رواية اسفه لن اترك حبيبي الفصل الثالث 3 بقلم اياد حلمي
رواية اسفه لن اترك حبيبي الجزء الثالث
رواية اسفه لن اترك حبيبي البارت الثالث
رواية اسفه لن اترك حبيبي الحلقة الثالثة
فريحه:انا بقي ابقي مرات اجمل ايه رايك يا حلوه…..
تصعق نواره وتبكي لكنها تمسح دموعها وتذهب لي تقف امام فريحه بكل عتاب وحزن… ولوم
نواره:ايه الكلام ده يا فريحه وايه الصور دي….انتي بتهزري صح….
تنظر فريحه لي امجد الذي يبتسم بغرور وثقه فتشت”عل غض’با
فريحه:بقي كده يا امجد واثق اني هرجع لك طيب انا هوريك…وقررت تغير خطتها
الكل يتهامس علي ما يحدث وابوها واخوها وقفين مصدومين
من الا بيحصل….
صمت فريحه اتعب نواره وزاد من توترها….
ام امجد ينظر لي فريحه بنصره
كنت عارف انكي هت”حاربي عشان ترجعي ليه … انا لسه بحبك وعوز انتق”م منك الاول….وبعدين تبقي بتعاتي..انا وبس…..
(هذا ما كان يفكر فيه)
تصرخ نواره بوجع ودموع في وجه فريحه
نواره:ردي عليه يا فريحه الكل ده هزار صح ….
تنظر اليها فريحه وتضحك :ايواه ده مقلب وانتي شربتيها زي كل مقالبي الا بعملها فيكي وتشربيها
تشتهر فريحه بانها شخصيه مرحه وتعشق الشقاوه وتحب عمل المقالب السخيفه في الناس..جنان…
قالت هذا وضمت نواره وعيونها تراقب امجد الذي يشتع’ل غض’با وتضر’ب يده في الاخري….
امجد:بقي كده يا فريحه طيب اتحملي التحدي وانتي حره…..
الفرحه لا تساع نواره.. وظلت تضمها بحب وفرحه لكن امنيه كانت تراقب تلك النظرات وهي تشك في امرهم…..
امنيه:انا لازم اعرف ايه سر الحكايه دي قالت هذا وهي تسير وتحادث نفسها.. وهي غير منتبه لي الطاوله التي امامها فتتعثر وتقع علي ركبت احدهم الذي كان جالس علي الكرسي القريب من الطاوله واصبحت جالسه علي قدمه….. والخجل صار عنوانها….
امنيه بتوتر:بجد انا اسفه ماخدتش بالي….
يبتسم الشخص بوقاحه:طيب تبقي خالي بالك المره الا جاي وتبقي قولي ليه ايه سر الحكايه بقي وغمز لها….
تتعصب امنيه وتنهض مسرعا ولا ترد عليه
امينه:متخلف ووقح..منك لله يا نواره…..
الشخص باعجاب:انا بقي الا عوز اعرف حكايتك ايه يا قطتي….
اسامه بضيق:منك لله يا فريحه انتي ومقالبك السخيفه كنتي هتوقعي قلبنا وخالتك كانت هتد”فنك مكانك….
ملاحظه
فريحه يتيمه الام والاب والا ربها جدتها وخالتها….
الكل يضحك ويمرح وتمر الحفله علي خير… لكن ما في النفوس يبقي…..
في الصباح
فريحه بضيق:ايه يا زفت ازاي تطلبي دلوقتي…وتصحيني من النوم وتنزلني يوم الجمعه…
يتقرب منها شريف بغض”ب نا”ري
ويسحبها من يدها بحده….
فتتاوه فريحه
فريحه:اي اي حاسب هتكس”ر ايدي سبني
يضغط شريف اكتر علي يدها….اكثر
شريف:ازاي تغيري اتفقنا امبارح…
فريحه بضيق:سبني وانا هقولك يا هامج”ي….
يتركها شريف ويزفر بغض”ب
شريف:اتفضلي قولي….
فريحه بقرف:بصي يا متسرع انا شوفت ان الخطه دي مش هتنفع ام لقيت الكل ثار عليه فخطر في بالي خطه جديده هتوصل كل حد فينا لي هدفه…
شريف بفضول:ايه يا حلوه قولي شوقتني
تتنهد فريحه بزهق:مش البعيد ابن عمت امجد وكلكم عيشين مع بعض حسب قانون جدك…
شريف بغباء:ايواه بس ايه دخل ده في ده….
فريحه بش”ر:هتعرف دلوقتي
بص الخطه******
تلمع عيون شريف بلمك”ر
شريف:ام دي خطه ابل’سه عجبتني يا بنت الذين…
في بيت نواره
نواره بخجل:هو انت فعلا بتحبني…
امجد بمك”ر:طبع يا حبي ومن زمان قال كده لكن بداخل شعور خفي ينمو نحو نواره يرفض الا عتراف بيه….
ويتقرب منها حتي يمسك يدها فتخجل نواره وتسحب يدها
نواره:لا حرام كمان احسن حد يدخل علينا
هما كانوا يجلسوا في غرفه الضيوف…..
تصطدم امنيه في احدي درجات السلم وكادت ان تقع لولا ان هناك من جذبها من خصرها ولحقها قبل ان تقع…. ترفع امنيه راسها حتي تشكره لكنها تصدم بأنه نفس الشخص الذي كان في الفرح
فتبتعد عنه بضيق
امنيه: ابعد عني وهو انت موصوف ليه اشوفك امبارح والنهارده…
يبتسم الشخص بسخريه:لا بقي هو انتي الا مكتوبه عليه انقذك كل شويه ومفيش حتي كلمه شكر انا غلطان كنت سيبتك تقعي تنق”تم رقبتك
تشتعل امنيه غض”ب:اهو انت يا بارد يا رب تم”وت…. وتركته واكملت صعود الدرجه….وهي هتنف”جر من الغيظ…وبتمتم
امنيه:مجنون وغبي وبارد
يصعد خلفها ويهمس لها علي فكره انا سمعك يا غريبه يا مجنونه…
تلتفت اليه امنيه ويتش’اجروا معا
يخرج اسامه علي صوت الشج”ار
اسامه:ايه يا جماعه استهدوا بلله
ومالك يا هادي تعرف امنيه منين…
امنيه بسخريه:هو البعيد اسمه هادي ده عاصفه من قله الذوق والبرود….
هادي ببرود:متشكر اوي لي ذوقك يا انسه هم مين المجنونه
تتعصب امنيه وتجذبه من لياقه قميصه تحب اوريك الجنون
مين المستفز ده….
يبعدها اسامه عن هادي وهو يضحك بس يا جماعه عيب كده
و ده يبقي هادي اخو امجد ودي تبقي امنيه صاحبه نواره….
وتخرج نواره وخلفها امجد والاب والام…..
الكل بصوت واحد هو بيحصل ايه هنا….
قبل ان يرد احد تكون فريحه تصعد الدرجه ومعها شريف
فريحه:كويس الكل متمجع عشان اقولكم ان شريف جايني يخطبني
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اسفه لن اترك حبيبي)