روايات

رواية احببت منقذي الفصل الثالث 3 بقلم يارا ابراهيم

موقع كتابك في سطور

رواية احببت منقذي الفصل الثالث 3 بقلم يارا ابراهيم

رواية احببت منقذي الجزء الثالث

رواية احببت منقذي البارت الثالث

رواية احببت منقذي الحلقة الثالثة

نزلـت سعـاد وقعـدوا كلـهم علـي السفـرة وفـجأة قـال عـاصم………
عـاصم:/جدكـم عـاوز يشـوفكم ف هنسـافر بـكره العـصر.
سعـاد:/بـجد….. طـب حلـو علشـان نغيـر جـو.
عـاصم:/مالكـم مـش بتـردوا ليـه.
هـما مـش عـارفين يـردوا يـقولوا ايـه…. يـقولوا أنـهم بيـحبوا جـدهم بـس اغـلب العيلـة مـش بـتحبهم هـما وامـهم وده الـلي خـلاهم يـستغربوا لانـه اغـلب العيـلة بيغيـروا مـن أمـهم لإن أبـوهم اتـجوز واحـده مـن بـره العـيلة…………
لـيث:/بـس أحـنا ورانـا حـاجـات كتيـر ومـش فـاضين.
زين:/بالضـبط أنـا مـع لـيث خصـوصا إن الجـامعة هتبـدأ الأسـبوع الجـاية وهـرجع الشـغل وجـوري هتـرجع الجـامعة.
كلـهم بصـوا لـي جـوري الـلي لـسه مـش ردت بـس فـجأة قـالت………
جـوري:/بـابـا ايـه سبـب السـفرية دي لإنـي مـش مقطـنعة بموضـوع إن جـدي عـايز يـشوفنا.
عـاصم و سعـاد بصوا لبـعض لإن بنـتهم قـدرت تفهمـهم ف اتـنهد وقـال………
عـاصم:/بصـوا أنـا عـارف انكـم مـش نـاسيين الـلي جـدكم عملـه بـس هو دلوقتي تعبان.
جـوري بإبـتسامة:/خـلاص هنـروح ماتاكـلش هـم.
بـص ليها ليـث وزيـن وعلامـات الرفـض بايـنة جـدا فهـما آخـر مـره راحـوا واحـده مـن مـراتات اعـمامهم كانـت هتـموت سعـاد وهـما مـش مسـتعدين يخـسروا امـهم……
قـام ليـث وزيـن ومشـيوا فـقال عـاصم لـي جـوري……….
عـاصم:/عـلشان خاطـري يـابنتي اقنـعي اخـواتك جـدك فـعلاً تعـبان.
جـوري بشـقاوه:/عيـب والله يـاحـج هـو الـمهمة صعـبة شـويه بـس انـت عـارف بـنتك…. أسـد.
عـاصم بضـحك:/أنـتِ هتـقوليلي مـاهو أحـنا شـوفنا.
جـوري:/أنـت هتـعايرني ولا إيـه يـاحـج مـاكنش حتـت صـرصـار ده.
عـاصم برفعـة حـاجب:/قـوليلي لنـفسك بـدل مـا لميـتي القصـر كـله عليـكي.
جـوري:/قلـبك أبيـض بقـي.
عـاصم بضـحك:/مـاشي يـا اخـرة صـبري.
سـابتهم جـوري وراحـت لخـواتها الـلي كـانوا قعـدين ووشـهم لا يبـشر بالخيـر فقـالت جـوري بإبتـسامة باهـته……..
جـوري:/مـين مـزعل أخـواتي المـزز.
ليث:/جـوري أنـتِ هـنتينا تـحت ومـااحترمتيـش انـنا اخواتـك واكبـر مـنك.
جـوري والدموع بدأت تلمع في عنيها……..
جـوري:/لا يـا ليـث عـمر مـاهيـجي اليـوم الـلي اهـينكم فيـه ابـدا بـس انـت مـاشـفتش بـابـا كـان بيبـصلنا ازاي… وكـأنه بيـقول ارجوكم وافقوا.
ليـث:/جـوري انـت حـطيتينا قـدام الامـر الواقـع وانـتِ عـارفه ان احـنا مسـتحيل نـعمل حـاجه واحـنا مـش راضـيين عنـها.
جوري انهارت في العياط لانها فعلا حست انها غلطت في حقهم فقالت……
جـوري وهـي بتشـهق مـن كـتر العيـاط:/آسـفة والـله أسـفة بـس انـا مـاحبتش نـزعل بـابـا وبـعدين ده فـي الاول والأخـر جـدنا.. بـس خـلاص انـا مـش هـغصبكم علـي حـاجه.
جـوري كـانت لسـه هتـمشي بـس لـقت اخـواتها الاتنـين بيشـدوها ويحـضنوها وهـما بيـقولوا……..
ليـث و زيـن فـي نـفس واحـد:/مـش تـزعلي أحـنا بنـحبك اوي وخـلاص هـنروح.
جـوري:/ربـنا يخـليكم لـيا ومتحـرمش مـن وجـودكم ابـدا.
ليـث و زيـن:/ولا يحـرمنا مـنك.
جـوري بحـماس:/طـيب يـلا أنـزلوا صالـحوا بـابـا علشـان هـو زعـلان.
ليـث و زيـن بصـوا لبعـض بنظـرات فهمـوها وبـعدين بـص لجـوري وقـالوا…….
ليـث و زيـن فـي نـفس واحـد:/مـاشي بـس بشـرط.
جـوري:/اه يا واطيين….. عايزين ايه.
ليـث و زيـن بفرحه:/أيـس كـوفي مـن ايـدك الحـلو.
جـوري:/ماشي بتسـتغلوني هـوريكم.
زيـن:/هـو ده شـرطنا مـوافقه ولا لأ.
جـوري بـغيظ:/مـاشي بـس علـي فـكره هيـطلعلكم كـرش.
ليـث:/كـده هتـأثري عليـنا هنـشرب بـردو.
جـوري بغيـظ وهـيا بتدبـدب زي الأطـفال:/مـاشي امـا اشـوف اخـرتكم.
مشـيت جـوري وابتسـموا علـي طفـولتها بـس قـال ليـث لـي زيـن………
ليـث:/أنـا مـش مطـمن وخـايف يعمـلوا حـاجة.
زيـن:/هنـاخد حـراسه زيـادة عـلشان مـش يعـرفوا يقـربوا مـن اي حـد فيـنا وكمـان هنـاخد اي عامـله معـانا هـيا الـلي هـناكل مـن ايـديها لانـنا منـضمنش
حـد منـهم.
ليـث:/مـاشي وربـنا يسـتر.
وهـم بيـتكلموا دخـلت عليـهم سعـاد وهـيا بتـقول علشـان تضحـكهم لانـها شـافتهم متـضايقين…….
سعـاد بضحك:/عيـنك كـده تـحفه كأنـك اجـنبي.
زيـن:/مـش تفكـريني انـا مـاصدقت نسـيت وبعـدين بتـقوليلي اجنـبي ده انـا مـاحصلتش التـركيين.
سعـاد:/أنـت هتـجب ده لـي ده.
زيـن:/أنـا بقـول كـده بـردو.
سعـاد:/هـما أحـلي طـبعا.
زيـن:/بقـي كـده طـب انـا زعـلان.
سعـاد:/ خلاص مش تزعل وهجيبلك شوكولاتة.
زيـن بسـخرية:/ شـوكولاتة نـاقص تـقوليلي واشـرب الـلبن.
سعـاد بضحك:/ههههه ده حقيقي.
زيـن:/أنـا مـاشي قـبل مـايحصلي حـاجة.
ليـث:/…………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت منقذي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى