رواية احببت منقذي الفصل الخامس 5 بقلم يارا ابراهيم
رواية احببت منقذي الجزء الخامس
رواية احببت منقذي البارت الخامس
رواية احببت منقذي الحلقة الخامسة
زيـن:/خـلاص سيـب ايـدي هتـتكسر.
مهـاب بهـمس لـزيـن:/لِـمّ نفسـگ.
زيـن:/أه يـا إيـدي.
جـوري بخـوف:/مالـها ايـدك يـا زيـن.
مـهاب مـده ايـده وخبـط زيـن فقـال بسـرعه….
زيـن بتوتـر:/نفسـها تأكـل الشـوكولاتة.
هـنا كـل اللـي فـي العربيـة ضحـكوا حـتي ليـث اللـي كـان مـش واخـد بـاله وقـال…….
ليـث:/ههههه ماشي يا حِنينّ.
جـوري:/ههههه أنـا عـايشة مـع مـجانين.
سكتـوا كلـهم حـتي قـربوا مـن الـوصول………
*****************
فـي مكـان أول مـرة نروحه فـي الصعيد وبالتـحديد فـي بيـت عـمدة الـبلد كـان فـي بيـتكلموا فـقالت واحـده منـهم واللـي كـان إسمـها “لميـاء”………
ليمـاء:/شوفـتي أبـوي الحـاج عمـه إيه يـا نـاهد.
نـاهد:/شـوفت بـس إنـي مـش هسـكت ولا هسيـب سـعاد فـي حـالها.
لميـاء:/بقولك إيه إحـنا مـش عـاوزين مشـاكل الحاج قـال أســبوع وبـعدها هيـغوروا مـن هِـنه واصـل.
نـاهد:/لاه بـردو ماهحلـهمش واصـل يـا لميـاء.
لميـاء:/براحـتك نـاهد بـس إني مليش دخـل بيكـي.
نـاهد:/إكـده يـا لميـاء بتبعـيني إكـده.
لميـاء:/أفهـمي لـو عمـلنا حـاجه عيـالها مـش هيسـبونا واصـل.
نـاهد بإستـغراب:/عيـالها..!
لميـاء بسـخرية:/أنـتِ متعـرفيش إن عيـالها كبروا وبقوا رجـاله ومـاسكين شغـل أبـوهم كله وبيكـبروا كمـان.
نـاهد بغـل:/مـن يومـها سـعاد وهيـا حـظها ضـارب.
خبـط البـاب فقـالت لميـاء………
لميـاء:/مين.
ورا البـاب:/إنـي سـعدية يـا هـانم الحج بيـقولكم إنـزلوا علشـان البهـوات جـم.
لميـاء:/إزلي وإحنـا جايـين وراكـي.
نـزلت سـعدية فـقالت لميـاء بسـخرية……….
لميـاء:/يـلا عـلشان نسـلم عـلي السـت هـانم.
نـاهد:/مـش طـايقه اشـوفها.
لميـاء:/لا بقـولك ايـه أمـال إجـمدي إكـده ويـلا علـشان أنـتِ عـارفة الحـاج.
نـاهد بغـل:/ماشـي لمـا نشوف أخـرت الموضـوع ديـه إيـه.
*****************
فـي العربيـة عنـد عـاصم وسعـاد قـال عـاصم…..
عـاصم:/يـلا يـا حبيبتـي وصـلنا.
سـعاد بـصت لـي عـاصم بخـوف فـقال بعـد مافـهم خـوفها………..
عـاصم:/ماتخـافيش يـا روحـي أنـا مـعاكي.
سـعاد:/بـس يـا عـاصم شفـت آخـر مـرة حـصلنا إيـه.
عـاصم مـسك إيـدها وقـال…………..
عـاصم بجـمود:/شفـت بـس المرة اللـي فاتـت كنـت لسـه يـا دوب فـاتح أول شـركه لـيا وكـان ليـه زيـن وليـث فـي الثـانوي وجـوري فـي إعـدادي إنمـا دلوقـتي راجعـين وإحـنا مـن أكبـر رجـال العـمال فـي الشـرق الاوسـط و ولـدنا بقـوا رجـاله وبنـتنا كـبرت وبـقت عروسه يـلا إنـزلي ماتـخافيش طـول.
سـعاد بدمـوع:/مـعاك حـق… اللـهم لـك الحـمد والشـكر.
عـاصم بضـحك:/يـلا بقـي ننـزل بـدل عـيالك مـا يغيـروا رأيـهم اصـلهم مجـانين.
سعـاد:/ههههه مـعاك حـق يعـملوها.
******************
فـي عربيـة جـوري قـال مهـاب…………
مهـاب:/يـلا وصـلنا.
ليـث و زيـن رسـموا الجـمود والبـرود علـي وشـهم فـقالت جـوري اللـي استغـربت تغـيرهم فـجأة……..
جـوري:/مالكم قلبتوا ايه.
ليـث بجـمود:/جـوري انـزلي مـن سـكات.
جـوري مـش ردت لإنـها شـافت إنـهم مـضايقين عـدلت جـوري نقـابها وهـدومها ونـزلت وهيـا مـاسكه إيـد اخـواتها و نـزل عـاصم وهو مـاسك إيـد سـعاد جـامد وكـأنه بيطمـنها وبـيوصلهم إنـهم مـش كـده وإنـهم قبـل مـا يعـملوا حـاجه يـفكروا كـويس جـداً…………
مشيـوا بـكل ثـقة نـاحـية العيـله اللـي واقـفه فـي إنتـظارهم و وراهـم الحـرس أول مـا شافـت جـوري العـيلة وإنـهم كتـير اتـوترت جامـد لانـها مـن عادتهـا بتـتوتر لمـا تشـوف نـاس جـديدة هـما صـحيح أهـلها بـس بـقلها سـنين مـش شـافتهم بـدأت جـوري بـتترعش فقبـض ليـث علي إيـدها وقـال بحـنية…………
ليـث:/ماتخـافيش يـا حبيـبتي محـدش هيـقدر يقـربلك طـول مـا إحنا موجـودين.
ليكـمل زيـن…..
زيـن:/جـوري إحنـا طـول عمـرنا سنـد لبـعض وهنـفضل كـده لحـد مانـموت.
ليـكمل ليـث………..
ليـث:/جـوري إحنـا مـش إخواتك وبـس لا أنـتِ بنـتنا ولا نسيـتي إننا اللـي مـربيينك لمـا بـابـا و مـامـا كـانوا بيشتـغلوا.
جـوري بدمـوع:/لا مـش نـاسية ربـنا يـخليكم ليـا وميـحرمنيش منـكم ابـدا يـارب.
حضنوا الإخوات الـتلاتة بـعض تحـت نـظرات الحـرس اللـي فـرحوا وعـاصم وسـعاد اللـي اتأكـدوا إنـهم عرفوا يـزرعوا القيـم و الأخـلاق
كـانت العـيلة بتبـصلهم منـهم الفـرحـان ومـن اللـي بيـحسدهم ومـنهم اللـي بيـكرهم طلعوا من حضن بعض وقـربوا مـن جـدهم اللـي حضـنهم ودمـوعه لأول مـرة تنـزل كانـت بتـنزل حـزن علـي السـنين اللـي كـان فـيها بعـيد عـنهم وحـب واشتيـاق ليـهم فـهما كبـروا ورفعـوا راس ابـوهم وامهـم بتعـليهم واخـلاقهم فقـال مـن بيـن دمـوعه…………
الـجد:/الصـعيد كـلاتها نـورت يـا ولاد الغـاليين.
سلم الجد علي ليث وزين وبعدين قرب من جـوري وبيقول……….
الجد:/تعالي يا حبيبة جدك.
حضنـت جـوري جـدها وهـي بتقـول بصـوت كله حنيـه واشتـياق………..
جـوري:/ازيـك يـا جـدي حضـرتك عـامل ايـه والـف سـلامه عـليك.
الجـد بـزعل مزيـف:/ايـه حـضرتك دي.
جـوري:/خـلاص مـش هـقولها تانـي بـس مـش تـزعل.
الجد:/يلا سلمي على عمامك وعماتك وولادهم.
جـوري بصـت لخـواتها بـهزوا راسـهم فـي محـاولة لتطـمئن مشـيت جـوري وكـانت بتـسلم علـى عـمامها وعـماتها بتـوتر وبعـدين وصلـت لـي لمـياء اللـي رسمـت ابتسامه مزيفـه وهـي بتـقول وهـي بتـطبطب علـى ظهـرها……….
لمـياء:/ نـورتينا يـا غالـيه يـا بنـت الـغاليين.
جـوري:/شـكرا لحـضرتك.
لمـياء:/حضـرتك ايـه قوليـلي يـا مـامـا.
جـوري:/مـتأسفه بـس مـش بقـول لـحد مـامـا غـير أمـي.
لمـياء بإحـراج:/ولا يهـمك بـس بـلاش حـضرتك دي.
فجـأة ايجـي صـوت مـن ورا وهـو بيـقول……..
الصـوت:/أهـلا أهـلا عـاصم بيـه وسعـاد هـانم هنـا يـا ألـف مرحـب.
سـعاد بفـرحه ودمـوع………….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت منقذي)