رواية اسفه لن اترك حبيبي الفصل الثاني 2 بقلم اياد حلمي
رواية اسفه لن اترك حبيبي الجزء الثاني
رواية اسفه لن اترك حبيبي البارت الثاني
رواية اسفه لن اترك حبيبي الحلقة الثانية
امجد:تتجوزني يا نواره ..نزل الخبر علي نواره بتجمد في مكانها وتبريق عينها من الصدمه… ولم تتحمل كل تلك الفرحه فسقطت مغشي عليها فيلحقها امجد ويحملها ويخرج بيها من الكليه
الكل واقف يتهامس من تلك المفاجأت عودت امجد بشكله الجديد وشخصيته القويه ومفاجاه طلب زواجه من نواره….. الغض”ب والغيره تشت”عل في عيون فريحه.. تلك الحسناء الفاتنه…..
فتخرج من المدرج وهي تتمتم بغيره وصدمه…. وذهبت لي كافتيري الكليه وجلست وجلست معها امنيه صديقتها وصديقه نواره……
فريحه بغض”ب وتعجرف:معقول ده امجد هارون التخيت المفشكل في نفسه لا وكمان يتجوز الغبيه نواره بعد ما كان مخترني انا يبدلني بي الغبيه دي دي مش بتعرف تلبس …. وذوقها متدني وهبله وكل الناس بتستهزي بيها ……
لا يعجب حديثها امنيه وتشعر بضيق
امنيه:ميصحش كده يا فريحه انك تغلطي في نواره في غيبها وبعدين دي بنت خالتك يعني منك….. وحرام كده علي فكره…..
تنظر لها نواره بقرف وضيق:شكلك كده فرحانه لها ما انتي طول عمرك بتحبيها اكتر مني ونهضت من مكانها واكملت بغرورها المعهود
طيب انا ماشيه وتبقي قولي لها اني مش هسيبها تأخده مني…..
وتركتها وذهبت….
امنيه:غرورك ده هيوديكي في داهيه…..وهتندمي بس بعد فوات الاوان….. يا لاهواااي انا نسيت البت ام اتصل عليها واخرجت هاتفها واتصلت علي نواره…..
تفيق نواره لي تجد نفسها في غرفتها وامها بجانبها والفرحه جليه علي وجهها تقفز نواره علي امها بسعاده كبيره…..
نواره:ماما هو انا مين جابني هنا…
الام بخب”ث:هو عريسك يا هبله….
نوراه بفرحه :بجد يا ماما يعنيه مكنش حلم كان واقع
تضغط الام علي وجنتها بحب
الام:ايواه يا طفلتي البريئه وهو قاعد بره مع ابوكي واخوكي وبحدد معاد الخطوبه اصله مكلم ابوكي من كام يوم وابوكي سأل عنه وطلع حاجه بسم الله مشاء الله…….
نواره قلبها كان هيقف من الفرحه
والسعاده….لكنها تصطنع الزعل وتلوي فمها بضيق رغم انها نفسها تخرج وترتمي في حضنه….
وتنزل من علي السرير وتتوجه نحو الباب وتفتحه وهو تقول
نواره:ازاي بقي يقول لي بابا قبلي ليه وانا اخر من يعلم ليه شايفني وقعه… ولا وقعه… لا ده انا ليه كلام تاني….
تضحك الام بخب”ث:لا العفو ده انتي ديبه بس خلاص نقول مش موفقين….
تجري عليها نواره بلهفه:مين قال كده يا ماما ده انا مصدقت انا بحبه اوي يا ماما … تضمها الام بحب ربنا يسعد قلبك وروحك يا قلبي….
يلا اجهزي عشان تطلعي ليه…. وانا خارجه اجهز القهوه ….
تجري نواره علي دولابها وتحتار ماذا تلبس لكنها تختار فستان ازرق وطرحه بلون افتح …..
وتضع بعض الزينه الخفيفه والعطر.
.. تخرج وهي قلبها هيقف من كترالفرحه وجنتها محمره من كتر الخجل….والتوتر…. تدخل لهم وهي حامله صنيه القهوه ويدها ترتعش…..
الاب:تعالي يا نواره اقعدي جانبي…
فتضع القهوه علي الطاوله وهي منخفض وجهها ارض ومتوتره من نظرات امجد لها ….
وتجلس بجانب ابوها
الاب:بصي يا نواره الاستاذ امجد طالب يجوزك رايك ايه
نواره:لا رد….. وتفرك في يدها بتوتر….يا لاهوااي ده انا هموت من الكسوف حرام عليك يا بابا…
الاب بخب’ث:خلاص اظاهر ان نواره رافضك….
تصدم نواره وتتخلي عن كسوفها وتلحق ابوها في الرد
نواره:مين قال كده انا موافقه….
يضحك الجميع عليها وعلي شكلها الطفولي
اخوها اسامه بسخريه :اخيرا نطقت….. اومال عمله فيها ملاك ليه ده انتي مفتريه بكره يعرفك…
ويطفش ويقعدي في اربزنا
تنظر اليه نواره بتوعد وغض”ب
اسامه:علي ايه تبصلي كده انا هاخد ابوي واسيبك معا شويه يلا يا حج واخد ابوه وخرج…
وسبوهم مع بعض
يقترب امجد من نواره ويمسك يدها فتحمر وجنتها وتسحب يدها بتوتر وتدير وجهها لي الجه الاخري وقلبها يكاد ان يفر من بين ضلوعها…..وتمهس بتوتر يالاهوااي ده انا هم’وت من الكسوف ابعد شويه…. يبتسم امجد بمشاكسه و يقرب منها…. كثير ويهمس لها بقرب من اذنها….فتتجمد نواره من توترها
امجد:هو انا كل ما اقرب منك هتتكسفي وهو انا عملت ايه ده انا مسكت ايدك بس اومال لو بوستك
هتعملي ايه وغمز لها فكان ردها عليه انها نهضت من جانبه وتحركت بسرعه وقبل ان تخرج قالت بتلعثم انت قليل الادب
وكادت ان تخرج لكنه يجذبها من خصرها ويخطف قبله قصيره فتصدم نواره وتبرق عينها بصدمه
يغمز لها امجد بمشاكسه:ويهمس لها عشان ابقي قليل الادب بجد…..
وتركها وخرج……
في سياره شريف
فريحه:احنا لازم نبوظ الخطوبه دي…..
شريف بضيق:انا بحب نواره ومستحيل اسيبها تكون لي غيري
نواره بس”ر:وانا عندي فكره ابوظ بيها الجوازه دي…بس تساعدني..
شريف بحماسه:وانا تحت امرك
تمر الايام بسعاده وفرحه علي نواره وهي تجهز لي خطوبتها وامنيه تساعدها في التجهزات
لكن هل ستستمر السعاده ام لي القدر راي اخر
ويأتي يوم الخطوبه الذي اقيم في قاعه ضخمه وفجأه تنطفئ الموسيقي وتشعل الشاشه الكبيره وتعرض صور يشاهدها الجميع في صدمه وزهول وتدخل فريحه وهب تلبس فستان اسود قصير جدا ومكشوف الصدر وتقف في عرض المكان وتقول بصوت جوهري….. انا ابقي مرات امجد
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اسفه لن اترك حبيبي)