روايات

رواية الأمانة الفصل الثالث 3 بقلم نرمين قدري

رواية الأمانة الفصل الثالث 3 بقلم نرمين قدري

رواية الأمانة البارت الثالث

رواية الأمانة الجزء الثالث

رواية الأمانة
رواية الأمانة

رواية الأمانة الحلقة الثالثة

جنة/ انا بردو الله يكون في عون اللي حيبتلي بيكي و ضمت جنة حياه تحتضنها
كل ده وعيون مرقباهم و مراقبة مرح و هزار حياة مع اختها ابتسم علي شكلها الطفولي و براتها إلا أنه اقسم أن عمرها لا يتعدي الثامن عشر
وفجاءة ظهره ماجدة أمامهم
قالت حياة بدون تفكير :
سلاما قولا من رب رحيم انتم عندكم عفاريت يعني الفيلا دي ماسكونه صح ما تخبيش عليا
جنة / هههههههههههه في اية بطلي كلام فارغ عفاريت ايه و هبل ايه انتي مش ناوية تعقلي يا بنتي انتي قربتي تكوني معيده في الكليه و لسة طفله ناوية تكبري أمتي بس
حياة :
ههه هو انا ماقلتلكيش مش انا مش ناوية اكبر بس لا و النعمة انا شوفت عفريته من شوية كانت نزله من علي السلم اه والله زي ما بقولك كده
الساعة دي فصل اسر من كتر الضحك ووقع علي الارض
التفت احمد له بأستغراب وقال :
تعرف يا اسر انا اول مرة اشوفك بتضحك كده من ساعة و فاه كارما الله يرحمها
اسر بضحك :
/ تعالي شوف بنفسك المصيبة اللي برا و اللي بتقوله علي ماجده بجد بت مشكله ملهاش حل
احمد نظر للخارج وقال وهو يبتسم:
اااه انت قاصدك علي حياة اخت جنة دي بنت زي سكر دي عاملة مشاكل مع طوب الارض في الكلية كلها ملهاش سيرة غيرها هي ومشاكلها
اسر باستعجاب!
كلية كلية ايه دي آخرها ثانوي و كمان أنا كارمها
احمد بضحك:
ثانوي ايه دي اخر سنة كلية الفنون جميله كل سنة يتنجح بتقدير امتياز بتحاول السنادي تاخد الامتياز علشان تفوز بمنحة الايطالية من الكلية
اسر :
/ دي انت بتكلم جد امال شكلها بيدي حضانه ليه
احمد:
هههههههههههه دي اللي مش عجباك في قسم ديكور. و احسن واحد تصمم ديكورات غريبة مش تقليدية انا شوفت شغلها وكنت مبهور بجظ يا أسر حاجة فوق الوصف ملهاش زي
وفي الخارج دخلت ماجي اخت ماجده علي ضيفوف وبكل عجرفه كعادتها :
هاي اهلا وسهلا نورتونا
وجلست ووضعت ساق فوق ساق
شاورت حياة لأختها مين دي ولكن رفعت جنة ساعديها دليل علي عدم معرفتها هي أيضا مين دي
اتكلمت ماجي من أطراف منخارها مين فيكم بقا عروسة احمد
جنة:
انا مرات احمد انتي مين متشرفتاش بحضرتك
ماجي:
امممم انت قلت كده والله مش معقول صغنونه اللي جامبك تكون هي دي آخرها تروح مدرستها
استشاطت حياة غيظا ولكن انقذ الموقف دخول احمد و أسر مرحبين بالضيوف
احمد بحب :
اهلا وسهلا يا عمي نورتنا بجد مجيك و قبولك دعوتنا شرف لينا والله
الاب :
شرف ليا يا ابني انا كل اللي اتمني انك تحط جنة جوا عيونك وتحافظ عليها و عينة جت علي ماجي بخوف
احمد :
ما تخافش انا اصلا حاطت جنة جوا قلبي مش في عيوني بس كن مطمن عليها دي جنتي علي الارض وانا افديها بقلبي
ابتسمت جنة و حضنتة بعيونها وهو داب في نظارتها ونسوا العالم من حولهم
حياه وهي تزج جنه في يدها :
احم احم نحن هنا يا عصافير كناري اااايه دنيا اوعدنا يارب نص حب ده انا راضية الناس كلها شايفاني جعفر و لسة عيلة يارب اكبر بقا في نظرهم حبه
دخل اكرم عليهم ورحب بلضيوف وعيون أسر علي حياة
قال اسر في نفسة:
ايه السحر الغريب اللي في البنت دي بجد انا مش عارف فيها جاذبية غريبة وجمال فريد من نوعه رغم أنها بداري كل ده في ضحكتها وهزرها بس بجد جميلة و فيها حاجة مميزة
قطع الصمت كلام احمد مع حياة وهو يقول لها
اللي بلحق عملتي ايه في مشكلتك حلتيها و لا استعنتي بصديق
حياة بثقة :
عيب عليك يا بو حميد انت مش عارفني حلتها باحتراف انا حياة يابني عارف معني كلمة حياه
جنة بضحك:
ما هو مش موديكي في داهية غير ثقتك الزائدة بنفسك يابنتي انتي كنتي حضيعي مستقبلك كله
حياة/
يا سلام يعني اسبها تجرح كرامتي و تاخد مكاني و تعبي واقف اتفرج عليها لية بقي أن شاء الله بقا انا أسهر واجيب مشروع تخرج فريد من نوعه و هي عاوزه تحطت اسمها علية بالساهل كده لا ده لبعدها
الاب :
بس دي بنت العميد يا بنتي و احنا مش قد الناس دي
حياة اتعصبت و تحولت من الطفله المرحة اللي الجديه التامة:
والله ولو بنت وزير الإعلام نفسة بردو ده حقي وتعبي وانا لا يمكن اسيب حد ياخد حاجة انا تعبت فيها
احمد :
بس والله برافوا عليكي انا لما جنة حاكتلي اللي عملتيه بجد عجبتني جدا
ماجي بسخرية
دقيقة بس علشان افهم هو انتي في سنة كام يا شاطرة
التفت ليها حياة و هي في قمة غضبها
حياة باستخفاف
في سنة رابعة يا طنط و ماما قالتلي ما تكلميش العيال الوحشين و الغلسين
احمد فصل ضحك و لكن اسر ابتسم وهو مركز معاها
نطق اخيرا جبل الصمت وقال بوقار :
هو انتي عملتي ايه مع بنت العميد وايه الحكاية بلظبط
نظر اكرم لاحمد دي اول مرة اسر يفتح حوار مع حد أو يسمع حد من أصله
حياة بخفة ظل:
تعجبني عندك وقت تسمع ولا عاوز عناوين وخلاص
اسر بضحك علي طرقتها و طفولتها
لا خدي راحتك عندي قولي عملتي ايه
حياة :
تمام صلي بينا على النبي انا في اخر سنة فنون جميلة و كل سنة بطلع بامتياز تمام السنادي مطلوب مننا مشروع التخرج واحسن مشروع يتقدم صاحبة يفوز منحة الإيطالية بشرط أنه يكون جايب امتياز كل سنوات
انا فكرت في مشروع مختلف محدش عملة و بالفعل اشتغلت علية و سلمتة للدكتور المختص افاجيء أن اسمي اتشال من علي المشروع و اتحط اسم بنت العميد اتجننت الكل قال ربنا يعوض عليكي استعوضي ربنا و اللي يقولك اللحقي قدمي مشروع تاني وكل ده وانا ساكتة مش بتكلم و بالفعل عملت مشروع تاني احتياطي علشان لو معرفتش اجيب حقي وكان بردو مشروع مميز لحد ما اجتمعت لجنة لمناقشة المشاريع وبما أن المشروع مميز فالعين عليه وهنا بقا بينقفش الجاهل من اول حوار انا سبتها تلف الحبل هي علي رق*بتها لأن المشروع في خبايا مش حيعرفها غير اللي اشتغل علية بس هو الوحيد اللي حيعرف يجاوب
دار النقاش ساعة وهي عمالة تتهرب و المعيد تقريبا عملها علي نفسة وهو قاعد من الكسفة
هنا بقا جه دوري وقفت و جاوبت علي كل الأسئلة بدقة متناهية و بعد ما خلصت والكل مبهور بطريقة شرحي المشروع أعلنت سرقت مشروعي ونزلت فديوهات وانا شغاله علي مشروع من فترة و منين جبت فكرته الحمد الله اللجنة أقنعت بكلامي
اسر / باهتمام. واعجاب :
بجد برافوا عليكي طايب و البنت حصلها ايه بعد كده اكيد اتحولت للتحقيق
حياة:
هي البنت بس قلبك ابيض قول العميد حصله ايه و الدكتور اللي انا سلمتة المشروع بقي اية مش تقولي البنت خش علي تقيل
اكرم بضحك :
انتي مشكلة ماشيه علي أرض
احمد وهو يحضن ايد جنة:
اه انت حتقولي ياما نشفت ريقي لما كنت بروح علشان اشوف جنتي
حياة بمرح :
وانا مالي انت اللي كنت بتضرب لخمة
كل ده و ماجي قاعده بتغلي من جواها أسر اول مرة ياخد باله من واحدة اصلا ولاء واحده حتي مش حاطة قلم كحل في عيونها
ماجي بعصبية واضحة للجميع :
والله مع أن اللي يشوفك ويشوف طريقتك في الكلام يقول عليكي عيلة بجسمك ولبسك اللي تحسي انك رايحة الحضانه بيه مش جاية عشا في بيت حد كبير و ليه اسمة
جنة لسه حتتكلم حياة ماسكتها سبيلي انا الطالعة دي
حياة /
اولا احنا متعرفناش بس ما علينا مش مشكله بصي يا سكر انا واحده بحب اللبس اللي يريحني مش مشكله رايحة فين المهم انا مرتاحة فيه ولا لاء
الكارثه هنا اكون لبسة افخم ماركات و يكون اغلي ما فيا لبسي وبس ثم غمزت بعنيها وقالت ولا ايه ثم أكملت
انا اللي بغلي الحاجة و بديها قيمة مش الحاجة اللي بتغليني تمام يا سكر
ثم قامت واقفة و بنفس العفوية
يلا بقا مش احنا معزومين علي عشا ولا ايه أنا ما فطرتش استعداد اليوم الحافل ده اكيد. بقا سفره حتكون خيالية دي سفرة عائلة الفضالي ولا انتم ناوين تقضوها كلام وبس لاء انا جاية وعاملة غسيل معده استعداد اليوم الحافل ده
ماجي في همس واضح :
سوقية و بيئة اوف معرفش بيجيبوا الاشكال دي من فين
حياة :
قلتي حاجة يا سكر اصلي ما سمعتش
في دخله ماجده مرة تانية لازقت حياة في جنه وقالت لها
حياة:
شوفتي اهو العفريت رجع تاني اهو مش قلتلك الفيلا مسكونه ما صدقتنيش
جنة جزت جنه علي أسنانها وقالت:
اخرصي شوية بقا دي ماجدة مرات اكرم
حياة بخضه:
احلفي يالهوي انتي معاشرة الناس دي زاي اقسم بالله شكلهم يخوف وكله كوم و الاخ اللي ملتزم الصمت ده كوم تاني لوحدة يعني لما بتحبه تتناقشوا بتشورا ولا بتعملوا ايه علشان افهم بس
جنة:
اتلمي بقا و عدي يومك ده وتعالي علشان ناكل
دخلت ماجدة بكل عجرفه
م السلام عليكم اهلا وسهلا نورتونا اتفضلوا السفرة جاهزة
اكرم :
يلا جماعة اتفضلوا اهلا وسهلا نورتونا
جلس الجميع علي مائدة الطعام
وعيون ماجده زي الصقر مرقابهم
ماجدة:
ايه يا جماعة مش بتاكلوا ليه حتي جنة هي اللي مختارة الاكل بنفسها بصراحة خفت اختار انا نوع الاكل معيجبكوش أو متعرفهوش فا قلت لجنة هي اكيد عارفة زوقكم في الاكل
نظرت ليها حياة نظرة تفصحصية ثم قالت بروح مرحة: بصراحة الجعان بياكل اي حاجة وانا حموت من الجوع ثم ألقت نظرة علي جنة تحذيرية
فهمت جنة نظرات اختها
انهمك الجميع في الاكل تحت نظرات ترقبيه من الجميع اللي أن قطع الصمت صوت حياة :
ايه يا جماعه الصمت القا*تل ده في ايه
رفع أسر عينية وقال :
احنا بناكل حتقول اية لكن انتي عمالة تقولي جعانة و طبقك لسة زي ماهو ما اكلتيش شوكة واحدة ايه اكلنا مش عاجبك
حياة :
اصلي بصراحة حمو*ت و اكل من الاكل اللي قالت عليه طنط ماجده أننا مش حنعرفه احب اتعرف علية
ثم غمزت لأختها بعنيها
ابتسمت جنة اختها ردت اعتبارهم
ماجده:
بحرج شديد وغيظ من كلمة طنط لاء انا مقصدتش المعني اللي وصلك انا قصدي كل بيت و ليه طريقة في اكله
حياة بمكر:
اه منا ده اللي فاهمتة بلظبط يا طنط
رد ماجي بغيظ/
و من امتي يا اسر بتاخد بالك من اللي قاعد معاك لاء وكان واخد بالك اكل ولا ما اكلش دي جديدة خالص عليك بصراحة
التفت لها حياة وقالت :
سوري معلش انتم قولتولي مين قطة علشان ناسيت
ماجي بتحدي :
انا بكون ماجي اخت ماجدة
جنة لاحظت التوتر حبه تلطف الجو بنهم قالت :
بجد انتي ماجي اتشرفت بيكي و انا جنة بكون مرات احمد
ماجي با ابتسامة باهتة
اه منا عرفت انتي مين
شعرت جنه بالاحرج
احمد :
خير يا ماجي هي بتتعرف عليكي في ايه
ماجدة :
ايه يا جماعة عندنا ضيوف انتم علي طول كده ناقر و نقير اكنكم مولدين فوق روس بعض
ثم التفتت الي جنه
تعرفي يا جنة احمد و ماجي مش بيبطلو خناق خالص معرفش في ايه لكن بصراحة. اسر بيعامل ماجي زي الملكة عمره ما زعلها حتي هي كمان تحبه و تحترحه خالص و ليه معزه تانية خالص عندها
ضحكت حياة بصوت عالي دون اراده منها وقالت:
اه ما احنا عرفنا اخدت بالي مش بردو اخدتي بالك يا جنة
لاحظ الاب التوتر بينهم وعارف بنتة مش حا تسكت
قام الاب واقفا وقال:
حياة نخف بقا علشان اتاخرنا ولا ايه
حياة وهي تضع الشوكة و تستعد للقيام:
/ اه صح ماشي يا حاج انا خلصت اكل الحمد لله.
جنة/
لا مش هاتمشوا احنا ملحقناش نقعد سوا و نبي يا بابا نقعد حبه كمان
الاب :
معلش يا قلبي حبقي اجيلك تاني انتي عارفة أن انا بنام بدري ثم التفت إلى حياة وجز علي أسنانه
يلا يا حياه اتاخرنا
بلعت حياة رقيها بصوت و عرفت أن ليها حساب لما تروح
احتضنت حياه جنة وقالت لها بصوت منخفض :
شكلي حتعلق لما اروح استرها يارب
جنة وهي تربت على كتفها :
بلشفا ده اقل واجب علي عميلك اللي عملتيها هو انتي فصلتي
حياة بحذر
خدي بالك من العقربتين دول شكلهم ما يطمنش خالص
جنة و هي تبلع ريقها:
اخدت بالي ربنا يستر وخصوصا الكبيرة مش سهله خالص
الاب بفراغ صبر:
حفضل كده كتير مستني لما تخلصوا وشوشه
خرجت حياة من حضن جنه و ماسكت يد والدها وقالت :
انا جاهزة يا حاج يلا
ابتسم الكل علي طريقتها الطفولية
مرت الايام و علاقة. احمد و جنة تزاد قرب وحب الي أن جاء اليوم الذي أسعد الجميع عندما شعرت جنة بالغثيان و الدوار أصر احمد علي اخذها للطبيب الذي ذف إليهم خبر حمل جنة
دخل احمد وجنة الڤيلا وجد الجميع علي سفرة الطعام
احمد / مساء الخير يا جماعة
رفع أسر عينية من علي الطبق وقال بصوت هادئ:
احمد انت عارف كويس قوانين ونظام البيت هنا أننا لازم نتحمع علي سفرة تحت اي ظرف وعارف أن اكتر حاجة بضايفني أن يكون في كرسي فاضي علي سفرة صح
أسرعت ماجده تصداد في الماية العكرة كالعاده وتشعل الجو بين الاخوه
ماجده:
لازم تعذره بقا يا اسر علشان حكمة ما بقاش في أيده هو بيخاف اكيد علي زعل مراته و هي من حقها يبقي ليها حايتها الخاصة علشان كده بتحاول تبعد احمد عننا و متعرفش أننا هنا كلنا ايد واحده و مستحيل حد يفرقنا عن بعض بس معلش هي لسة جديدة و بكرة تعرف طبعنا أننا هنا ايد واحده وان البيت ده ليه قاونين بس انت متعصبش نفسك خالص يا اسر
التفت ليها احمد وقال بغضب شديد:
اهو في ايه يا ماجده بلظبط ايه الكلام اللي قلتي ده كله مين حيفرق مين في اية
اكرم :
في ايه يا احمد اهدي شوية محصلش حاجه لكل ده ماجدة بس بتوضح سبب تغيبكم عن معاد الاكل وانت عارف أهمية تجمعنا علي السفرة و ان ده حاجة مقدسة عندنا
احمد بغضب:
اكرم و هي ماجدة كانت معانا علشان تبرر سبب تأخرنا علي العشا ولا انا مش عارف ايه قواعد البيت ده كويس في. ايه اللي يسمع مراتك و هي بتتكلم تقول إن انا كل يوم بخلف قوانين اللي كبرنا عليها هنا و حاجة تانية انا عمر جنة ما اتكلمت أنها مضايقة. من حاجة هنا بلعكس هي مبسوطة بالجو الأسري وعاجبها الترابط اللي بنا و مش انا اللي امشي ورا كلام مراتي
تدخل اسر لكي يفض الشجار:
خلاص يا احمد مرات اخوك متقصدتش
احمد:
اسر من فضلك لما تحب تديني ملاحظة علي اي حاجة يكون بيني وبينك لو سمحت و عمتا اللي اخرني و خلاني خالفت القوانين انا كنت بجنة عند الدكتور
اسر/ خير الف سلامة مالها
حضن احمد جنه وقال :
جنه حامل

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الأمانة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى