رواية احببت منقذي الفصل السادس 6 بقلم يارا ابراهيم
رواية احببت منقذي الجزء السادس
رواية احببت منقذي البارت السادس
رواية احببت منقذي الحلقة السادسة
الصـوت:/أهـلا أهـلا عـاصم بيـه وسعـاد هـانم هنـا يـا ألـف مرحـب.
سـعاد بفـرحه ودمـوع راحـت تحضـنها بسـرعة وهيـا بتقـول……….
سـعاد:/بقـي كـده يـا أسمـاء مـش تكلمـيني طـول المـدة دي كلـها.
أسمـاء:/غصـب عنـي يـا سـعاد والـله ابـوي الحـاج كـان حـالف علـينا وبالأخـص أنـي.
سـعاد:/خـلاص مسمـحاكي الأهـم إنـي شوفـتك دلـوقتي.
أسمـاء بغـمزة:/لا بـس اتغـيرتي يـا سـعاد واحلـويتي أكتـر مـن قبـل.
عـاصم مـن وراهـا:/فـعلاً حـتي أنـا بـقولها كـده تـقولي ده أنـا كبـرت.
أسمـاء:/لمـا أنـتِ كـده كبـرتي أمـال أنـا اعمـل إيـه.
سـعاد:/أنـتِ زي القمـر.
أسمـاء:/طـول عمـرك بتاكـلي بعـقلي حـلاوة.
ضحـكوا كلهـم وبعـدين قـال عـاصم………..
عـاصم:/أمـال فـين ديـاب أخويـا عـايز أسلـم عليـه.
أسمـاء:/ديـاب فـي الشـغل قـرب يـوصل أدخـلوا أنتـوا ارتـاحوا.
سـعاد:/لا ارتـاح إيـه أنـا ليـا قـاعدة طـويلة معـاكي.
أسمـاء:/هههههه بـريئة يـا بـاشـا.
سـعاد:/امم مـاشي يـا سـت أسمـاء.
نـاهد:/شـايفة بيتـحداتوا كيـف.
لـمياء:/شـايفة بـس مـا باليـد حيـلة.
نـاهد:/اڪـده حـساب سـعاد بيـزيد.
لـمياء:/أبـوس يـدك عـدي الإسبـوع ده بسـلام.
نـاهد:/لـو ايـه حـصل هكـسر عـين سـعاد وعـاصم.
لـمياء:/نـاوية عـلي إيـه يـا نـاهد.
لمعـت عيـن نـاهد بالشـر وقـالت……….
نـاهد بـغل:/كـل خـير.
لـمياء:/جـيب العـواقب سليـمة يـا رب.
دخـلوا كـلهم القـصر و ده كلـه وجـوري لسـه ماسـكة فـي جـدها اللـي انبـسط جـدا و لامّ نفسـه علـي السـنين اللـي فـاتت وهـو بـعيد عنهـم بـس هـو قـرر انـه هيـعوضهم و مـش هيخـلص الإسـبوع اللـي لمـا يسـامحوا وخصـوصا ليـث و زيـن اللـي بـاين فـي عنـيهم الضـيق أول مادخـلوا قـال الجـد………
الجـد عصـام:/ سعـدية…. بـت يا سعـدية.
سعـدية:/نعـم يـا حـاج.
الحاج:/الوكل جـاهز ولا لسـه.
سعـدية:/جـاهز يـا حـاج.
الحاج:/روحـي جـهزي السـفرة يـلا.
فعـلاً راحـت سعـدية تعـمل زي مـا الحـاج عصـام مـا قـال وبعـدين قالـت جـوري اللـي لسـه فـي حـضن جـدها…………..
جـوري:/عـصومي أنـا عـايزة اشـوف صـور لـي بـابـا و اعـمامي وعـماتي وهـما صغـيرين.
كلـهم اتصـدموا مـن الاسـم حتـي سـعاد وعـاصم واتصـدموا أكـتر لمـا الحـاج عـصام ابتسـم بـس فجـأة قالـت نـاهد……..
نـاهد:/اتحـشمي يـا بـت بلا مـياعة وقلـت أدب.
اتصـدموا كلهـم مـن رد نـاهد بـس لقـوا ليـث
و زيـن بيـقربوا منـها وقال ليث بحدة………
ليـث:/أخـتي متـربية تـربية أنـتِ نفـسك مـش اتـربتيها وقـسما بـالله لـو حـد فـكر بـس لمـجرد التـفكير يـزعل أخـتي أو أمـي أو أي حـد مـن عيـلتي مـش يـلوم غـير نفـسه.
اتصـدموا كـلهم مـن رد ليـث ونـاهد كـانت مـرعوبه بـس لقـت زيـن بيـقول…………
زيـن:/أحذري التعامل معنا لإنني مش بنرحم.
وقـرب مـن ودنـها وقـال بهـمس مخيـف مـش سمـعه غيـرها…………..
زيـن بهمـس:/مـش معنـي إنـك كنـتي هتقـتليها المـره اللـي فـاتت ولـو سـتر ربـنا إنـك هتعـرفي المـره دي لا فـوقي احـنا جـايين المـره دي و احـنا بيـني وبيـنك كـده مـش نـاوين علـي خـير.
نـاهد:/أنـت عـرفت كـل ده إزاي.
زيـن:/حـاجه مـش تخـصك بـس خليـكي بعـيدة عـن عيـلتي و أختـي علـشان أنـتِ مش قد ولاد عـاصم المحـمدي.
كانت لسة نـاهد هترد سابها زين وراح لي جوري اللي نزلت دموعها حضن زيـن وليث جوري وهما بيقولوا………….
ليـث بهـمس:/بنـت عـاصم المحـمدي متـنزلش دمعـة علـي رخـيص ولا ايـه يـا شـوكولاتة.
ابتـسمت جـوري وهيـا بتمسـح دمـوعها وبتـقول………..
جـوري:/صـح… ربـنا يخلـيكم ليـا يـا حبـايبي.
حضـنوا الإخـوات التـلاتة بعضـهم وبعـدين قـال زيـن………….
زيـن:/يـلا يـا جـورتي اطـلعي دلـوقتي وبـعدين هبـعتلك الاكـل اللـي بتـحبيه مـع زيـنب وهخـلي حـد يطـلعلك شنـطك فـوق لحـد البـاب وأنـا هـاجي ادخـلهم.
طلعـت جـوري فـقال ليـث بصـرامة وحـده شـديـدة………….
ليـث:/طـول مـا إحنـا هـنا هـناكل مـن ايـد العـامله بتـاعتنا والحـرس بتـوعنا هيفـضلوا محـاوطين البـيت إنـما بـقي جـوا البيـت ف أنـا مـوجود ومـش هسـمح بـأي غلـط فـي حـد مـن عيـلتي مفـهوم.
هـز الكـل رأسـه وبعـدين طـلع كـل واحـد عـلي أوضـته……..
عند سـعاد وأسـماء كـانوا قـاعدين بيتـكلموا فـي السـنين اللـي كـانوا بعيـد فيـها عـن بعـض ف أسمـاء أقـرب صـاحبة لـي سعـاد ده غــير إن أسمـاء تكـون مـرات ديـاب أخـو عـاصم فضـلوا يتكـلموا سـوا…………
فـي أوضـة جـوري كـانت بتـصلي وبعـدين خلصـت وغيـرت هـدومها لـي بجـامه مـريحة استـعداد علـشان تنـام بـس فجـأة مسـكت جـوري راسـها وهـي بتـتوجع مـن الألـم فجـأة تصـرخ مـن الـوجع وهـي بتـترمي فـي الأرض وهـي بتسـتغيث بأخـواتها وفجـأة……………
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت منقذي)