روايات

رواية الأميرة والمغترب الفصل الحادي والستون 61 بقلم آلاء اسماعيل البشري

رواية الأميرة والمغترب الفصل الحادي والستون 61 بقلم آلاء اسماعيل البشري

رواية الأميرة والمغترب الجزء الحادي والستون

رواية الأميرة والمغترب البارت الحادي والستون

الأميرة والمغترب
الأميرة والمغترب

رواية الأميرة والمغترب الحلقة الحادية والستون

تجمعت الدموع في عيني ياسين رغما عنه فصعد الى غرفته قبل أن تلاحظها أم أحمد ..فهو لم يكن ضعيفا أمام احد كما هو الآن
– مش هتاكل يا ابني؟
-لا يا خالتي تعبان و عايز أنام
قالها دون أن يلتفت و اختفى عن ناظرها
همست ام أحمد بخفوت:حرام عليكم اللي انتو بتعملوه في نفسكم ده .. لحد امتى العندية بتاعكم دي ! هتخسروا بعض بسببها 😔😥
انهارت أميرة بصوت خافت كيلا تسمعها أم أحمد و هي تهمس لنفسها: كنتي فاكرة ايه ؟؟ هيمسك فيكي مثلا و يقولك لا انا في عرضك اوعي تمشي؟؟ بعد كل اللي حصل معاه بسببك لسة طمعانة تفضلي معاه ؟؟
مسحت دموعها و هي تقول بصوت متقطع
-من لما عرفني و حياته متلخبطة .. خسر ثلاثة مليون دولار بسببي …اتخانق مع خطيبته بسببي …حياته بقت في خطر بسببي …سايب شغله و مصالحه و ملوش غير مشاغلي و قرفي لالا …لحد كدة و كفاية .. مش هافرض نفسي عليه اكثر من كدة… خليني افكر في بلوتي لوحدي …ابوي مش هيسكت عاللي سمعه … ده حتى ممكن يأذيه هو كمان بسببي 😭😭😰
حاولت الإتصال برقم والدتها للمرة المئة لكن رقمها محظور
-لو بس تديني فرصة و تسيبني اشرحلك الحقيقة يا بابا 😭
فكرت قليلا ثم قالت بتذكر: سحر …انا هأكلم سحر يمكن تقدر تتكلم معاهم و تفهمهم
اتصلت بسحر و هي تبكي بإتهيار
-إلحقيني يا سحر 😓😭
سحر بخوف : مالك يا ميرو ايه اللي حصل ؟؟
حكت لها ما حدث مع والدتها و موقف والدها و تهديده و كذا ما حدث بينها و بين ياسين وهي تبكي بإنهيار
سحر: و الله ما انا عارفة اقولك ايه يا قلبي … بس اللي عملتيه ده غلط …يعني معقولة تبعدي عن ياسين في وقت زي ده ؟! هتروحي فين بعدها و انتي قلتي انك مش راجعة عندنا ؟؟ 😰
-اهو اللي حصل بقى😓 … نتطلق و بعدها هأبقى اتصرف 😥 المهم ابوي ما يوصلوش و يأذيه بسببي 😭
قالتها بصعوبة بالغة فقالت سحر بحزن
-عايزة تتطلقي ليه بس ما دمتي بتحبيه اوي كدة ؟؟🥺
-حتى لو يحبه …ما اقدرش افرض نفسي على واحد ما بيحبنيش يا سحر 😭
-مين قال أنه مش بيحبك ؟؟
– عمره ما قالها 😓
-يا عب’يطة يعني لازم تسمعيها ؟؟ماهي كل تصرفاته بتقولها ؟؟
أميرة بتهكم : ايوة ..بيحبني اوي 😓 ..بدليل اني اول ما قلتله اني عايزة اتطلق و كل واحد يروح في حاله وافق على طول و قالي بكرة الصبح اخذك القنصلية و هاعمل كل اللي انتي عايزاه 😰😭
-اديكي قلتيها يا غبية .. اللي انتي عايزاه ..مش اللي هو عايزه
يعني بذمتك فيه راجل في الدنيا عنده ذرة كرامة يخليكي على ذمته بعد اللي قلتيه ده؟؟ ده حتى لو بيعشق التراب اللي بتمشي عليه و هيموت بعد الطلاق على طول مش هيقبل يسيبك على ذمته و هو عارف ان انتي مش عايزاه
-بس انا عايزاااه 😭 مش عايزة حد غيره 😭
-و هو كمان شكله واقع اوي بس يا عيني مضطر يعمل اللي انتي طلبتيه حتى لو على حساب قلبه .. بقى يعمل ايه اكثر من كدة عشان تصدقي أنه بيحبك؟؟..
أميرة بضياع : مش عارفة يا سحر… انا متلخبطة اوي و مش عارفة انا عاوزة ايه اصلا ! لو بس يعترفلي و انا أقوله اني عايزة افضل معاه بس مش عاوز ينطق اعمل ايه ؟؟ 😭
سحر بمواساة: أهدي بس يا قلبي و كل عقدة و ليها حلال
-طب ارجوكي ما تنسيش حاولي انتي تكلميهم ..انتي معاكي الواتس بتاع ماما جربي توصلي لها و احكيلها الحقيقة
-حاضر يا حبيبتي ..أوعدك هأحاول 😔
عند بدر و حنان
استقرت في احضانه للحظات يرويان شوقهما لبعض دون ان ينطق احدهما بكلمة
لم يخرجها منه الا حين شعر بإبتلال قميصه فأمسك وجهها بين كفيه بلهفة و قلق قائلا : بتعيطي ليه بس دلوقت ؟؟ 😥
انهارت اكثر و هي تنظر الى عينيه قائلة
-..مش عايزة اقعد هنا 😭
-ليه طيب ؟؟ حد ضايقك بكلمة ؟؟ لو على جدتي انا ..
قاطعته بإنهيار: لا محدش ضايقني بس عايزة امشي من هنا
تنهد بضيق -اديني سبب واحد طيب !
-من غير سبب ..مش عااارفة 😭…مش مرتاحة و خلاص 😫😣
مسح دموعها برقة و هو يردف
-هسسس..احنا اتفقنا على ايه؟ مش قلنا كدة أأمن ليكي ؟
غمز بمزاح قائلا :ولا عايزة تقعدي مع سنية أحسن؟
اطرقت برأسها قائلة بضيق:لا طبعا …بس هنا…حاسة بالغربة و ما تقوليش اهلك…انا حاسة اني غريبة مش قادرة ادخل وسطهم مخنوقة 😓
كانت تراوغ في الكلام لكنه كان يعلم جيدا ماذا تقصد
رفع رأسها باصبعه بحنان :بصيلي كدة ..
نظرت إليه بشوق و لهفة لم تستطع ازالتهما من عينيها فأمسك وجهها بين كفيه و قال بحب:انا كمان مش سهل عليا اني ابعد عنك …بس مضطرين نصبر احنا الإثنين …عشان سلامة ابننا
قالها و هو يضع يده على بطنها بحب ثم وضع قبلة حنونة على جبينها و أردف :بس على فكرة انا زعلان منك
مسحت حنان دموعها و هي تقول بتعجب: مني؟؟ ليه؟؟🥺
-معقولة قاعدة من غير اكل كل ده !! يعني انا مضحي التضحية دي كلها و انتي ما تقدريش حتى تغصبي على نفسك لقمتين عشانه؟؟
شعرت بالإحراج و قالت : احم..مش متعودة عالأكل ده
بدر :طب لو عايزة حاجة معينة قوليلي : اكل حلويات لحمة سمك فواكه ..اي حاجة انتي بس تقوليلي عليها و انا اجيبهالك بدل ما انتي عاملة اضراب عام كدة!!
اطرقت بإحراج :ماهو .. انا.. مش نفسي ف حاجة معينة …
بدر بعبث : طب عيني في عينك كدة ؟؟! ☺️
نظرت اليه بعد ان ارغمها على النظر برفع وجهها اليه و هي مستغربة من نفسها :ما هذا الوحم الغب’ي الذي صعقها فجأة !! فهي لا تريد شيئا سواه!
كيف تقول له انها لا تريد اكلا ولا فواكه ولا أي شيء آخر …كيف تقول له انها لا تريد سوى النظر إلى عينيه العسليتين المشربتان بخضرة ساحرة بلا توقف.. و تتمنى لو كانتا آخر شيء تراه قبل أن تنام و اول شيء تراه حين تفتح عينيها ثانية …ولا يهمها شيء بعد ذلك ..
كانت تفكر بينما شردت فيهما لوهلة فشعر بحاجتها الى وجوده دون ان تقول شيئا فعيناها كانتا تقولان كل شيء
اخذها من شرودها و هو يقول بعبث : شفتي نسيتيني ازاي ؟؟
حنان بتوهان: هااا …نسيتك ايه 🙄
بدر يحب: مش اختك نجحت ؟ 😊
تعلقت حنان برقبته بحماس : بجد !! الله ده احلى خبر سمعته !!
اردف بدر بحب:و مش بس كدة دي عندها خبر حلو هخليها هي تقولك عليه ☺️
حنان بفرحة : خبر ايه ؟؟
-بتقول مفاجأة و عايزة تقولك عليها بنفسها
-و الله ؟؟ طب عايزة اكلمها !! 😍 حاااالا
تاه بدر في فرحتها و ضحكتها التي يعشقها و قال و هو ينظر الى شفتيها برغبة : بعدين .. دلوقت عندي حاجة اهم حنان بتوسل : بدر ارجوو….
ابتلع باقي الكلمة في جوفه و اخذ شفاهها في قبلة رقيقة طالت بينهما انستها كل شيء .. الشوق و التعب و سحر و المفاجأة ايضا 😁
اغمضت عينيها بإستمتاع و سمحت لمشاعرها بالتدفق و استسلمت لشعور ممتع لم تعرفه من قبل
شعر برغبتها في تلك القبلة اكثر منه …لكن شوقا و ليس شه”وة
ابتعد قليلا يحاول أن يلتقط انفاسه و لم تكن تريده ان يبتعد
وضع جبينه على جبينها و قال بحب: ما تخافيش مش رايح لمكان … هسيبك تكلميها براحتك بس راجع تاني..
-رايح فين طيب؟
-رايح أجيب لنا صحون و شوك
نظرت إليه بإستفهام فقال : !نا ما اتغدتش لسة لإني كنت عايز اكل معاكي… جايب لنا كباب و كبدة و سجق و للحلو بسبوسة و كنافة ..و شوية فواكه عشانك …قلتي ايه ؟؟ هناكل سوا ؟☺️
اومأت برأسها بسعادة : ماشي ☺️
-طب مش هاتأخر 😉🤭..تكوني انتي خلصني مكالمتك
قالها و هو يداعب انفها بحركته المعتادة منذ الطفولة و أردفها بغمزة بينما يغادر الغرفة
تذكرت حنان تلك الاشارة فجأة
لطالما كان يضع سبابته على انفها على حين غفلة منها و يحركه على طول استقامته نزولا الى شفتيها بمداعبة لطيفة و ما أن يصل اصبعه الى أسفل ذقنها حتى يرفع وجهها بسرعة و يهرب تاركا إياها لغيظها
خلق قلبها بشدة لتلك الحركة !!
رغم انها كانت تمقتها يشدة في طفولتها و تغتاظ منه لدرجة الجنون كلما فعل ذلك إلا أنها قلبت كيانها في لحظات الأن ..
بل انها كانت اشد سحرا من القبلة نفسها …. لقد ادركت الآن فقط انها لم تكن مزاحا ثقيلا أو غلاظة دم كما كانت تسميها دوما …لم تكن سوى مداعبة رومنسية رقيقة جدا من رجل طالما عشقها و حاول التعبير عن ذلك العشق بشتى الطرق لكنها لم تر أيا منهم وقتها ..
امسكت الهاتف بيد مرتعشة و اتصلت بذلك الرقم الذي تحفظه
خالد بلهفة :الحمد لله …أخيرا سمعت صوتك !!
إيلينا بمزاح :و ما بك تقولها و كأنك لم تسمعه منذ سنة!! هيا اخبرني .. ما سر هذه اللهفة!!
خالد بحماس -لدي الكثير لأخبرك به ..هذا هو السر …لكن قبل أن اخبرك اريد ان اطلب منك طلبا …إياكِ و الرفض
-فهو ليس طلبا اذن ؟؟😂هو أمر عسكري
-سمه ما تشائين المهم أنه لا يحتمل الرفض
-هيا اذن هات ما عندك..و انت تعلم اني لا ارفض لحبيبي أي طلب 🥰
-الو سحر !!
سحر بنعاس: مين ؟؟
-انا حنان …ازيك يا سحورة 🥰
انتفضت سحر في فراشها و قالت بلهفة: حناااان !!! مش معقووووول ازيك يا حبيبتي عاملة ايه ؟؟! وحشتييييني اوووي
حنان بلهفة: الحمد لله انا كويسة …ألف مبروووووك بدر قالي انك نجحتي !! مش مصدقة أخيرا حلمك اتحقق ! ☺️
سحر بحب : الله يبارك فيكي 🥰😊 هااطمنيني عليكي اخبارك ايه ..و أخبار بدر معاكي ايه ؟؟
تذكرت بدر و قبلته الساحرة فإبتسمت تلقائيا وتنهدت بحب قالت : بدر ! الحمد لله هو كويس ☺️
ترددت سحر قليلا ثم اكملت :أنا سمعت انك حامل ألف مبرووك
حنان بحب : الله يبارك فيكي يا سحورة …كان نفسي تكوني معايا في فرحة زي دي 😊
منذ بدء المكالمة كانت سحر تتعجب من تصرف حنان اللطيف و تغيرها المفاجيء لكن دهشتها كانت اكبر حين سألتها عن بدر فهي لم تكره أحدا مثلما تكرهه …بل انها كانت تفكر كيف ستهنؤها بهذا الحمل لأنها كانت تعتقد انها منهارة بسبب انها تحمل في احشائها قطعة منه ..!
سحر بتساؤل : يعني مش زعلانة لإنك حامل ؟؟
حنان بتعجب: و ازعل ليه يا سحر؟؟
سحر :يعني انا قلت عشان ابن بدر و كدة 🙄
حنان بإنزعاج : بدر ده يبقى جوزي لو ناسية !😤😏
سحر بتعجب:سبحان مغير الاحوال 😂…
اقترب بدر ليدخل لكنه سمعها تكلم اختها و لم يشأ التدخل في خصوصياتها و كان يهم بالعودة الى الصالة لكن استوقفه سماع اسمه فوقف ينصت بإهتمام
حنان بصدق :بدر طيب اوي …انا بس مكنتش عارفاه على طبيعته …بقولك ايه يا سحر ؟؟ادعيلي يكون البيبي ولد و شبه ابوه كدة 🥰
قالت هذه الاخيرة بهيام لا شعوري
سحر بشك:ولد و شبه ابوووه !! لاااا بقى لحظة افهم !! بت انتي اوعي تكوني حبيتيه!! اه و الله شكلك حبيتيه !! 😳
حنان بإرتباك : لا حب ايه ..ده..ده الوحم …اه …دي أكيد هرمونات الحمل ..اصلي بقالي اسبوع كدة مش عايزة حاجة غير اني ابص في عينيه .. 🥺😔
سحر بخبث: وحم ؟؟ طيب يا ستي ان شاء الله يكون ولد و يكون نسخة بالكربون عن بدر خصوصا شعره و غمازاته و عينيه العسلي اللي تخبل دي ! مخلياه اسم على مسمى 😁🤩
انتفضت حنان لا إراديا : غمازات ايه و عينيه اي اللي تخبل و قال اسم على مسمى !! ما تحترمي نفسك يا بت انتي هتعاكسي جوزي قدامي يا هب”لة؟؟ 😤
ضحكت سحر بأعلى صوتها قائلة :طب بالراااحة عليكي ما تتحمقيش اوي كدة بأهزر بس… كل ده و مش بتحبيه؟؟ ده انتي هتفترسيني بس عشان جيبت سيرة عينيه و غمازاته 😂 قال وحم قااال 😂😂😂
شعرت حنان بالإحراج و فكرت سريعا للخروج من هذا الموقف فهي لا تريد أن تخير أحدا قبل التأكد من حقيقة تلك المشاعر التي تتدافع داخلها بقوة و لا تعرف ماهيتها
فقالت مغيرة الموضوع : بقولك ايه سيبينا من الكلام عني و قوليلي ..ايه المفاجأة اللي بدر قالي عليها ؟؟
سحر بعبث: يعني بدر كان عند وعده بجد و ما قالكيش 😳 لا انا شكلي هاحب بدر اكثر 🥰
حنان بعصبية: سحررر !! كلمة زيادة عن بدر هاقفل السكة ف وشك قال تحبه قااال !! 😤
إبتسم بدر على اندفاعها و غادر ثانية و قلبه يخفق بشدة
-كنت متأكد اني هاقدر اخليكي تحبيني في يوم زي ما بحبك ☺️🥰.
سحر بحماس:طب ما تزعليش انا كنت باهزر معاكي بس و على فكرة انتي ذايبة في هواه مش مسألة وحم ولا حاجة..انتي بس مش عايزة تعترفي بكدة ….المهم خلينا في موضوعنا ..
حنان : ايوة …اللي هو !!
سحر بحماس: انا اتخطبت يا حنااااان تصدقي !!
حنان بتعجب ممتزج بفرحة : اتخطبتي!! بتتكلمي بجد !! ألف مبرووووك يا حبيبتي احكيلي ازاي و امتى !!
سحر بفرحة: لا دي حكاية طويلة هنخلص باقة بدر كلها و مش هتخلص. هبقى احكيهالك وقت تاني
حنان : طب انتي تعرفيه ؟؟
سحر : ايوة اتعرفنا على بعض من مدة مش طويلة
حنان :يعني بتحبيه ؟
-ابوة …بنحب بعض و عرض عليا الجواز يوم النتيجة ما ظهرت و طلب ايدي من بابا ف نفس اليوم 🥰
-ربنا يتمم بخير …و الله فرحتلك يا سحورة ربنا عوضك عن السنين اللي ضاعت منك بدل الفرحة فرحتين
سحر : تسلميلي يا رب يا حنان و ربنا يسعد قلبك و يرزقك بالولد اللي نفسك فيه انتي و بدر ☺️
حنان بصدق : يا رب …ترددت قليلا ثم سألت :بقولك ايه يا سحر …احم..هو ..مفيش اخبار …احم..عن أميرة 😥
سحر : لا طبعا …هي بتكلمني في التلفون ..دي لسة مكلماني من شوية
حنان : انا كنت عايزاكي لما تكلميها تطلبي منها تسامحني ..انا بجد ندمانة … غيرتي منها كانت عامياني … ارجوكي يا سحر تقوليلها تسامحني من قلبها عشان قلبي يرتاح 😓
سحر : حاضر يا حبيبتي هقولها
-طب عارفة هي فين و عايشة ازاي ؟؟
سحر بحزن -حكاية طويلة …بعد ما هربت من عندنا كانت هتسلم نفسها و ترجع مصر بس خبطها واحد بالعربية و من وقتها و هي قاعدة في بيته متجبسة من ايدها و رجلها المسكينة .. لا و فوق كدة الگلب دانيال مش سايبها في حالها …مش طلع رجل عصابة ما”فيا ؟؟ خطفها من بيت اللي اسمه ياسين ده و لولا انه أتصرف بسرعة و اتجوزها غيابي مكانش هيقدر يطلعها من عندهم أبدا
حنان بضيق : يااااه …كل ده حصل معاها بسببي ؟؟ 😥😓
سحر بقلق: لا و المشكلة الكبيرة امك
حنان : مالها ؟؟🥺
-راحت قالت لخالتي ان بنتها هربت عند راجل غريب و اتجوزته من غير علمهم…ابوها هددها وخالتي تعبت اوي ..حاولت تفهمهم انها مكانتش تعرف و ان اللي حصل غصب عنها بس ابوها مش راضي يسمع الحقيقة
-يا خبر ؟؟ طب ما تكلموهم انتم
-ب ايه …أنا ممعيش رصيد ..و حاولت أتصل واتس بس الظاهر عم رجب حظرنا كلنا و مش هيسمع غير للي دماغه هيقوله عليه
حنان بخوف:يا ساتر !!
في تلك اللحظة دخلت فاتن : بتكلمي مين في الوقت المتأخر ده ؟؟
سحر: دي حنان يا ماما ..اتصلت تباركلي
-و الله ؟؟طب هاتي اكلمها
-الو ازيك يا حنان
-الحمد لله يا ماما انا بخير
-هو ايه اللي انا سمعته ده! مرات عمك شاهين بتقول مش راضية تاكلي أبدا .. تكونش الولية القرشانة جدتك ضايقتك بحاجة؟؟؟
-لا با ماما محدش ضايقني بحاجة خالتي ام جابر دايما كدة بتزود في الكلام 😒
-يبقى أكيد طبيخهم الما”سخ زي العادة هو السبب
حنان بضجر: ماما باقة بدر قربت تخلص احنا اتكلمنا كثير اصلا انا و سحر 😒
-طيب طيب …تصبحي على خير
اعطت الهاتف لسحر قائلة: و انتي نامي بلاش سهر عالتلفون
-حاضر يا ماما
اغلقت فاتن الباب و اعادت سحر الهاتف الى اذنها و همست
-مشبت خلاص
-بقولك ايه يا سحر ..الكلام اللي قلناه بخصوص بدر ده يفضل ما بيننا مش عايزة ماما تعرف حاجة
سحر بتساؤل: ليه ؟؟
-لإنها مش بتطيق بدر ..كانت هي اول وحدة كلمتها افرحها بس قت”لت فرحتي ولا كإني حامل في الحرام 😓
مسحت دمعة فرت من مقلتها رغما عنها و قالت
انا مش هاقولها حاجة بعد كدة ..لما أولد خليها تعرف من ام جابر اللي طول الوقت بتجيب في الأخبار من عندها
في تلك اللحظة دخل بدر بالصينية فإلتفتت للجهة الاخرى كي لا يرى دموعها و قالت بفرحة: طب يالا يا سحر هأكلمك تاني الف مبرووووك مرة تانية يا حبيبتي
-خلي بالك من نفسك يا حنان ربنا يتمم لك حملك على خير
-و انتي كمان …مع السلامة و سلمي لي على بابا
اقفلت الخط و هي تقول بإحراج : انا آسفة الوقت أخذنا انا و سحر الظاهر خلصتلك كل الرصيد
وضع الصينية و امسك تلك الأكياس يفرغ محتواها و هو يقول بحب: فداكي يا قشطة… خلصيه براحتك و لو ما كفاش اشحنلك تاني …☺️
ترددت حنان ثم قالت بلجلجة: بدر انا كنت عايزة اطلب منك طلب 🥺
بدر ؛ انتي تؤمري يا قلبي مش تطلبي 🥰..
ابتسمت بحب فاردف بدر :بس الاول يالا تعالي ناكل قبل ما الاكل يبرد ..بصي جبتلك ايه كمان ؟؟ فتح محتوى الكيس فهتفت بفرحة
-مانجاااا !!! 😍
قفزت نحوه بحماس فامسكها بخوف : بالراحة يا مجنونة انتي ناسية انك حامل ؟! طب مفيش منجا …هتاكلي الاول عشان تاخذي الدواء والفواكه بعدين
امسك علبة الدواء و تفحصها ثم نظر إليها بتذمر: ايه ده !!
حنان بخوف : ايه ؟؟
-ما شربتيش حبتين من ده !! و ده كمان المفروض ينقص حباية كدة هازعل منك بجد !! 😒
-ما اخذتوش لإني ما أكلتش..بس كنت ناوية اخذ منه دلوقت
-طب اوعي تنسيه بعد كدة…انا مش هأبقى معاكي كل شوية عشان افكرك !
ابتسمت على اهتمامه بادق تفاصيلها ثم اخذت منه الدواء و هي تقول بصدق :مش هنساه بعد كدة …ها مش هناكل بقى ؟؟😊
-لا هناكل و تقوليلي بالمرة ايه طلبك ☺️
كانت هناء تجلس مع هنادي و سلمى تحاول الافلات منهما و لا تستطيع ف بقيت تنظر ناحية الباب كل لحظة قصد ايجاد الفرصة المناسبة التملص
لاحظت هنادي ذلك فقالت بمكر؛ بس ايه اللي فكرك بينا النهاردة يا هناء ؟!
-كلام ايه ده يا خالتي ..وحشتيني و جاية اشوفك
هنادي بشك: اهييي 🤨…بس كدة!! 🤔
هناء بلجلجة: هيكون ايه غير كدة .. ده انا حتى معتبراك في مقام المرحومة أمي و انتي عارفة اني مليش غيرك انتي و بدر 😥 ربنا يخليكو ليا
-عارفة .. ربنا يخليه ليكم و يبعد عنه شياطين الانس و الجن
فجأة رن هاتفها و كانت سنية فإنتهزت الفرصة و وقفت مسرعة : دي سنية عن اذنك يا خالتي
خرجت مسرعة بينما همست هنادي لسلمى : سبحان الله اول ما جبنا سيرة شياطين الإنس حضرت 😏
هناء : الو…خير با سنية ؟
سنية بغضب: خير ؟؟ هيجي منين الخير و انتي واخذاه و رايحة مش عارفة فين من غير ما تقولي !! رحتو فين اتكلمي؟؟😡
هناء : هنكون فين يعني …في بيت خالتي …و بعدين بتسألي ليه ؟ هي كانت نوبتك ولا نوبتي ؟؟ 😒
-بقولك ايه اتكلمي بسرعة راح هناك يعمل ايه و انتي رايحة معاه ليه ؟
-و بعدين معاكي يا سنية هو كان تحقيق !!😤ماشي هقولك…خذني الملاهي و جابلي ايسكريم و شوية مكسرات لزوم السهرة 🙄😂
-جاوبيني من غير استظراف يا روح خالتك انا روحي ف مناخيري اصلا !! 😡
-لا استظراف ولا حاجة ده بس من مراري الطافح 😔…هيكون جاي ليه ؟؟ طبعا جاي يشوف العروسة….خالتي كلمته قال ايه مش راضية تاكل 🙄و هو ما كذبش خبر و جيه جري عندها ..و انا جاية معاه عشان ما تقلبش دماغه و يقضي الليلة معاها و يسيبني استريحتي دلوقت ؟؟
-طب هوما فين دلوقت ؟؟
-في اوضتها …و انا مع خالتي و سلمى
-سايباهم لوحدهم و قاعدة مع خالتك!؟ يا خيبتك يا بنت الهب”لة
-اعمل ايه يعني ؟؟😓
-تفزي تروحيلهم و تستعجليه عشان يطلع
-استعجله ازاي يعني ؟؟
فكرت سنية ثم قالت
قوليله شيماء عندها حرارة مش راضية تنزل و سنية مش عارفة تعمل لها ايه ..
هناء بقلق: بجد !! شيماء عيانة ؟؟
-يا عب’يطة عيانة ايه فال الله ولا فالك..انتي بس قوليله كدة و لما يرجع هاتصرف انا
هناء بضيق:حاضر …على الله ما يكشفناش 😓
كانت تجلس في حضنه تأكل تلك الفاكهة و هي تنظر إليها بشغف بينما يطالعها هو بشغف مماثل ..فجأة تذكرت شيئا فإلتفتت نحوه و قالت باسف : انا نسيت ما ادتكش من المانجا و قربت اخلصها ! 😥
اقترب من شفاهها برغبة و هو يهمس : كلي بالهناء و الشفاء …انا عايز اكل من المانجا دي 😋
كان يهم بتقبيلها حين سمعا صوت طرق على الباب
ابتعد عنها و وقف قائلا :مين
دخلت هناء : انا يا بدر …مش هنروح ! الدنيا هتظلم كمان نص ساعة
قالتها بتذمر بينما تنظر الى حنان
-طب روحي انتي و انا كمان عشر دقائق هحصلك
هناء بإندفاع :بس سنية اتصلت بتقول البت شيماء حرارتها عالية و هي ملخومة لوحدها مش عارفة تنزلها
تنهد بضيق و قال : طب انا جاي حالا روحي انتي
نظرت الى حنان بغل و خرجت
حنان بقلق: الف سلامة عليها ..ابقى أتصل بسلمى و طمنني 😥
-البت كويسة … انا متأكد انها حجة من سنية ..المهم خلي بالك من نفسك و كلي كويس و ما تنسيش علاجك ماشي !؟
ابتسمت بحب: حاضر ☺️
-و جهزي نفسك بكرة على الساعة عشرة و انا هأكلم ابوي يجيبك عندي و نروح سوا زي ما اتفقنا ماشي ؟!
اقترب من شفاهها و اقتنص قبلة سريعة ثم همس و هو ينظر في عينيها: هتوحشيني لحد بكرة .
خرج من الغرفة فهمست مع نفسها و هي تتنهد بحزن : انت اكثررر 🥺😔
كانت تتقلب مرارا و هي تحاول جاهدة أن تنام لكن
بدون جدوى … تفكر ما الذي سوف يحدث في الصباح …من المؤكد أنها لن تستطيع العودة الى خالتها بعد ما فعلته بوالدتها
تنهدت بضيق و اعتدلت في مكانها هي تنظر الى الساعة التي تعدت الثالثة و النصف
مادامت تعجز عن النوم قررت أن تصلي صلاة استخارة فقامت لتتوضأ و عادت لتصلي
انتهت من صلاتها و جلست تقرأ بعض السور لترتاح نفسها الى أن اذن الفجر فوضعت المصحف جانبا و قامت تصلي و ما أن انتهت حتى دعت الله أن ييسر لها طريقها و ان يحدث بعد ذلك امرا …ثم جلست تقرأ ثانية الى أن غفت
في الصباح
توجهت ام أحمد الى غرفتها و طرقت بلطف لكن لم تجد اي إجابة
فتحت الباب برفق و رأتها و هي تغفو على ذلك الكرسي المتحرك و قد وقع المصحف من يدها
رفعته جانبا و هي تقبله ثم توجهت إليها توقظها بحنان بالغ
-أميرة …اصحي يا بنتي كدة رقبتك هتوجعك.. امييييرة
غمغمت أميرة بفزع : اوعا …لاااا.. ابعد عنهم …لااا
قالتها أميرة ثم استيقظت بفزع و هي تتصبب عرقا و قلبها يخفق بشدة
أم احمد : بسم الله الرحمن الرحيم ده أكيد كابوس يا بنتي
اتعوذي بالله من الشيطان الرجيم
قامت أم أحمد تعطيها مياها بينما قالت أميرة بانفاس متسارعة كأنها تهرب من احدهم :أعوذ بالله من الشيطان الرجيم… يا ساتر !! ايه الكابوس ده !! 😱😰
-اهدي يا بنتي و اشربي مية ..ده مجرد كابوس
أميرة بخوف و دموع : مكانش كابوس عادي ..أنا شفت عقربين محاوطين ياسين عند طريق جبل و هو بيحاول يتخلص منهم و يعدي من غير ما حد فيهم يلدغه بس مش عارف يعدي. .
و فضلوا يقربوا منه و هو يرجع لورا و يرجع لحد ما شافني من بعيد و انا ببص عليه ..لحظتها ابتسم لي و وقع من أعلى الجبل يا خاااالتي 😭
-هسسسس …كفااااية عياط ما قلنا اضغاث احلام يا بنتي …دي من الش”يطان…مفيش حاجة هتحصل اهدي و خذي اشربي
امسكت الكوب بإرتجاف و هي تقول
-خايفة يكون في خطر بسببي يا خالتي 😓🥺
-ما تخافيش يا بنتي ” لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا
أميرة بقلق : و نعم بالله 😓
بينما تشرب أميرة قالت أم أحمد بدهاء
-على فكرة لما الوحدة تحلم بشاب ده معناه انها بتفكر فيه
و الحلم بتاعك ده فيه خير كثير ليه
-خير ازاي و انا بقولك وقع من منحدر؟؟ 😥
-ده حلم يعني مش كل حاجة وحشة في الواقع بتبقى نفسها في الحلم ..ما انتي قلتي وقع و هو بيبتسم لك معنى كدة أنه نفد من العقارب
-بس وقع!!
-انتي شفتي وقع فين؟؟ا
-مش عارفة …بس أكيد مكان عالي 😥
-ان شاء الله خير يا بنتي قومي اغسلي وشك عشان تفطري
-بقولك ايه يا خالتي …هو صحي ؟؟
-مش عارفة …ما نزلش من جناحه لسة .. بتسألي ليه ؟؟
-عشان …عشان هنمشي بعد شوية 😓
-طب ادخلي اغسلي و انا هشوفه…
يجلس في شرفة غرفته منذ ليلة الأمس يدخن سيجارة و ينظر الى الخارج بشرود و قلبه يقول :مش هأكرر غلطة زمان …لا مستحيل أعيش نفس الموقف تاني 😓
انا لازم اتأكد الاول من مشاعرها
العقل -لا و الله !! مش عايز تكرر غلطة زمان 🙄..اومال دفعت 3 مليون ليه زي ما عملت مع سيدرا زمان ؟ اهو في الاخر هتسسبك زيها بالضبط
،القلب -بس انا حاسس إن أميرة غير سيدرا …ما تشبهاش في حاجة
العقل -لا كلهم شبه بعض … ما يغركش الشكل بص للمضمون أكيد هتلاقيهم شبه بعض
القلب -و انت ايش عرفك بالمضمون ؟؟ انت كنت دخلت قلبها ؟؟
العقل -من غير ما ادخل .. واضحة …وحدة جاية متغربة لوحدها أكيد مش جاية عشان تحبك 🙄
القلب -لا …انا حاسس انها بتبادلني الشعور …محتاج اتاكد بس و ساعتها هاصارحها بكل اللي جوايا
العقل -يبقى استنى كمان شوية …هتعترفلك هي انها بتحبك. … و هي بتمضي على ورقة الطلاق …🙄
نفخ دخان السيجارة بغضب و رماها ارضا
-لا مستحيل اطلقها ..مستجيييييل 😤😓
-هتطلقها و رجلك فوق رقبتك …انت ما تقدرش تغصبها تعيش معاك…يا بني أدم افهم …الحب مش بالعافية ولا بالفلوس .
صعدت الى غرفته و طرقت عدة مرات و أخيرا افاق من شروده وناداها بأعلى صوته: ادخلي يا أم أحمد
دخلت الى الجناح و كان سريره مرتبا كما هو
خرجت الى الشرفة و كان لا يزال يرتدي نفس ثياب الأمس و حاله مزرية فعلمت إنه لم ينم
-صباح الخير يا ابني
-صباح النور يا خالتي 😓
قالها ياسين بتعب بينما ينظر الى البعيد
نظرت الى الارض و صدمت من كمية اعقاب السجائر الملقاة أرضا ثم التفتت اليه بحزن على حاله: ايه اللي انت بتعمله في نفسك ده يا ابني …انت عمرك ما شربت سجاير كدة ايه اللي جرالك ..
-مفيش يا خالتي …تعبان بس و كنت محتاج حاجة اطلع فيها اللي جوايا
أم احمد بعتاب: و انا رحت فين يا ابني .. ما تفضفضلي بدل ما انت قاعد بتحرق في صدرك بدخان السجاير اللي بيضرك اكثر ما بيساعدك
-ايه فايدة الفضفضة يا خالتي 😓…انتي سمعتي قالت ايه امبارح …هو فيه كلام تاني بعد كدة ؟؟
-طب ما تعترفلها باللي جواك و تريح نفسك و تريحها بدل ما انتو الإثنين قاعدين بتعاندو في بعض
صمت ياسين و لم يتكلم
-طب اجيبلك لقمة تاكلها ؟؟
لا رد
بقيت أم أحمد تطالعه بينما كان ينظر بشرود الى احدى الاشجار الباسقة و هو يرى عصفورين يتغازلان على ذلك الغصن البعيد …
كانت ستنهض بيأس لكنه بدأ فجأة يتكلم و هو يتذكر الماضي البعيد
إسمها سيدرا .. بنت خالتي زينب …هي السبب في كل اللي انا فيه ده 😓 😔

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الأميرة والمغترب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى