روايات

رواية افعى في حياة انثى الفصل الأول 1 بقلم شهد هاني عبدالحافظ

رواية افعى في حياة انثى الفصل الأول 1 بقلم شهد هاني عبدالحافظ

رواية افعى في حياة انثى الجزء الأول

رواية افعى في حياة انثى البارت الأول

رواية افعى في حياة انثى
رواية افعى في حياة انثى

رواية افعى في حياة انثى الحلقة الأولى

في حضنه في اوضه شبه ظلمة اخدت نفس طويل اتكلمت وقالت:
مصطفى متأكد انك مش هتسبني أنا بحبك اوي لو سمحت اني اكون في حضنك ف دا عشان بحبك عشان انت بتزعل لما برفض احسسك أني مش واثقه فيك مصطفى انا بحبك اوي اوعى تسبني أو تتخلي عني أو تشوفني بنت وحشة انا حاولت عشان احصل علي حبك سنة.
مصطفى: حضنها جامد قال عمري م هسيبك وعد ي جوهره عمري في حياتي م هفكر اني اسيبك ،اسيبك ازاي انتي الهوي اللي بتنفسه وأنا عارف انك كويسه مش وحشه عشان كدا اختارتك وعارف اني طلبت منك كتير تيجي ليا البيت انتي رفضتي عارف ولله واثق فيكي بس انا محتاجك اوي اوي ي جوهره
جوهره:هي بتبادله نفس الحضن دموعها نازله حاسه ب إحساس وحش قدامها ربنا امها ابوها فاجأة قامت من حضنه قالت معلش ي مصطفى انا لازم اروح دلوقتي عشان مش أتأخر علي اهلي كمان بابا رن عليا كتير…
مصطفى:مسك أيدها قال اوعي تكوني قومتي من حضني عشان خايفه أنا بحبك ي جوهره مسك ايدها وباسها وبص في عينها وقال انا بعشقك ي جوهره
جوهره بحب:وانا بعشقك ضعف اضعاف عشقك ليا ي مصطفى
باك
اتنهدت جوهره من ذكرياتها هي دموعها نازله من عينها قامت وقفت قدام المرايا مسحت دموعها وقالت
: هو أنا ازاي هانت عليا نفسي هو انا ازاي سمحت أنه يتقرب مني بشكل دا يلمسني إزاي كان فين خوفي من ربنا فين خوفي من ابويا احترامي ليه لثقته فيا.
افتكرت حديثها مع والدها هي قاعده معاه في البلكونه.
ابو جوهره عبد الحميد:عارفه ي جوهره يبنتي انا ليه سميتك جوهره.
جوهره:ليه ي بابا تصدق نفسي اعرف ليه لانه مش منتشر ولا حد قبل كدا سمي الاسم دا .
عبد الحميد:عشان تبقى غاليه زي اسمك يبقى حظك جاي من اسمك ي جوهره يحببت قلب ابوكي مسك ايدها قالها المجتمع بقى وحش اوي اوي ي جوهره انا واثق فيكي بس مش واثق في العالم الخارجي خلي بالك من نفسك افتكري دايما (إن المؤنسات غاليان ولما هتبقى أم كمان هتبقى الجنه تحت اقدام الامهات)
دا مش كلامي يبنتي دا كلا ربنا رسولنا حببنا اللي قدم لينا رسايل افتكري دايما يبنتي انك عظيمه غاليه اوعي في يوم من الايام ترخيص من نفسك.
جوهره:ماسكه دموعها بالعافيه مع ضربات قلبها اللي بتزيد بتصرخ من الوجع مش قادره تصدق نفسها اللي عملته في نفسها قامت حضنت ابوها قالت طب لو غلطنا ربنا هيسامحنا .
عبد الحميد: عارفه ي جوهره ربنا دا عظيم وجميل بشكل فظيع بشكل محدش يتخيله عارفه ليه ي حببتي .
جوهره :دموعها بتصرخ لنزول قالت ليه ي بابا .
عبد الحميد:عشان احنا دايما بنغلط بنعصي ربنا اول م بنقع نتعب بنجري عليه هو بعظمته وجلالته بيبقى اول حد يطبطب علينا يجبر بخاطرنا يوقف جنبنا يسامحنا وقال في كتابه العزيز قوله تعالى: قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ف مهما عملنا ي جوهره في الدنيا دي رجعنا علي سجادة الصلاة ربك بيغفر ذنبك بالعكس بيحنن عليكي يكون احن حد علي عباده.
جوهره :دموعها نزلت وقالت الله قد ايه ربنا جميل مع إن احنا مش بنفكر فيه غير بعد فوات الاوان أنه قد ايه هو جميل فعلا بشكل فظيع بكلماته اللي في قرآن اللي تخلي الواحد المفروض يفكر في الغلط قبل م يعمله .
عبد الحميد:قلبه وجعه حس ان بنته مش كويسه مسك أيدها قالها مالك ي جوهره في ايه يحببتي ليه دايما حاسس انك عملتي ذنب أو خايفه أنا جنبك ي بنتي لو الناس كلها ضدك انا ابوكي حبيبك اللي هيسمعك.
جوهره :قامت وقفت هروباً من ابوها شردت قالت اقولك اي ي بابا اني روحت نمت في حضن واحد وانا مش مراته قولك ي بابا أن مشاعري شافتني للزنا اقولك ايه ي بابا اني مكنتش قد الاسم اللي اتسميت بيه اقولك ايه ي بابا اني مش استحق حبك ليا فاقت من شرودها هي بتقول م انت عارف ي بابا إن الواحد بيجي عليه فترة كدا بيحس أنه مقصر مع ربنا لو في حاجه انت عارف اكيد اني مش ليا غيرك هاجي ليك علي طول انا همشي دلوقتي عشان ورايا شغل.
عبد الحميد:هو مش مرتاح قالها ماشي ي حببتي خلي بالك من نفسك توكلي علي الله استعيني بقوته…..
جوهره: حاضر ي بابا لا اله الا الله
عبد الحميد:محمد رسول الله
فاقت جوهره :هي واقفه قدام المرايا مسحت دموعها تماما قالت بكره اندمه اخليه يبكي بدل الدموع د*م

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية افعى في حياة انثى)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى