روايات

رواية الأميرة والمغترب الفصل التاسع والثمانون 89 بقلم آلاء اسماعيل البشري

رواية الأميرة والمغترب الفصل التاسع والثمانون 89 بقلم آلاء اسماعيل البشري

رواية الأميرة والمغترب الجزء التاسع والثمانون

رواية الأميرة والمغترب البارت التاسع والثمانون

الأميرة والمغترب
الأميرة والمغترب

رواية الأميرة والمغترب الحلقة التاسعة والثمانون

-ما الذي يحدث ؟
-توقف القلب عن النبض دكتور
-بسرررررعة جهاز الصعقات الكهربائية. 1،2،3 اصعق !!
مرة أخرى 1،2،3 …أصعق
تقف في الخارج بذهول و قد الجمتها الصدمة و جعلتها عاجزة عن الحركة تراهم ينتقلون هنا و هناك و كل منهم منشغل يفعل شيء لكنها كانت في عالم مواز
هل من الممكن ان تفقده بهذه البساطة !!
لم تكن تفكر في هذه النهاية … صحيح انها قررت الابتعاد عنه عن قناعة لكنها في قرارة نفسها كانت تتمنى حدوث اي معجزة تعيده إليها او تغير واقعهما …لكن لا …بالتأكيد ليس المو”ت ! لم تكن تتوقع هذا ….هذا أقسى مما يمكنها تحمله !
أتى خالد مسرعا بعد ان دفع تكاليف المستشفى و هو يقول
-اي اللي بيحصل ده يا خالتي و اي الدكاترة دول ؟!
أم خالد بخوف: بيقولوا القلب وقف يا ابني ! 😰
خالد برعب -يا سااااتر يا رب !! ماااات !!!
فجأة بدأت أميرة بالصراخ بخوف؛ لالا اوعااا حد يقولي ما”ت تاني ..اوعاااا يا خااالد … لالا ياسين مش هيمو”ت تااااني لاااا 😱
كانت تصرخ بهستيرية و هي تمسك رأسها و جسدها يهتز بالكامل
أم أحمد بحدة : لا مش هيمووت أميرة ..سامعاني ..هيبقى كويس … أميرة بصيلي …أميرة ؛!!!
لم تكن تريد أن تسمع فقط تغلق اذنيها بكلتا يديها و تغلق عينيها بشدة و هي تهز راسها يمينا و يسارا بلا توقف كأنها لا تريد أن تستفيق من هذا الكابوس المرعب
لم تُجدِ كل كلمات ام أحمد نفعا معها لإخراجها من تلك الحالة الهستيرية فهزتها بشدة قائلة بصرامة: امييييرة فوووقي لنفسك انتي اتجننتي !! امييييرة !!😤
صفعتها أم أحمد على وجهها صفعة قوية لعلها تفيق من جنونها
في تلك اللحظة سمعوا صوت الجهاز و قد عاد لإرسال الاشارات مرة أخرى دليل على عودة النبض
نظرت أم أحمد الى خالد و تنفس كل منهما الصعداء و هما يريان الطبيبين يتنهدان براحة و هما يخرجان
توقفت أميرة بعد الصفعة و كأنها كانت في عالم اخر و عادت للتو فجأة و نظرت الى ام أحمد بدهشة و كأنها صنم
فقالت لها بحدة: بصي قدامك اهووو… رجع النبض تاني ..شايفة !!
نظرت الى حيث تشير ام أحمد فوجدت النبض طبيعي و الاطباء يخرجان و هما ينفخان براحة
-يعني هيبقى كويس ؟؟🥺
أم أحمد : ايوة هيبقى كويس بس احنا هنقعد و ندعيله مش هنفضل نعدد و نلطم فاهمة !!!
أميرة بإستسلام : فاهمة يا ماما 😮‍💨😔
جلست بجانبها على تلك الكراسي و بقيت تنظر أرضا و هي تحتضن ام أحمد
نظر اليها خالد بحزن و هي في تلك الحال المزرية و قال لنفسه
-ما دمتي بتحبيه بالشكل ده اومال كنتي بتعذبي ف نفسك و فيه ليه بس ! حقيقي ما بنعرفش قيمة الناس اللي بنحبهم الا لما نخسرهم 😔
خرج الطبيبان فتوجه خالد إليهما و قال احدهما
-اخيرا …عاد وضعه عاد للأستقرار
خالد بتخوف -لماذا ..ما الذي حدث دكتور؟
الطبيب الأول: “كما أخبرناكم سابقًا، العملية كانت معقدة جدًا بسبب قرب الرصاصة من القلب. و قد أثرت بطريقة ما على عمل القلب و لهذا فقد أخبرناكم بأن اول 48 ساعة تكون هي الفاصلة..عموما نحن نراقب حالته عن كثب.
الطبيب الثاني: “هناك بعض الخيارات التي يمكننا النظر فيها لتحسين حالته. .. يمكننا محاولة العلاج بالأدوية لتحفيز نشاط الدماغ، أو يمكننا الانتظار و مراقبة حالته بشكل مستمر الى يفيق بمفرده
خالد: هل يوجد خطورة في حال إستعمال هذه الادوية المحفزة و ما هي فرص نجاح هذه العلاجات دكتور ؟
الطبيب الأول: “من الصعب التنبؤ بمخاطرها فهي عقاقير منشطة لا يمكننا معرفة مدى تأثيراتها الجانبية لان كل حالة تختلف عن الأخرى، و فرص نجاحها لا تتعدى نسبة 40 % لكننا في بعض الأحيان مضطرين للمخاطرة …
خالد بتخوف: لا أعتقد أن الفكرة صائبة .. لننتظر الى أن يستفيق بنفسه و سندعو له الله أن يشفيه …شكرا لكم
الطبيب الثاني: كما تشاؤون .. سننتظر و لنأمل أن يكون ذلك في أقرب وقت … عموما نحن سنبذل قصارى جهدنا لضمان أفضل رعاية له الى ان يفيق
خالد : دكتور أردت ان اعلم فقط … في حال استيقظ ..هل هناك اي تأثير لهذه الحادثة على صحته مستقبلا ؟
الطبيب الاول : بالتأكيد فقد تعرض لإسترواح صدري هذا ليس بالشيء الذي يمكنه أن يمر ببساطة … لذا فبعد ان يستفيق سنحاول النظر في العلاج الطبيعي والتأهيل…
خالد : لم افهم !!
الطبيب الثاني -السباحة و الغوص…هذا سيساعد في استعادة عمل الوظائف الحيوية لكل من القلب و الرئة بشكل طبيعي .
خالد : شكرا جزيلا لكما دكتور
أميرة تجلس بشرود تسمع كل الحوار لكن لا تستطيع التدخل… تشعر بالصدمة ولكنها تحاول بالكاد التماسك. . بينما تمسك بيدها أم أحمد لتثبيتها و اعطاءها الدعم و القوة
غادر الطبيبان فقال خالد لأم أحمد
-خليكي معاها انا هأحاول أروح لدار الأيتام اجيبلها لبس تاني بدل الهدوم اللي كلها د”م دي
أم أحمد : طيب يا ابني ما تتأخرش يمكن نحتاجلك هنا
خالد : لا يا خالتي مسافة الس…..
كان يهم بالخروج و قبل أن يكمل جملته سمعوا صوتا من بعيد
-خالتي ام أحمد !!
نظرت إليها أم أحمد و قالت لخالد : دي بيرجول اللي بتشتغل معاها !
وصلت بيرجول مسرعة و هي تحمل أكياسا
-سلام عليكم
ردت ام أحمد و خالد السلام و بقيت اميرة شاردة تنظر الى اللا شيء فقالت بيرجول: لقد احضرت لها ثيابا عندما رأيت ثيابها غارقة في الد”ماء
نظرت أم أحمد لخالد بمعنى :لا داعي لتذهب
و قالت لها : شكرا جزيلا لك بيرجول اتعبناكي
بيرجول: لا يوجد تعب … أميرة مثل اخت لي ..و السيد الطيب يحبه جميع الاولاد في الدار …
نظرت نحو الغرفة و قالت بقلق: كيف حاله ؟
أم أحمد بحزن: دخل في غيبوبة بعد العملية …نحن ننتظر
جلست بيرجول بجانب أميرة و هي تقول
-اميرة ..عزيزتي ..لا تقلقي سيكون بخير ان شاء الله ..كل من في الدار كبار و صغار يدعون له بظهر الغيب ان يحميه رب العالمين ..و يشفيه في اقرب وقت
بكت أميرة قائلة بصوت ضعيف : يا رب 😭
بيرجول و هي تمسكها من يدها: لقد استعدت ثيابك التي تركتها هناك بجانب الشجرة… تعالي سآخذك لتغتسلي و تبدلي هذه الملابس هيا ..
امسكتها من يدها و ذهبت معها بإستسلام
بينما بقي خالد ينظر إليها و هو يقول لام أحمد: مش عارف ابلغ اهلها ولا لأ …انتي اي رأيك يا خالتي ؟؟
-انا بقول نستنى لما يعدي مرحلة الخطر الاول ..انت عارف والدتها عيانة … لا هيعرفوا يجوا ولا هتسكت لو سمعت بالخبر و هتفضل كل شوية تتصل و مش هاعرف التهي بيها ولا ببنتها …انت شايف بعينك وضعها ..تكة و هتتجنن
خالد : صح معاكي حق..طب بقولك اي يا خالني لو اجيبلك لقمة…
ما كاد ان يكمل جملته حتى رن هاتفه
نظر الى أم أحمد و قال : ده عم صالح !
رد في الحال : الو .. عم صالح ..ازيك يا عمي .
صالح : الحمد لله يا ابني هو صاحبك ازيه دلوقت
-انت سمعت؟
صالح : سحر كلمتني في التلفون
خالد بحزن ،دخل في غيبوبة مش عارفين اي الي هيحصل
صالح : ربنا يشفيه ..ما يستاهلش كل اللي بيحصل معاه ده ..عموما اهو ابتلاء من ربنا
خالد ،و. نعم بالله يا عمي
صالح ،هو انت لوحدك ولا معاك حد؟
خالد بتساؤل : ليه يا عمي؟؟🤔
صالح :كنت محتاجك في موضوع بس مش عايز حد يعرف غيرك
ابتعد خالد عن ام أحمد ثم همس بتعجب: انا لوحدي . ..خير يا عمي اؤمرني !
وصل مرسي الى منزل بدر القديم و دخلت البنات الى والدتهم سعيدات و هن تحملن العابا و حلويات ما عدا كوثر التي كانت خائفة من والدتها فهي تعلم انها ستغضب منها لو عبرت عن مشاعر الفرحة التي بداخلها
كانت سنية بإنتظارهن و سرعان ما احتضنتهن و راحت تقبل كل واحدة على حدة و تقول : حبايب قلبي وحشتوووني موو”ت … هاتوا احكولي مبسوطين اوي كدة ليه جايبلكم اي جدو ؟؟
فقالت سعاد : مبسوطين عشان شفنا اخواتي يا ماما 🥰
نور بفرح ؛ تخيلي قد اي صغننييين قد إيدي كدة 😁
شيماء بسعادة : انا عايزة ألعب بالنونو الجديد يا ماما العروسة بتاعتي مش بتتكلم و كمان مش حلوة.. اخوي احلى منها بكثييير 😍
سنية بغضب: و انتو شفتوهم فين ؟؟
نظرت الى كوثر التي قالت بخوف: مش عارفة
سنية بغضب جحيمي : كوثر شفتوهم فيبين بقولك !!
كوثر بلجلجة: باابا ..أخذنا المستشفى شفناهم و جينا على هنا 😥
نظرت سنية الى الاخريات و قالت لهن: خذو لعبكم و حاجاتكم و ادخلوا غيروا هدومكم بسرعة يالا ..سعاد غيري لشيماء معاكي
سعاد : حاضر يا ماما
دخلت الثلاثة و امسكت سنية يد كوثر و دخلت بها الى غرفتها: بتقولي شفتيهم! و مبسوطة اوي زيهم مش كدة !!
بكرة لما يكبروا و تتركنو انتو عالرف هتفتكري كلامي ..
كوثر بضيق : بس بابا قالي أنه مستحيل يبطل يحبنا حتى لو بقى عنده عشرين ولد ..😓
سنية : و صدقتيه يا عب’يطة مش كدة !!
كوثر بضيق : بابا عمره ما كذب عليا 😥…دي حتى طنط حنان كانت لطيفة خالص و خلتني سميت واحد منهم 🥺
سنية : اوام عرفت تضحك عليكي .. سميتي واحد هااا !! تبقي غبية …حنان بتخطط لبعيد …مش طيبة زي ما انتي فاكراها
كوثر : لا و الله …قالتلي عايزاكي انتي اللي تسمي اخوكي لإنك اخته الكبيرة …رغم اني كنت عايزة امو…
صمتت فجأة و وضعت يدها على فمها فامسكتها سنية قائلة
كملي كنتي اي !؟؟
كوثر بخوف: مفيش 😓
سنية بحدة: بت انتي هتنطقي ولا لأ !! كنتي ايي انطقي؟
كوثر ببكاء: كنت عايزة امو”تهم و حطيتلها شامبو عالارض لما سمعت بابا بيقول اي حركة غلط البيبي ممكن يمو”ت, 😭
سنية بدهشة: انتي اللي عملتي كدة؟؟ و ابوكي عرف ؟
كوثر بإنهيار:أيوة و قالي انا عمري ما هاحبهم اكثر منك و طلب مني احبهم و احميهم عشان لما يكبروا هيحموني هوما زي ما اخوالي بيعملوا معاكي 😭
ارجوكي يا ماما ما تزعليش مني لما أحب اخواتي لانهم صغيرين اوي و بيشبهوني 😭 مش عايزة اكر”ههم و النبي ما تزعلي مني😭
(شايفين بيحصل اي لما تحاول تسلب من الطفل برائته و فطرته الطفولية السليمة ؟ ده اللي بينتج مرضى نفسيين و مجر”مين)
فكرت قليلا ثم قالت لها ،طب ادخلي عند اخواتك هنشوف الموضوع ده بعدين
اقفل صالح الخط مع خالد ثم همس مع نفسه قائلا: كدة كل حاجة تمام …مش فاضل غير حاجة أخيرة
أمسك الهاتف و أتصل ثانية : الو ..ايوة يا رجب انا كنت عايز اكلمك في موضوع مهم
خرجت بيرجول برفقتها بعد ان ساعدتها وهي تقول لأم أحمد : أنا مضطرة للذهاب الان خالتي لقد تركت الأولاد برعاية مشرفة اخرى إضافة الى ان عمران اصبح في رعايتي بعد ان سمعت المديرة بما حدث
ام أحمد : شكرا لمجيئك يا ابنتي
بيرجول لأميرة: شفاه الله و حفظه من كل مكروه …ان احتجت اي شيء اتصلي بي في أي وقت
اومأت أميرة بصوت خافت: شكرا بيرجول
اخذت الملابس القديمة و غادرت و سرعان ما رأت ام أحمد نانسي قادمة نحوهم هي الاخرى بقلق
نانسي و هي تسلم على كليهما: لم اعلم إلا الآن ..اخبرني منذر حين مر على المكتب فتركته هناك و جئت فورا ..كيف حال السيد ! 😰
أم أحمد بحزن : أنه في غيبوبة نانسي …لا ندري متى سيستفيق
أميرة بدهشة: نانسي انت هنا ايضا !!
نانسي : لقد نقلنا الفرع الرئيسي الى هنا منذ ان انتقل السيد قبل ستة اشهر
همست أميرة في نفسها : معقولة غير حياته كلها عشاني 😭 انا ما استاهلش حبه ده 😓
ثم أكملت نانسي بحزن: لم يكن على ما يرام في الفترة الاخيرة ..انا طلبت منه ان يذهب للمنزل باكرا ربما ينال قسطا من النوم …
لم أكن اعلم انا هذا ما ينتظره 😥😓..انا السبب في كل هذا 😓
أميرة : لا نانسي …انا السبب في حاله هذه .. لقد قسوت عليه كثيرا
عادت للبكاء و هي تقول : لن أستطيع ان أعيش مع هذا الذنب لو حصل له مكروه 😭
احتضنتها نانسي بينما تمسك بكلتا يديها قائلة : لن يحدث له شيء … فقط كوني بجانبه..وجودك بقربه كاف
حبك سيكون اكبر داعم له ..كما ضحى طيلة هذه الاشهر ببقائه مختفيا فقط حتى يبقى بجانبك كوني انت ايضا بجانبه
سيشعر بوجودك حتى لو كان في غيبوبة صدقيني ..لن يعيده الى الحياة سواك ..انت دافعه الوحيد..انت عائلته أميرة ..
اومأت برأسها بحزن و غادرت نانسي و هي تقول : سأتصل لأطمئن عليه
بقيت أميرة صامتة لفترة تفكر بشرود ثم همست بخفوت
و هي تنظر إلى غرفته بعينين مغرورقتين بالدموع قائلة
-مش هسيبه تاني مهما حصل …كنت غ”بية و سبته اول مرة مش هاكرر نفس الغلطة تاني يا نانسي …😭
غادرت كوثر الباكية و بقيت سنية تفكر في مكالمتها مع مديحة قبل مجيء البنات
فلاش
-ست مديحة البنات اتأخروا هيكونوا راحوا فين كل ده ؟
مديحة كانت تعلم أن جدهم قد اخذهم على المستشفى و تعلم أنه سيجن جنونها لو علمت فقالت لها
-و انا ايش عرفني ..ما انتي عارفة جدهم بيحب يدلعهم أكيد هياخذهم على المحلات يجيبلهم لعب و هدوم 🙄
-اه ..يمكن ..ألا قوليلي ..هي المحروسة هتطلع امتى ؟
مديحة : ممكن تطلع بكرة بس بيقولوا الولاد هيفضلوا في الحضانة لحد ما يتموا تسع اشهر
-اه ..و أكيد ايشي ذبايح و ايشي تحضيرات عشان يستقبلوا ام العيال لما تجي مش كدة 😏
مديحة بتوجس: ده ان جات ..ربنا يستر بقى 🙄
سنية بتساؤل: ليه يعني ؟ هتروح فين مثلا!!
مديحة : اسكتي!! مش اهلها جايين بكرة من كندا !! و فاتن راسها و ألف سيف الا تاخذها هي و ولادها و تحرمهم منهم
سنية بخبث: تاخذهم ازاي يعني هو بدر هيسيبهم ليها ؟!🤨
مديحة: ماهي مجنونة …بتقول الا ما تلاقي طريقة تثبت بيها ان حد فينا وقعها و ساعتها هتاخذهم و تطلقها منه غصب عنه
سنية بتفكير: طب ممكن تديني رقمها يا طنط
مديحة بشك:تعملي بيه اي يا سنية
سنية : ما تخافيش مش هأعضها…انا بس هافهمها ان بدر مش سهل و مستحيل تقدر تنفذ اللي في دماغها
عودة من الفلاش
-بقى فاتن عايزة تطلقها و تأخذ منه الولاد مش كدة!!
لمعت عيناها بفكرة شيطانية و ابتسمت بشر قائلة:و ماله!نساعدها 😁
أمسكت هاتفها و راحت تبحث عن الرقم الذي ارسلته إليها مديحة
اضافتها على الواتس و اتصلت بها
امام غرفة العناية المركزة
لا تزال أميرة تجلس بتعب و بجانبها ام أحمد المرهقة
تقدم منهما خالد و قال بحزن: و بعدين معاكم مش هتروحوا ترتاحوا لكم ساعتين بقى !
أميرة بحزن بينما تنظر اليه عبر الزجاج : مستحيل اتحرك من هنا قبل ما يصحى 😮‍💨
نظر الى أم أحمد فقالت ،: و انا مش هسييها لوحدها
خالد بإستسلام : طب على الأقل كلوا لكم لقمة انتو من الصبح ما حطتوش حاجة في بوقكم..انا جبت شوية سوندويشات كدة
أميرة : شوف ماما يمكن تاكل انا مليش نفس 😥😓
أم أحمد ولا انا يا بني ..انا هقوم أصلي المغرب ..مش هتجي معايا يا أميرة ؟
أميرة بتوجس: هنسيبه لوحده؟
خالد : انا هافضل معاه انزلي معاها و اول ما ترجعو هشوفلكم اوضة تريحو فيها ما دمتو بايتين هنا
-الو !
-مدام. فاتن مساء الخير
-مساء الخير انتي مين
-انا سنية ضرة بنتك
فاتن بغضب: سنية !! و ليكي عين تتصلي بيا بعد ما حاولتي تس”ممي بنتي يا بج”حة ..😤
سنية بهدوء : شوفوا مين بتتكلم عن البجا”حة ! بقى تجيبي بنت و تنسي تربيها و ترميها في الشارع تمشي على حل شعرها و تقضيها مع ده و ده … و لما تتف”ضح و شر”فها يضيع تجوا ترموا بلاكم علينا و تخطفوا مني جوزي وتخر”بوا بيتي و اتطلق في الاخر اطلع انا البج”حة!! 😏 يالا ما علينا …مش جاية اتكلم في الماضي
فاتن بغضب: اومال عايزة ايه!؟😤
سنية: نفس اللي انتي عايزاه
صمتت فاتن للحظات ثم قالت : مش فاهمة قصدك 🙄🤨
سنية : مش كنتي عايزة دليل يخليكي تطلقي بنتك و تاخذي منهم العيال !!
فاتن : مديحة اللي قالتلك مش كدة!!
-مش مهم مين اللي قالي ..المهم أن انا عندي الدليل اللي بتدوري عليه 😁
فاتن بفرحة : بجد ؟ فكرت قليلا ثم قالت بتوجس
-و انتي هتكسبي اي من كل ده!!
-احنا الإثنين كسبانين يا مدام فاتن .. انتي هتحققي انتقا”مك من حسنات و تحر”قي قلبهم عالولاد اللي مستنيينهم بالريق الناشف…و انا هانت”قم من بدر و اخليه يندم عاليوم اللي طلقني فيه لما يتحرم من ولاده اللي مستنيهم من سنين …خصوصا لما حنان تعرف الحقيقة …ساعتها هي اللي هترفض تقعد معاه دقيقة وحدة
فاتن : حقيقة ايه ؟! هاتي اللي عندك سامعاكي 🙄🤨
توجهت ام أحمد الى الغرفة التي طلبها من اجلهما بينما توجه خالد الى الشاليه ليقضي ليلته هناك على ان يعود في الصباح الباكر
خلد الجميع إلى النوم ..ما عدا بعض الممرضات المناوبات
لكن عموما هدأت الحركة في المستشفى
فدخلت أميرة الغرفة بحذر، كان ياسين مستلقيًا على السرير، وجهه شاحب لكنه يتنفس بانتظام و الاشارات جميعها تشير الى أن الوضع مستقر
إقتربت منه ببطء و امسكت بيده بلطف و عيناها تذرفان الدموع
أميرة: بصوت منخفض ياسين، أنا هنا يا حبيبي 🥺
صحيح انت كذبت علي و وجعتني اوي ، بس انا مش هاقدر أفقدك تاني …لما اخترت أعيش بعيد عنك صدقني ده كان أصعب قرار اتخذته في حياتي .. وقتها كنت مجرو”حة منك اوي …بس بعدين اتأكدت اني ما اقدرش أعيش من غيرك….بصراحة انا سامحتك من زمان …بس كبريائي الغ”بي منعني أتصل بيك و اقولهالك .. كنت مستنياك ترجع تدور عليا ..كنت مستنياك توفي بوعدك ..مش وعدتني انك مش هتتخلى عني .؟
فضلت طول المدة دي مستنياك تظهر بس انت عمرك ما ظهرت. ..و يوم ما ظهرت اكتشف انك عمرك ما بعدت عني !! 😔
يوم ما ظهرت أخسرك تاني 😭😭😭
وضعت جبينها على يده و قبلتها و هي تبكي
ارجوك ترجعلي تاااني …اوعدك اني مش هاعاتبك تاني و لا هازعل منك و لا هازعلك لحد ما امو”ت…بس ما تعملش فيا كدة و النبي 😭 لو مشيت المرة دي بجد صدقني انا مش هاتحمل و هأحصلك على طووول 😭
انا مشتاقاااالك كثيييير ..و ندماااانة أكثررر يا روووحي 😭
مشتاااقة لحضنك ..مشتاااقة لريحتك …لكل حاجة فيك . .
و ندمانة على غلطات كثيرة …لو رجع الزمن بيا لورا عمري ما كنت هأكررها…اكتشفت ان عمرنا قصير …و السعادة عمرها أقصر
حرام نضيعها بالعناد و الكبرياء و المباديء اللي احنا فاكرينها أهم حاجة.. .بس هي في قانون المحبين حاجات مالهاش معنى
ندمانة اني أجلت فرحتنا…أيوة ندماااانة اوي ..خفت من كلام الناس و حرمت نفسي عليك ..كان ممكن تمو”ت بجد 😓
و تمشي و في قلبك قهرة مكنتش هاتحمل ثقلها 😭
رفضت اسمعك و نشفت دماغي ..و انا عارفة انك اتعذ”بت اكثر مني من القرار ده ….عارف !! لو كنت اتخيل هيجي يوم و تتخطف من قدام عيني زي ما حصل النهاردة كنت ضربت دماغي بالجزمة القديمة و لعن”ت عنادي و غبائي مليون مرة عالحال اللي وصلتنا ليها بسببهم
ارجوووك تسامحني .. ارجوك ما تعاقبنيش بإنك تمشي و تسيبني أرجووووك يا روحي …انا محتاجاااالك أكثر من اي وقت 😭
في تلك الأثناء دخلت ممرضة و همست بحدة :
انت يا سيدة ماذا تفعلين هنا؟؟ ممنوع دخول العناية المركزة دون تعقيم اخرجي حاااالا !!
أميرة بتوسل : دقيقة اخرى فقط ارجوووكي 😭
الممرضة : قلت لا .. سيوبخني الطبيب لو رآكي .. هيا اخرجي حالا من فضلك لا أريد مشاكل في عملي بسببك
خرجت أميرة تجر الخطى بحزن و تعب و اغلقت الممرضة الباب خلفها ..
و ما هي إلا لحظات حتى نزلت قطرات دموع من عينيه بينما تسارعت نبضات قلبه و دق الجهاز إشارات الخطر ثانية
ابتعدت قليلا برفقة الممرضة و ما هي إلا ثوان حتى سمعت الصوت آت من غرفته و اتى الطبيب راكضا و هو يسأل : ماذا هناك ؟؟
الممرضة بقلق : لا أدري سيدي الطبيب !
الطبيب بحدة : كان وضعه مستقرا من المؤكد أنه قد حدث شيء ما !! 🤨
قالها و هو يدخل راكضا الى غرفته
فنظرت إليها بلوم: ارأيت ماذا فعلت!! 😤
ثم دخلت خلف الطبيب و تركتها حائرة تترقب من الخارج و هي تبكي بإنهيار
بعد مدة خرج و هو يقول لها بحدة: معدل ضربات القلب فوق الطبيعي و كذلك معدل التنفس و عضلات القلب منقبضة بشدة و مؤشر الادرينالين يشير لنسبة عالية.. لا شك أنه قد تعرض لإنفعال شديد ..هل حدث له شيء قبل وصولي ؟؟
الممرضة : لا دكتور …لم يحدث شيء ..دخلت كي اتفحص مؤشراته فوجدته بتلك الحال و ركضت على الفور لأناديك 😥
الطبيب بتفكير: لا شك اذن أنه حلم بشيء ما ! عقله الباطني يستعيد ذكريات هي ما تسبب له بهذا الانفعال .. حتى أنه كان يبكي !! المهم راقبي حالته عن كثب إياكي ان تغفلي عنه مفهوم؟؟
الممرضة : مفهوم دكتور 😥
غادر الطبيب و اقتربت من أميرة المنهارة أمام الزجاج
-كدت افقد عملي بسببك 😤.. إياكي ان تدخلي ثانية بدون اذن….فحياته مرهونة بهذه الساعات التي يقضيها في العناية
قالت لها أميرة و هي تبكي بحرقة: ارجوكي ساعديني. . انا زوجته..كنا منفصلين لبعض الوقت …متأكدة ان لا أحد يستطيع اعادته من الغيبوية الا انا.. ليس له اي رغبة في الحياة. ارجوكي دعيني أحاول ثانية …اريد فرصة واحدة فقط ..من فضلك 😭 اما ان اخرجه من غيبوبته او ياخذني معه الى حيث يذهب …لا اتحمل البقاء في الخارج مكتوفة اليدين ارجوووووكي 😭
رق قلبها لحالها و حزنت كثيرا من اجلها فوضعها كان مزر حقا و حالتها رثة…. نظرت يمينا و يسارا ثم قالت لها
-تعالي ساعطيكي ملابس معقمة و اياكي ان تذكري اسمي لو وجدك الطبيب
اميرة بإبتسامة حزينة: اعدك لن أقول انك من سمح بذلك سأقول وجدت هذه الثياب في الغرفة و دخلت بدون اذن
الممرضة : هيا اسرعي …من هنا
في الصباح
أميرة في غرفة العناية المركزة تنام فوق كرسي بالقرب من سرير ياسين و هي تضع رأسها على يده
دخل الطبيب مستغربا : سيدتي !!
استيقظت بتثاقل لتجد نفسها قد غفت بحالها تلك
-ماذا تفعلين هنا ؟
همس الطبيب بغضب و هو يكمل: غير مسموح لأجد بالتواجد في العناية
أميرة بتعب و هي تقول ؛ كنت اجلس بجانبه فقط لم اصدر اي صوت 😥
الدكتور : سيدتي من المهم التقيد بالقوانين نحن نهتم بزوجك كما ينبغي….هيا عليك الخروج حالا و لا تكرري هذا الفعل فقد ينتج عن هذا مضاعفات لا يحمد عقباها
تركت أميرة يده و هي تقف بصعوبة قائلة بتعب: حسنا ..انا حقا آس …
قبل أن تكمل كلمتها وقعت أرضا و صاح الطبيب من امام الباب : بسرعة لدينا حالة اغماء هنا !!
حضرت ممرضتين بسرعة و احضرا نقالة
اخرجاها مسرعتين و تفاجأت ام أحمد بها بينما تنقلانها الى احدى الغرف المجاورة
لم أحمد بقلق : ارجوكي يا انسة هذه ابنتي ما بها ؟!😰
الممرضة : لقد كانت في غرفة مريض العناية المركزة و اغمي عليها . من الواضح انها لم تأكل شيئا منذ الأمس
ام أحمد بحزن : نعم ..لم تأكل 🥺
حملتاها و وضعتاها على السرير بينما أكملت الممرضة الثانية : اذن من المؤكد ان نسبة السكر عندها في الحضيض
خرجت ام أحمد و دخل الطبيب مسرعا ثم خرج بعد قليل
-نسبة السكر منخفضة كادت ان تدخل في غييوبة سكر كما ان ضغطها منخفض جدا … يبدو انها لا تهتم بأكلها في الفترة الاخيرة
اومأت ام أحمد بحزن : هذا صحيح ..لقد مرت بفترة عصببة
خرجت ام أحمد بينما وضعت لها الممرضة محلولين احدهما ملحيا و الاخر سكري
جلست أم احمد بالخارج لا تعرف هل تقلق على حال ياسين ام حالها هي
في تلك اللحظة جاء خالد و هو يحمل أكياسا
-خالتي بتعملي اي هنا دورت عليكم جنب اوضة ياسين مش لاقي حد !
نظر حوله قائلا بتساؤل : اومال فين أميرة ؟؟
اشارت ام أحمد بحزن؛ جوة يا ابني. ..وقعت من طولها
خالد بتذمر: من امبارح باتحايل عليكم تاكلو لقمة.. خذي هتاكليها مش عايز مناقشة ..مش عايزك انتي كمان تقعي .اومال مين هيسندها و يقويها ؟
امسكت ام أحمد الكيس بقلة حيلة و هي تقول : طيب يا ابني ..يا ريت تشوف شنطتي في الاوضة فيها الدوا بتاعي
خالد : حاضر يا خالتي
غادر مسرعا و ما أن وصل الى الغرفة حتى اتصلت سحر فاجابها
خالد -حبيبي صباح الخير اي اللي فكرك بيا عالصبح ☺️
سحر -صباح النور …انا اتصلت بيك قبل ما ادخل الامتحان عشان اوعدك قبل ما نسافر
خالد بدهشة -تودعيني الساعة 8 الصبح ؟ معاك طيارتكم بعد ثلاث ساعات ؟ تقدري تتصلي قبليها 🤔
-ماهو بعد ما اخرج على طول هيكون بابا و ماما مستنين بالتاكسي ..هنطلع المطار على طول و مش هأعرف اودعك براحتي
اغلق خالد الباب خلفه و هو يقول بتساؤل : اه ..قلتيلي براحتك هاا!! براحتك اللي هو ازاي يعني ؟🤨🤔
-يعني عايزة اقولك اشوف وشك بخير حبيبي 🥰 خلي بالك من نفسك و من أميرة … و طمنني على صاحبك مووووح 😘
قالتها و اقفلت الخط سريعا
وقع خالد على السرير و هو يقول : اه يا قلبي !! مش مصدق انها قالت لي حبيبي 😍 !! و كمان رمتلي بوسة ف التلفون🥰 ! هو اي اللي بيحصل يا جماعة … حد لعب في الاعدادات ولا أي !🤔
اه افتكرت ام أحمد … الدوا !! قالها و هو بتذمر
يخرب بيت اللي جابوك يا خالد ..صاحبك مرمي في غيبوبة و انت بتفكر في الحب!😠
-انا مالي ما هي اللي با”ستني عالصبح ! الله 😟😕
-طب يالا يا روميو تلحق مرات اخوك اللي متلقحة جوة و تشوف مالها .يالا يا خوي. قال هي اللي با”سته ..با”ستك حية يا بارد 😤
– بقى منشفة دمي طول الشهور اللي فاتت و يوم ما ينضرب صاحبي بالرصاص جاية تعاكسيني حضرتك ! 😤
طيب يا سحر ..انا هوريكي يا بنت فاتن 😡
(خالد و انفصام الشخصية يا جماعة 🙄😂)
كانت فاتن تجهز حقيبتها و هي تفكر في طريقة لإخفاء اللوحات الزيتية التي سرقتها من قصر ياسين لكن التحدي الاكبر كان في اخفاء البيضة الذهبية حتى لا يكتشف امرها عند معبر الجمارك و في نفس الوقت المحافظة عليها من الكسر خلال الشحن
فجأة لمعت في ذهنها فكرة مجنونة
ارتدت ملابسها مسرعة و خرجت لتشتري كل ما تحتاج اليه لتنفيذها قبل أن يعود صالح ثانية مع موعد السفر
استفاقت أميرة بعد مدة و التفتت حولها لتجد ام أحمد و خالد
إقتربت منها ام أحمد قائلة : حمد لله على سلامتك يا بنتي
خالد : طول اليوم من غير اكل و ادي النتيجة كنتي هتحصليه بغيبوية سكر. . عاجبك كدة؟! 😒
حاولت أميرة ان تنهض بتثاقل لتجد كلتا يديها معلقتان بانبوبين و مرتبطتين بمحلولين
-اي ده انا فين ..حد يشيل الانابيب دي يا ماما 😰
أم أحمد :رايحة فين بس ارجعي مكانك هترتاحي هنا لحد ما المحلول يخلص و نتطمن عليك
أميرة بمحاولة النهوض : انا كويسة. .انا عايزة اتطمن على ياسين .. خليني ارووح له . ..اااه 😫
اعادتها ام أحمد بصعوبة بعد ان حاولت الوقوف و شعرت بعدم توازن و ألم
-ما قلنا انتي دايخة بسبب قلة الاكل مستعجلة على ايه ماهو زي ما هو مش هيروح لاي مكان. .. 🤨
-بس مش عايزة اسيبه لوحده 😭 يمكن يصحى و ما يلاقيش حد معاه 🥺
خالد : طب خليكي هنا ترتاحي و انا هأقعد هناك . .اول ما يخلص المحلول تجي على طول ماشي ؟؟
نظر الى أم أحمد قائلا : خليكي معاها و اول ما يخلص المحلول تنادي الممرضة
-حاضر يا ابني
اومأت أميرة بقلة حيلة و عادت الى التمدد بتعب
خرجت سحر من الامتحان و كان كل من صالح و فاتن بإنتظارها بالتاكسي الذي كان يشك صاحبه لوهلة لأنهما غريبان ركبا السيارة بالصدفة في نفس اللحظة
دخلت سحر مسرعة : انا جاهزة.. شنطتي معاكم ؟
صالح : ايوة يا بنتي ..
نظر صالح الى السائق و قال : الى المطار من فضلك
بعد مدة وصلوا الى المطار
إقتربت فاتن و هي تحمل حقيبة ملابسها و حقيبة كبيرة تحتوي على لوحات مغلفة و كيس هدايا كبير يحتوي على لعبتين و هما دبين محشوين من الحجم الكبير احدهما بشكل باندا و الاخر دب قطبي ابيض .. توجهت إلى قسم الشحن رفقة صالح و سحر ، و قامت بتسجيل الحقائب كأمتعة شخصية. بينما امسكت بحقيبة الهدايا بيدها
موظف المطار: “هل لديكم أي شيء يحتاج إلى تفتيش خاص؟”
اومأ صالح بالنفي و هو يضع حقيبته و كذا سحر ثم نظر الموظف إليها بتوجس بينما تحمل ثلاث حقائب فقالت فاتن بثقة: “لا فقط بعض اللوحات القديمة التي كنت أستخدمها في دروس تعلم الرسم و هذه بعض الهدايا لأطفالي..ثم أكملت بفرحة: لقد ولدت ابنتي توأما ذكور و نحن مسافرون إليها لهذا السبب ☺️
نظر الموظف إلى الحقيبة مطولا بينما نظر صالح بتعجب الى سحر
مرر الرجل حقيبة اللوحات عبر جهاز الأشعة السينية. لتظهر اللوحات على الشاشة، لكنها تبدو كأنها مجرد لوحات عادية…ثم اشار الى كيس الهدايا الكبير فقالت فاتن
-ارجوك اسمحلي ان اخذه معي الى الطائرة . نظرت الى عنبر الشحن و قالت : انظر كم هو متسخ ستصل تلك الدببة المحشوة قذ”رة جدا …من فضلك 🥺 انها مجرد ألعاب
نظر الى زميله فأومأ له بالإيجاب فلمعت عينا فاتن بفرحة
ثم قال الموظف: حسنا و لكنك ستمضين هذا التصريح كي تتمكني من ادخاله معك الى الداخل
فاتن : اي تصريح ؟
الموظف : أنه اجراء روتيني في حال ادخال امتعة دون مراقبتها عبر الاشعة .. أنه تصريح شرفي بأنك لا تحملين اي ممنوعاات
فاتن بتأكيد : اااه بالطبع … فهمت
اخذت الورقة من يده و امضتها على الفور دون ان تعلم ماهيتها فقد كانت تحاول اخفاء توترها و تحاول الاسراع في مغادرة نفطة التفتيش قبل أن يكتشف امرها
فور عبورهم قالت سحر بتساؤل: دباديب اي دي يا ماما ؟! اي لزمة الهدايا ما كنا اشترينا حاجة من هناك بدل ما احنا هنشيل كل ده!!
-انا اللي هشيلهم مش انتي …و بعدين هي دباديب كندا زي اللي بتتباع عندنا في مصر؟؟
-بس دول لسة ما طلعوش من الحضانة حتى ! 🤔
فاتن: مش مهم .. انا فرحانة باحفادي و جبتلهم هدايا دلوقت براحتي 🙄☺️ مش هأدخل عليهم بايديا فاضيين
سحر بشك: و اي حكاية اللوحات اللي بتتعلمي فيها الرسم دي ؟؟ اول مرة اشوفها!!
-انتي مالك ؟! همست في اذتها بغضب
فصمتت سحر و لحقت بوالدهاو هي تدعو الله الا تكون والدتها تخطط لأمر ما ..
كانوا سيركبون الطائرة و فاتن تشعر بالسعادة لنجاح خطتها حين ناداهم احدهم من بعيد بصوت عال :انت ..يا سيد !!! توقفوااااا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الأميرة والمغترب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى