رواية احفاد الفارس الفصل الثالث 3 بقلم رنا أحمد
رواية احفاد الفارس الجزء الثالث
رواية احفاد الفارس البارت الثالث
رواية احفاد الفارس الحلقة الثالثة
في مكان ما ..
كان واقف اكمل مصدوم من طلبها معقول هي نفسها الي بتعرض عليه الجواز شاف في عينيها ضعف واحتياج كان كفيل أنه يرضي غروره ويعترف لنفسه أنه انتصر بدون اي مجهود منه قرب منها ومسك أيدها واتكلم بمكر .
/بالسرعه دي ي ندا حسيتي بالي حسيت بيه أول مشوفتك مش عارف حصلي ايه اتمنيت انك تكوني ملكي وبتاعتي والحمد لله أمنيتي اتحققت ي ندا .
ندا بابتسامه وسعاده/خلاص ي اكمل يبقا اتحلت تروح تتطلبني من بابا ونتجوز .
اكمل بحده خبيثه /لا ي حبيبتي انا مستحيل اروح اطلبك منه بعد ماطردني انتي شوفتي كان بيعاملني ازي مستحيل يوافق ي حبيبتي هيفرقوا بينا ي ندا .
ندا بحزن شديد /طب هنعمل ايه انا مبقتش اقدر اعيش من غيرك ابدا ي اكمل .
اكمل بنظره خبيثه/احنا مش صغيرين ي حبيبتي حالا نروح لاي مأذون ونتجوز ونحطهم قدام الأمر الواقع وتبقي ملكي انا وبس ها موافقه تعيشي معايا قصه عشق ملهاش مثيل .
ندا بابتسامه وسعاده/طبعا موافقه ي حبيبي يلا بينا .
*********************.
في غرفه رعد .
كان واقف فريد بصدمه من كلام ابنه .
/انت باين عليك اتجننت ولا ايه ايه التخاريف دي .
رعد بوجع ومراره/دي مش تخاريف ي بابا دي الحقيقه ندا مبتحبنيش مش عيزاني انا متاكد .
فريد بحده /لا طبعا مش دي الحقيقه انتي الي غبي مش عارف تتعامل مع البت طول الوقت زعيق وخناق ووصلت كمان انك مديت ايدك عليها فيه حد يعمل كده وعايز البت تيجي اقولك ايه شبيك لبيك ماهي لازم تقفل منك .
رعد بحده /سبحان الله انا ساعه بحس أن عمي جاسر يبقا ابويا مش حضرتك دائما بحس اني شبهه في كل حاجه.
فريد بحده /انا وعمك جاسر شوفنا كتير اوي في حياتنا الي شوفناه مكنش قليل ثانيا عمك جاسر ظابط طبيعي تكون حياته صعبه وناشفه لكن تعالا شوفوا وهو بيغازل مرات عمك بيتقلب لاحن انسان في الدنيا للاسف أنت مش عارف تكون زيه .
رعد بوجع ومراره/علشان مرات عمي بتحبه لكن ندا مبتحبنيش ي بابا .
فرحه بحده /خلاص ي قلب امك متزعلش نفسك لا انتوا أول ولا آخر ناس ميحصلش بينهم نصيب.
فريد بحده /انتي بتقول ايه ي فرحه ده بدل متعقليه أنه يرجع عن الشيطان الي ركبه ده .
فرحه بحده /انا كل الي يهمني أن ابني يكون مرتاح ي فريد ميهمنيش حاجه تاني .
فريد بحده /وانت هتكون مرتاح لما تسيبها ي سي رعد انطق .
رغم بوجع ومراره/الحب الي يذل ي بابا بلاش منه احسن .
فريد بحده /بطل هبل ي رعد بنت عمك ملهاش غيرك اعقل ي ابني احتوي البت شويه هتلاقيها بقت خاتم في صباعك اسمع مني .
رعد بوجع شديد/حاضر ي بابا حاضر .
****************.
علي الكورنيش ..
كانوا قاعدين روز وصقر بيشربوا حمص الشام.
روز بسعاده كالاطفال/بجد اول مره اكون مبسوطه كده ي صقر بجد فرحانه اوي حاسه اني عامله زي الطفله انا مكنتش بعرف اعمل كده خالص .
صقر بابتسامه ساحره/اعتبري كل حاجه نفسك فيها انا هحققهالك .
روز بابتسامه ساحره/ميرسي ي صقر انت مش عارف انا مبسوطه قد ايه انت كنت دائما لوحدي .
صقر بغيظ شديد/خلاص خلصنا بلاش شغل التسول ده معيش فكه .
روز بغيظ شديد/ي ساتر مفيش حاجه تكملها لآخر .
صقر بمشاكسه وخفه دم /فيه طبق الكشري يلهوووي بكمله لآخر معلقه .
روز بضحك من القلب /ههههههه دمك زي العسل .
صقر بابتسامه ساحره/انتي الي زي العسل بقولك ايه تحبي تركبي مركب .
روز وهي بتسقف بطفوله /ايوه طبعا يلا ي صقوره .
صقر بضحك /ههههه صقوره يلا ي اختي تعالي .
******************
في فيلا القناوي..
في غرفه عشق …
كانت داخله بهدؤء اتفاجات بالورود والزهور والهدايا الي مليه اوضتها دخل وراها كينان بابتسامته الساحره.
/كل سنه وانتي طيبه يا عشقي .
عشق بسعاده ودموع فرح /انت الي عملت كل ده ي كينان .
كينان بعشق /تفتكري اني ممكن انسا عيد ميلاد أغلا واحده في حياتي كلها .
عشق بحيره /كينان انت عايز مني ايه انا مش حمل اي وجع.
كينان وهو يمسك يدها بعشق /صدقيني ي عشق اديني فرصه تانيه وانا وحياتك عندي عمري مهجرحك ابدا عشق انتي حته من روحي طول عمرك حبيبتي انا عايزك ي عشق وصدقيني هخليكي اسعد انسانه في الدنيا كلها .
عشق بابتسامه /وانا موافقه ي كينان .
*****************.
من أمام مكتب المأذون ..
كان واقف اكمل بسعاده لا توصف فقد حقق هدفه ببراعه .
اكمل بنظره خبيثه/الف مبروك ي حبيبتي خلاص بقيتي ملكي وبتاعتي للابد .
ندا بابتسامه وسعاده لا توصف /مش قادره اصدق ي اكمل اجمل قرار اخدته في حياتي اني بقيت مرائتك بس انا لازم امشي ي اكمل .
اكمل بحزن مصتنع /ايه ده ي عني مش هتنامي في حضني الليله زي كل العرسان .
ندا وهي تحتضنه بسعاده /روح قلبي من جوه انا نفسي اكون في حضنك دلوقتي حالا بس لازم امشي دلوقتي ي روحي وبعدين انا هروح منك فين انا خلاص بقيت ملكك وبتاعتك .
اكمل بابتسامه وغمزه /عنيا ي نبض قلبي وانا مش هضغط عليكي علي العموم كفايه انك بقيتي علي اسمي ي حبيبتي يلا بينا .
************************.
من امام أحدا المطاعم الفاخمه.
روز بابتسامه وسعاده /ياااه ده انا كلت خروف بحاله نفسي مفتوحه اوي .
صقر بابتسامه/الف هنا يلا بقا اروحك.
كانت روز هنتكلم وفجاه صرخت .
/حاسب ي صقر.
كانت الرصاصه موجهه إليها ليفتديها وياخذه في ذراعها ليحتضنها بخوف ورعب .
/طمنيني انتي كويسه فيكي حاجه .
روز بدموع ورعب عليه /أنت الي اتصبت ي صقر دراعك يالا بسرعه علي المستشفي .
صقر بابتسامه الم /اهدي اهدي انا واخد علي كده دي حاجه بسيطه .
روز بدموع وخوف/هو ايه الي حاجه بسيطه قوم معايا بسرعه.
صقر بابتسامه الم /خايفه عليا .
روز بدموع وحب /عمري مخوفت قد دلوقتي قوم بقا معايا .
********************.
في المستشفي.
في غرفه صقر .
منه بدموع وخوف /قلب امك عامل ايه ي حبيبي فيك ايه ربنا ينتقم منهم الي عملوا كده .
صقر بابتسامه/اهدي ي منه اهدي انا زي الفل قدامك اهوه .
فارس بابتسامه/جرا ايه ي منه ابنك بطل طول عمره زي كل احفادي .
كمال بابتسامه /الف شكر ي صقر ي ابني لولاك مكنتش عارف بنتي كان ممكن يجرالها ايه .
صقر بابتسامه/انا كنت مستعد افديها بروحي .
فارس بهمس وسخريه /شايف ابنك النحنوح .
جاسر بابتسامه وهمس /طلعلك ي كبير ي معشوق مهره الصعيد .
صقر بجديه /كمال بيه انا كنت طالب منك ايد روز واوعدك أنها هتكون في امان وفي حمايتي لاني مش هكون مطمئن عليها غير وهي قدام عيني طول الوقت حضرتك كلفتني بحمايتها وانا بطلب أنها تكون مرائتي وقدام عيني علشان اقدر احميها .
فارس بهيبته المعهوده وابتسامته الساحره /والي تامر بيه ي كمال باشا لعروستنا ده صقر القناوي .
كمال بابتسامه/الموضوع مش كده خالص ي فارس باشا ده انا ليا الشرف لما اناسب عائله زي عائلتكم بس طبعا راي العروسه .
روز بخجل وارتباك/الي تشوفه انت ي بابا .
مهره بابتسامه/الف مبروك ي حبايبي خلاص ي بقا نقدم فرح رعد وندا ونعملوا الاتنين مع بعض .
في نفس اللحظه وقعت من ندا كوبايه المياه بارتباك شديد وقلق من القادم .
منه بغيظ /ايه الي عملتيه ده عامله زي العيال الصغيرين مش عارفه تمسكي حته كوبايه اووف .
رعد بابتسامه وهو ماسك أيدها /انا هلم انا الازاز لاحسن تتعوري وانا مقدرش اشوفك بتتالمي .
صقر بابتسامه /مبروك ي مرائتي المستقبليه .
روز بابتسامه وسعاده/الله يبارك فيك ي جوزي المستقبلي ..
******************.
في شقه اكمل الفاخمه ..
كان قاعد اكمل وهو مجهز كل حاجه الشقه كانت مهيئه لاستقبال اجمل عروسه وهو كان في قمه وسامته الباب خبطت فتح وطبعا كانت ندا.
اكمل بنظره خبيثه/نورتي بيتك ي عروسه .
ندا بابتسامه /وحشتيني ي حبيبي ايه الاكل الجميل ده انا جعانه .
اكمل وهو يحملها بخبث ومكر/لا انا الي جعان وهاكلك انتي الاول تعالي ي حلالي .
ليسير بها الي الداخل لتسلم نفسها له بكل رضا وسعاده.
********************.
في مرسي مطروح ..
في أحدا اللوتيلات الفاخمه ❤️❤️❤️.
كانت قاعده ماريا مع زملائها جه وائل وهمس في ودانها ببعض الكلمات فابتسمت له وصعدت معه الي الاعلي .
في أحدا الغرف …
كانت تسير ماريا مع وائل لتنصدم لتتحدث باستغراب .
/امال فين المفاجاه ي وائل.
وائل وهو يغلق الباب بخبث ومكر/المفاجاه هتحصل حالا وانتي في حضني ي ماريا طول عمرك شايفه نفسك علي الناس طالعه فيها ومغرورة وانا بقا هجيب مناخيرك الأرض ليحاول أن يعتدي عليها لتصرخ هي بدموع ليسير أحدا رجال فارس ليلقنه درسا لن ينساه ليسير بها الي القاهره .
******************.
في فيلا القناوي …
كان واقف فارس بكل غضب بعدما بلغه شوقي ذراعه اليمين بما حدث فهو يعين حراسه دائما علي كل احفاد تحسبا لأي موقف .
فرحه بدموع وصراخ/مش قادره اصدق ان بنتي تعمل كده مش قادره .
منه بقلق بالغ/بنتك كان غصبن عنها ي فرحه .
فارس بغضب جحيمي /اخررسي ي منه شوقي قالي أن الهانم كانت طالعه معاه مبسوطه وعلي هواها .
فريد بغضب جحيمي/لما تيجي بس لخنقها بايديا .
فارس بحده /اوعا حد فيكم يدخل حسابها معايا انا فاهمين .
دخلت ماريا وهي حاطه وشها في الأرض وهي حاسه بخوف ورعب .
فريد بغضب /اه ي بنت الكلب وديني لاربيكي .
فاااارس بغضب /فريد قولتلك اسكت مش عايز صوت حد .
ماريا بدموع ووجع/جدي انا .
صفعه قويه جعلتها تسقط أرضا بالم شديد .
/انا مش عايز اسمع صوتك فاهمه .
مراد باستغراب من الي بيحصل /افندم ي فارس باشا حضرتك طلبتني .
فارس بحده وغضب /جهز نفسك ي مراد هتكتب كتابك علي البت دي دلوقتي.
ماريا بصدمه /ايييييييه
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احفاد الفارس)