روايات

رواية احفاد الفارس الفصل السادس 6 بقلم رنا أحمد

رواية احفاد الفارس الفصل السادس 6 بقلم رنا أحمد

رواية احفاد الفارس الجزء السادس

رواية احفاد الفارس البارت السادس

رواية احفاد الفارس الحلقة السادسة

في فيلا كمال…
كان قاعد بيسمع فارس بإعجاب شديد بذكائه الخارق .
/بجد حضرتك كنت عارف كل ده موضوع جواز حفيدتك .
فارس بثقه وثبات /طبعا انا مفيش حاجه تحصل مكونش علي علم بيها ي معالي وزير عائلتي دول أغلا حاجه في حياتي راس مالي في الدنيا بخاف عليهم من الهواء الطاير .
كمال باستغراب /طب وجاسر وفريد ايه كان نصيبهم من تخطيط حضرتك بالشكل ده .
فارس بثقه وجديه /نصيبهم أنهم كانوا مغمين عينهم عن الحقيقه علشان هما كانوا طول عمرهم توام كانوا عايزين رعد وندا يعيدوا نفس الموضوع من غير مايحطوا في دماغهم اي اعتبارات تانيه اتجاهلوا مشاعر البنت الغلبانه دي الي دايما كانت بتحسسهم بالرفض كنت حابب اخليهم يعيشوا احساس التجاهل ويشوفوا هو قد ايه صعب ومولم .
كمال بإعجاب شديد بشخصيه فارس /بجد ي فارس باشا انت مفيش منك ي بخت عائله القناوي بيك .
فارس بابتسامه /تشكر بس افهم من كلامك ده ايه .

 

كمال بابتسامه /تفهم اني موافق علي جواز روز وصقر أنا يشرفني أن بنتي تتربي بأصول حضرتك .
فارس بابتسامه/تمام جوي كده كل شي هيرجع كما كان ونعملوا فرح متعملش في الصعيد كله .
********************.
في فيلا اكمل …
في غرفته …
كانت تقف أمامه بصدمه وهي تريد أن تصدق كلماته الي قالها من شويه .
اكمل بابتسامه عاشقه /متفكريش ي ندا وتتعبي نفسك قسما بالله بعشقك من زمان عملت كل ده علشان تكوني ملكي لو كنت اتقدمتلك كان ممكن كمان يقتلني وانا مكنتش عايز حاجه من الدنيا كلها غير انك تكوني مرائتي ولو ليله واحده بس .
ندا بدموع كالاطفال /بجد ي اكمل ي عني انت مش عاوز تنتقم مني .
اكمل وهو يحضتنها بعشق /انتقم منك ايه بس ده انا لاعشت ولا كونت لو نزلت دمعه واحده من عنيكي انا بعشقك ي ندا بصي انا مش مستعجل علي اي حاجه خودي وقتك واقبليني براحتك انا مستعد اعمل اي حاجه في الدنيا علشان اثبتلك حبي ليكي .
ندا وهي تمسح دموعها ببراءه/تمام لما نشوف انا هروح اخد دش .
اكمل بنظره خبيثه/تحبي اجي معاك المشاركه حلوه برضه .
ندا بخجل وغيظ /بس ي قليل الادب .
اكمل بضحك /بعشقك ي روحي .

 

دخلت ندا وأكمل جهز جو رومانسي جدا حط اضاءه هادئه وجميله وشغل موسيقي رومانسيه وولع شمع طلعت ندا وابتسامه الجمال ده .
اكمل بابتسامه ساحره /ممكن القمر ترقص معايا وتخليني انول الشرف ده .
ندا بغرور مصتنع /مفيش مشكله العطف حلو برضه .
اكمل بغمزه وابتسامه/ي سيدي علي العطوفه ي اني بعشقك ي ندا .
ندا بابتسامه باهته /وانا كمان ي اكمل بعشقك بس زي مانت قولت لازم ناخد وقتنا كله
اكمل وهو يرقص بها بهدوء /وانا معاكي ي حبيبتي خودي كل وقتك .
*******************.
في أحدا الكافيهات الفاخمه…
كانوا قاعدين روز وصقر بسعاده وعشق.
صقر بابتسامه وسعاده /مصدقتش نفسي لما كمال بيه كلمني وقالي الفرح في ميعاده كنت هموت ي روز .
روز بعشق /بعد الشر عليك يا يروحي بصراحه جدك فارس ده معجزه جه قعد مع بابا غير كلامه في لحظه .
صقر بابتسامه /جدي فارس ده حاله استثنايه ربنا يخليه لينا يارب طب يلا ي ملكه علشان نجيب فستان الفرح والبدله علشان اجمل عريس وعروسه في الدنيا يالا .
روز بابتسامه /يالا ي حبيبي .
********************.

 

في الجامعه الخاصه ب ماريا ومراد ..
مراد بحده /اول متخلصي المحاضرات تكلميني فاهمه.
ماريا بابتسامه /اي أوامر تانيه ي مراد باشا.
مراد باستغراب /افهم ايه انا بقا من الضحكه دي سخريه ولا ايه بالظبط .
ماريا بوجع ومراره/تصدق ي مراد انا عمري محد قالي انتي عامله ايه ولا فيكي ايه هتصدقني لو قولتلك اني في وسطيك انت وعم عثمان حسيت اني عايشه احسن مليون مره من القصر عارف ي مراد كانوا ماببصدقوا اني اعمل حاجه علشان يفضلوا يقولي انتي فاشله شوف انت انا عارفه اني بعمل اكل مبيتاكليش بس مع ذلك بتاكله غصبن عنك علشان متزعلنيش ربنا يخليك ليا ي مراد عن اذنك علشان المحاضره .
مراد بابتسامه وسعاده تكفي العالم /بجد ي ماريا ي عني خلاص مش مستعريه من ابن الجنايني .
ماريا بابتسامه /ابقا عبيطه لو فكرت كده ي مراد انت دلوقتي بقيت في عيني الراجل الي عشت طول عمره بتمناه.
ذهبت الي الداخل وأخذت قلبه معاها فظل واقف مكانه وهو يحاول أن يصدق أن ماحدث حقيقه .
********************.

 

في فيلا اكمل …
في الاسفل …
كانوا قاعدين علي طاوله الفطار .
اكمل بابتسامه/ايه ي روحي مبتاكليش ليه كلي ي حبيبتي .
سالي بابتسامه وتسليه /ي سيدي ي سيدي ي بختك ي ست ندا محدش عمره خد الدلع ده من اكمل ابدا .
اكمل بعشق /بس ي بت وبعدين هي حبيبتي اسكتي انتي روحي انا عندي اجتماع مهم لازم اروحه مش هتاخر .
سالي بابتسامه/خدني معاك في سكتك للجامعه ي اكمل .
اكمل وهو يقبل راس ندا بابتسامه /حبيبتي مش هتاخر يلا ي بت .
صافي بحده وغضب وعي تندفع الاطباق في وجهها /قومي ي بت من قدامي ادخلي علي المطبخ اوعي تفتكري انك هتكوني هنا اكتر من مجرد خدامه فاهمه .
ندا بدموع وصراخ /حضرتك تقصدي ايه .
صافي بغضب شديد/قصدي انك هتكوني هنا مجرد خدامه ي بنت جاسر انا عمري مكرهت حد في حياتي قد ابوكي حرمني من جوزي ويتم ولادي واوعي تفتكري انك هتكوني مرات ابني أو انا هسمح بكده انا عايزه البيت ده يبرو انا هخليكي تكرهي عيشتك هنتقم من ابوكي فيكي ياما هرميكي في الشارع رميه الكلاب وافضحك انتي وعائلتك فاهمه فاهمه .
ندا بدموع ووجع /فاهمه فاهمه .

 

******************.
في شركه القناوي .
كان قاعد كينان في مكتبه دخلت عليه فريده هي أحدا العملاء المهمين فهي بنت خارقه الجمال .
فريده بدلع ودلال/كينان بيه ازيك .
كينان بضيق /انا كويس ي استاذه فريده ياريت نبدا الشغل .
فريده وهي تقترب منه لتتضع يدها علي كتفه وهي تحاول الاقتراب منه في تلك اللحظه دخلت عشق وهي ماسكه الفستان بابتسامه لتتوقف ابتسامتها عند ذلك المشهد فقد صدقت من حدثتها في الهاتف ليدفع كينان فريده بغيظ شديد.
/عشق متبوصليش كده افهمي ي حبيبتي ارجوكي .
عشق بدموع وصراخ/ايه عملت كده ي كينان ليه ده انا وثقت فيك وحبيتك وقولت انت هتداوي الجرح اللي جوايا فتحت جرح جديد عمره مهيتفتح بكرهك ي كينان بكرهك .
كينان بدموع وصراخ /لا ي عشق .
ليسرع الي تلك التي تقف بخوف وارتباك ليمسكها من شعرها بحده .
/انتي مين الي زقك عليا ي بنت الكلب مين انطقي .
فريده بدموع ووجع/عمر عمر الي كان خاطب عشق قبل كده .
كينان بغضب جحيمي/قسما بالله لخليكي انتي وهو تتمنوا ومش هطولوه .
*******************.

 

في فيلا اكمل …
كانت تجلس ندا أرضا بدموع ووجع وملابس مرزيه كانت تمسح الأرض بدموع ليرن الباب لتفتح ندا لتنصدم بشده وتشعر بأن القيامه قد قامت لتتحدث بدموع وخوف .
/جدددي فاااارس.
******************.
في شركه اكمل .
كان في اجتماع مهم .
دخل فارس بغضب جحيمي ليقف أمام اكمل الذي يشعر من هيئته أنه حدث شي لا يستهان به .
اكمل بقلق وترقب /خير ي عمي ايه الي حصل .
صفعه قويه هبطت علي وجنتيه جعلت جميع من حوله في صدمه ليتحدث فارس بالصوت كالرعد .
/انا قولتلك انك لو نزلت منها دمعه واحده هدفنك مكانك بس فوجت انك بهدلتها وذلتها .
اكمل بجنون /انا مش فاهم حاجه مين دي الي اذلها ندا دي روحي .
فارس بحده وغيظ/روح اسال الست والدتك كانت عامله فيها ايه حفيدتي عندي مش هتشوفها حتي غير لما تثبتلي انك راجل قادر تحميها فاهم .

 

******************.
في فيلا القناوي …
كان واقف فارس بغضب جحيمي بعدما عرف بتلك العلاقه دخل رعد .
رعد بجديه /خير ي جدي حضرتك طلبتني .
فارس بحده /ناوي تفاتحنا في جوازك من سالي اخت اكمل امتا مش كفايه كده سنين وانت بتحبها ولا اكتفيت بمقابلتكم لبعض في شقه مفروشه .
ليتوقف مكانه بصدمه منعته من مجرد الحركه من مكانه .

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احفاد الفارس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى