روايات

رواية اسلام الفصل الرابع 4 بقلم جاسمين محمد

رواية اسلام الفصل الرابع 4 بقلم جاسمين محمد

رواية اسلام الجزء الرابع

رواية اسلام البارت الرابع

رواية اسلام الحلقة الرابعة

اسر قعد يضحك… ههههه بخونك مين ياطفله انتي ومعرفش بتاعت مين دي المهم يلا ننام عشان تعبان
ريماس… لا لم تقول دي بتاعت مين
اسر… لم افتكر اقولك وراح شايلها وحطها علي السرير ونام
الصبح
_ها لقيتي الاسوره يااسلام
اسلام بحزن… لا ياماما ودورت عليها كتير مش لقيها
رحمه… ههههه انا قولتلك ياماما دي محدش يعتمد عليها في حاجات زي دي دي اخرتها تمسك شكمان عربيه تصلحوا ومفاتيح ومفكات
اسراء… رحمه لوله المفاتيح والمفكات دي مكناش دلوقتي في اللي احنا فيه مكنتيش انتي في جامعه دلوقتي ولا كنت انا دخلت ثانوي ولا كانت امي دي اتعالجت هي اللي بتصرف علينا وبدل منشكرها ونقولها كلام كويس بنتمسخر عليها
رحمه بقرف… خلصتي ياست اسراء المحاضره انا ماشيه بلا قرف وسابتهم ومشت

 

اسراء وقفت جنب اسلام وحضنتها وبحب… متزعليش ياقلبي حقك عليا انا
اسلام بحب… مش زعلانه اصلا اتعودت علي كلامها وانتي ياماما هدور علي الاسوره ولو ملقتهاش بوعدك اجبلك واحدها غيرها يلا انا ماشيه عندي شغل سلام
_سلام ياحبيبتي ربنا معاكي يارب
اسلام.. يارب سلام
*************
سيف دخل علي اسر المكتب لاقه ماسك اسوره وباصص فيها اوووي وسرحان صفر وبهزار…. اوع اوع اسر بيه سرحان وبتاعت مين الاسوره دي
اسر… سيف اقعد ساكت مش ناقصه هي
سيف… مالك
اسر… عادي زي كل يوم
سيف… اممم طيب بتاعت مين الاسور دي
اسر… معرفش والله امبارح ريماس ادتهالي وقالتلي انها لقتها كانت متشغلقه في زرار الجاكت
سيف بتفكير… اوع تكون بتاعت البت
اسر بعصبيه… البت بتاعت امبارح
سيف… اه عشان متهيقلي لمحتها لبسه اسوره زي دي

 

اسر افتكر الكف واتعصب جامد… امممم فكرتني عرفت اي صح عنها
سيف… لسه معرفتش كل حاجه بس اللي عرفته ان امها تعبان جامد وعندها القلب ومطلوب منها عمليه بمليون جنيه وهي بتشتغل عشان تجمعهم
اسر… اممم وبتشتغل اي
سيف… لسه هعرف وابقا اقولك
اسر… اممم تمام نزلت الاعلان ان عايزين مهندسين ميكانيكا
سيف… اه وفي بنت وولدين اتصلوا وقولتلهم يجوا علي الساعه عشره تقابلهم
اسر… تمام الساعه تسع هي ساعه وهيجوا ولم يجي ابقا هاتهم علي مكتبي
سيف… تمام ماشي
***********
عبدو… رايحه فين كدا ياسلام يابنتي
اسلام… شوفت اعلان في شركه انهم عايزين مهندسين ميكانيكا فدعيلي اتقبل واشتغل عشان اقدر اجمع فلوس عمليه امي
عبدو… ربنا معاكي يابنتي يارب
اسلام… يارب ياعمي عبدو المهم هتاخد بالك من الورشه عقبال ماجي ماشي

 

عبدو… حاضر يابنتي متقلقيش وخير ان شاءلله
اسلام…. يارب
********البناتع_سلام عليكم ممكن ادخل يا اسر بيه
اسر… ادخلي ياسوزي
سوزي… التلاته مهندسين اللي كانوا متصلين عشان الشغل بر
اسر… اممم تمام هم اسمهم اي
سوزي… اسلام وخالد واحمد
اسر بستغراب… اي ده سيف كان بيقول انهم بنت ووالدين
سوزي… اه مهي اسلام دي بنت مش ولد
اسر بتعجب… اسلام بنت كيف ده واممم دخلي واحد واحد طيب عشان اعمل المقابله معا واشوف
سوزي… تمام يافندم هدخلك خالد وبعدها احمد وفي الاخر اسلام دي
اسر… تمام دخلي
وخالد واحمد دخلوا واسر عمل مع كل منهم المقابله بس احمد متقبلش وخالد اللي اتقبل وجه دور اسلام
سوزي… كدا اخر حد هيدخل دلوقتي اسلام
اسر… تمام دخليها

 

سوزي… اتفضلي ادخلي
اسلام… حاضر وبتكلم نفسها استرها يارب معايا واتقبل وخبطت علي الباب
اسلام… ممكن ادخل
اسر… اتفضلي
اسلام… شكرا
واسر لف الكرسي بتاعه وبصدمه…… انتي بتعملي اي هنا في مكتبي
اسلام بصدمه… انا جي اعمل مقابلت الشغل
اسر بغضب… لا والله اطلعي بر انتي مرفوضه
اسلام بعصبيه… مش هطلع غير لم تشوف ورقي مافيش حد بيترفض كدا وخلاص
اسر وقف وبدا يمشي نحيتها وبتريقه… يعني عايزه تقنعيني اني حتي لو شوفت ورقك هقبلك واصلا انتي كيف بمنظرك ده في جامعه ولا كيف اصلا معاكي شهاده مهندسه ميكانيكا
اسلام بفخر… والله مش بالمظاهر الورق اهو وشوف كل حاجه وكمان انت جربتني في شغلانه وانا عملتها
اسر بستغراب… شغلانه اي دي
اسلام… عربيتك اللي اتكسرت انا اللي صلحتها الورشه دي بتاعتي انا اصلا
اسر بصدمه… هو انتي اسلام صاحب الورشه دي
اسلام بفخر… اه انا
سيف دخل من غير ميخبط… اسر بقولك ولاقي اسلام اتصدم

 

وبصدمه… انتي بتعملي اي تاني هنا
اسر بتريقه… مهي دي البنت اللي مقدمه علي الشغل
سيف بسرعه قبل ماثر يتهور عليها بسبب امبارح… اممم طيب اتفضلي معندناش شغل لحضرتك
اسر وقف وفكر شوي
اسلام… جتكم نيله احسن اصلا انا اصلا ميشرفنيش اني اشتغل مع ناس زيكم وهقدم فيكم شكوه انكم بتشغلوا البنات عشان مظهرها وان دي مش شركه محترمه ومشت وقبل متطلع
اسر بعصبيه… اقفي مكانك
اسلام وقف واسر قرب منها وهي واققه خايفه بس بتحاول متبينش عشان ميحسبها ضعيفها
اسلام… في اي
اسر… تعالي بكرا علي الشغل
اسلام بصدمه… شغل اي
اسر… الشغل اللي جي تقدمي فيه انتي اتقبلتي
اسلام بفرحه… بجد بجد لولولولوي
اسر .. انتي مجنونه يابت انتي متثبتي

 

اسلام… معلش المهم تمام شكرا بعد اذنك امشي بقا
اسر…. امشي
سيف بعد مهي مشت… اسر انت بتفكر في اي انا مش مطمن
اسر بمكر… هتعرف كل حاجه بعدين المهم يلا
بعد اسبوع
اسلام اشتغلت في الشركه بس اسر كان حاطط عليها جامد وكان ممرمطها بمعني الكلمه وهي كانت مستحمله عشان تجمع الفلوس بتاعت عمليه مامتها وفي يوم كانت شغاله
اسر… ممكن الكل يتجمع خمس دقايق
الكل اتجمع… نعم يا اسر بيه
اسر… طبعا انتو عارفين اني بعمل فرع للشركه جديد بس اللي هيشتغلوا فيه مهندسين الميكانيكا اللي انا مشغلهم هنا في الشركه تحت التدريب لحد مخلص الشركه فالشركه الجديده الافتتاح بتاعها هيكون الاسبوع الجاي فالللي يعرف حد متخرج من كليه الهندسه يعرفني وكمان عندنا شغل كتير الفتره دي فهتترو انكم تاخرو اليومين دول هنا في الشركه فحبيت اعرفكم عشان اللي عندو اعتراض يقول
اسلام كانت واقفه سامعه وساكته وبتبص لقت اسراء اختها بترن كنسلت وفضلت ترن لحد مبعدت شوي وردت عليها
اسلام… في اي ياسراء
اسراء.. اسلام الحقيني امك تعبانه اووووي
اسلام… طلعت تجري واسر فضل ينادم عليها مردتش عليه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اسلام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى