رواية احببت منقذي الفصل الثاني 2 بقلم يارا ابراهيم
رواية احببت منقذي الجزء الثاني
رواية احببت منقذي البارت الثاني
رواية احببت منقذي الحلقة الثانية
دخلـت جـوري أوضـتها وهـيا بتقـول…….
جـوري:/يـارب أنـا هيحـصلي حـاجة بسـبب البيـت ده.
غيـرت جـوري هـدومها وبعـدين دخلـت تـتوضي علشـان تصـلي المـغرب… طلعـت جـوري وبعـدين لبـست اسـدال الصـلاة وبـدأت تقـول دعـاء اسـتفتاح الصـلاة…….
*الدعــاء *
اللهم باعد بيني وبين خطاياي كما باعدت بين المشرق والمغرب، اللهم نقني من خطاياي كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس،، اللهم اغسلنى من خطاياي بالثلج والماء والبرد.
خلصـت جـوري الصـلاة وبعـدين فجـأة حسـت انه فـي ملامـح شـخص فـي ذاكـرتها بس هـيا مـش شـايفة شـكله لانـه مغـطي وشـه فقـامت وهـي بتـقول………
جـوري:/أنـا متـأكدة انـه السـنه الأخيـر فـي حيـاتي فـيها احـداث كتـير بـس انـا مـش عـارفه افـتكر.
وبـعدين اتنهـدت وقـامت تلـبس علشـان تـنزل تتـعشي مـع اهـلها………..
*******************
تحـت فـي المـطبخ كانـت قـاعده سعـاد وهـيا بتـكلم ميـرفت فقـالت بصـدمه…….
سـعاد:/عمـلت ده كـله علشـان قالـها مـش معـايا فلـوس امـال لـو قـالها بـخونك كانـت هتـعمل دمـه عصـير.
ميرفـت:/بقـولك قطـعته وطبخـته.
سـعاد:/مـنك للـه يـا ميرفـت.
ميرفـت:/ليـه كـده بـس يـا هـانم طـب ده انـا حتـي بسليكـي.
سـعاد:/انـتِ كـده بتسليـني امـال لـو هتعـربيني كنتي عملـتي ايـه.
ميرفـت:/يـاخـرابي كنـت قولـت كتيـر.
سعـاد:/اسكتـي بطنـي قلبـت مـش عايـزة اسـمع حاجـه كفايـة كـده انهـارده.
ميرفت:/لتكـوني حامـل يـا هـانم.
سعـاد مسكـت البصـله وحطـتها فـي وش ميرفـت…..
ميرفت:/اه يـا عيني…. اه يـاني يـما يـاعـينك اللـي راحـت يـا ميـرفت يـا حسـره عليكـي يـا ميـڤو.
سعاد:/هههههه ميـڤو بتـدلعي نفسـك يـا ميرفـت.
ميرفـت:/ايـه يعـني مـش بنـي ادمـه ولا ايـه.
سعـاد بخـبث:/لا ازاي يا ميـڤو بنـي ادمـه طبـعا.
مسكـت سعـاد البصـله التانـيه وحطتـها فـي عـين ميـرفت التانـيه…………
سعـاد:/هههههه كـده العـيون متسـاوية.
ميرفـت:/اهه يـا عينك يـا ميـرفت ياللـي زهـرة شبـابك راحـت يـا ميـرفت.
سعـاد سـابتها وهـي بتـضحك اول مـاطلـعت لقـت ابنـها بيجـري عليـها وهـو بيـقول………
زيـن:/وحشتـيني يـا سـوسـو.
سـعاد:/هههههه عمـرك ما هتتـغير يـا زيـن.
زيـن:/قــمر اوي.
سعـاد:/أنـت اللـي قمـر يـا حبـيبي.
زيـن:/مـا أنـا عـارف ماهـو انـا بقـول علـي نفـسي.
سعـاد:/بقـي كـده مـاشي يـابني عاصـم.
سعـاد بتبصـله واول مـا شـافته قـالت بـسرعه………
سعـاد:/اله بتـعيط ليـه… انـت زعـلت انـا كنـت بهزر.
سعـاد:/يـابني رد انـت عـمال تعـيط لـيه.
راح ليـث وعاصـم يشـوفوا فـي ايه فـقال ليـث……….
ليـث:/فـي ايـه يـا زيـن فيـه حاجه بتـوجعك.
زيـن بدمـوع:/عـيني مـش حـاسس بـيها.
زيـن كـل امـا يبعـد عـن سعـاد… سعـاد تشـده اكتر فـقال زيـن مـن وسـط دمـوعه……
زيـن:/حـرام عليكـي يـا مـامـا سبينـي بقـي ابـوس ايـدك.
عاصـم:/يـابني هيـا امـك عمـلت ايـه علشـان العيـاط ده كلـه.
سعـاد:/مـاتنـطق يـا زيـن.
زيـن بقـهر:/ريحـتك بصـل مابقتـش قـادر…..اه عيـني.!
كـلهم انفـجروا فـي الضـحك و زيـن جـري يغـسل عينـه فقـال ليـث………
ليـث:/امـال صـوت ميـن اللـي بينـدب جـوه.
سعـاد بضحـك:/دي ميرفـت.
ليـث:/هـيا بتـعمل كـده لـيه وبتـضحكي علـي ايـه.
سعـاد:/هههههه لا اصـل البصـل دخـل فـي عينـيها.
ليـث وعاصـم بصـوا لبعـض وبعـدين بصـوا لسعـاد….
سعـاد:/مالكـم بتبـصوا كـده ليـه.
عاصـم بقلـق:/مافيـش يـا حبيـبتي احنـا هـنروح نكـمل حـاجه وانـتِ روحـي غيـري هـدومك.
سعـاد فـهمت توتـرهم فقـالت بخبـث…….
سعـاد:/اه معـاكم حـق هـطلع استـحمي علشـان ريـحه البصـل.
ليـث:/روحـي انـتِ واحنـا هنستـناكي يـا سـت الكـل.
سعـاد بخبـث:/بـس ميـصحش اطـلع قبـل امـا اسـلم عليكـم.
ليـث:/يـا لـهوي اجـري يـا بـابـا بتـقولك هتـسلم علينا.
طلعـوا يجـوا وسـعاد طلعـت تغـيري هدومـها……..
*****************
عنـد جـوري فـي الأوضـه………
وقفـت قـدام المـراية وهـيا بتحـط لمسـاتها الأخـيرة علـي شعـرها و وقـفت تبـص لنفسـها فـي المـراية كانـت قمـة فـي الجمـال فكانـت لابـسه فسـتان ابيـض لبعـد الركـبه وكانـت فـرده شـعرها الاسـود الطـويل عـلي ضهـرها…………….
نزلـت جـوري لتـحت وسـلمت علـي بـابـاهـا اللـي قـال…….
عاصـم:/مـا شاءلله تـبارك الرحـمن ربـنا يحـفظك يـابنتـي.
ابتـسمت جـوري بخجـل وقالـت………..
جـوري:/ربنا يخليك لينا يـارب.
قربت جـوري وحضنـت ليـث فقـال……….
ليـث:/اممم تعـرفي لـو مـش كنتـي اختـي كنـت اتجـوزك.
جـوري:/ياسـيدي علـي الكـلام الحـلو محـظوظة اللـي هتتجـوزك.
ليـث:/عـارف علـشان جمـالي الفتـاك.
جـوري:/لا طـبعاً علشـان هيكـون عنـدها اخـت جـوز زي.
جـوري:/امـال فيـن زينـو حـبيبي.
افتكـر ليـث وقعـد يضحـك فـقالت جـوري………
جـوري:/فـي ايـه بتضـحك كـده ليـه وفـين زيـن.
كـان لـسه هيـرد شـافوا زيـن جـاي وعـيونه حمـره فجـريت جـوري وهي بتقول………
جـوري:/مالك يـا زيـن وعـينك حـمرا كـده ليـه.
ليـث ضـحك وقـال لـي زيـن…………
ليث:/كـفاره يـا حـج زيـن.
زيـن:/اخـرس يـا هـاجي ادهـوس وشـك.
ليـث:/هههههه البـصل عمـل الـواجب وزيـادة.
كـان لسـه هـيرد وفجـأة…………
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت منقذي)