روايات

رواية احلام في عيون وقحه الفصل الخامس عشر 15 بقلم منة محمد

موقع كتابك في سطور

رواية احلام في عيون وقحه الفصل الخامس عشر 15 بقلم منة محمد

رواية احلام في عيون وقحه الجزء الخامس عشر

رواية احلام في عيون وقحه البارت الخامس عشر

احلام في عيون وقحه
احلام في عيون وقحه

رواية احلام في عيون وقحه الحلقة الخامسة عشر

فريال ببكاء وشهقات: عملت ايه يا ابراهيم خليت مراه جوزي تقف قصادي ووافقت تاخده مني مفكرتش هيجرالي ايه لما تاخدوه ليها وكمان اخدت بيتي
ابراهيم: امسكي نفسك انا بعمل كل ده عشانك , مش هتاخدي حاجه من العياط , اصبري كل الامور هتبقي في صالحك انتي
فريال اتعصبت : ازاي اصبر , وتبقي في صالحي هي جميله ومتعلمه , سيطرت ع جوزي وبتكلمني كأني خدامه عندها هي في قلبه وانا انتهيت
ابراهيم صرخ فيها بشده : بس كفايه , واسكتي سلطان في ايدينا هو ليكي وهيفضل ليكي هي الي هتغور ياختي النسوان الي زي دول هينهوا حبهم بنفسهم ودي هتعمل كده اتفرجي قومي استريحي شويه قومي
…………قصص منه محمد كاتب…………….
مايا بأمر: قلهم يمشوا من هنا حالا, مش عايزه اشوف شكل البومه دي هنا , قولها ترجع بلدها الفلاحه تمشي من هنا
سلطان رفع راسه لفوق وقال : فريال مش هتروح اي مكان
مايا: ايه انت قلت ايه
سلطان بصلها :فريال هتعيش معنا هنا
مايا بغضب: هو انت في وعيك ازاي ده يحصل
سلطان: ابراهيم حطه عليا شرط اعدل ما بينكم, وهتفضل معايا وافقي ع الشرط فين المشكله وبعد يومين هرجعها البلد , ومش هتيجي هنا تاني
مايا بنرفزه: مش ممكن مستحيل
سلطان: اسمعيني هي بتحب القريه اكتر من المدن
مايا: مقدرش اتحمل المخلوقه دي دقيقه , ازاي اوافق ع كده , انزل حالا مشيهم والا نروح فندق ونرجع بعد ما يمشوا
سلطان بحزم: احنا لا هنروح ولا هنيجي وهما كمان هيفضلوا هنا
مايا: يعني انت مصمم
سلطان: اه ولو منفذتش كلامي كل واحد فينا يروح لحاله
مايا بكل عجرفه : اوكيه مش مهم بس يستحيل اقبل اعيش مع فريال ده قراري الاخير
سلطان بستعطاف : وبقولك لـ اخر مرة قدري عجزي ومتكبريش المشكله لدرجه منقدرش نحلها
مايا: الحل في ايدك لو عايز تحل اطردها حالا _ سحبت الشنطه وطالعه من الباب_
سلطان مسك ايدها وقال: ع فين.
مايا فلتت ايدها من ايده بحده وقالت:ماشيه
سلطان بيمد وجري وراها مسك ايدها: استني عندك بقولك استني
مايا فلتت دراعها من ايده وقالت: سيبني اوعي
فريال وقفت قدامه: سيبها تروح في مصيبه
ابراهيم ببرود بيلقح عليها: ليه الصريخ صوت الست في بيتنا ميطلعش
مايا لفت وبصتله بحقد: وانا ميهمنيش بتعمل ايه حريمكم في بيوتكم
ابراهيم: امال ايه الي يهمك فلوس سلطان تملكي القصر عشان كدا اتجوزتيه طمع فيهم
مايا بصتله من فوق لتحت ومشت وابراهيم قرر ينتقم منها اشد انتقام وكله بالاصول
فريال: غوري في داهيه انشالله ماترجعي
ابراهيم: ليه عايز تهين نفسك مع واحده زي دي لاقدرتك ولا وقفت معاك سابتك قدامنا عشان امر تافهه مهتمتش حتي بمنظرك , النسوان الي زي دي بيرميها الراجل الي عنده نخوه وكرامه وعزه , وانت للاسف نزلت من نفسك وبقيت صغير وحقير , ايه السبب فهمني
سلطان: لو عطتني فرصه تانيه اوعـ
ابراهيك قطعه بحده: كفايه عطيتك فرص كتير العربيه الي بملايين والقصر والرصيد الي ملوش اول من اخر في البنك الثروه كام فرصه عايزها انت والست الحقيره دي
فريال: انا قولت لك مش هقدر اتحملها دقيقه هنا
ابراهيم مسح ع شعرها: يا مجنونه محدش يكـ سرك ابدا في وجود اخوكي, مستحيل يحصل اي حاجه انتي رفضاها في وجودي فاهمه, سيبي الامور دي للرجاله امشي وهنقعد ع رواقه سوي
فريال بطاعه: امرك ياخويا
ابراهيم قربها منه و باس دماغها: حبيبه اخوكي
…………….قصص منه محمد كاتب…………….
احلام: مروان تعالي يله عشان ناكل
مروان من غيرما يبصلها : مش جعان
سلوي قربت: ليه يا حبيبي دي احلام طابخت الاكل بأيدها كل شويه وفرحها
مروان: مش جعان وهي معملتوش بأذني عملته بمزاجها زي ما بتعمل كل حاجه بمزاجها
سلوي: شكلكم متخانقين قوليلي يا احلام حصل ايه
احلام ابتسمت : ولا حاجه مفيش حاجه
مروان: هو انا عندي وقت فراغ اضيعه معاها طالع انام
احلام قامت وطلعت وراه: مروان
مروان لف وبصلها: احلام بجد مش عايز اتكلم معاكي فلو سمحتي ابعدي
احلام: بس انا عايزه ضروري اتكلم معاك
مروان: ده يناسب الي بتحترم جوزها وتحترم العلاقه الي بينهم
احلام: انا محترماها وانت عارف انا قد ايه بحترمها
مروان لف وشه بعيد عنها : انا محتاج انام ياريت بلاش تزعجيني
احلام ووضح ع وشها الضيق وكأنها بتبكي : اسفه بجد مكنش المفروض اروح من غير ما اقولك غلط غلطه كبيره سامحني واوعدك مش هيحصل ده تاني
مروان : خلصتي طفي النور محتاج انام لو سمحتي
احلام طفت النور ورقدت جنبه و غمضت عيونها وانسابت دموعها بقهر وحزن..لحد ما نامت
…………..قصص منه محمد كاتب…………..
الساعه واحده نص الليل خبطت ع الباب بجنون قام من عز نومه فتح لقاها لف وراها اكتشف انها جايه لوحدها بصلها وهي زقت الباب ودخلت اما هو فضل رايح جاي بيسال ليه راجعه نص الليل لحد ما طلع النهار
اسيا: مكنش يصح تخرجي من بيتك كان لازم تفضلي مهما كانت الظروف
مايا نفخت بملل: قولتلك ده بيت مراته الاولي مش بيتي ازاي استني
اسيا: يا بنت الغبيه لازم تفضلي هياخلك بيت تاني كان لازم تصبري ده جه اخدك بالعافيه ومعرفش لو هايجي تاني ولا لاء
مايا بثقه : هيجي مش هعيش في القصر مع الفلاحه الجاهله
اسيا: افضلي كبري وعاندي, انا خلاص نصحتك يما , متفكريش فريال ضعيفه
مايا ضحكت بتريقه وهي بتلعب في الموبيل: لو شوفتيها مش هتقولي كده , مش عايزه حتي اقارن نفسي بيها هحس بالاهانه
سراج فتح الباب بندفاع: انا عايزه افهم انتي ايه حكايتك كل يوم راجعه ليه متقعديش في بيتك قومي وكفايه قله قيمه هوصلك بنفسي
مايا بصت لـ اسيا ورجعت تلعب في التلفون بكل استهتار
سراج صرخ بغضب: بقولك قومي فزي
مايا رمت الموبيل وقامت: انت لايمكن تاخدني بالعافيه انا مش عيله مش هسمح لحد يحقر مني
سراج: فهميني ايه غلطنا ليه بتقلي قيمتنا , سبتي كل حاجه هنا برغبتك , ودي النتيجه احنا الي بنعاني منها وقبل ما افقد صبري بقولك امشي من هنا حالا
مايا بقوة عين : وسمعت ردي
سراج لـ اسيا: اتصلي بجوزها هتكلم معاه هقوله خد مراتك من هنا وابعدها عننا بمشاكلها
مايا صرخت بجنون: اياك تتصلي بيه يا ماما اقفلي الموبيل
سراج اتنرفز من اسلوبها : ايه قله الادب دي ايه الاهانه دي بقولك اتصليلي بيه انا مش عايزها هنا
اسيا بكدب: مش بيرد
مايا اتعصبت: كفايه بقي عايزين تخلوني مسخره , مش قادرين تصبروا يومين , مش همشي من هنا سامع
سراج: دي تربيتك شايفه وقاحتها وبجاحتها منكم لله حسبي الله ونعم الوكيل فيكم
…………..قصص منه محمد كاتب…………..
رنا: بصراحه مش عارفه اقولك ايه مكنش المفروض ابدا تروحي بيت مايا امثالها لا تستاهل العطف ولا الشفقه دي لا تصلح تكون زوجه وهتعمل نفس الغباء ده طول حياتها , الله يكون في عون جوزها ازاي متحملها دي هايفه وتفكيرها عقيم , وانتي كمان لازم تفكري بصراحه مروان عنده حق
احلام: اعتذرت له , وحاولت اتكلم معاه بس غضبه مش بينتهي
رنا : ياحبيبتي هو خايف عليكي انتي غلبانه متعرفيش الناس بقت وحشه والي بيحصل ونسمعه يخلي الواحد يخاف
احلام: ايوه بس طول الوقت متجاهلني لدرجه بقيت بتحرج من نفسي اكتر
رنا: ممكن يكون مزودها شويه بمرور الوقت هيتاثر بيكي وهياثر فيكي , وبمرور الوقت ليه واضح انه وقع في حبك ودي بدايه مبشره
احلام: وانتي الصادقه بدء يهتم بيا لاني بقيت مسؤليه مفروضه عليه سواء وافق ولا رفض
رنا ضحكت: وليه متقوليش انه بجد بيحبك وخايف عليكي زياده
احلام : الي بيحب حد بيسامحه ع طول مش بيقوله الحب مفغره
رنا :بصي هو معاه حق انه يزعل لما حطيته قدام الامر الواقع كان لازم تستاذنيه الاول ونصيحه مني احنا مش فاهمين الدنيا زيهم هما طول الوقت بيحتكوا بالناس وبيتعاملوا مع اشكال انما احنا بنحكم ع الناس بتربيتنا وبعواطفنا : اسمعي كلامي وبطلي حسن النيه والثقه الزايده دي , وخليكي في حالك وحلي مشكلتك معاه مش مشاكل مايا
احلام: انسي قوليلي اخبار المدرسه
رنا: كل حاجه عال العال قوليلي اتصلت بيكي مايا لما رجعت
احلام ضمت حواجبها: لاء ليه
رنا: ليه عشان تشكرك يا ناصحه , حليت لها مشكله كبيره والا كان زمانها في بيت امها
احلام: انا عملت كدا عشان خالي مش عشانها انتي عارفه يا حبيبي قلبه تعبان وهي مش بترحمه لو لقدر الله حصله حاجه بعيد الشر انا ممكن امـ وت وراه
رنا: بعيد الشر عليكي وعليا
………….قصص منه محمد كاتب………..
سراج طالع ماسك الشنطه ولابس هدومه
اسيا بصتله : رايح السنتر
سراج : اه
اسيا: بس انت لسه تعبان والدكتور نصحك تستريح, ليه تجهد نفسك
سراج اتنهد بقهر: استريحت كتير, ومش عايز اقعد في البيت , محتاج اتنفس واخرج من هنا بدل ما قلبي مره واحده يقف من القهر
اسيا: بعيد الشر عليك انا هفهمها هي لسه متجوزه جديد مش فاهمه الحياه بس انا بفهمها وهتشوف هتتغير
سراج حرك دماغه بنفي: انتي فاهمه غلط افتحي عينك لوجهه الله
اسيا سمعت صوت عربيه فرملت قالت بفرحه : جه سلطان قلت لك هيجي ياخدها انت قلقت ع الفاضي
مايا طلعت تجري ع الباب وشافت البودي جارد وبغرور وكبر : سيدك بعتك تاخدني قوله اني مش راجعه
البدي جارد : ياهانم البيه بعتلك الظرف ده
مايا اخدته من ايده و قفلت الباب وفتحت الظرف لقت شيك وورقه مطبقه فتحتها وقرات محتواها لكن صدمتها صدمه عمرها اسيا شدتها منها واتهزت ورجعت بجسمها ع وري وهي ماسكه قلبها من الصدمه الكبيره اما سراج قرء الورقه واتجمد بصدمه وهز دماغه بـ لا حول له ولا قوه الا بالله
…………………قصص منه محمد كاتب………….
سلوي: انا عايزه اعرف انت ليه مخاصم احلام وغضبان عليها
مروان نظراته ع التلفزيون : اظن انتي عارفه الي عملته
سلوي : الي حصل هي ملهاش ذنب فيه , موقف واتحطط فيه غصب عنها , وبصراحه انت اوفر ومزودها
مروان : مزودها ايه لو زي ما بتقولي موقف تتصل مش تتحرك من غير اذني وتكمل مشوارها هي هيصه تمشي كده ولما اتكلم اطلع غلطان
سلوي : طبعا انت غلطان بالطول والعرض
مروان اتنهد بضيقه:يا ماما اعقلي الامور انا مش غلطان , انا جوزها ومن حقي اخاف لاني مسؤل عنها قدامكم افرضي حصلت لها حاجه وحشه لقدر الله الدنيا مبقاش فيها امان وانا مش غلطان
سلوي: يابني خايف عليها يبقي تقعد تتناقش معاها وفهمها براحه واستهدي بالله ولم الدنيا
ولا انت لسه حاطط الموضوع القديم في دماغك انطق هي دي الحقيقه
مروان: انا مش حاطط دماغي في حد , ولا في قلبي حد واظن فهمتك
سلوي: يابني انا عمري ما شوفت الغلبانه دي سعيده زي الناس
مروان : انتي قلقانه عليها هي وبس
سلوي : ايوه انا الي جبتها هنا البيت , وقلقانه عليها ده حقها , مروان متخلنيش اكره نفسي وانا في السن ده
مروان مسك ايدها وابتسم : انتي حماه طيبه جدا , وصدقيني احنا هنصفي الخلاف الي بينا مع الوقت اوعدك ينتهي
احلام دخلت بروعه : ماما الحقيني
سلوي قامت مفزوعه : حصل ايه انتي بتعيطي
احلام جسمها بيرتعش وعيونها دموعها بركان : ماما, مايا
سلوي ضمتها في حضنها تهديها : اهدي
مروان جري جاب كوبايه ميه من خوفه عليها ومدهالها: اشربي واتمالكي نفسك وقوللنا حصل ايه
احلام بشهقات: مايا اطلقت
مروان وسلوي الصدمه بانت في عيونهم وفي صوت واحد قالوا : ايه اطلقت
استوب ياتري هيحصل ايه انتظروني ونبدء حكايه جديده ونتفرس من مايا والي هتعمله

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احلام في عيون وقحه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى