤔
ليليان بغيرة : مش اوي يعني 😒 🙄
منير بخبث: يعني بصراحة مين احلى انتي ولا هي ؟ 😁
ليليان بإندفاع : ايه المقارنة الغب”ية دي !! أكيد انا !! 😤
– طب ما تتقمصيش يا حلوة ..يالا اتصلي بيه عشان تفهمي الموضوع منه ..
خرجت سحر من البيت مبكرا كي تتجه نحو الباص و كان الشارع على غير العادة مزدحما بعض الشيء
حاولت الاسراع قليلا و فجأة صدمها احدهم بينما كان يركض في نفس الاتجاه و اسقط حقيبتها وكتبها
فنزلت لتلتقطها و نزل معها يساعدها بجمعهم
– أنا آسف يا آنسة لم أقصد
سحر بتذمر خفي : لا عليك 🙄
أمسكت بحقيبتها و كتبها و واصلت السير حتى الحافلة
كل هذا كان يحدث تحت انظار احدهم و هو يهمس
تمت المهمة بنجاح 🙂
استيقظ باكرا و اخذ حماما سريعا ثم صفف شعره و اخذ هاتفه
كان سيخرج لكنه تذكر تلك السا’قطة التي تحاول جره الى داخل لعبة خبيثة لا يعرف مدبرها
جلس على سريره ثم فتح هاتفه و راح ينظر إليهما بإشمئزاز عبر تطبيق الكاميرا و هو يتذكر كيف وضع الكاميرات يومها
فلاش
عادت ليليان و هي تمسك بكوبين و قنينة نبيذ
وضعت الكوب امامه و كانت تهم بفتحها
ياسين : انتي عارفة كويس اني ما باشربش و مع كدة مصرة تزعليني
ليليان : هتشرب معاي كاس بس .. عشان خاطري يا روحي ☺️
كانت تهم بأن تسكب لكنه قال بحدة : ليليان ..لو عايزة السهرة تعدي على خير تشيلي القر”ف ده من قدامي !! .
ليليان بخوف : حاضر حبيبي حاضر ما تزعلش مني .. دقيقة بس و اجيبلك عصير
عادت الى المطبخ و بقي ينظر في اثرها بإبتسامة غامضة
فور أن غابت اخرج ياسين قارورة صغيرة من جيبه و وضع قطرتين في كأسها الفارغ و اعاد القارورة لجيبه و في تلك اللحظة عادت بغنج و هي تمسك بكأس عصير ثم سكبت لنفسها من قارورة الخ”مر .. كأسا ثم اخرى ثم اخرى بينما يتبادلان أطراف الحديث
تابعها و هي تشرب و سايرها و هي تحاول اغراءه بكل طرقها المعتادة و بعد مدة قصيرة نظر الى ساعته ثم قام من امامها و هو يخرج من جيبه علبة بها كاميرتين مصغرتين
ليليان بسُكر : ايه ده يا حبيبي ؟؟ 🥴
– دي كاميرا يا روحي …🙂
قالها بإبتسامة ساخرة و هو يضعها في قطعة اثرية بالحائط بحيث تعطي صورة واضحة للصالة بأكملها و كذا باب الشقة
– و دي بتاع ايه …هو احنا هنصور فيلم مع بعض 😂
يا ريتك قلتلي عشان البس حاجة احلى 😁
– لا يا قلبي 🥰 انتي اللي هتصوريلي احلى افلام لانك بتوحشيني خالص فبحب اشوفك في أي وقت ..تعالي بقى اوضة النوم كدة عايزك في موضوع اللبس ده بالذات 😁
ثم توجه الى غرفة النوم فتبعته و هي تتمايل بسُكر و تستند على الباب و هي تقول : مش مصدقة انك معايا حبيبي 🥰
– و لا انا مصدق بصراحة 😂
قالها و هو يضع الكاميرا الثانية بمكان لا يمكن كشفه من الغرفة ثم اكمل و هو يخرج قميص نوم اسود مثير
– يالا يا روحي البسي القميص ده عايز اشوفه عليكي ☺️
ليليان بنعاس :حاضر يا قلبي 🥰
خرج من الغرفة فلبست القميص و لحقته الى الصالة
و ما أن وصلت إليه حتى ارتمت في احضانه و غطت في نوم عميق
ابتسم و هو يتذكر كلام الطبيب :
هذا الدواء إسمه البنزوديازيبينات، و هو من العقاقيير التي بإمكانها أن تسبب فقدان ذاكرة تقادمي مؤقت و خاصة إذا أُخذ مع الكحول… في هذه الحالة يكون تأثيره شديدا،
ياسين : ماذا تقصد بفقدان الذاكرة التقادمي المؤقت ؟
الطبيب : فقدان ذاكرة قصير المدى …اي نسيان الذكريات التي تكونت بعد اخذه بوقت قصير…
– فهمت …و لكن ماذا لو انتهى مفعول الدواء و استعادت اي من هذه الذكريات فورا بعدها ؟؟
– لا تقلق .. مفعول هذا العقار منوم ايضا …لذا فمن المستحيل ان تتذكر اي شيء بعد ان تستيقظ … تماما كما حدث معك يومها..
ابتسم ياسين و هو يهمس: هألاعبك بنفس لعبتك يا ليلي 😁
فور ان نامت ليليان توجه الى غرفة النوم و بعثر السرير و رمى بعض القطع من الملابس الداخلية الخاصة بليليان ارضا و كذا الحال في الحمام ثم اخذ احدى الاوراق الموجودة في محفظته و رماها بالقرب من رجل السرير و اخفاها هو يهمس بسخرية : عارف انك مش هتلاقيها ولا فاضية تنظفي حتى .. ما هي وساختك كثير هتلحقي على ايه ولا ايه بس 🙄😂 .
ذهب الى السفرة حيث كانت قد جهزت كل شيء للعشاء و تنتظر قدومه فقط
سكب بعض الطعام في صحنه ثم سكب القليل في صحن آخر
اكل القليل من كل صحن ثم سكب بعض العصير في كوب و ترك السفرة ليعود إلى الصالة و يأخذها في حضنه بعد ان بعثر شعرها و هيئنها و مسح أحمر شفاهها و تبرجها بفوضوية و هو يهمس من بين اسنانه
– ماشي يا ليليان هنشوف مين هيصطاد مين فينا ؟؟
قالها ياسين بسخرية و هو يربت على كتفها و جلس يشاهد التفاز و ينتظر أن تستيقظ
عودة من الفلاش
اقفل ياسين هاتفه و هو يتوعد لتلك السا’قطة و لصديقه الخائن و فجأة رن هاتفه و كانت هي المتصلة
ياسين : الو ليليان
ليليان : صباح الخير حبيبي
ياسين بخبث: صباح النور ☺️
ليليان : شايفة انك صاحي رايق و مزاجك احسن!
ياسين : ايوة احسن بكثير ☺️
ليليان : يبقى انا مستنية منك توضيح بخصوص …
ياسين بمقاطعة : اوك …نتقابل عندك في البيت بعد ساعة
ليليان بدهشة : بجد يا روحي ؟؟
ياسين بمزاح : و مستغربة كدة ليه ؟ مش كنتي عايزة نقعد و نتكلم ؟؟ و انا موافق اصلا كنت محتاجك في موضوع 🙂
ليليان بفرحة : طب حبيبي انا هأقفل عشان الحق أجهز
– طيب تمام ☺️.
اقفل الهاتف و هو يبتسم : حلو اوي… مش فاضل غير خطوة أخيرة و اخلص شغلي معاكي يا ليليان عشان أتفرغ بقى لصديقي العزيز منير و اعرف هو ذيل أي گلب بالضبط 🤔
تذكر أميرة فإبتسم بحب هامسا: زمانها صحيت
توجه الى غرفتها و طرق الباب
ما إن اقفلت ليليان الخط حتى قفزت من الفراش بحماس
منير بتساؤل : خير !! قالك ايه عشان فرحتي كدة؟؟
ليليان بفرحة : جاي بعد شوية 🥰
تذكرت شيئا ثم فزعت : انت لسة قاعد عندك ؟؟ قوم ساعدني الم الفوضى اللي عملتها يالاااااا زمانه جااااي !!! امشي قداااامي 😤
– يعني مش رايحة المجلة النهاردة ؟؟
– مجلة ايه بس ؟؟ مفيش حاجة اهم من ياسين ☺️
نادى ياسين بصوت عال
– أميرة ..انتي صاحية ؟
– ايوة …اتفضل
دخل ياسين بإبتسامته المعتادة : صباح الخير ☺️
– صباح النور ☺️
– شكلك النهاردة مرتاحة اوي مؤكد نمتي كويس ☺️
اميرة بفرحة : كلمت والدتي و اتطمنت عليها و طمنتها هاعوز ايه من الدنيا اكثر من كدة !! ☺️
ياسين : دايمة يا رب 🙂
أميرة : يا رب
ياسين : جعانة؟
اميرة بخجل: يعني ..
ياسين : يعني ايه ؟جعانة او لا ههه اميرة بإحراج : شوية
ياسين بعملية و هو يدفع كرسيها: طب اتفضلي قدامي
اميرة بتعجب : على فين؟؟
ياسين بعملية : هنجهز الفطار 🙄
اميرة بدهشة : نجهز !! مين اللي هيجهز ؟؟
نظر حوله بمزاح و قال : هو فيه حد غيرنا هنا ؟؟
اميرة بتعجب : لا بس دي اول مرة تسمحلي فيها اطلع من الاوضة !
ياسين :انا قلتلك قبل كدة انتي مش محبوسة ..و عموما يا ستي خلاص من النهاردة مفيش داعي اقفل عليكي الباب تقدري تطلعي بالكرسي بعجل زي ما تحبي
اميرة بفرحة: بتتكلم بجد !!
– أكيد … المهم ما تطلعيش برة البيت ..عشان سلامتك طبعا
دفع ذلك الكرسي بها الى الخارج
– يالا انا هأوصلك للمطبخ عشان تعرفي الطريق بعد كدة و تبقي تطلعي لوحدك لو احتجتي اي حاجة و انا مش موجود
صدمت أميرة و هي تقطع تلك الردهة و تنظر حولها بإنبهار
قال ياسين بإبتسامة : مرحبا بك في بيتي المتواضع 🙂
– بيت ايه و متواضع ايه !!! ماشاء الله ده. … ده قصر ؟!
كان حقا يشبه قصور الملوك و الامراء الذي كانت تقرأ عنهم في الروايات و الاساطير ..مع كل تلك التحف و اللوحات و الأثاث الفاخر..
وصل بها وسط انبهارها الى المطبخ
– و ده يا ستي المطبخ…يالا هنحضر سندويشات بسرعة
اميرة بضحكة إعجاب : ده مطبخ ! انا فكرته صالون !!
ياسين بضحكة : لا و الله !!
اميرة : اه و الله بسم الله ماشاء الله حلو اوي 😍 .
– طب اتفضلي طلعي جبنة و بيض و مربى من التلفزيون ..قصدي الثلاجة 🙄😂
ضحكت ثم اخرجت ما طلب منها و هي تنظر حولها : طب اقدر اساعدك ب ايه ؟
– طلعي الاطباق و الكوبايات
اميرة بمزاح : هلاقيهم فين اوعة تقول في النيش !! 😁
ياسين بضحكة :لا هناك ف الدرج ..طلعي الشوك كمان و انا هاحضر البيض بسرعة .
وضع ابريق الشاي على النار ثم امسك البيض و في تلك اللحظة رن هاتفه ففتحه و وضعه على وضع مكبر الصوت و هو يكمل خلط البيض
– الو نانسي …. صباح الخير
– صباح الخير سيدي …اتصلت لأذكرك بعد ساعتين لديك امضاء عقود مع شركة فيرمونت
– لم انس و سأكون في الموعد ابلغي كريس ان يأخذ العقود و ينتظرني هناك …هل هناك شيء آخر ؟؟
– أجل لقد أتصل جوش يقول ان الامر مستعجل
– حسنا سأتصل به لاحقا..اه نانسي الغي مواعيد الفترة المسائية و اتصلي بجيرارد من اجل تأكيد طلبية أجهزة الحاسوب التي طلبناها منهم
– حسنا سيدي طاب يومك
انتهى من المكالمة و هو يبعد البيض عن النار
– ناوليني طبقين يالا
رن هاتفه ثانية : الو إدوارد
إدوارد : صباح الخير سيد ياسين.. .
– من المؤكد أنك تتصل بخصوص صديقنا العزيز اليس كذلك ؟
-اجل
– هل من الممكن أن أتصل بك لاحقا انا الان مشغول قليلا
– حسنا
اقفل الخط فإقتربت أميرة منه و اعطته الطبقين و هي تقول : الظاهر عندك شغل كثير النهاردة
ياسين و هو يسكب البيض : كل يوم من ده… هاتي كوبايتك اسكبلك شاي
انتهى من تحضير الفطور و سكب شاي له و لها ثم جلس على الطاولة و هو ينظر : بصي كدة لنكون نسينا حاجة !
ضحكت أميرة و هي تقول : نسينا ايه ! 😂 انت اللي عملت كل حاجة انا مليش دعوة ..
– طب يالا اتفضلي بسم الله
تناولا الفطار معا و ساعدها الى ان انتهيا
– الحمد لله انا شبعت كدة
– طب اتفضلي قدامي
اميرة بتساؤل :على فين !؟
– هتشوفي بعد شوية
دفع بها الكرسي المتحرك حتى وصل الى غرفة مكتبه
فتح الباب و ادخلها
– دي اوضة المكتب و عليها مكتبتي الخاصة …فيها حاجات هتعجبك انا متأكد ☺️
اميرة بإنبهار : وااااااو !! كل دي كتب !! 😍
– بحب اقرا لما يكون عندي وقت فراغ ..اتفضلي ..اختاري اللي يعجبك عشان ما تحسيش بالملل لوحدك
اقتربت من الكتب و هي تنظر اليها بشغف شديد و فجأة صرخت بإعجاب : مش معقووووول !! عندك كتاب دافنشي كود الاصلي لدان براون !!
ابتسم ياسين بمزاح قائلا : و مالك استغربتي اوي كدة !!
– دورت عليه كثير مش لاقية النسخة الأصلية عادة الاقي المترجمة بس ..
ياسين : اهي قدامك يا ستي اتفضلي …
اخذته بإعجاب واضح بينما اكمل ياسين : تحبي ارشح لك كتاب تاني ؟
اميرة بحماس: يا ريت 🙂
اقترب ياسين من الرف العلوي وسحب كتابا
– اتفضلي ..48 قانونا للقوة ..اقريه و اديني رأيك فيه
اخذت أميرة الكتابين و اعادها الى غرفتها و هو يقول
– انا مضطر اسيبك دلوقت مرتبط بمعاد بعد أقل من نص ساعة يا دوب ألحق.
أميرة بإمتنان : ميرسي اوي ☺️
ياسين بإبتسامة: على ايه بالضبط ؟؟
– بجد حسيت بالراحة لما طلعت من جو الاوضة
-قلتلك من هنا و رايح انا هسيب لك الباب مفتوح تقدري تروحي لأي مكان ،
كان سيذهب لكنه تذكر شيئا فإلتفت إليها و قال
– أميرة انتي تقدري تتصلي بأي حد من التلفون اللي جبتهولك بس بشرط
هزت أميرة رأسها بتعجب : شرط ايه ؟
– اوعي تستعملي الشريحة بتاعتك القديمة ..هتستعملي الخط اللي على الفون و بس مفهوم ؟
– أقدر اعرف ليه ؟؟
– لإن الخط ده آمن
– ايوة يعني ايه
– كل اللي يهمك تعرفيه إنك طول ما انتي قافلة تلفونك و شايلة شريحتك انتي في أمان .. لو عندك ثقة فيا اعملي زي ما بقولك ماشي ؟
اومأت برأسها : حاضر
ياسين بإبتسامة: يالا دلوقت ارتاحي… سلام عليكم
اميرة : و عليكم السلام ☺️
وقف خارج غرفتها و هو يتصل
– إدوارد ما الاخبار ارجوك قل لي انك استطعت اختراق سجل مكالمات منير و معرفة المتصل
– للأسف الخط آمن
ياسين : فهمت … كنت واثقا من ذلك
حسنا لدي خطة اخرى سنترك منير للأخير
خرج ياسين و بقيت تنظر في اثره بإبتسامة ثم افاقت من شرودها و و اعتدلت في سريرها ثم اخذت ذلك الكتاب بحماس : يالا نسافر مع دافنشي كود دلوقت 😍
خرج ياسين و هو يوصي بيتر:
بيتر أنت المسؤول الاول عن المنزل حذار أن يدخل اي أحد الى الداخل بدون علمك …سيكون عقابك شديدا
– لا تقلق سيدي
امسك هاتفه و أتصل بجوش
– جوش ما الاخبار ؟!
– كما امرت سيدي ..أرسلت الطردان اليك و سيصلان في خلال ساعة على الاكثر
– هذا خبر جيد يا جوش !! إهتم بالباقي
اقفل الخط و أتصل بشخص: الطرود في الطريق احسن استقبالهم الى حين وصولي اتفقنا ؟
– مفهوم سيدي .
دخل منير الى احد المقاهي ليجد فادي في انتظاره
– اومال حاتم فين؟
– ما تسأل ..حاتم مثقل في الشرب و سهران للصبح ما راح يصحى قبل الساعة ثلاثة …ما علينا ..شو الموضوع المهم ؟
– عايزين نلم الجو مع ياسين من تاني
فادي : كيف ؟؟
– انت شايف أنه من يوم ما طلعنا سوا لبيت الجبل آخر مرة و هو بطل يطلع معانا او يكلمنا زي العادة …
فادي : ايه و شو المطلوب ؟
منير بتصنع الود : بصراحة انا ما يهونش عليا ده مهما كان صديقنا و ملوش غيرنا في كندا .. انا متابع اخباره من بعيد و ملاحظ أنه من يوم ما بعد عننا و هو وحيد مفيش ف حياته غير الشغل و بس .
فادي : اي بس الزلمة ما بدو يانا بحياته شو طالع بإيدنا نعمل ! ما نقدر نفرض حالنا عليه ! ما احنا جربنا عزمناه كذا مرة ولا مرة وافق كل مرة بيتحجج بعذر شكل
منير بخبث : طب ايه قولك نطب عليه في البيت ؟؟ ما اعتقدش هيطردنا ! اهو نحاول نصلح الوضع ما بيننا و نرجع المية لمجاريها ؟؟؟
– ما بعرف… لنشوف حاتم شو رأيه بالأول 🙄
– طب هأعدي عليكم المساء في مكاننا اوك ؟
– اوك مان
أخيرا انتهت من ترتيب البيت و لبسها و تبرجها و وقفت تنظر الى ساعتها بلهفة و فجأة رن جرس الباب
فتحت ليدخل ياسين بطلته الانيقة المعتادة فاحتضنته ليليان
– نورت بيتي حبيبي 🥰
حاول اخفاء تذمره و هو يقول : حلوة زي عادتك ليلي ☺️
توجه الى الصالة و جلس ذهبت خلفه و سألت : تشرب ايه ؟
– قهوة
– دقيقة و تكون عندك 🥰
غابت في المطبخ بينما توجه نحو الكاميرا الموجودة في الصالة و اخذها ثم عاد الى مكانه
عادت بكوب القهوة و هي تتمايل كالعادة ثم جلست امامه و
نظرت إليه مطولا ثم قالت : هاااا
ياسين بإبتسامة : ايه ؟!
– مش هتفهمني البنت دي تبقى مين و بتعمل عندك ايه ؟
ياسين ببرود : قلتلك امبارح ..البنت مصرية مغتربة كانت هتعدي الشارع خبطتها بعربيتي و شفتي اللي حصلها …لما عرفت أن مالهاش مكان تروح عليه جبتها معايا البيت
– طب و هي كانت رايحة فين يعني لما خبطتها ؟! كنت خذها هناك
امسك ياسين كوب القهوة و هو يرتشف بهدوء قائلا : كانت رايحة مصر عشان اقامتها خلصت.
– طب تروح مطرح ما كانت رايحة وتبقى اتحلت المشكلة
ياسين : ده كلام يا ليلي ؟! اخبطها و تبقى متجبسة مرتين و اطلعها في طيارة و اقولها امشي ارجعي بيتكم ؟؟ ما تكوني منطقية !!
ليليان بتذمر: يوووه بقى .. ماهي قعدتها كمان مش مريحاني !
ياسين بإبتسامة ماكرة: ليه ؟ تكونيش غيرانة منها ! 🤔😉
ليليان بغيظ : و اغير منها على ايه ؟ انت ما شفتهاش عاملة ازاي ؟؟ لابسة شوال و تلاقي شعرها عامل زي كومة القش و الا مكانتش مغطياه و هي في كندا
اخفى ياسين استيائه من كلام ليليان المستفز عنها و اومأ بإبتسامة فقط بينما اكملت هي
– الا ما قلتليش هي اسمها ايه ؟؟
– يهمك اسمها ف ايه ؟؟
– فضول بس
– سيبينا من سيرة الناس ..خلينا في موضوعنا
– موضوع ايه ؟
– مش لاقي ورقة عليها كود مهم بتاع حساب بنك خايف تكون وقعت عندك في البيت لما سهرنا ليلتها ..فقلت اعدي عليكي ادور عليها او اشوف يمكن لقيتيها و انتي بتنظفي
ليليان بتعجب : مش فاهمة بتتكلم عن ايه !
ياسين : ورقة كانت معاي و ضيعتها يوم ما جيت عندك …طب تسمحيلي ادور عليها؟
ليليان بدهشة : تدور فين؟؟
ياسين : ما تركزي معاي يا ليلي 🤔…قلتلك يمكن وقعت هنا او في اوضة النوم
وقف ياسين يتفقد الصالة و يفتش تحت الاريكة وسط حيرتها ثم قال
– بصي انتي هنا و انا هشوف ف اوضة النوم
توجه إلى غرفة النوم و فورا الى تلك الكاميرا وضعها في جيبه بخفة و التفت هنا و هناك يبحث عن الورقة في تلك اللحظة دخلت ليليان التي لم تزل علامات الدهشة بادية عليها
رفع الملاءة و القى نظرة بالقرب من رجل السرير
– اهي ..الحمد لله لقيتها ☺️
أخذها و خرج وسط صدمة ليليان
جلس على الاريكة بإرتياح و راح يرتشف قهوته ثانية
خرجت ليليان تحاول أن تفهم ما الذي حدث
– ياسين انا لسة مش فاهمة الورقة بتاعتك كانت في اوضتي بتعمل ايه؟
– ما قلتلك .. وقعت مني لما كنت انا و انتي سوا
ليليان بعدم فهم : ده اللي هو امتى ؟؟
ياسين بتصنع التعجب: ليلي هو انت بجد مش فاكرة ايه اللي حصل يومها ولا بتستعبطي؟
– لا انا عايزة اعرف منك ! ايه اللي حصل ؟
وضع فنجان القهوة و هو يتذكر ثم قال
– انت شربتي كاسين او ثلاث مش فاكر .. بعدين قلتلك كفاية شرب خلينا نتعشى و قمنا اتعشينا سوا و رجعنا للصالون شربتي كمان كاسين بعدين قلتي هتدخلي تغيري هدومك بس اتاخرتي
ليليان بتعجب : ها!! و بعدين ؟!
ياسين : بعدين رحت وراكي اشوف ايه الموضوع
لقيتك يتغيري هدومك و بتلبسي قميص النوم إياه …
وضع ياسين رأسه بتصنع الندم و قال : انا آسف يا ليليان
حاسس اني كنت نذ’ل معاكي لإن شكلك مكنتيش في وعيك و مش فاكرة اللي حصل
ليليان بضياع : ايوة يعني ايه اللي حصل ؟؟!
ياسين بإحراج مصطنع : بصراحة انا لما لقيتك بقميص النوم ضعفت و … لم يكمل الجملة و وضع يديه على رأسه بتصنع الندم : آسف لإني استغليت الموقف و مش عارف ازاي حصل اللي حصل
شردت ليليان في ذلك اليوم و تذكرت وضع غرفة النوم صباحا و كذلك الحمام و قالت في نفسها : يعني بجد حصل !! ☺️
تهلل وجه ليليان بفرحة حاولت أن تخفيها
– يعني قصدك ليلتها حصلت ما بيننا علاقة ؟!
– يعني بجد مش فاكرة حاجة ؟؟
هنا هزت رأسها بضياع …يمكن معاك حق ثقلت في الشرب زيادة ..
اقتربت منه و الصقت جسدها بجسده و هي تهمس
– بس بلاش تحس بالذنب و الندم اوي كدة …ما احنا كدة كدة هنتجوز يعني ده امر طبيعي يحصل ما بيننا.
ياسين بندم مصطنع : بس انا كنت وعدتك اني مش هألمسك تاني لحد ما نتجوز لكن مش عارف ايه اللي جرالي 😓
– يالا حصل خير يا روحي ..
وقف ياسين و هو يعدل هيئته : طب انا هأمشي دلوقت هنبقى نتكلم وقت تاني
كان سينصرف لكنها حاوطت رقبته بيديها الإثنين و قالت
– نسيت تقولي البنت اللي قاعدة عندك دي اسمها ايه ؟
همس في اذنها :شيليها من دماغك يا ليلي ..دي مجرد بنت عيانة مستنيها تشيل الجبس عشان اوصلها المطار ما تخليش دماغك تروح لبعيد ماشي يا حلوة ؟؟
ليليان بحب : اوك حبيبي 🥰 و انا واثقة فيك
خرج و هو يرمي لها قبلة في الهواء و يقول : هأبقى أتصل بيك
تابعته و هي تهمس في سرها : انت غريب اوي يا ياسين …ساعات بارد و قلبك كإنه حجر و ساعات بيبقى مفيش أحن منك …
تذكرت ما قاله فإتصلت بحماس شديد
– منييييير !! إلحق عندي ليك خبر بمليون جنيه 🥰
– خبر ايه ده !!
– لا مش هينفع في التلفون .. الخبر ده يستاهل نحتفل بيه بكاسين
– شرب ايه عالصبح يا مجنونة !!
– لما تجي هتعرف إن كان عندي حق احتفل ☺️ او لا
بعد مدة
في احد المخازن القديمة
يقف رجلان مربوطان بسلاسل الى عمودين من اعمدة المخزن و هما ينزفان من كل مكان فجأة دخل و هو يخاف بحماس
– سااااامويييييل و اندروووووو 😀…. مرحبا بكم في ضيافتنا …اتمنى أن يكون رجالي قد استوصو بضيافتكم بشكل جيد 😍
سامويل بخوف : سيد ياسين !!!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الأميرة والمغترب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى