رواية اعشقه ولكن في السر الفصل السادس 6 بقلم مي أحمد
رواية اعشقه ولكن في السر الجزء السادس
رواية اعشقه ولكن في السر البارت السادس
رواية اعشقه ولكن في السر الحلقة السادسة
ثاني يوم الصبح بتصح جميله على صوت رنين التليفون بتاعها بتقوم مفزوعه لانها نامت بره البيت وبتمسك التليفون وبتتصدم لما بتشوف ان والدتها هي اللي بترن عليها فبترد عليها بسرعه
جميله: الو يا ماما
نارين بغضب :انت فين يا جميله برن عليك من الليل وما بترديش ليه
جميله بتوتر :التليفون كان عامل صامت يا ماما عشان كنا بنذاكر فما انتبهتلهوش انا اسفه اني بيت بره وما قلتلكش بس صاحبتي اصرت علي ان انام معاها بعد ما لقينا الوقت اتاخر من المذاكره
نارين بحزن وصوت موجوع: تعالي بسرعه يا جميله على المستشفى
جميله بصدمه :ايه مستشفى ليه يا ماما في ايه
نارين بحزن: باباك اتضرب بالنار واحنا في المستشفى من امبارح وانت حضرتك مش بتردي علينا تعالي بسرعه
جميله بحزن وتوتر :حاضر يا ماما مسافه السكه واكون عندك
وقفلت بسرعه وقامت من على السرير وهي بتدور على هدومها اللي مرميه على الارض وابتدي تلبس بسرعه
في الوقت ده كان جسور صحي وقعد على السرير وهو بيبص لها باستغراب وقال
في ايه يا جميله اهدي الدنيا مش هتطير يعني على كل اللي بتعمليه ده
جميله بدموع: بابا ياجسور بابا
جسور بخضه :اهدي يا جميله ماله عمي ايه اللي حصل بس
جميله بانهيار :بابا ضرب بالنار انا عايزه اروح بسرعه
قام جسور بسرعه بعد ما سمع كلامها وقال
اهدى يا جميله ان شاء الله ما فيش حاجه هتحصل وهيبقى كويس انا هلبس بسرعه واجي معاكي
جميله هزت رصه من غير ما تتكلم وهي في حاله انهيار شديده وهي مش متخيله اصلا ان ممكن تكمل حياتها من غير وجود ابوها في ظهرها
********
وفي نفس الوقت في المستشفى كانوا كلهم متجمعين الجد الكبير ونارين وشريف وساره اللي كانت منهاره على والدها
الجدي الكبير: انا عايزه اعرف ايه اللي حصل بالظبط يا نارين
نارين بدموع :اللي حصل كان ابراهيم شغال في المكتب بتاعه عشان في صفقات بيخلصها وبيراجعها وانا دخلت انام وكنت مستنياه ولكن لما اتاخر قلت اشوفه قبل ما انام واول ما رحت على المكتب اتصدمت لما لقيته غرقان في دمه قدام المكتب بجد المنظر ده مش قادر يطلع من دماغي ابدا
الجد الكبير/ ربنا يقومه لك بالسلامه يا بنتي وما يضركيش فيه ابدا انت وبناته بس ان شاء الله البوليس لما يجي يحقق في الموضوع ده وهيجيب حقه
نارين بدموع/ ايوه ان شاء الله
بعد شويه وقت وصل جسور ومعاه جميله وطلعت تجري على اوضه العمليات عشان تطمن على ابوها
اول ما طلعت شافت الحاله اللي مامتها فيها هي واختها قربت عليهم وقالت
ماما
نارين اول ما شافتها خدتها في حضنها وفضلوا هم الاثنين يبكوا
نارين بدموع: اتاخرتي ليه يا جميله كل ده
جميله بدموع :انا اسفه يا ماما وعد مش هتتكرر تاني خلي بابا يرجع يفوق وانا مش هزعله
نارين وهي بتضمها ليها اهدي يا حبيبه ماما ان شاء الله هيبقى كويس بس هو عايزكم تبقوا قويه
جميله انهارت في الدموع هي واختها وامهم حاولي تقويهم وتبسي الثقه جواهم
لكن فجاه دخل عليهم جسور
نارين بصيت له باستغراب وما علقتش لان الوقت مش مناسب عشان تساله هو جاي ليه اصلا
جسور باحترام: عامل ايه عمي دلوقتي يا مرت عمي
نارين بكراهيه/ كويس شكرا على السؤال
الجد الكبير قرب منه وحط ايده على كتف جسور
الجد الكبير بوقار/والله فيك الخير يا جسور وبتعرف الواجب يا ابني مش زي ابوك خالص
جسور بابتسامه بهته/تسلم يا جدي
نارين كانت بصله باحتكار وما كانش عاجبها ان هو جه اصلا و وما كانش يختلف الموضوع في نظرات شريف ليه هو كان بيبص له بحقد وكرهيه شديده
جسور كان ملاحظ نظراتهم بس ما رضيش يديهم اي اهميه وكان نظره كله مع ملكه قلب وعقله جميله اللي كانت منهاره بمعنى الكلمه على اللي حصل لوالدها وهي مش مصدقه انه ممكن تخسره في لحظه كان الجو متوتر للغايه ما بين الشد والجزم
بعد شويه وقت خرج الدكتور
والكل تجمع حواليه وهو وبصلهم بابتسامه بشوشه
الجد الكبير/ طمني يا دكتور ايه اخبار ابني
الدكتور بود بطمانينه /اطمنوا يا جماعه الرصاصه كانت في ذراعه والحمد لله قدرنا نطلعها
الكل اتنهد بفرح وطمانينه
وجميله سالت بقلق/لو سمحت يا دكتور نقدر ندخل نشوفه
الدكتور بود/ اه طبعا تقدروا تفضلوا بس يا ريت ما تضغطوش عليه قوي لان هو لسه متعافاش كليا
الكل وافق على كلام الدكتور ودخلوا عشان يطمنوا عليه
هو كان بيفتح عينيه بصعوبه من كتر الالم
نارين اول ما شافت شكله كده ما قدرتش تستحمل ونهارت في حضن بنتها ساره
وجميله جريت
عليه بلهفه وقالت
بابا الحمد لله ان ربنا اومك لنا بالسلامه انت ما تعرفش انا كنت بمر بايه وانا شايفاك بالحاله دي ربنا يخليك لينا وما يحرمناش منك ابد
ابراهيم بتعب/ عمر الشقي بقى يا جميله والحمد لله جت على قد كده
جدي الكبير /ما تقولش كده يا ابني انت قوي طول عمرك بس صح قول لي ايه اللي حصل خلى كده يحصل لك
ابراهيم بتعب/ محاوله سرقه
نارين بحب/ الحمد لله جت على قد كده وانك طلعت منها سليمه يا حبيبي
ابراهيم باصرار/ حتى لو طلعت منها سليمه بس انا مش هسيب حقي وهوريهم مين هو ابراهيم الابراشي
جميله بمرح عشان تخفف الجو /خلاص بقى يا عم عرفنا انك جنتل لو ما فيش حد زيك ما تقعدش كل شويه تقول انا ابراهيم الابراشي ابراهيم الابراشي تكونشي،رشدي اباظه واحنا ما نعرفش
الكل ضحك على كلام جميله
ورد عليها ابراهيم بمرح/لا يا اختي مش رشدي اباظه انا فريد الاطرش عندك مانع
جميله لا ما عنديش مانع يا بوب
الجد الكبير لاحظ ان جسور مش موجود معاهم
فقال امال فين جسور ما شايفوش يعني
ابراهيم استغراب /جسور بيعمل ايه هنا
الجدي بفخر واعتزاز/ جاي عشان يثبت دوره كابن ليك يا ابني مش بيقولوا ان الظفر ما يطلعش من اللحم
جميله قلبها دق بسرعه
لما جابوا سيرته ومدحه قدامها بتعشقه وبتعشق كل تفصيله فيه تتمنى ان الناس كلها تشوفه زي ما هي شايفاه ونفسها والدها ووالدتها يحبوه زي ما هي بتحبه
ابراهيم بسخريه/ لا والله انا في حياتي ما شفتش بجحه اكتر من كده
جد بغضب/ايه لازمه الكلام ده دلوقتي يا ابراهيم الولد جاي يعمل الواجب ويقف مع بنات عمه في محنتهم يبقى ده رد على اللي عمله
ابراهيم بغضب يمثل غضب الجد/لا والله هو انت ما تعرفش ان سبب كل حاجه في حياتنا وسبب اللي انا فيه دلوقتي هو ابوه
الجد بغضب شديد/ ايه الكلام اللي بتقوله ده انا عارف الخلاف اللي بينك وبين اخوك بس ما يوصلش لكده ابدا انت بتشوه في صورته وهو مش موجود معانا وده انا مش هسمح بيه ابدا
الكل لاحظ المشاده الكلاميه اللي صارت بين الجد وابراهيم فنارين تدخلت عشان تخفف الجو
نارين بهدوء/ اهدي يا جدي ابراهيم ما يقصدش كده بس هو زعلان من اخوه واللي عمله معاه في الشركه بس هو ده كل الموضوع
ساره مؤيده كلام مامتها /ماما معاها حق يا جدو بابا اكيد ليه اسبابه عشان يقول كده هو ما يقصدش يضايق حضرتك خالص
الجده بغضب /على العموم جسور هو الغلطان ان هو جاء وعمل الواجب مع ناس ما تستاهلش انا هاخد حفيدي ونمشي بعد اذنكم
في الوقت ده كان جسور قاعد بره وسامع كل اللي حصل نفسه الامور تتحل والعداوه اللي بين ابوه وعمه تختفي والا هتفضل علاقته هو ومحبوبته في السر بيسال نفسه هيفضل لامتى معاها في العلاقه السريه دي بيحبها وما يقدرش يعيش من غيرها وفي نفس الوقت خايف من عواقب ان هو يواجه ابوها اللي مش بيطيق يشوفه حتى متمني ان الخلافات اللي بين العيلتي تنتهي،قطع شروده مع نفسه صوت الجد وهو
بيقول
يلا بينا يا ابني علشان عندنا اجتماع لحل مشاكل القريه
جسور باحترام /اتفضل يا جدي وانا جاي وراك
الجد/ تمام يا ابني انا هطلع قدامك
خرج وجسور مسك التليفون بتاعه وبعت رساله الجميله بيطلب منها ان هي تطلع بره عشان يشوفها
وفي نفس الوقت جوه عند جميله
كانت بصه لابوها بحزن ليه بيكرهه ليه بيعاملوا المعامله دي نفسها تتحل الامور عشان تجتمع هي وحبيبها قدام الكل وما تبقاش العلاقه بتاعتهم في السر زي ما هي
جات لها رساله من حبيبها بيطلب منها ان هو يشوفها اتنهدت هي كمان محتاجه ان هي تشوفه دلوقتي اكيد متضايق من الكلام اللي قاله ولدها عليه اكيد محتاجها جنبه فرحت عند والدتها وهمست لها وقالت ماما انا هروح اشرب وهاجي بسرعه عايزه حاجه اجيبها لك وانا جايه
نارين بحب /لا يا حبيبتي بس ما تتاخريش
خرجت جميله علشان تشوف جسور
ولقيته مستنياها في الاستراحه
جميله جسور انت كويس
جسور بحب راح عندها ومسك ايديها وقال
ايوه يا حبيبتي كويس اهم حاجه انت تكوني كويسه
جميله بحزن جسور ما تزعلش من بابا هو ما يقصدش هو بس زعلان من باباك عشان اللي عمله لكن هو بيحبك والله
جسور بهدوء عادي يا جميله انا مش بزعل انا اتعودت على المواضيع دي المهم ما تشغليش نفسك
بالامور دي عشان احنا متعودين عليهم
جميله ماشي يا حبيبي انت هتمشي دلوقتي
جسور ايوه بس انا حبيت اطمن عليك قبل ما امشي
جميله سكت وما ردتش علي وبصيت في الارض من اهتمامه زايد بيها رفع وشها بايديه وبص في عينيها وقال
ما تنزليش راسك ابدا يا حبيبتي قلت لك 100 مره ان اكيد الامور دي كلها مسيرها في يوم حد
هتتحل وهتبقى ذكرى
جميله نفسي قوي يا جسور
جسور شدها لحضنه وقال عن قريب قوي يا حبيبتي
لكن فجاه سمع صوت وهو بيقول
ايه اللي بيحصل هنا ده يا جسور
الاتنين وقفوا مصدومين وما بيتكلموش
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اعشقه ولكن في السر)