روايات

رواية احتواء الفصل الخامس 5 بقلم ندى علي

رواية احتواء الفصل الخامس 5 بقلم ندى علي

رواية احتواء الجزء الخامس

رواية احتواء البارت الخامس

رواية احتواء
رواية احتواء

رواية احتواء الحلقة الخامسة

متخفش لو بتحبها روح اتقدم ولو حابب نروح أنا وبابا معاك مفيش مشكله .
-لا ياماما هروح لوحدي أول مره واتمني اهلها يوافقو .
-ماشي يحبيبي وابقي طمني .
عدي كام يوم …
-ها يحبيبي عملت ايه في حوار البنت ؟
-بزعل …أهلها رفضوني ياماما لمجرد انهم سمعو اسمي .
-ليه بس ؟وهو باباها يرفضك ليه؟!
-مش عارف .
بااااك………….

 

 

-وقتها طبعا عمر فضل زعلان فتره وكنت دايما اقله هي البنت تستاهل دا كلو يقلي ايوه ويقعد يحكيلي عنها كتير أووي وعن قد اي هي جميله واخلاقها عاليه وهو متمسك ببها جدا ،كنت أعرف ان هو بيروح يتقدم تاني وتالت ورابع وكل مره كان بيصعب عليا كسره ابني، وحقيقي مكنتش عارفه ليه ابني يترفض؟
لحد ما جه اليوم ال ﺟ الي ﺧ ب ر وفا ته، د ب.. ﺣووه، ﺣ رموني منه.
انهارت هنا من العياط بس قدرت اهديها وحاولت اعرفها انها لازم تساعدني عشان نجيب حق عمر.
-طب حضرتك محاولتيش تعرفي لي هم عملو كدا؟
-حمايا أول مسمع خبر ق.. تل عمر انهار، بس لما عرف ان عيله نور هم ال قت.. لوه اتجنن وقرر يجيب حق عمر من عيله المنياوي…..
فلاش باك….
-بابا هو انت تعرف الناس المجرمه دي؟ وليه يأذونا؟ وهو احنا نعرفهم منين اصلا؟!
-دول يبني عيله المنياوي، اكبر عيله ف الصعيد، كنت أنا لسه مجرد ملازم أول، كانت بتحصل عمليات ق.. تل كتيير وكمان اكبر عمليات مخد… رات كانت بتدخل وتعدي من حدود الصعيد بكل بساطه، معروف ان عيله المنياوي عيله كبيره، كبيرهم جمال المنياوي، كان عنده 3ولاد واخوه، كانو معروفين انهم السبب في كل ال بيحصل دا، بالرغم انهم قدام البلد كلها أنهم أكبر تجار للاقمشه، لكن ف الحقيقه دول ما… ڤيا.
-وبعدين يابابا حصل ايه؟ ودا ايه علاقته ب ﻋ.. مر؟
-فضلت أنا وفرقه كبيره من الداخليه، وبعد تخطيط كتيير، عملنا اكبر عمليه ف تاريخ حياتي، قدرنا نوقف اكبر شحنه مخد.. رات ووقتها كان ماسكها شاب اسمه اسلام ودا حفيد عيله المنياوي كان لسه 18سنه، اتق.. تل نتيجه المقاومه وحقيقي حرقنا الشحنه كلها ومكتفناش بكدا، حرقنا كل مصانع الاقمشه بتاعتهم وكان أكبر دمار لعيله المنياوي، خسرو وقتها ملاايين، وكنت بخطط ان أدمرهم، بس بس متوقعتش الموضوع يوصل لعمر، وخصوصا انك انت ومراتك وعمر ف الاردن حياتكم كلها، طب ليه محدش قالي ان عمر حب بنت من عيله المنياوي؟ ليه محدش قالي؟ ليه؟
-محدش فينا كان يعرف بدا كلو.
باااااك………………………….

 

 

-ويبقي كدا فهمنا ليه عيله المنياوي قت.. لو عمر. بس ال بعد كدا نور هي ال تعرفه، قت… لت اهلها ليه؟ وكمان مين ال بيروح ليها وحضرتك بتقولي دي هيئه عمر؟؟!!
………………………..
-ها عامله اي النهارده يقمر؟
-……………….
-مبترديش عليا ليه؟ زعلانه مني؟
-………………
-نور هو احنا متفقناش نكون صحاب؟! ونحكي لبعض كل حاجه؟!
-لا، انت وحش.
-ليه بس يروحي؟ انا عملت ايه قوليلي؟
-عشان بقيلك يومين مجتش ليا، انت مش كويس.
-حقك عليا بس كنت بجبلك حاجاات حلوه كتيير.
-ضحكت نور بفرحه، أنا بحبك أووي.
معرفش ليه حسيت بفرحه جوايا لمجرد انها قالت بحبك، بالرغم انا عارف انها مش في وعيها، ومش مدركه الكلام ال بتقوله.
-طب بقلك ايه عمر جالك تاني؟!
-لا مجاش لانه قال ليا اخر مره مش هيجي الا بعد اسبوع ومعاه ماما.
-هي ماما كانت بتحب عمر يا نور؟
-جدا.
-طب احكيلي.
فلاش باااك………..
-ماما عايزه احكيلك حاجه.
-سمعاكي يضنايا احكي.
مكنتش عارفه اجمع الكلام ازاي واقلها بس هي عودتني ع الصراحه.
-ماما أنا بحب زميل ليا ف الجامعه وهو كذالك.
ماما قفلت الباب ولقيتها بتبصلي وبتقلي
-متأكده انه بيحبك ينور؟ ولا ليكون زي عيال اليومين دول بيتسلو شويتين بالبنات ويكسرو قلوبهم.
-لا يا أمي بيحبني وانا متاكده من دا، وهتتاكدي اكتر لما تلاقيه جه واتقدم قدام ابويا وكل المنياويه كلهم.
-ربنا يريح قلبك يضنايا، معاكي صوره ليه؟
-أيوه ياماما ثواني، هو دا ياماما.
-ما شاء الله، الله اكبر، ربنا يحميه، ويجعلكو من نصيب بعض يضنايا.
-يارب ياماما، ويديمك ليا يارب.
بااااااك…………………

 

 

انهارت نور من العياط…..
-قت.. لها ليه؟ حر ﻤ ني منها ليه؟
-مين يا نور مين ال قتل والدتك؟!
– ه‍ و ه‍و.
-مين؟! هو مين؟ قولي ياروحي قولي وهساعدك.
غابت نور عن الوعي من شده الانهيار………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احتواء)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى