رواية الأميرة والمغترب الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم آلاء اسماعيل البشري
رواية الأميرة والمغترب الجزء الخامس والعشرون
رواية الأميرة والمغترب البارت الخامس والعشرون
رواية الأميرة والمغترب الحلقة الخامسة والعشرون
انتي مين يا روح أ’مك !!!! و بتعملي ايه في بيت خطيبي !!!
– خ…خ ط..يب مين !
– انتي هتستهبلي يا بنت انتي !! بقولك انطقي انتي مين ؟و قاعدة مع ياسين بأمارة ايه ؟؟ 😤😡
قالتها و هي تمسكها من ثيابها تهزها بغضب لدرجة أنها ضغطت على يدها المكسورة بشدة
فتأوهت أميرة بألم : سيبي ايدي من فضلك سيبيني ااااه 😓 😖
– أسيبك ايه يا متشردة انتي !! انتي لو مكنتيش عيانة انا كنت جبتك من شعرك من هنا لحد ما ارميكي في الشارع ..انطقي انتي مييييين ؟؟؟؟
– ليلياااااااان ؟!!!!
دوت صرخة ياسين في ارجاء الغرفة و فزعت ليليان فإبتعدت عنها بخوف بينما اكمل ياسين بغضب و هو يقترب من أميرة ليطمئن عليها
– انتي اتجننتي يا ليليان !! ايه قلة الادب دي !!! إزاي تتهجمي على ضيفتي في بيتي ؟؟ هاااااا !!!
ليليان بغضب : هي مين دي اصلا و بتعمل ايه عندك يا بيه 😒؟ عشان كدة كنت مطنشني طول الفترة اللي عدت …عشان جايب وحدة متشردة مقعدها في بيتنا !!
رمقها بنظرات حارقة قائلا : ليلياااااااان احترمي نفسك و اطلعي برة …انا جاي وراكي ! 😤
ثم نظر الى أميرة بعطف و قال : انتي كويسة ؟ فيه حاجة واجعاكي؟؟
اومأت أميرة بإحراج ممتزج بألم : لا مفيش 😓
نظر الى ليليان ثانية بينما بقيت في مكانها تنظر اليه بتحدي
فصاح بحدة : واقفة عندك بتعملي ايه ! قلتلك اطلعي !!
ليليان بتصنع الزعل : بس يا بيبي …
ياسين بغضب جحيمي : برااااا !!! 😡
خرجت مسرعة و هي تنظر الى أميرة بكره
ياسين بحنان : متأكدة انك مش موجوعة ؟؟ أتصل بدكتور؟
– لا مفيش داعي ..مفيش وجع 😔😓
– انا آسف عالفصل البايخ ده ..شوية و هارجع لك
خرج و ترك باب الغرفة مفتوحا
في الصالة
ليليان تقطع الصالة ذهابا و إيابا بغضب
ياسين بعصبية :ممكن افهم ايه اللي انتي هببتيه ده ؟!انتي طينتك ايه بالضبط ؟؟
– انا ما عملتش حاجة غلط 🙄 و بعدين انا اللي عملت و لا انت؟؟
– كل ده و ما عملتيش ؟؟؟ هو فيه وحدة محترمة تتهجم على بيوت الناس بالطريقة دي؟؟ لا و كمان بتضرب بنت ضعيفة عيانة مش قادرة تدافع عن نفسها حتى !!
ليليان بعصبية : أولا ده مش اي بيت ده بيت خطيبي يعني هيبقى بيتي …و ثانيا كنت عايزني اعمل ايه بعد ما بيتر طردني و هددني بالسلاح !! اضطريت ادخل غصب عنه لما عرفت انك هنا 😣
– طب و البنت الغلبانة اللي رايحة تتهجمي عليها !!
ليليان بتصنع الزعل: داخلة بيت خطيبي الاقي معاه وحدة كنت عايزني اعمل ايه يعني ؟ ارحب بيها و آخذها بالاحضان ؟؟ اي ست مكاني كانت هتعمل كدة و اكثر !! 🙄 😣
ياسين بجنون – انتي سامعة نفسك بتقولي ايه ؟؟ بتتكلمي و كإنك ماسكانا بالجرم المشهود ! البنت عندها كسور و لا انتي اتعميتي مش شايفاها متجبسة !!!
– ليليان بضيق : طب مين دي و بتعمل عندك ايه 😓
مسح ياسين وجهه بغضب و قال : البنت دي انا خبطتها بعربيتي و اتسببتلها بالكسور اللي انتي شايفاها دي …مش معقول اسيبها في الشارع و اجري !!
ليليان بتذمر -يا سلام !! تقوم تجيبها عندك البيت ؟؟! ما كنت تسيبها في المستشفى مثلا !!
– البنت مالهاش حد هنا و انا مش نذ’ل عشان اخبطها و اسيبها في المستشفى و انا عارف انها مالهاش أهل يراعوها
ليليان بضيق : طب وهي هتفضل هنا لحد امتى ؟؟
ياسين بغضب : و انتي مالك ؟؟؟ بتسألي ليه عن حاجة ما تخصكيش!!! هاااا ؟؟
ليليان : مش خطيبي و المفروض نتفق على كتب الكتاب الأسبوع ده !! ولا عايزنا ناخذها معانا شهر العسل كمان !!😤
حاول ياسين أن يتمالك اعصابه حتى لا يتهور اكثر ثم قال
– ليليان مش عايز اتكلم في أي موضوع دلوقت اتفضلي امشي
ليليان بتصنع الحب و هي تقترب منه بإغراء : يا حبيبي هو انا جاية دلوقت عشان تقولي امشي ؟؟ انا اصلا كنت جاية عشان انت وحشتني اوي و حبيت أقضي معاك وقت حلو …مش ملاحظ إنك مطنشني خالص الفترة دي؟
ياسين بمحاولة التحلي بالهدوء : ليليان انا على آخري من فضلك تطلعي برة لإنك لو فضلتي دقيقة واحدة زيادة مش هأضمنلك ممكن أعمل ايه !! اتفضلي اطلعي و أوعدك اول ما أهدى هأقابلك و هنتكلم على رواق
– حاضر …ماشية اهوو 😤
قالتها بغل و هي تنظر بإتجاه الغرفة : بس اعرف اسمها على الأقل
ياسين بلا مبالاة : مش هيهمك في حاجة …يالا مع السلامة
غادرت و هو ينظر في اثرها بغضب دفين ثم توجه الى غرفة أميرة
عند دانيال
كان يسير في ذلك المكتب ذهابا و إيابا ينتظر أتصالا هاتفيا
– ما الاخبار يا جورج ؟
– لقد تمكنت من اختراق الهاتف ..لا يوجد أي اتصال بالرقم الذي طلبته ولا أي اتصالات غريبة أخرى
– هل تفحصت الرسائل ايضا ؟؟
– اجل …هاتف الفتاة نظيف تماما ..لا يوجد سوى مكالمات والدتها و صديقات المدرسة و مجموعات عليها رسائل تتعلق بدراستها فقط
– حسنا ابقني على اطلاع في حال اي جديد
اقفل دانيال و هو يفكر : هذا يعني انك لا تعرفين حقا مكانها ! حسنا اذن ..اينما كانت تختبيء قريبتك الجميلة فمن المؤكد أنها ستظهر حين تعلم بخبر اختطافك أليس كذلك ؟؟ ففي الاخير أنت من انقذ حياتها !
إبتسم بمكر و أكمل : سنرى لكم من الوقت ستظلين مختبئة يا أميرتي.
بسبب الاصوات العالية ،كانت أميرة تستمع لكل ما دار بين ياسين و ليليان و هي ترتجف ليس من البرد و إنما كان شعور بغيض لم تستطع أن تستبين ماهيته !!
منذ أن سمعت كلمة “خطيبي” و هي تشعر بنغز في قلبها لا يهدأ : طب و انا مالي ؟؟ ما يخطب ولا يتجوز ولا يطلق ولا يعمل اللي يريحه ..ده الراجل حتى شكله عدى الاربعة و ثلاثين سنة ..
.و كمان الست حلوة و انيقة و باين عليها راقية زيه بالضبط. … لايقين اوي بصراحة 😣…. بس شكلها عصبية و قاسية و عقربة …لا لااا …ياسين مش كدة …ده متواضع و قلبه فيه حنية الدنيا ازاي يتجوز وحدة بالغرور ده !! طب انتي مالك يا أميرة ؟ هو هيسألك عن رأيك قبل ما يخطب مثلا !!
بس لا هي زودتها اوي !! هي حصلت تقول عني مشردة !!
لالا هي أكيد مش قاصداها هي تلاقيها غيرانة بس …و بعدين اي وحدة عندها راجل زي ياسين كانت هتغير عليه 🙄 ايوة غيرانة عليه .. بس ده مش مبرر ؟؟ تغير عليه ايوة بس مش لدرجة أنها تقلل من قيمتي و تهينني بالشكل ده !! 😓😭
كانت الافكار المتلاطمة بداخلها تسبب لها صداعل شديدا
أمسكت برأسها و هي تكاد تصرخ بأعلى صوتها
– هو حر في حياته ربنا يسعد قلبه طب انتي زعلانة ليييييه ؟؟؟ فاكرة ان واحد زيه هيبص لواحد زيك !!! اللي زينا ملهمش حق يفرحوا يا أميرة .. اوعي تنسي نفسك 😭💔😓
دخل ياسين الغرفة فوجدها تجلس على ذلك الكرسي المتحرك تبكي بحرقة و هي تعدل ثيابها التي بعثرتها ليليان
ياسين بأسف : أميرة انا آسف بجد حقك عليا …بطلي عياط بقى أوعدك انها مش هتضايقك تاني 😥
اميرة بحزن تحاول أن تخفيه : لا انا باعيط عشان زعلانة من نفسي حطيتك في موقف بايخ قدام خطيبتك و حصلت ما بينكم مشكلة بسببي 😔
جلس ياسين بالقرب منها و تنهد بعمق : لا انتي ملكيش دعوة …علاقتنا اصلا مش مستقرة اوي يعني
اميرة بتصنع اللا مبالاة :طبيعي اي علاقة مابين اثنين بيكون فيها مشاكل بس لما تكون العلاقة قوية و مبنية على الحب بتكون المشاكل دي غيمة صيف و تعدي ..
ابتسمت بإصطناعية و اكملت بكلمات تخرج رغما عنها: عموما لايقين على بعض و خطيبتك حلوة اوي الف مبروك 😔
كان يلاحظ نبرات صوتها و تعابير وجهها التي كانت تفضحها- رغم انها تحاول أن تظهر اللامبالاة – حتى ان بعض العبرات تجمعت رغما عنها بمقلتيها حين قالت آخر جملة لكنها اخفتها ببراعة
أراد ياسين إستفزاز مشاعرها أكثر ليتأكد مما يعتقده فقال بإبتسامة رضا : الله يبارك فيكي ☺️
في تلك اللحظة لم تستطع الصمود اكثر و انهارت تلك الدموع المتجمعة قسرا
رغم انها التفتت الى الاتجاه المعاكس لتخفي مشاعر القهر التي اجتاحت قلبها لا انه قد رآها و وصله الجواب
ابتسم في سره لكن تلاشت ابتسامته حين صدمته بجملتها
– أعتقد لحد كدة و كفاية..ما اقدرش اثقل عليك و اتسببلك بمشاكل مع حبيبتك أكثر من كدة .. انا هأمشي من هنا ..و شكرا على كل حاجة عملتها معاي 😣
نست للحظة بأن رجلها مكسورة و مجبسة و همت بالوقوف و هي تستند على الكرسي بيدها السليمة و فجأة صرخت من الألم حين ضغطت على رجلها و كادت أن تهوي ارضا …لكن !!
كانت يداه اسرع إليها حيث هب نحوها و اسندها بكلتا يديه و هو يصرخ بلهفة : أميييييرة !!!
أمسكها و الذعر واضح في عينيه
تقابلت نظراتهما في تلك اللحظة و كان قريبا جدا منها لدرجة أنه لأول مرة يرى سحر تلك العيون السوداء عن قرب و كأن الزمن قد توقف عندها
كان الإثنان ينظران لبعضهما البعض و كأنهما يتقابلان لأول مرة .
انتبهت أميرة من شرودها و حمحمت بإحراج : احم .. آسفة مش عارف ازاي نسيت و قمت …ممكن تساعدني ارجع السرير تاني ؟؟
افاق من توهانه و قال و هو مششت الذهن : ااه…طبعا …تعالي
اسندها على الكرسي المتحرك و اخذها الى السرير ..
كانت تنظر الى نفسها و هيئتها بإحراج
فهم بأنها تريد شيئا لكن الموقف الذي حصل قبل قليل اربكها و بعثر مشاعرها فلم تجرؤ على قول شيء
نظر إليها و فورا فهم ماذا تريد
– انتي ما غيرتيش هدومك خالص … ليه ! مع ان انا جايبلك هدوم كثير جوة
شعرت بالإحراج الشديد و لم تعرف بماذا تجيب ..
– هو ..بصراحة …انا كنت ..عايزة ..
– محتاجة مساعدة !! انا اقدر اساعدك 🙂
جحظت عيناها بصدمة و قبل أن تتكلم قاطعها و هو يحاول التخفيف من هول صدمتها بإبتسامته لطيفة
– لا ما يروحش فكرك لبعيد 😂 …انا اعرف اعمل كل حاجة و عينيا مغمضة
اميرة بتساؤل : مش فاهمة !!!
– هاساعدك تغيري …ايه اللي مش مفهوم في كدة ؟؟
ذهب الى غرفة تبديل الملابس و أحضر دريس و بعض قطع من ملابسها وضعها فوق السرير و قال بعملية
– بصي يا أميرة …انا لأسباب خاصة افضل احتفظ بيها لنفسي ما اقدرش اسيب معاكي ممرضة او حد تاني عشان يساعدك ،بس مش معنى كدة اسيبك في الحيرة اللي انتي فيها دي !! أكيد هأساعدك بأي حاجة اقدر عليها ! يالا
اميرة بإحراج : يالا ايه ؟؟ 😥
ياسين :أميرة انتي عندك ثقة فيا ولا لا ؟؟
نظرت إليه أميرة مطولا ثم قالت : ايوة…..واثقة فيك و الا مكنتش فضلت هنا في بيتك كل المدة دي .
اغمض عينيه و قال بمزاح : طيب خلاص يالا اساعدك تغيري هدومك عشان بعدها عندي ليكي مفاجأة هتعجبك 🙂
ساعدها متحاشيا لمسها قدر الإمكان و حين انتهت من اللبس و وضعت طرحتها قالت
– شكرا ليك انا خلصت
فتح عينيه بحبور : طب انا شوية و راجع لك ماشي؟
اومأت براسها : ماشي
في شقة ليليان
دخلت تدك الارض برجليها دكا من شدة الغضب
منير بسخرية : نفسي اشوفك مرة في حياتك بس داخلة البيت و انتي مبتسمة يا ليليان .
– ايوة اتريق حضرتك اتريق اوي !! ما انت مش عارف المصيبة اللي حصلت
منير بمزاح : ايه ..بيتر طردك تاني ؟ 😂
رمت ليليان حقيبتها بغضب شديد و هي تقول : يا ريت كان ضربني بالنا”ر حتى ولا اني أعيش الموقف الز’فت اللي عشته النهاردة مع ياسين !!
– يا ساتر !! ايه اللي حصل ؟؟اوعي تقولي أنه قفشك و انتي بتحطي الكاميرات ! 😱
– لا انا محطيتش اي كاميرا 😣
– اومال هنعرف هو مخبي ايه يا ناصحة!
– مفيش داعي للكاميرا….انا عرفت هو مخبي ايه
منير : بجد ؟؟ و مستنية ايه.. انطقي !!
ليليان : لقيت عنده بنت في بيته و لما واجهتهم طردني من البيت قدامها !! 😤😡
منير بإهتمام : بتقولي بنت !! قصدك وحدة من إياهم ؟؟
ليليان بعصبية : انت عارف ان ياسين مش كدة ! 😤
منير بخوف :يبقى الموضوع شكله كبير ؟؟احكيلي بالتفصيل كل اللي شفتيه
دخل ياسين إلى جناحه مسرعا
كان سيحمل كيس الهدايا لكنه تذكر شيئا فأمسك هاتفه و فتح تطبيقا و بقي ينظر بغل و هو يهمس من بين اسنانه
– ماشي يا ليليان …أعرف بس مين الگلب اللي وراكم و بعدها أوعدك إني هأحاسبك بنفسي على كل دمعة نزلت من عين أميرة بسببك يا وا’طية 😤
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الأميرة والمغترب)