رواية احببت من الفصل الرابع 4 بقلم فريدة عبدالفتاح
رواية احببت من الجزء الرابع
رواية احببت من البارت الرابع
رواية احببت من الحلقة الرابعة
سعاد: …قوليلي بقا شيفا ايه
قمر: …بصتلها بابتسامه وقولتلها شايفه واحد بيضه عيونه عسلي ميله للاخضر شعرها طويل جسمها حلو
سعاد: …ده بس ال انتي شفتيه بصي تاني كده
قمر: …بصيت في المرايا تاني وحطيت قناع علي وشي وقالتلها شايفا الوحش الموقنع البنت ال كل حطه في جسمها عضلات ومش تخينه ومش وحشه ومش بضب سنانه عدله ومش سوده لا بيضه وشعره مش قصاير منكوش لا شعرها طويل وناعم وعيونه خضرا ومش محتاجه لنضاره
سعاد: …برافوا عليكي انتي الوحش البنت ال بمليون راجل وال بيخاف منها الجميع
عندي سؤال ليكي ليه مقولتش لشهاب انك حلوه وانك قمر اسم علي مساما وانك الوحش كمان
قمر: …هو انا مقولتلكيش ايه ال حصل
سعاد: …لا يختي مقولتيش
قمر: …احكيلك ايه الحصل
نمت علي جهاز الجري ودي نمتي المفضله ان انام علي المشايا وافتكرت اي ال حصل وبدات احكي
بصي يا ماما سعاد ان كنت عند الراجل ال هو اتجوز امي ال هم بيقولوا عليه اب
سعاد: …عيب يا قمر ده مهمنا كان ابوكي
قمر: لا مش ابويا ول اعرفه وبكرهوا جدااا انا عندي ابين بس وهو بابا حسن ربنا يشفيها وبابا ايهاب الله يرحمه
اقولكوا مين بابا حسن…ده راجل طيب جداا وكان كابتن رياضي ومدربي هو ال رباني وعلمني القتال مع ماما سعاد دي بردوا كابتن يعني هم ال ضرابوني وعلموني جميع الرياضات العنيفه وكل الرياضات ام بابا ايهاب فا هو جوز ماما سعاد وهو كان ظابط في الجيش هو ال اشترالي المسدس ورخصوا باسمي وعلمني ضرب النار و سوقت العجل و الموسكلات والعربيات وهو دلوقتي استشهد بسبب تجار السلاح فعشان كده انا كنت باخد بتاره
هعرفكوا حكايتي كلها بعدين
سعاد: …كملي يا حببتى وبعدين
قمر: … كنت قعد بغير علي الجرح ودخلت عليا مرات الراجل ال اسمه ابويا نفيسه قمت بسرعه عدلت هدومي عشان متشوفنيش والحمدلله مشفتنيش
قالتلي ان في عريس قعد بره مع ابوكي وبعت يجيبوا المأذون عشان يكتبوا كتابك
انا سمعت من هنا وخرجت جري اشوف مين ده بس قبل ام اشوف سمعت صوت المجبب الي قلبي قولت اكيد بيتهيألي قومت بصه من غير محد يشوفني
ساعتهاا قلبي كان هيخرج من مكانه لقيت هو شهاب
اتصدمت جداا وقعت اضرب واقرس في نفسي عشان اتاكد ان انا مش في حلم
فقت علي مقوله المأذون وهو بيقول بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
سعتها فرحت اوي ودخلت الاوضه تاني وقعدت استوعب ال حصل زعلت اوي ان هم مهنش عليه يخد راي او يكلمني حتي لا كتب كتابي من غير معرف فقت من شرودي ولقيته داخل عليا ماسك قسيمه الجواز وبيقولي امضي
ساعتها تنحتله وبصتله كده ال هو اي ده
قالي امضي انتي بقيتي مراتي
الكلمة دي اخترقت حصون قلبي مراتي انا بقيت مراتك تب ازاي
قررت قبل ام امضي اعرفه
قولتله عوز اقولك علي حاجه وقربت منه وكنت بقلع الباروكه والنضاره
لقيتوا قام فجأة وقالي امضي وابصمي عشان المأذون يمشي وبعدين نتكلم
قولتلوه ماشي ومضيت وبصمت وبكده بقيت مراته
قعدت استناه يجي مجاش نفيسه جت وقالتلي حضري هدومك جوزك تحت مستنيكي
استغربت ان هو مطلعش يخودني ليه
بس قومت وحضرت كل حاجه
نزلت لقيته راكب في العربيه فتحت الباب ال جمبه وقعدت جمبه طول الطريق كان ساكت
شلت ساعتها السنان ال مركباها عشان اكلمه بس هو سكتني وقالي ان هو اتجوزني شفقا عليا مش اكتر وان انا هعيش معاه في نفس البيت بس مش زي اي 2 متجوزين وقالي انا بخدم نفسي وانتي تخدمي نفسك لا ليك علاقه بيا ول ليا علاقه بيكي
ساعتها سكت او اتصدمت قولت شفقا متجوزني عشان شفقان عليا
ساعتها قولتلها تب انت شفقان عليا ليه
قالي مش عوز اسمع صوتك عيش حياتك وانا هعيش حياتي ويريت محدش يعرف ان احنا اتجوزنا تمام
قولتلوا حاضر وسكت افكر في مستقبلي المجهول
سعاد: …وبعدين ايه ال حصل
قمر: …هبق احكيلك بعدين انا همشي دلوقتى وبكره نكمل عشان اتاخرت
قامت قمر من علي ماشايه الجري وبعد ام خلصت تمرين لبست لبسها الواسع الاسود وحطت الانسز السوده وحطت في ايديها و وشها كريم اغمق من بشرتها بكتير ولبست البروكه والنضاره ومشيت
شهاب…كان قاعد علي اعصابه
كان قلقان وخايف ومشاعر كتير كده مع بعض فضل قاعد كده كتير لحد لم سمع صوت الباب وهو بيتفتح
شهاب:…ومن غير اي ماقدمت سئلها هي كانت فين وبتشتغل اي
قمر:…صدمني سؤاله اوي وقولت اكيد مش هيسئل كده من الباب لطاقه ده وغير انه اول مره يسئلني قررت اقوله انا كنت فين
قولته بنبره كله حزن انا كنت في التورب عند ماما وبعدين روحت الجم عشان اشتغل
شهاب… حسيت بحزنه بس بردوا كان الفضول هيموتني واعرف راحت الجم تعمل اي
سئلتها وقولته …روحت الجم ليه يا قمر وبشتغلي ايه فيه
قمر: … انا بشتغل………
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت من)