رواية احفاد المنشاوي الفصل الأول 1 بقلم أمنية محمد
رواية احفاد المنشاوي البارت الأول
رواية احفاد المنشاوي الجزء الأول
رواية احفاد المنشاوي الحلقة الأولى
في قصر المنشاوي وخاصه في الجناح الغربي استيقظ من نومه علي صوت أخيه وهو يتمتم بصوت خافت ويتصبب عرقا
_: ماماا لاا ابعدو عنها.. بابا يا بابا… فزع الاخر علي أخيه التؤام هزه برفق حتي يستيقظ
_؛ زين زين قوم..فزع زين من نومته علي صوت أخيه
_؛ في ايه يا يزن.. نظر له يزن بحزن فهو لم يتخطي بعد هذه الحادثه في الماضي_: كنت بتحلم بيهم تاني.. ظهر الحزن علي ملامح أخيه وتكلم بصوت خافت وهو ويعيد رأسه اللي الخلف_: تعبت مش قادر انسي شكلهم يا يزن بقالي فتره بشوفهم في الحلم مش فاهم في ايه بس كل اللي قادر أقوله انهم وحشوني اوي والله ابتسم له يزن بحب وقام بأحتضانه_: هناخد حقهم يا زين صدقني هندم اي حد كان ليه أيد في الحادثه دي.. ابتعد عنه قليلاً ونظر له _: والله ما هسيب حد فيهم هخليهم يتمنو الموت وميلقهوش ابتسم له الاخر وقام من علي الفراش اللي غرفه الرياضه _؛ مش هنسيب حد فيهم ده انتقامنا احنا الاتنين اوعي في يوم تشيلني من الانتقام ده فاهم…
_: فاهم وذهب هو الاخر اللي غرفه الرياضه واخذ يتدرب هو وأخيه بقسوه وعنف وهم يتذكرو الماضي وهذا اليوم المشؤوم..
※※※※
في الاسفل وخاصه في المطبخ كانو يهرولون هنا وهناك وهم يسرعون في تحضير الطعام قبل هبوط الفهد والنسر نظرت لهم الداده فاطمه وتحدثت_: انا هروح اصحي الشباب وجهزي السفره بسرعه قبل ما النسر والفهد ينزلو نظرت لها الخادمه بخوف_: حاضر.. ذهبت الداده اللي الشباب بينما نظرت لهم هي فهي اول يوم لها في العمل ولا تعرف اي شئ_؛ هما مين الفهد والنسر دول وانتو خايفين كده ليه ده فطار عادي لو اتأخر شويه نظرت لها الخادمه بخوف _: النسر والفهد دول إنسان ألي ماشيين علي الارض كميه برود من عجب والكل هنا بيعملهم ألف حساب ومنضبطين جدا اللي هو الفطار الساعه 7 الساعه 7 وخمسه يقلبو القصر فوقاني تحتاني محدش بيعرف ياخد منهم ولا حق ولا باطل حتي جدهم مبيعرفش يعمل معاهم حاجه والجناح بتاعهم خط أحمر محدش بيجي ناحيته أبدا مفيش غيرهم بس اللي بيدخلوه والداده فاطمه بس اللي بتدخلو عشان تروق لكن غير كده لا .. ابتلعت ريقها بخوف واخذت تحدث نفسها_: يارب ما اقابل حد فيهم عشان مموتش بجد……
※※※※
في أحدي الغرف كانت نائمه بعمق كبير دلفت الداده اللي الغرفه وقامت بفتح الستائر حتي تدخل الشمس من جميع الاتجاهات حسنا الغرفه فخمه للغايه ولما لا فهي أخت الفهد والنسر الصغري قامت هي برفع الغطاء علي وجهه مجددا نظرت لها الداده بيأس من كسلها واردفت قائله_: اصحي يا ريم يحبيبتي..لم تتحرك خطوه واحده وظلت كما هي واردفت بنعاس شديد_: سبيني يا داده نايمه..قامت الداده برفع الغطاء عنها_: اصحي يبنتي قبل ما اخواتك يصحو..تذكرت ريم اخوتها فنهضت مسرعه خوفا منهم_: خلاص صحيت صحيت اهوو.. ضحكت الداده بخفوت عليها_: شاطره يلا قومي.. أومأت لها ريم وذهبت الي الحمام بينما ذهبت فاطمه الي باقي الشباب..
※※※※
في غرفه “معاذ المنشاوي” كانت يقف أمام المرأه يعدل من قميص حليته السوداء وأرتدي ساعته الماركه ويضع البرفيوم الخاص به لحظات وسمع طرقات علي الباب ليبتسم تلقائيا حتما انها مربيته وأمه الثانيه هي من علي الباب زادت أبتسامته عندما رأها فأسرع وأحتضنها وقبل جبينها بأحترام وأردف قائلا
_: صباح الخير يا ست الكل.. نظرت له فاطمه بحب وربتت علي كتفيه بأبتسامه حنونه_:صباح النور يا حبيبي يلا بقا عشان تفطر.. اومأ لها معاذ بالموافقه وهبط معها اللي الاسفل بينما هي دلفت غرفه أخيه الصغير “باسم المنشاوي”..
※※※※
دلفت اللي الغرفه وذهبت حتي تيقظه فقامت بهزه برفق حتي لا يفزع_: باسم قوم يا حبيبي يلا…اعتدل هو في نومته ولم يكترث لمن تناديه حتي يستيقظ زفرت هي بضيق فهو لن يستيقظ بهذا الوقت فقامت بهزه مره ثانيه_: يا حبيبي يلا قوم.. زفر هو بأنزعاج_: يا داده والنبي انا سهران علي الشغل وملحقتش انام والله..
_: يا حبيبي قوم قبل ما الفهد والنسر يصحو.. اعتدل مره أخري واعطاها ظهره ولم يكترث لأي مما تقوله هي فأبتسمت بمكر وأردفت قائله_: شوفت يا نسر مش راضي يقوم.. عند سماع اسم النسر انتفض هو من نومته بفزع وأردف قائلا_؛ وربنا صاحي أهو صاحي.. لم تستطع كتم ضحكاتها أكثر من ذالك تزمر هو علي فعلتها فهي دائما تقوم بهذا وهو في كل مره ينتفض بخوف _: انتي هتجلطيني في يوم والله.. توقفت عن الضحك علي طفولته_: ما انت مش هتصحي غير بكده أعمل اي يعني.. أبتسم هو عليها فهي أمه الثانيه علي ايه حال وقبل جبينها بحب_: انتي تعملي اللي انتي عايزاه يا فطومه بالك انتي لو مفيش نسر وفهد في القصر كان كل اللي في القصر صحيو العصر بيدونا نشاط برضو..أبتسمت عليه_: عندك حق يلا بقا خلص عشان الفطار.
_: حاضر بس معاذ وجدي صحيو أبتسمت بحب وأردفت قائله قبل ذهابها_: اه يا حبيبي كلهم صحيو بس لسه الفهد والنسر اومأ لها ودلف اللي الحمام ليغتسل ثم خرج يبدل ملابسه اللي حليه رمادي وقام بفتح اول ثلاث أزرار من قميص بذلته وأرتدي ساعته الماركه ووضع البرفيوم الخاص به وهبط اللي الاسفل بأنتظار الفهد والنسر….
※※※※
بينما في الجناح الغربي انتهو من التدريبات ودلفو اللي غرفه الملابس وارتدي كل منهما حليه سوداء ذهب يزن اللي المرأه يصفف شعره ويرتدي ساعته الماركه ويضع البرفيوم الخاص به بينما ذهب زين اللي المرأه الاخري يصفف شعره ويرتدي ساعته الماركه ويضع البرفيوم الخاص به هو إيضا بينما هبطو الاثنين الاسفل بكبرياء لا يليق سوا بهم..
※※※※
في الاسفل كان يجلس يستشيط غضبا من هؤلاء التؤام وصاح بصوت عالي جعل كل من يجلس ينتفض من نبرته_: هما الاساتذه مش ناويين ينزلو ولا اي
قطع كلام الجد هبوط نسر وفهد اللي الاسفل برجولتهم الطاغيه جلس فهد علي مقدمه السفره بينما يجلس نسر بجانبه ويترأس المقدمه الاخري الجد عم الصمت المكان قطع هذا الصمت صوت ريم_: احمم زييين نظر زين نظره جعلتها ترتعش خوفا مما هو قادم وتمنت انها لم تنطق _: احنا قولناا ننسا حاجه اسمها زين ويزن صح كادت ان تبكي من نبره صوته الحاد معها _: ب… بس انا عايزه اتكلم معاكوو حسنا هي أغضبته الان ليس من أجل انها تتجادل بل من خوفها منه هو لم يتمني يوما ان أخته الوحيده تهاب منه مثل الجميع_: ريمم مش وقته اتكلمي مع ايي حد احنا مش فاضيين بكت بصوت مسموع وأخذت شهقاتها تعلو أكثر_: بس…لم تكمل جملتها بسبب قطع يزن كلامها ببروده المعتاد_: اظن هو قالك اننا مش فاضيين صح شوفي اي حد تتكلمي معاه.. وهنا لم تتمالك نفسها اكثر من ذالك واندفعت بالحديث معهم باللوم_: انتو ايه مبتحسوش علي الاقل ده انا اختكو الوحيده ليه بتعاملوني كده اخذت شهقاتها تعلو اكثر فأكلمت حديثها بصعوبه_: انا معرفش انا عملت ايه خلاكو تكرهوني كده المفروض تسمعوني انتو اخواتي بابا وماما ماتو وملحقتش اشوفهم ملقتش من حد فيكو الحنان والاهتمام انا مبقتش بخاف من حد قد ما بخاف منكو تقدرو تقولولي انتو تعرفو عني اي هااا تعرفو انا عايشه ازاي ولا عندي صحاب ولا لا ماتردو ساكتين ليه.. واكملت بسخريه _: طبعاا هتعرفو ازاي وانتو مبتعملوش حاجه في حياتكو غير الشغل والانتقام.. صفقت بيديها واكملت حديثهاا وشهقاتها تعلو اكثر _: لا شابو بجد براڤو اختارتو الطريق الصح بس اسمعو بقا من هنا ورايح انا اعمل اللي انا عايزاه محدش فيكو ليه حكم عليا مش انتو قولتو انكو مش فاضيين تمام انا بقا مش هشغلكو بمشاكلي وهبعد عنكو خالص ومن النهارده ملكوش اخت اسمها ريم.. انتهت من كلامها ونظرت لهم علي أمل ان حديثها يشعرهم بالذنب تجاه اختهم الوحيده ولكن هيهات عزيزتي هم لم يلقبو “بالشياطين” من فراغ.. نظر لها يزن ببرود واخذ هاتفه وخرج اما زين نظر لها نظره لم تفهمها ولكنه أردف قائلا_: انا هعتبر نفسي مسمعتش حاجه لو فهد عمل نفسه مسمعش حاجه انا لا يا ريم وخروجك من القصر بمعاد انتي فاهمه صاح في اخر جمله له وتركها وخرج هو الاخر وتركها تنظر اللي طفهم بصدمه ربت علي كتفيها الجد وتحدث بصوت حزين علي حفيدته_: اهدي يا بنتي هيتعدلو صدقيني.. لم تتحدث وهرولت اللي غرفتها تبكي بقهر نظر اللي طيفها اولاد عمها بحزن علي حالتها..
_: يعني ايه هنفضل كده واقفين بمنعملش حاجه وريم حالتها بتسوء كل يوم نظر له الجد بحزن وتنهد وجلس علي كرسيه بتعب واضح_: اعمل ايه اكتر مالي انا عملته بس.. توجه إليه جلس علي ركبتيه امامه وامسك يديه يقبلها بحب _: اهدي يا جدي ريم الدكاتره طمنونا علي حالتها وان في أمل انها تتعالج ولو علي فهد ونسر هيجي اليوم اللي يعرفو فيه انهم غلطانين وهيصلحو كل ده بس حضرتك اهدي عشان متتعبش ربت علي كتفيه بحنان ثم تحدث وعينيه تملأها الدموع _: خير يا حبيبي ان شاء الله روحو يلا الشركه وانا هطلع اشوف ريم نظر له باسم وكاد ان يتحدث لكن وجد من يسحبه من يديه اللي الخارج _: انت اتجننت جدك مش ناقص يا باسم..تحدث الاخر بغضب دافين_: ايوه يعني ايه هنسيب ريم في الحاله دي رد عليا اه الدكاتره طمنونا بس كمان قالولنا اهم حاجه حالتها النفسيه وانا شايف ان حالتها النفسيه بتسوء كل يوم عن اللي قبله بسبب اخواتها.. وضع الاخر يديه علي كتف باسم ثم أردف قائلا_: انا عارف انك زعلان عليها بس هنعمل ايه اكتر من اللي احنا بنعملو.. نظر له باسم بحزن ولم يسيطر علي دموعه فتركها تهبط تعبر عن حالته بسبب ما تعانيه اخته.._: دي اختي يا معاذ انت ناسي انها اختي في الرضاعه ولا ايه.. ابتسم الاخر ومسح دموع اخيه وأردف بحنان_: عارف عشان كده نحاول مره واتنين وتلاته ومليون عشان نصلح اللي الماضي بوظو ولا ايه.. ابتسم له وامأ برأسه بالموافقه واتجاه اللي السياره متوجهين اللي الشركه ليلاقي كل منهما مصرهم المحتوم…
※※※※
في احدي المناطق الشعبيه دلف اللي الغرفه ببطئ ووضع في ظهرها قطعه ثلج وقف هو يعد العد التنازلي كالعاده _: 1 2.. ولم يصل اللي الثلاثه حتي وجدها تنتفض من علي الفراش تصرخ بهلع_: اععععع الحقونييييي يا عمر الكلب نظر لها من يقف يتابعها بملل فهي عادت كل يوم نظرت له ليل بتشنج من فعلته_: حرام عليك انت معندكش اخوات بنات والله حرام اردف الاخر ببرود ومازال يقف كما هو يربع يديه عند صدره_: المفروض تكوني اتعودتي يعني..تشنجت من ببروده_: علي فكره انت اخ مستبد ثواني ووصل لها رده الساخر_: ايه ده انتي اول مره تعرفي ولا ايه..
صمت قليلا ثم تحدث وهو يخرج من الغرفه_: يلا عشان تحضري الفطار انتي والبت اللي جوا دي..نظرت اللي اثره بحنق ودلفت اللي الحمام حتي تستحم دقائق وخرجت وقفت امام المرأه تصفف شعرها واخذت هي كالعاده تغازل نفسها _: والنبي قمر ايه يبت الحلاوه والطع…. لم تكمل جملتها حتي وجدته يرمقها برعب _: انتي اتلبستي يبت ولا ايه.. نظرت له بغيظ فهي لم تنسي فعلته بعد ثم ابعدت وجهها عنه واخذت تتابع ما كانت تفعله ولم تتوقف بمغازله نفسها بينما نظر لها الاخر بتشنج وخرج من الغرفه ووجهه يعلوه علامات استفهام كثيره من فعله اخته فهل جنت؟! ام تلبسها عفريت او ما شابه؟!.. كل هذه الافكار كانت تدور في رأسه حتي وجدها تخرج من غرفتها وتدلف اللي الغرفه المقابله حيث تقبع بها رفيقتها وابنت عمها وجدتها نائمه علي بطنها وتفرد ذراعيها في مشهد يبدو انها تحتضن الفراش وشعرها الاسود المموج يغطي كامل وجهها ثانيه اثنتان ولم تستطع كبت ضحكاتها اكثر من ذالك حتي خارت قواها وسقطت علي الارضيه من كثره الضحك دلف عمر اللي الغرفه بتعجب من وصله الضحك المفرطه هذه جاءت عينيه علي من تنام بأريحيه حاول هو الاخر كبت ضحكته لكن لم يستطيع وسقط ارضا جوار اخته واخذو يضحكان بطريقه هيستيريه حتي ادمعت اعيونهم من كثره الضحك _: مش قادر وربنا هموت نظرت له ليل وذهبت اللي تلك النائمه ولا تدري بما يحدث حولها اخذت تهزها برفق حتي تستيقظ لكن لا حياه لمن تنادي _: انتي بتعملي ايه هي دي بتصحي كده يعني
_: ووه اعمل ايه يعني يا سي عمر صحيها انت… نظر لها عمر بشر وأشمر عن ساعديه وذهب اليها أمسكها من قدميها وجرها اللي الاسفل حتي صدمت رأسها أرضا انتفضت هي بسرعه_: زلزااال الحقونييي تليفوني فيين الشااااحن يالهوييييي…لم تستطع ليل الصمود اكثر من ذالك حتي سقطت ارضا تضحك بهيستيريه بينما الاخر يرمقها بتشنج من فعلتها تلك_: زلزال وبتدوري علي الفون والشاحن يا نور نظرت له نور ببسمه غبيه_: اومال ادور علي ايه؟!… خرج عمر من الغرفه يضرب كفيه بقله حيله من تلك المجنونه.. نظرت نور اللي تلك التي تقبع علي الارضيه تضحك _: ماله ده.. حاولت تمالك نفسها لكن لم تستطع وظلت تضحك
_: بالك يا ليل انتي بني ادمه مهزقه اه والله وتركتها ودلفت اللي الحمام تستحم بينما ليل خرجت اللي المطبخ حتي تعد الفطور خرجت الاخري من الحمام وارتدت ملابسها وخرجت رمقت الذي يجلس ويلعب في هاتفه بتركيز شديد تسللت اليه بهدوء حتي تعلم ماذا يفعل حتي وقفت من هول الصدمه……
※※※※
في احدي شركات المنشاوي كان يجلس بكل كبرياء ينظر اللي حاسوبه ويعمل بجديه قطع هذا التركيز صوت طرقات علي الباب تحدث فهد وهو مازال يعمل ولم يرفع رأسه حتي دلفت السكرتيره اللي الداخل بمياعه لتلفت انتباهه لكن اخطأتي العنوان عزيزتي فانه الفهد الذي لم يهتز امام امرأه في العالم.. السكرتيره وتدعي انجي:-حضرتك عندك معاد مع شركات الاسيوطي الساعه 11 وعشا عمل مع الوفد الايطالي..فهد ببرود وما زال ينظر اللي حاسوبه:-خلي شريف يحضر الاجتماع والغي عشا العمل… :-بس يا فندم مينفع…..لم تكتمل جملتها حتي رأته يرفع رأسه بسرعه وينظر لها بشر ثم اردف بصوت جهوري جعلها ترتعش خوفاً:-وانتي بقا هتقوليلي انا اعمل ايه ومعملش ايه؟!… اردفت بخوف من نبرته:-مكنتش اقصد بس….قطع كلامها مره اخري قائلا:-اطلعي بره… تشنجت من وقحته تلك واخذت تستوعب ماذا قال ثواني حتي وجدها تهرع من امامه بفزع بينما الاخري لم يعطيها اي أهميه واخذ يُكمل عمله بتركيز… ثواني معدوده ووجد من يقتحم مكتبه رفع رأسه بسرعه كاد ان يثور علي من يتجرأ ويدلف اللي مكتبه بهذه الهمجيه صمت عندما وجد أخيه هو من فعل ذالك ووجهه يشع غضباً:-يزن كفايه بقا.. نظر له يزن بعدم فهم:-كفايه ايه مش فاهم.. جلس زين علي الكرسي المقابل لمكتب أخيه وتنهد بتعب:-اللي حصل الصبح مش راضي يطلع من دماغي يا يزن.. فهم يزن ما يود أخيه قوله وأردف قائلا:-وانا في ايدي ايه أعمله..:-نحسسها اننا أخواتها احنا بنضيعها كده… أسند يزن ظهره علي الكرسي الخاص به ورفع رأسه للاعلي بتعب:-احنا لو عملنا كده هنخسرها يا زين..نظر الاخر له بأستنكار ورفع احدي حاجبيه:-واللي بنعمله ده كده مش بنخسرها فوق يا يزن اختنا بتخاف مننا افهم بقا… وقف الاخر بعصبيه من جمله أخيه:-انا مبقتش قادر اعمل ايه يعني محدش حاسس باللي انا فيه ليه… وقف زين بعصبيه هو الاخر وضرب بيديه علي المكتب:-اللي انت فيه انا فيه يا يزن اللي انت شوفته انا شوفته انا كمان نفس عذابك هو عذابي بس مش معني كده ناخد اختنا بذنب الاوساخ دول…هز يزن رأسه وجلس مجددا:-تمام يا زين اعمل اللي انت عايزه بس خليك فاكر ان اختك لو حصلها زي اللي حصل زمان هيبقي بسببك انت.. رفع زين حاجبيه بعدم فهم:-ازاي
:-العين علينا يا زين والكل عارف اننا ملناش نقطه ضعف وعارفين معاملتنا مع اختنا ده دليل اننا مش فارق معانا حاجه انما لو اللي في دماغك حصل صدقني محدش هيسيب أختك في حلها.. جلس زين علي الكرسي مجددا بتفكير أسند ذراعيه علي قدميه ووضع يديه علي رأسه بتعب:-انا تعبت مبقتش قادر والله عياطها النهارده وجعني يا يزن مبقتش بفكر في حاجه غير دموعها واللي نزلت بسببنا وكل ده ليه عشان عايزه اننا نعاملها بحب.. قام يزن من علي الكرسي الخاص به وذهب اللي أخيه ووضع يده علي كتفه وتحدث بصوت حنون قليلا ما يظهر:-كل ده هنعديه صدقني ناخد حقنا وهنصلح كل ده انا اكيد مش فرحان ان اختي في الحاله دي بسببنا بس كل ده هيعدي ان شاء الله ارتمي الاخر في حضن أخيه وأخذ يبكي علي حالهم:-والله مبقتش قادر انا تعبت يا يزن ربت يزن علي ظهر أخيه بحب وتحدث بغموض:-كل ده هيتصلح وقريب اوي يا زين قريب اوي……
※※※※
كانت تقف بصدمه عندما التفت لها عمر يرمقها بشر:-بتعملي ايه يا اخره صبري.. نظرت له بخوف واخذت تتلعثم:-ماهو… انا.. انت… وقف عمر وذهب إليها واكمل:-انا انت هو هي وبعدين؟؟! نظرت له نور تستعطفه ببراءه:-انا محملتش حاجه.. كتم الاخر ضحكته بصعوبه وامسكها من ثيابها وأكنه امسك حرامي لتوه:-بتتجسسي عليا يا نور… رفعت رأسها اللي الاعلي:-الاه… مش ممكن بتعمل حاجه غلط ولا حاجه لازم مراقبه…شدها اليه أكثر ونظر اللي وجهها بشر:-ده انا هخلي الـ….لم يكمل جملته بسبب ليل الذي اندفعت تجاهه:-بتعمل ايه في البت يا عمر..:-ملكيش دعوه انتي دلوقت بدل وربنا اسيبها وامسك فيكي انتي.. بلعت الاخري ريقها بخوف مصطنع:-لا وعلي ايه ربنا معاك يا شق وهرولت اللي المطبخ بسرعه.. تشنجت نور من فعلتها واخذت تسبها في سرها:-اعوانك خانوك يا ريتشارد ثم نظرت اللي عمر بشر:-ولا ولا نزلني بدل ما اشلفط وشك القمر ده.. ابتسم عمر بسمه صغيره:-انتي كده بتهدديني ولا بتعاكسيني افهم بس…ثم تركهاا ونظرت له نور:-بعاكسك طبعاً انا مش عارفه امك كان لازم ترضعني وانا صغيره ادينا اهو بقينا أخوات في الرضاعه ومنجوذش لبعض يرضيك ضحك عمر ضحكه عاليه عليها:-معلش يا نور حظك ثم ذهب اللي الكرسي الذي كان يجلس عليه منذ قليل.. أردفت نور قائله وهي تنظر له:-حظ أسود ومهبب زفرت بضيق ثم ذهبت اللي المطبخ مع ليل وتركته يجلس بمفرده وينظر اللي حاسوبه ويبتسم بخبث….
♡__________________________________________________♡
في قصر المنشاوي وتحديداً في غرفه ريم المنشاوي كانت تجلس علي الفراش وضمه رجليها علي صدرها وتبكي بقهر من معامله اخواتها لها وهو يجلس امامها بحزن شديد ثم اردف قائلا:-مش هتنزلي المستشفي يا حبيبتي رفعت رأسها اللي جدها وهزت رأسها بلا تنهد بحزن:-طيب وبعدين هتفضلي كده ما احنا عارفين اللي حصل زمان مأثر في أخواتك ازاي انتفضت بغضب:-وانا فين من كل ده حادثه حصلت زمان اه صعبه بس انا مالي هو انا كنت السبب في اللي حصل ده انا لو عدوتهم مش هيعملو فيا كده يا جدو جلست علي الارض بتعب:-انا تعبت والله تعبت عايزه اتكلم معاهم عايزه احس انهم بيحبوني ليه كده ليه جلس الجد بجانبها علي الارض:-اخواتك بيحبوكي والله وهيزعلو لو شافوكي في الحاله دي رفع يديه حتي يمسح وجهها بحنان:-قومي اغسلي وشك وغيري هدومك وروحي المستشفي هزت رأسها بالموافقه وقبلت رأسه بحب وذهبت اللي الحمام بينما نظر الاخر في اثرها وتنهد بتعب ثم خرج من الغرفه اللي غرفته….
♡_________________________________________________♡
كان يجلس بملل ينتظر الافطار منذ ساعه تقريبا زفر بضيق ثم اردف قائلا:-هنفطر النهارده ولا ايه.. خرجت ليل وهي تمسح جبينها بتعب:-الله!!!! مالك كده احنا مبقلناش ساعه يعني..رفع احدي حاجبيه بأستنكار:-وده فطار لـ3 اشخاص ولا ناويين تعزمو الجيران..خرجت نور من المطبخ بتزمر:-قوم اعمل فطار لنفسك بقا.. قام من علي الكرسي وذهب اليها ووجهه يعلوه الغضب:-بقالي ساعه قاعد مستني الفطار وحضراتكو بتتمرقعو انا واحد عندي شغل واتأخرت بسببكو انتو ناس مهمله تروحو شغلكو بمزاجكو دي حاجه ترجعلكو انما انا لأ ثم ذهب اللي طاوله السفره وأخذ أشياءه وذهب بغضب…
:-هو ادايق ولا ايه… نظرت لها ليل بضيق:-غوري البسي خلينا نمشي وذهبت هي الاخري ودلفت اللي الغرفه الخاصه بها نظرت نور اليها:-هما بيعاملوني كده ليه ثم ارتفع صوتها عاليا:-دي معامله يهود دي علي فكره وذهبت هي الاخري اللي غرفتها..
♡_________________________________________♡
في مكتب معاذ المنشاوي
كانت تقف وقفه العاهرات وهي مرتديه فستان يظهر اكثر ما يخفي وهي تنظر له نظره تقزز منها هو بينما اخذت هي تقترب حتي صاح بها معلاا
_: مكانك متتحركيش خطوه كمان والا هزعلك مني جامد ” تخشبت هي من نبرته الحاده معها لكنها لم تكترث فكل ما يُشغل بالها هذا الذي يجلس بشموخ واخذت تقترب اكثر حتي انتفض هو من مكانه ثم صاح بصوت جعلها تبتلع ريقها بخوف
“معاذ” انا مش قولت خليكي مكانك يا زباله انتفضت هي من نبرته الحاده واخذت تتلعثم_:ان…انا..حضرتك ذهب اليها وامسكها من معصمها بقوه جعلتها تتألم ونظر لها نظره تقسم انها ستقتل بسبب تلك النظرات
معاذ_:انا مش قولت خليكي مكانك متتحركيش نظرت له ووضعت يدها علي صدره الصلب حتي تأثر به ليتكي لم تفعليها عزيزتي فانتي اغضبتيه بفعلتك هذه نفض يديها بقوه جعلتها تقع ارضا تحت قدميه
نظر لها معاذ بشرار_:لو فاكره نفسك انك هتأثري عليا بحركاتك القذره دي ولا لبسك اللي مبين كل جسمك ده تبقي بتحلمي يا روح امك مش معاذ المنشاوي اللي يوم ما يبص لواحده يبص لعاهره زيك قومي ومشوفش وشك هنا تاني… نظرت له هي بتوسل_: انا اسفه مش هتتكرر تاني والله بس والنبي متخلنيش امشي… لم تؤثر عليه بتوسلتها تلك في امسكت يديه معلله _: ابوس ايدك متمشنيش من الشركه والنبي… حسنا انتي اغضبتيه مره ثانيه نظر لها بعصبيه شديده ثم نفض يديها عن يديه بقسوه واردف قائلا_: ايدك متلمسنيش يا زباله ولو عملتي ايه هتطلعي بره الشركه ثم اردف بصوت جهوري _: قولت بره اطلعي بره انتفضت هي من صوته الجهوري وهرولت اللي خارج المكتب او من الشركه بكاملها وهي تتوعد له انها ستنتقم منه علي اهانتها او كما ظنت هي فلم تدري من هو معاذ المنشاوي الملقب “بالحوت”
♡________________________________________________♡
علي الجهه الاخري وتحديدا في مكتب فهد دلف نسر بعصبيه…
_: ممكن افهم اي اللي انت هببته ده نظر له.. فهد ببرود _: اي اللي انا هببته يا استاذ نسر جلس نسر امامه بهدوء عكس العاصفه التي بداخله_: ازاي وافقت علي الصفقه دي يا فهد انت ناسي صاحب الشركه ده مين نظر له فهد نظره فهمها هو جيدا ثم اردف قائلا_: وافقت وخلاص يا نسر في حاجه نظر له هو متعجبا من بروده_: فهد متعصبنيش انت ناوي علي اي… نظر له فهد وابتسم_: ناوي علي كل خير.. صُدم هو من رده فعله ولكن مهلا؟! هل ابتسم الفهد؟! اذا!! اذا ابتسم الفهد فمؤكد انه في مرحله هدوء ما قبل العاصفه ثم ابتسم هو الاخر معللا _: ماشي يا فهد كلها ساعه والاستاذ هيشرف جهز نفسك لمقابله اكبر عدو لينا… اسند ظهره علي الكرسي الخاص به وهو ينظر اللي نقطه واهيه امامه وتحدث بغموض ليس غريب علي الفهد لطالما حديثه يعتليه الغموض بمهاره _: لا ما احنا مش هنقابله.. اعقد حاجباه بأستغراب حسنا هو ينزعج من غموضه كثيرا ثم اردف بضيق من عدم فهمه لأخيه _: اشمعنا؟!.. ظل كما هو لم يرمش له جفن ومازال يحدق فالفراغ ولم ينظر لأخيه الذي يكاد يثور به من شده بروده وغموضه معه هو الاخر _: هخلي معاذ او باسم يحضرو انما انا وانت معاد ظهورنا لسه مجاش.. نظر له الاخر بأستغراب ومازال عاقدا حاجبيه _: وضح اكتر مش فاهم.. نظر له فهد ببرود واردف قائلا_: مش من اول مقابله احنا اللي هنقابله احنا هنظهر بس في الاخر خالص.. زفر الاخر بضيق بسبب غموضه معه وتحدث بنفاذ صبر_: انا مش فاهم حاجه فهمني يا فهد.. نظر له فهد وابتسم بسخريه علي اخيه الذي لم يفهم غموضه بعد رغم انهم يفعلون نفس الشئ دائما لكن يختلفون في طريقه التفكير ثم اردف قائلا_: انا وانت مُهمين عنده جدا عشان كده جاي الشركه علي اساس الشغل والصفقه وده فعلا بس في سبب تاني لحضوره هنا والسبب ده احنا يا نسر ابتسم مجددا بأستهزاء_: يمكن حابب يعيد الماضي وظهورنا من اول مقابله هنبينلو انو فارق معانا وانا مش عايز كده.. ابتسم الاخر من دهاء أخيه ثم اردف قائلا_: وانت مش شايف ان نخلي حد من عيله المنشاوي يقابله دي حاجه لوحدها كبيره عليه اقصد يعني متخليش باسم ومعاذ يقابلوه خلي السكرتيره تقابله…نظر فهد للفراغ مره ثانيه وهو يفكر في كلام اخيه_: ماشي يا نسر اعمل اللي انت عايزه روح بلغ السكرتيره ويلا عشان نمشي… اومأ له بالموافقه ثم ذهب خارج المكتب تاركا اياه يشرد في ذكرياته المؤلمه التي لم تذهب عن عقله بعد….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احفاد المنشاوي)