رواية الأميرة والمغترب الفصل التاسع والسبعون 79 بقلم آلاء اسماعيل البشري
رواية الأميرة والمغترب الجزء التاسع والسبعون
رواية الأميرة والمغترب البارت التاسع والسبعون
رواية الأميرة والمغترب الحلقة التاسعة والسبعون
خالد : طب انت ناوي على ايه مش هتفهمني عشان أبقى عامل حسابي ؟؟
-و لا حاجة ..قلتلك مستني الوقت المناسب بس 🙂
خالد : مناسب لايه انت هتجنني !! طب قل لي ايه اللي انت عايز تسمعه على الأقل !
ياسين : كل حاجة ف وقتها حلوة يا لودة…المهم عايزك تعرف ان أنا سبت وصية عند المحامي بتاعي و عشان نخلي الموضوع يبين بشكل طبيعي أنا حطيت تاريخ قديم يعني من ست اشهر تقريبا
خالد بقلق : وصية ايه دي يا ياسين ؟؟
ياسين : بإن أملاكي هتتقسم كلها على الطريقة الإسلامية
خالد بصدمة: بتقول ايه ؟؟ ده معناه ان عمتك هتاخذ معظم ثروتك و أميرة مش هيكون لها غير الربع!! و لو أثبتوا انكم ما اتجوزتوش بجد ممكن ياخذو منها كل حاجة!!
-لا ما تخافش …أنا عامل حسابي ..لكدة ما تشغلش بالك انت
خالد بضيق : انا ابتديت اقلق على أميرة من الوا’طي ايهاب ده ..صدقني كل واحد ليه قدرة معينة على التحمل يا صاحبي …ما اعتقدش هتقدر تقاوم شروره للأبد ! ده أكيد هيلعب على نقطة الوصية دي و يطلعها من القصر قبل ما تلحق تخليه يعترف باللي انت عايز تسمعه ده ..😥
ياسين بإبتسامة : مش هيلحق يعمل حاجة …أنا محضرله مفاجأة هتعجبه اوي 😁
في القصر
صالح : لمي هدومنا يا فاتن احنا مش هنقعد هنا أكثر من كدة…
-مستعجل على ايه بس ده حتى ما عداش ثلاث ايام العزاء
-اصلا ما بقاش لقعدتنا لزوم أهلها جوم اهو و قاعدين معاها
فاتن بتذمر – يعني عايزني اسيب العز ده كله و الراحة و الاكل من كل لون و امشي !! يا أخي اعتبرها الاجازة اللي انت حارمني منها بقالي سبع سنين !
-اجازة ايه اللي بتتكلمي عنها دي اللي عايزة تقضيها في بيت الراجل ؟ انتي ناسية اننا دفنناه امبارح ! 😱
-ياخوي الحي ابقى من الميت ..يعني عايزني أرجع فين يا حسرة ! لشقة الايجار المع”فنة و كل يوم طالع عيني على ما ألاقي لقمة اطبخهالك و اقعد بعدها انظف و اجلي المواعين و القر”ف ده ! 😏
صالح : مش عاجباكي عيشتنا دلوقت ؟! الشقة اللي انتي بتقولي عنها معف”نة الناس مستعدة تدفع عمرها عشان تعيش فيها .. مش كفاية اننا ف كندا !؟
غمغمت بتذمر : لا مش كفاية .. شوف الناس عايشة فين و انت تفهم
صالح بضيق : يا فاتن مش عايزة تفهمي ليه ؟ شكلنا بقى وحش اوي .. و كل شوية واحد يلقح علينا بالكلام مش هنفضل هنا لحد ما يطردونا
-مين ده اللي يطردنا انت مش شايف انهم هيغوروا بعد شوية ؟؟
-يا عب’يطة اافهمي هوما كدة كدة هيورثوا ماهي ليها نصيب قد كدة بس !! و الباقي كله هتاخذه عمة المرحوم..يعني أم الدكتور النصاب ده فهمتي ليه مش عايز اقعد اكثر !!؛
-بس أنا مش رايحة …ده بيت أميرة مش بيتهم 🙄
صالح : ايوة قلتيلي. …أميرة اللي انتي طردتيها من بيتك و بلغتي عنها ! اوام لحقتي تنسي ! ده مش بعيد هي اللي تطردك مش هوما
فاتن بقلق : ايه الكلام ده يا صالح ! لا طبعا مستحيل تعملها
-مستحيل تعملها ؟؟ انتي ما شفتيش كانت بتتكلم ازاي و عملت ايه في الجدع و مراته !!
فاتن : بصراحة معاك حق انا اتصدمت منها بجد !!
صالح : شفتيهم ازاي من لما جوم و هوما نافخين ريشهم و يا ارض اشتدي ما عليكي قدي!! اهي نتفت ريشهم هوما الإثنين في جولة وحدة بس …
فاتن بتفكير : صح . دي عارفة عنهم حاجات كثير …و الظاهر ما قالتش الا طراطيش لزوم التخويف… يا عالم مخبية ايه كمان ..
صالح بتذكر: اه في سيرة مخبية دي !! هو اي ده اللي الجدع كان بيلمحله برة ؟؟
حاولت فاتن اخفاء ارتباكها و قالت : و انا ايش عرفني ؟ ما كنت سألته !
-مش سمعتيني لما سألته حتى بالأمارة قال إسأل مراتك!؟ اديني بأسألك اهو. هو الراجل ده يعرف ايه عنك يا فاتن !!
فاتن بحدة: جرى ايه يا صالح !! مش فاضل غير واحد نصاب و مهر”ب اعضاء عايز تسمع كلامه و تتخانق معاي عشانه! مش بعيد هو ده اللي هو عايزه من ورا المسرحية السخيفة دي 😤 … انا طالعة أشم هوا عن اذنك 😡
تناول بدر طعام الفطور و خرجا سويا و بعد مدة وصل الى المحل
توقف ل توجه نحوه و ما هي إلا دقائق حتى عاد
كان سيضع الكيس في الخلف حين اوقفته هناء
-بدر انا عايزة عصير قصب
تذكر بدر ان حنان طلبته كذلك فاعطاها الكيس قائلا
-طب خذي حطيه عندك
ما إن ابتعد حتى فتحت التغليف و اخرجت القارورة و هي ترتجف و قطرت بضع قطرات و اغلقت الكيس بإرتباك حين لمحته يقترب منها و خبأت القارورة بين ثيابها
-اهو …احلى عصير قصب يا ستي
حاولت التحلي بالهدوء و قالت بفرحة : ربنا ما يحرمني منك يا تاج راسي 🥰
ضحك بدر قائلا : يكش بس تبطلي تسمعي كلام سنية البايخ بتاع بطلت احبكم ده …حاكم انا عارف ان ده مش كلامك انتي ..
في قصر ياسين
كان كلام أم أحمد يتردد في اذنها مرارا و مرارا و أخيرا مسحت دموعها و نهضت نحو مائدة الطعام
دخلت فاطمة فوجدتها تشرب عصيرها
-هي دي بنتي العظيمة الجدعة بصحيح … حطيتي الس”فلة دول عند حدهم بجد
أميرة بحزن :بس انتي عارفة انهم مش هيوقفوا يا ماما …اللي زي دول معندهمش حد
-بس انتي معاكي ربنا و معاكي انا و ابوكي و دعانا ليكي في كل وقت ..و معاكي أم أحمد ….ما تخافيش منهم ربنا ينصرك عليهم بإذن الله
أميرة بحزن -يا رب يا ماما
في مصر
وصل بدر و هناء الى المنزل و امسكت هناء الأكياس بتوتر تحاول أن تخفيه
اغلق باب السيارة و كان يهم بمرافقتها للداخل و هو يقول
-هاتي انا هشيل عنك الحاجة
هناء بتصنع التذكر: يووووه شوف انا نسيت ايه ؟ شباك العربية بتاعي مفتوح!
نظر إليها ر بتذمر و قال : طيب ادخلي هأقفله و احصلك
دخلت مسرعة كي تعيد تغليفها قبل أن يلاحظ بدر لكنها تصادفت مع سلمى تمر بجانب الباب
سلمى : الله !! بنت خالتي عندنا ؟؟ ايه المفاجأة الغريبة دي
اسرعت لتسلم عليها وكعادتها سلمى تحب المزاح فقالت: الله ريحة الكوارع بتجنن! يعني لازم اقوله حنان بتتوحم عشان يجيبلنا ! ما انا كمان بحبها!! هاتي اما اشوف 😁
همت بأخذ الأكياس من هناء و لكن هذه الأخيرة تشبثت بها بطريقة غريبة و هي تقول : لاااا الحاجة دي لحنان !!😤
ارادت سلمى اغاظتها أكثر و هي تقول : و هي حنان هتاكل كل ده لوحدها ؟؟ هاتي هذوق حتة بس يعني هآكلها كلها !!هاتي يا ستي هاتي
شدت من يدها الكيس لكنها أصرت على موقفها و سحبته منها بقوة فتمزق ووقعت الكوارع و تصادف ذلك مع دخول بدر
في لمح البصر ركضت قطة سلمى السيامية نحو الكيس تأكل ما وقع على الارض !
توترت هناء و شحب لون وجهها لكنها تذكرت كلام سنية و ان مفعوله لن يظهر فورا فتصنعت الهدوء و اخفت توترها
لاحظ بدر شحوبها و نظر الى الارض ليجد الغلاف ممزقا قبل أن تصل اليه القطة بينما نزلت سلمى فورا الى مستواها و هي تقول بتذمر : بوووووسي !! انتي ما صدقتي يا طف”سة ! 😤
نظرت الى هناء بضيق و قالت
-شايفة عملتك يا هناء ؟ يعني لو كنتي سبتيني اخذته ما كانش حصل كدة! ده انا كنت باهزر بس 😥🥺
ثم نظرت الى بدر بأسف قائلة: آسفة بجد على اللي حصل حالا هآخذه و هشيل الحتة اللي أكلت منها و احطهولها ف طبق 🥺
-لا سيبيها الظاهر أنهم نصيب بوسي
سلمى :لأ حرام ! حنان مستنياهم … هوما أصلا لسة متغلفين ما لمسوش الارض كلهم! 😰
بدر بهدوء بينما يلاحظ نظرات هناء المتوترة رغم محاولتها اخفاء الأمر
-لا يا سلمى…انتي ناسية ان تحليل سميات الحمل طلع ايجابي و الدكتور منع عنها تقرب من القطط و شعرهم خالص؟
سلمى بتذكر: ايوة صح …و الله آسفة بجد مشورتك عالفاضي 😔😓 مكانش قصدي ..
-لا مفيش مشكلة …مش بيقولوا نصيب حد مش بياخذه حد؟؟
هناء بإحراج : أنا كمان آسفة مكانش قصدي اوقع الكيس 😰
-لا مفيش مشكلة أنا بس مش فاهم ازاي الفويل بتاعه كان متشال مع ان الراجل غلفه قدامي!! 🤔🤨
قالها لهناء برفعة حاجب فأطرقت برأسها قائلة بتلعثم
-ماهو …انا .. بصراحة اشتهيت حتة و فتحته و أكلت منه شوية صغيرين 😓
بدر بعتاب: كنتي تقوليلي نفسي فيهم انا كمان و انا اجيبلك بدل ما تمدي ايدك على حاجة غيرك .. يالا محصلش حاجة
حاولت هناء الهروب من الموقف فقالت لسلمى:
هي خالتي فين؟
-فوق السطوح
-احم ..طب انا رايحالها
غادرت هناء مسرعة بينما سأل بدر : هي حنان في اوضتها !؟
سلمى: ايوة لسة نايمة
بدر بتعجب: يا خير !!نايمة ازاي الساعة داخلة على 12!
إقتربت منه سلمى و همست له: الظاهر ما نامتش كويس او ما نامتش خالص !
بدر يقلق : ليه ؟؟ هي عيانة انا داخل اشوو..
قاطعته سلمى هامسة: لا مش عيانة. .. ماما صحيت قبل الفجر تتوضا وتقرأ قرآن زي عادتها لقت النور في اوضتها افتكرتها نسيته راحت تطفيه لقتها بتصلي و بتدعي و هي بتعيط
ابتسم بدر بحب و همس في سره
-يعني كانت عايزة تتعلم بجد مش مجرد حجة عشان تشوفني ☺️
بينما أكملت سلمى
-و الصبح لما راحت تصحيها تفطر لقت عينيها منفوخين و تحتهم سواد قالت نسيبها لما تصحى براحتها
فكرت قليلا ثم قالت بتذكر: ألا قل لي يا بدر هي مكانتش بتصلي.. ابتدت امتى ؟؟
ابتسم بدر و هو ينظر بإتجاه غرفتها: إمبارح ☺️
نظر لسلمى و هو يقول : انا رايح اصحيها خلي بالك من بنت خالتك تصرفاتها مش عاجباني ..
سلمى : حاضر
ثم نظرت الى بوسي و قالت : و انتي يا فاضحاا”اني امشي تكملي الاكل في مكان تاني سيبيني انظف الفوضى اللي عملتيها هنا
وصل ايهاب الى المكان و توجه الى صاحب الشقة
-مرحبا سيد كولينز
السيد كولينز بتوجس: أهلا ! كيف اخدمك سيدي؟
ايهاب بخبث: أنا أخ السيد منير الذي اشترى منك شقة منذ أشهر
-اه تذكرته …لم يستلمها بعد لا أدري لماذا ! كان الاتفاق أن يكمل لي باقي المبلغ و ينتقل خلال أسبوع على الأكثر !
ايهاب بتصنع الحزن: هذا يعني انك لم تدر بما حدث له ..لقد قت”ل في ذلك الأسبوع 😓
كولينز بأسف و حسرة: أوووه انا اسف لخسارتكم لم أكن أعلم !!
نظر ايهاب لحقائبهم و قال : اذن كما ترى قد اتيت من مصر لأتمم بعض الاجراءات الخاصة بالميراث فهو ليس لديه احد غيري .. و لا نملك مكانا نمكث فيه فلو تكرمت و اعطيتنا المفتاح الذي معك
-طبعا لا مشكلة هل يمكنني رؤية جواز سفركم من فضلك ؟
اعطاه ايهاب الباسبور و هو يقول : بالتأكيد …لكن علي أن أوضح لك امرا.. هو أخي من الام فقط
-اه …أرى ذلك !
قالها و هو يقرأ اسمه..
ثم نظر إليه قائلا : حسنا ..سأبحث لك عن المفتاح.. من حسن حظك أنه معي ..فقد اتت صديقته الغ”بية و طلبت المفتاح لكنها غادرت بشكل مريب و تركت الباب مفتوحا و المفتاح بداخله ..يا لها من مستهترة
دخل الرجل و احضره: هذا هو …تعرف الشقة ؟
ايهاب :اجل رقم 75 الطابق الثامن
كان يهم بالمغادرة حين اوقفه الرجل : ماذا عن باقي المبلغ؟؟
ايهاب : انظر يا سيد ..انا هنا لاحصل اموالا تخص اخي و فور ان استلمها سأسدد لك ما تبقى ..ذكرني بالمبلغ
سيد كولينز:20 ألف دولار
ايهاب : و هو كذلك …ستكون عندك خلال أسبوع على الأكثر
سما : مين صديقه دي
العاب بملل : أكيد يقصد الغب”ية ليليان لما خطفها ياسين
دخلا الى الشقة وسط اشمئزاز سما من المكان
-هي دي الشقة اللي خايف عليها !! …دي مقر”فة !
-مضطرة تتحمليها يا سما ..يالا شيلي معايا الشنط و خلينا ننظف اوضة نقعد فيها
-يا سلاااام !! عشان ظوافري تتكسر ! لا طبعا 🙄
نظر إليها ايهاب بضيق و قال : بقولك ايه لو عايزة عز ياسين يبقى تتحملي الفترة دي و تعملي اللي بقولك عليه!!
أنا هروح أشوف المحامي و انتي ادخلي شوفي أي حاجة تنظفي بيها المكان …لما تبقي ست القصر هيبقى ساعتها عندك خدم و حشم و مشهتضطري تعملي حاجة أبدا ! دلوقت تنسي لي حكاية ظوافرك دي و يالا اعملي اللي قلتلك عليه
غادر و تركها تنفخ بتقزز من المكان
-اوووووف 😤 .. معقولة سايب قصرنا لأميرة و جايبني للقر”ف ده !! 🤮
في غرفة حنان
دخل غرفتها و كانت تغط في نوم عميق
وضع حذاءه و استلقى بجانبها بهدوء حتى لا يوقظها
ثم راح يزيح بعض خصلات شعرها بحنان ليرى وجهها الجميل
بقى على تلك الحال يتأملها بحب لدقائق و فجأة تململت و فتحت عيناها بنعاس و ابتسمت تلقائيا حين رأته و هي تهمس
:بدر …حبيبي! 😍
اغمضت عيناها و هي تبتسم بإستمتاع و تهمس ما بين النوم و الصحوة: اتمنيت من ربنا اصحى كل يوم عالعيون دي ..بس لا ..ما اعتقدش دعوتك اتحققت يا حنان … واضح ده حلم جميل تاني
زمت شفتها بضيق و هي تغمغم : أكيد أول ما تفتحي مش هتلاقيه ..انتي ناسية ان عنده اثنين غيرك؟ 😓
ابتسمت ثانية :طب أنا هفضل مغمضة عشان يفضل جنبي
-بس كدة هنحرميني اشوف عينيكي اللي انا كمان باعشقهم 🥰
فتحت عينيها و انتفضت من مكانها : بدر !! انت هنا بجد !!!
تمدد براحة و هو يضع يديه خلف رأسه و يضحك قائلا
-و مالك اتفزعتي كدة ؟؟ شفتي عفريت؟؟؟ 😂
حنان بدهشة: لا …انا بس ..استغربت !!
تذكرت قليلا ثم قالت بضياع : هي كانت نوبتي؟ 🤔لا لا ..
طب .. مش عوايدك تجي الصبح !انت هنا من امتى!! 😳
اعتدل في جلسته و همس في اذنها بعبث
-انا هنا من لما كنتي بتتمني تصحي كل يوم على العيون دي
نظر الى الساعة واكمل بإبتسامة: و بعدين صبح ايه احنا بقينا الظهر
-بجد !! طب انا هقوم اغسل عشان ألحق افط…
كانت تهم بالقيام حين اعادها بدر الى احضانه قائلا : تعالي هنا رايحة فين…مش هتهربي مني قبل ما تقوليلي كنتي بتقولي ايه قبل شوية ! 🙄😁
حنان بتصنع البلاهة: انا ! امتى؟!
-لما فتحتي عينيكي و غمضتي تاني !
حنان بتصنع التذكر: أنا ! انا كنت نايمة لسة مفتحة حالا !🙄
بدر : اممم ..طب حيث كدة انتي نسيتي تقوليلي صباح الخير
حنان : صح ..صباح الخير
قالتها و هي تغادر حضنه فأعادها بحركة واحدة و اقترب من شفاهها قائلا : لا بقى صباح الخير بتاع المتجوزين بتكون كدة..
كان يهم بتقبيلها حين سمعا صوت صراخ سلمى يملأ المكان !
-لااااااااااااااااا 😱😱😱
انتفض الإثنين و لبس بدر حذاءه ليرى ما الامر و همت حنان باللحاق به و هي مذعورة فنظر إليها بحدة
-رايحة فين بشكلك ده!!
نظرت الى نفسها وكانت ترتدي قميصا شفافا فأطرقت برأسها: آسفة نسيت
خرج و هو يقول -غيري و البسي طرحة بسرعة .
توجه الى مصدر الصوت ليتفاجأ بحضور جميع من في المنزل من النسوة و تجمعهم حول سلمى في دائرة
دخل من بينهم و هو يقول بذعر: مالك يا سلمى فيه ايه ؟؟
وصل الى حيث تنظر بهلع و تصرخ فوجد قطتها بوسي مي”تة و تخرج من فمها رغوة ممتزجة مع الد”ماء
نظر بدر بإتجاه السلالم حيث تنزل هنادي برفقة هناء المذعورة و هي تقول بفزع : خير يا سلمى ايه الصراخ ده يا بنتي فزعتي قلبي مالك!!
وصلت الى حيث ينظرون فشهقت شهقة واحدة
-يا مصيبتي 😱 !!! هي بوسي مالها؟؟!
في تلك اللحظة وصلت حنان و ذعرت من المنظر و اخفت وجهها خلف بدر الذي نظر الى هناء و هي تكاد يغمى عليها من الخوف بعد ان اكتشفت لعبة سنية الح’قيرة
ثم قال و هو يرمقها بنظرات حار”قة
-بوسي اتس”ممت يامة… بس مكانتش هي المقصودة 😤
في مكان آخر في مصر
دخلت فردوس إليها لتجد الطبق على حاله لم تأكل منه شيئا و لا تزال على نفس الحال من البكاء منذ ان خرجت من المستشفى فخرجت الى زوجها
-و بعدين بقى يا ممدوح ..كدة هتموت نفسها دي بقالها يومين من غير اكل !
ممدوح : أنا هأدخل اكلمها و انتي روحي اعمليلها شربة خفيفة بدل الاكل الثقيل ده ما تنسيش انها عيانة
-ثقيل ايه دول صوباعين محشي بس !
-المحشي ده ليكي انتي يا اختي ..روحي بسرعة اعملي اللي قلتلك عليه
-حاضر
دخل ممدوح إليها و جلس بجانبها بحزن
-و بعدين معاكي يا حجة…هو انتي هتفضلي تعيطي لحد امتى! ده انتي حتى ما حطيتيش في بقك نص لقمة
-و هي اللقمة هتعدي منيييين يا ممدوووح !! 😭 راح الغاااالي ابن الغاااالي …راح الشاب الطيب صاحب القلب الطيب …أكون مين أنا عشان أعيش! 😭 دي اللقمة اللي بتتكلم عنها كانت من خيره 😭 مين هيسأل عني و لا يجبهالي بعد ما الغالي راح و سابني يا ممدووووح 😭😭
ممدوح : ما تقوليش كدة يا خالتي مفيدة ربنا كبير و احنا جنبك مش هنسيبك هو احنا كنا قصرنا معاكي ف حاجة ؟
-جميلكم فوق دماغي يا ابني …بس موت الغالي كس”رني … لو كان ابني حنين زيه مكنتش اتوجع كدة ! كنت اصبر نفسي بيه…بس انت عارف الحال يا ابني …و لو كان ليا غيره كنت صبرت نفسي بيه. ..انما انا بقيت مقطوعة من شجرة يا ابني …الوحيد اللي كان بيسأل عني راح و انا قعدت ..يا ريتك اديت من عمري انا و عطيته يا رب و لا سبتنيش اتلطم من بعده 😭😭
-يا خالتي حرام اللي انتي بتقوليه ده هو نصيبه و قدره كدة ربنا يرحمه و انتي ربنا يطول لنا في عمرك بتفولي على نفسك ليه بس
مفيدة: من غلبي يا ابني .. من جحود ابن بطني عليا
ممدوح بشفقة على حالها: ربنا يهديه يا خالتي 😓
-بوسي اتس”ممت يامة… بس مكانتش هي المقصودة 😤
تهامست النسوة بحيرة عما يحدث ولم يفهم احد ما الذي أصاب بوسي و ماذا كان يعنيه بدر بهذا ؟!
-قصدك ايه يا بدر ؟؟…
قالتها الجدة حسنات و هي تدك الارض بعكازها نحوهم
-اللي سمعتوه يا ستي
نظرت سلمى اليهم و قالت بإنهيار : بوسي أكلت الكوارع اللي بدر كان جايبها لحنان 😭
شهق الجميع بينما انتفضت حنان و هي تمسك في بطنها بفزع و تقول : ابني!! ثم تقع أرضا من شدة الصدمة
هنادي بخوف : يا مصيبتي ! بت يا شهد اجري نادي الداية أم حمدي
حملها بدر مسرعا و هو يقول لوالدته : داية ايه يمة نادي الدكتورة بسرعة
وضعها في سريرها و بقيت برفقتها اسراء و هنادي بينما عاد بدر و قال لسلمى و هو ينظر الى هناء بغضب جحيمي : روحي هاتي كيس حالا يا سلمى 😤
ذهبت سلمى و اقترب من هناء المذعورة قائلا
-هي فين ؟؟
هناء بلجلجة : ه..ه..هي ..ايه ؟؟😥
-ازازة الس”م يا هناااااء !! 😡
-س…س…س”م 😰 !!! س”م ايه يا بدر انت اتجننت!! 😱
حاولت تصنع القوة و قالت : و انا هس”ممها ليه يعني .. أكيد الكوارع فا”سدة !😓
أمسكها بدر بقوة و هزها بغضب قائلا : ما تختبريش صبري يا هناااااء لآخر مرة هقوووو….
قبل أن يكمل كلمته وقعت القارورة من بين ثيابها فسقطت هناء أرضا و هي تقول بإنهيار
-انا مليش دعوة سنية هي اللي طلبت مني احطه و الله العظيم ما كنت أعرف أنه س”م😭 قالت انها هتتعب بس
شهقت جميع النسوة و أكملت هناء …أحلفلك ب ايه يا بدر !! ده انا حتى قلتلها اني مسامحة ف نوبتي بس ما ادخلش السجن !!😭
اخذ القارورة و القطة النا”فقة وهو يقول هنشوف الموضوع ده لما أرجع
انصرف و هو يتوعد لكليهما
في مكتب المحامي
– وفقا للقانون الكندي لن تستطيع اخذ شيء من املاكه و مادام له زوجة فكل ما يملك سيعود إليها
ايهاب: لكني تواصلت عبر الهاتف مع المحامي الخاص بالسيد ياسين و أخبرني بأنه قد ترك وصية يطلب فيها تقسيم املاكه وفقا الشريعة الإسلامية
-هل أنت متأكد من هذا الكلام ؟
-أجل يا استاذ و اتفقت مع محاميه لكي يحضر غدا و يعطينا الوصية
-في هذه الحالة سيتغير كل شيء .. و يمكننا أن نربح القضية اخبره فقط أن نلتقي في القصر غدا لقرائتها على مسمع من الجميع و بحضورهم
-هل أعتقد حقا ان لدينا فرصة لسلب كل شيء منها؟
-بالتأكيد سيد ايهاب ، مادام مسلما و اوصى بتقسيم ارثه على الشريعة الاسلامية …فهذا الأمر ستبت فيه بعد الآن لجنة المواريث التابعة لهيئة التجمع الإسلامي في تورنتو و حسبما أعلم عن علم المواريث في الإسلام فإنه سيكون لها الربع فقط …هذا ان كان زواجهما صحيحا…أقصد من كل الجوانب و ليس الناحية القانونية فقط .. لكنك تقول بأنها عذراء …هذا يعني انها خارج اللعبة يا صديقي 😁
وصل بدر الى المنزل و توجه الى غرفته و بدأ يجمع أغراضه و يضعها في حقيبة كبيرة
دخلت سنية مسرعة و هي تتصنع المفاجأة : انت هنا يا بدر ! مش رحتو من شوية انت و هناء ؟! هي فين اومال؟
لم يتكلم بدر و واصل جمع اغراضه كلها …
-جرى ايه يا بدر ؟ هو انا مش بأكلمك ؟! حصل لك ايه ؟؟
انتهى من جمع اغراضه ثم هم بالخروج و هو يقول
-ابوكي هيقولك في أي
أغلق الباب عليها بالمفتاح مسرعا و توجه الى غرفتها وسط صراخها و ضربها الباب بقوة بدون جدوى
-الحقووووني . … افتحي يا كوثرررر ابوكي حبسني !
-طب فهمني ايه اللي حصل !! بدر باااادر !!
كانت البنات تنام في غرفة اخرى بعيدة و لم يسمعها احد سواه و لم يأبه بدر لصراخها بل توجه الى غرفتها و أخذ كل مصاغها و من ثم الى غرفة هناء و فعل نفس الشيء و انصرف
في مقهى المعلم سيد الدمنهوري والد سنية
وصل بدر الى طاولة المعلم الذي كان يستمتع بشيشته
سيد : أهلا أهلا بأبو الأنساب اتفضل يا بدر
وقف بدر و قال : مش جاي اتضايف و لا جاي اقعد يا معلم هوما كلمتين و رد غطاهم : بنتكم ما تلزمنيش….و زي ما دخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف
انتفض سيد غاضبا و هو يقول بأعلى صوته : كلام ايه ده يا بدر !! ما تلزمكش ازاي هو دخول الحمام زي خروجه ولا أي !!
ماهي الا لحظات حتى تجمع كل ابنائه حول بدر بغضب و هم يترصدون به شرا و تهامس بعض الناس من الجالسين بتوجس و قلق بينما أكمل سيد بغضب: احنا لحمنا مر يا بدر و اللي يغدر بينا نقطعه بسناننا!! 😡
فقال بدر بقوة شخصية و هدوء مخيف و هو ينظر في عينيه
: طب و اللي تغدروا انتو بيه ؟؟ يعمل ايه يا معلم سيد !!
نظر إخوة سنية الى بعضهم البعض بتوجس ثم نظروا الى والدهم الذي اخرسته تلك الكلمة فنظر الى اكبر اولاده و أومأ له بإشارة فقال بأعلى صوته: احنا شطبنا …يالا كل واحد على بيته …يالا انت و هو !
اخرج الجميع و اقفل الباب و عاد الى جانب ابيه فقال بدر
-دلوك نقدر نتكلم براحتنا … بنتكم المحترمة وصل بيها الغل انها تبعث ضرتها التانية عشان تق”تل مراتي و ابني اللي ف بطنها يا معلم
تمالك اعصابه ثم اكمل : بس ربنا ستر و القطة هي اللي أكلت الس”م و مات”ت… و ضرتها اعترفت بكل حاجة
نظر المعلم بدهشة لاولاده و قال : لا مستحيل …أكيد ضرتها بتكذب عشان تلفق لها التهمة مش اكثر !!
وضع بدر أمام والد سنية ورقة و صورة و قرص فلاش و هو يقول : اتفضل يا معلم سيد …شوف و احكم بنفسك .. دي نسخة من تقرير تشريح جثة القطة اللي يثبت ان اللي ق”تل القطة هو س”م الازازة اللي انت شايفها في الصورة دي .. أما حكاية ان ضرتها كانت بتكذب ولا لا فانت هتشوفها في الفلاشة دي ..
وضع احد اولاده الفلاشة على حاسوبه و فتحه فصدم الجميع و هم يرون سنية و هي تنظر يمينا و شمالا ثم تأخذ زجاجة سن الفئران من أحد الرفوف و تزيل عنها الملصق ثم تذهب لتحاسب سيد العطار .. فقال بدر لشقيق زوجته : تقدر تكبر الصورة يا مصطفى !!
كبر مصطفى الصورة فوجدوا أنها نفس الزجاجة الموجودة في الصورة
أغلق مصطفى الحاسوب و أخذ الفلاشة ليضعها في جيبه
و قال بدر – لأجل خاطر العشرة و البنات اللي بيننا انا مش هأبلغ عنها …بس الأدلة دي هتفضل عندي لو حد فيكم حب يرجع ف كلامه ..و يلعب بذيله معايا … الموضوع مش لعبة ده فيه اعد”ام و انا ما يرضنيش بناتي يتيتموا يا معلم
نظر إلى مصطفى و قال :تقدر تخلي النسخة دي و الفلاشة عندكم … أنا معايا الاصلية
اومأ سيد لمصطفى فاعاد الفلاشة ثم نظر الى بدر و قال بخزي: طلباتك يا بدر
نظر بدر الى ساعته و قال : بنتكم طالق بالثلاث …أنا مش هأكون قليل أصل و هأتقي ربنا فيها لانها ام بناتي و هخليها في الييت لإنها حاضنة و هأصرف على بناتي بما يرضي الله
بس تكتبولي تنازل عن كل حقوقها من القايمة للمؤخر للذهب…و بالمقابل الأدلة دي هتفضل مختفية
صمت سيد و لم يعقب لكن تدخل ابنه الاصغر علاء قائلا بحدة : و احنا ايه اللي يضمن لنا انك مش هتغدر بينا و تبلغ بعد ما نكتبلك التنازل ؟
وقف بدر في وجهه بتحد و قال بأعلى صوته : اسمي و كلمتي هوما الضامن ! أنا بدر الراوي من امتى اتعرف عليا الغدر و الخسة يا علاء ؟ هو انت فاكرني زيكو ؟ 😡
جن جنون علاء و كان سيضربه و تأهب الباقون جميعا لكن سيد اوقفهم و هو يقف في وجه ولده و يقول : لبدر
-احنا موافقين يا بدر ..حقك علينا امسحها فيا انا
نظر بدر الى ساعته و قال : ساعة بالضبط و تكون في بيت الحج رضوان و معاك التنازل ٫ الماذون اللي هيجوز سعد هيطلقنا احنا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الأميرة والمغترب)