رواية خفايا القدر الفصل الثامن 8 بقلم أسماء صلاح
رواية خفايا القدر البارت الثامن
رواية خفايا القدر الجزء الثامن
رواية خفايا القدر الحلقة الثامنة
توقفنا لما اميرة نزلت من المستشفى ونظرة أمامها بدهشة ولقيت رانيا بتركب عربيتها ومعها الدكتورة ملك وقالت لنفسها : إظهار الدكتورة ملك بقت صحبتها اوي وركبت عربيتها ومشت
وواصلت رانيا ملك بعد العشا الي بيتها وقالت بإبتسامة : انا أبسط اوي
ونزلت ملك من العربية ووقفت بجانب العربية وقالت بضحك : طبعا علشان إنتي اللي مش دفعها
وضحكت رانيا وقالت : يمكن برده
ملك قالت بإبتسامة : انا قلت كده برده
رانيا قالت بإبتسامة : على فكرة انا مش بخيلة وعلشان كده انا المرة الجاية اللي هعذمك ايه رأيك بقي
ملك قالت بإبتسامة : وانا موافقة ياستي بس فكرة إن نأكل كشري كانت في محلها فعلا الكشري كان حلو اوي
رانيا بضحك : بالهنا والشفا يلا اشوف بكرة في المستشفى تصبحي على خير سلام
ملك بإبتسامة : وانتي من اهله مع السلامة وطلعت
ومشت رانيا بعربيتها
وبتخطت ملك علي باب شقتهم وبتقول :افتحي ياماما انا ملك ياماما
والداتها قالت بعصبية وهي بتفتح الباب مالسس
قطعت ملك كلامها وقالت :انا عارفة اني اتاخرت شويه ودخلت
وقفلت والداتها الباب وقالت بنرفزه : واتاخرتي ليه بقي
وقعدت ملك علي كرسي في الانتريه وبتقلع كوتشها قالت :شوفي يا قلب ملك روحت انا ودكتور زملتي في المستشفى اكلنها كشري بس ايه ياماما كان يستهل فمك زي ما بيقوله
وقعدت والداتها امامها علي الكرسي وقالت : طيب متصلتش ليه وقلتي
وبضحك ملك وقالت : أصل تليفوني فصل شحن
والداتها باستغراب : انتي بتضحكي علي ايه انتي متأكدة انك وكلها كشري ولا شرب حاجة
ملك بضحك : حاجة ايه ياماما بس والله وكلها كشري بس وماشربتش حاجة من اللي في بالك وبعدين من بتاعت الحاجتي برده
والداتها باستغراب : لا امال ايه الضحك ده كله لا هااااا يا انتي مش طبيعية النهاردة هو الكشري كان فيه حاجة
ملك وهي بتضحك: انا هقولك وبتضحك
والداتها بنرفزه : طيب بطلي تضحك الأول ملك
ملك : خلاص اهوه
والداتها :قولي ايه سبب هسترية الضحك اللي انتي فيها دي
ملك : هقولك أصل افتكرت رانيا زملتي في المستشفى واحنا في المطعم وكان زحمة اوي ولقينها ترابيزة بالعافية زي مايكون الناس مبتكلش غير الكشري بعد ماطلبت من الجرسون نست تقوله يزود الشطة علي الكشري تفتكري ياماما عملت ايه
والداتها :نادت لجرسون مرة تانية بصوت عالي
ملك : ده الطبيعي بس ده مش هو اللي حصل
والداتها بدهشة: امال حصل ايه
ملك : عملت نفسها تعبانه وقام الناس اللي في المطعم اتلمه كلهم علي الترابيزة بتاعتها حتي انا قلقت عليها وواحد من الناس ناده على الجرسون علشان يجيب مياه وبالفعل جيه الجرسون بالمياه وانا اعططها إيها وشربت منها شويه وتعدلت علي الكرسي فجأة وقالت لجرسون لوسمحت زودت الشطة علي الكشري فالجرسون استغراب وقال : حاضر ومشي فالناس ضحكت علي كلامها وفهمم أنها عملت كده علشان مش عارفة تكلم الجرسون من الصوت العالي اللي في المطعم ومشوا من أمام الترابيزة بتاعتنها وهما ميتين علي نفسهم من الضحك وجاء الجرسون وحط الكشري وقال بإبتسامة : الكشري اللي بشطة زيادة
فقالت له رانيا : هو ده الكلام شكرا
والداتها : زملتك دي مجنونة
ملك بضحك : انا معاكي إنها مجنونة بس طيبة ومشاكسة جدا وبتحب الضحك اوي ياماما
والداتها :طيب مش هتقوم تنامي الوقت اتاخر وقامت
ملك : قايمه اهوه تصبحي على خير
والداتها :وانتي من اهله ودخلت علي غرفتها
وقامت ملك ودخلت علي غرفتها غيرت هدومها ودخلت السرير وقالت لنفسها : صحيح مجنونه ونامت
وفي الصباح
ورن التليفون
وصحت ملك من النوم وقعدت علي السرير ومسكت التليفون ونظرة فيه وقالت باستغراب لنفسها سعاد :الوه ايوه ياسعاد
سعاد الممرضة : صباح الخير
ملك : صباح النور بتكلمني بدري ليه فيه حاجة
سعاد الممرضة : ايوه الدكتور مجدي كلمني وقولي انه مش جاي النهاردة المستشفى علشان عنه مؤتمر طبي وطلب مني اكلمك وانا عندي حالات مش عارفة اعمل ايه علشان كده كلامتك
ملك : طيب انا جاية نص ساعة بضبط وهكون عندك
سعاد الممرضة : طيب سلام
ملك :مع السلامة
وقامت من علي السرير وخرجت من غرفتها غسلت وشها ودخلت مرة ثانية غرفتها غيرت هدومها
وطلعت من غرفتها وقالت: صباح الخير ياماما
والداتها : صباح النور ايه مش هتفطري
وراحت ملك ناحية الباب بتلبس الكوتش وقالت : لا يا ماما أصل اتاخرت
والداتها : يا لسه الساعة 8 ونص
ولبست ملك الكوتش وقالت : معلشي يا ماما يادوب هبقي اخد أي حاجة هناك سلام
والداتها : طيب مع السلامة
وخرجت ملك وركبت تاكسي من أمام البيت ووصلت علي المستشفى فقالت للسواق :اتفضل الحساب
وأخذ السواق الفلوس
ونزلت ملك من التاكسي ودخلت المستشفى ووصلت أمام مكتب الدكتور مجدي
وقالت للأطفال باتسامة:صباح الخير يا حلوين ولمسة خده طفل
وجاءت سعاد الممرضة وقالت : صباح الخير يا دكتورة
ملك : صباح النور ياسعاد وراحت علي مكتبها
وراحت سعاد الممرضة وراها
ودخلت ملك المكتب ووراها سعاد الممرضة وحطت شنطتها علي المكتب وقعدت وقالت :سعاد دخللي اول حالة يلا
سعاد الممرضة : حاضر وخرجت اتفضلي يافندم الدكتورة في انتظارك
الحالة :شكرا ودخلت
ودخلت معها سعاد وقفلت الباب
الدكتورة ملك : القمر بتاعنه بيشتكي من ايه
أم الطفل :والله يادكتورة دايما بيشتكي من صدره وعنه قحة شديدة
وقامت الدكتورة ملك من علي الكرسي وقالت :تعال ياحبيبي وشالته وحطت علي سرير الكشف و ورفعت ملابسه من علي ظهره
وقام الطفل بتنزلها
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : ماتخفش ياحبيبي ورفعت ملابسه مرة أخرى من علي ظهره
وقام الطفل بتنزلها
الدكتورة ملك : وبعدين بقي
والداته الطفل :يلا أسر بقي اجي لحضرتك يادكتورة
الدكتورة ملك : لا خليكي هو شطور وهو هيسمع الكلام سعاد تعالى امسكي هدومه
سعاد : حاضر يادكتورة
وخلصت الدكتورة ملك كشف عليه وقالت :انا هكتبله دواء وبعد ما ماخلصه يجلي تاني اتفضلي
وأخذت أم الطفل ورقة الدواء وقالت بإبتسامة : شكرا يادكتورة يلا يااسر
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : ايه ده مش هتسلم عليها
والداته الطفل :قول للدكتورة بقي
وقامت الدكتورة ملك من علي الكرسي وشالته وفتحت الباب قالت :مش عاوز تعملي باي ليه انت زعلان مني ولا ايه
ووقفت أم الطفل بجانب الدكتورة
الدكتورة ملك : حات بوسة يلا
واعطها الطفل بوسة علي خدها
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : الله ايه البوسة الجميلة دي وباسته واخذته والداته من الدكتورة ونزلته على الأرض
ونظرة الدكتورة ملك للطفل وشاورت بيدها وقالت بإبتسامة : باباي
وشاور الطفل بيده لها ومشي
ودخلت ملك الي الغرفة وقعدت علي كرسي مكتبها وبينظر لها سعاد الممرضة بإبتسامة
رفعت ملك راسها وقالت : سعاد مالك بتبصلي كده ليه
سعاد الممرضة قالت بإبتسامة : أصل اول مرة اشوف طفل بيكشف من غير ما يعيط ويطلع بيضحك تعرفي اما يجي الدكتور مجدي بيكشف عليهم كان عيطهم بسمع المستشفى كلها وفين وفين لما يبطله عيط وعلشان يعرف يكشف تاني بس النهاردة الطفل طالع فرحان انتي طيبة اوي يادكتورة معهم
ملك : طيب ياستي يلا دخلي الحالة اللي بعدين
سعاد الممرضة قالت بإبتسامة : حاضر وخرجت اتفضلي
دخلت الحالة
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : اتفضلي
وقعدت الحالة وقالت صباح الخير يادكتورة
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : صباح النور بتشتكي اميرتنا القمر
والداتها الطفلة :والله دايما بتشتكي من قلبها وبتقح كتير
قامت الدكتورة ملك من علي الكرسي وقالت بإبتسامة : تعالي ياقلبي وشالتها وحطتها علي سرير الكشف وكشفت وخلصت
والداتها :خير يادكتورة
الدكتورة ملك : هي كده من امتا
والداتها : من امبارح بالليل
الدكتورة ملك : وحضرتك ماكشفتش عليها قبل كده
والداتها : لا خير يادكتورة حضرتك كده قلقتني
الدكتورة ملك : هو جلها الدور ده قبل كده
والداتها : اه وكنت بروح الصيدلية اقول الأستاذ اللي واقف فيها علي الأعراض وهو يعطني الدواء واعطهلها وبس
وبتنظر الدكتورة ملك لطفلة بإبتسامة ولفت وشها فجأة بدهشة الي والداته الطفلة وقالت : ايه —–
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا القدر)