رواية احببت منتقبه الجزء الثاني الفصل الثامن 8 بقلم ياسر الأنصاري
رواية احببت منتقبه الجزء الثاني الجزء الثامن
رواية احببت منتقبه الجزء الثاني الفصل الثامن
رواية احببت منتقبه الجزء الثاني الحلقه الثامنة
جمال كمل. انا ابوك يا صهيب
صهيب. ابويا !
جمال. ايواه ابوك وياريت تيجي مستشفي () لاني محمود متصاب معايا ومضروب با النار
صهيب. محمود اخويا 😲
جمال. ايواه يا صهيب
صهيب بلهفه. انتو ف مستشفي ايه
جمال. مستشفى () متتاخرش
صهيب قفل المكالمه وجري ع أمه
صهيب. يا امي محمود ااااا محمود
عائشه. ماله محمود يا صهيب
صهيب. بصي هو كويس والله واطمنت عليه بس محمود مصاب ف مستشفي () ولازم نروحله حالا
عائشه. محمود ابني يا ضنايا يبني رايح ع قدرك يا حبيبي
صهيب. مش وقته يا ماما يلا بينا هطلع البس بسرعه
طلع صهيب يلبس ف استعجال غير عادي
الزهراء. ف ايه بس يا حبيبي مالك كدا
صهيب. اخويا محمود اتصاب با النار ولازم اكون جمبه
الزهراء. لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم. طيب انا هلبس بسرعه وجايه معاك
صهيب. الزهراء خلي
الزهراء. قولتلك جايه معاك يا حبيبي مش هسيبك لوحدك
خلصو كلهم ولسا هيتحركو قابلو هدير داخله البيت
هدير. رايحين فين كدا كلكم
صهيب. مش وقت كلام يا هدير تعالي معانا وانتي ساكته
ركبو كلهم واتحركو وهما ف الطريق
الزهراء. متقلقوش يا جماعه أن شاء الله بسيطه وهيكون بخير
هدير. هو مين
الزهراء. محمود
هدير. ماله محمود حصل ايه
صهيب. اسمعي يا هدير اخوكي اتصاب بس كويس والله كويس
صهيب ملحقش يخلص كلامه وكانت هدير أغمي عليها
الزهراء. فوقي هدير فوقي بالله عليكي
صهيب ركن ع جمب .. وبعدين معاكي يا هدير دا وقت تعمليها فيه …رش عليها برفيوم وبدأت تفوق
صهيب. اهدي يا بابا قولتلك كويس وهتشوفيه بنفسك
وبعد محايله كبيره اتحرك صهيب وكان خلاص ع وشك الوصول
عائشه. صهيب هو مين الي بلغك باصابه محمود
صهيب بتردد وصوت واطي. ابويا
عائشه. مش سمعاك بتقول مين
صهيب. ابويا يا ماما
والكل ف حاله صدمه يعني دلوقتي ابونا مع محمود ف المستشفي الي احنا رايحينها. يعني هنشوف ابونا الي سايبنا من سنين
عائشه بتفكر قد ايه الموضوع مش سهل عليها اصابه ابنها ولقاء جوزها بعد سنين من غيابه
اول لما وصلو نزلو من العربيه وعائشه بتقدم خطوه وترجع عشره خايفه ومتردده ومتوتره كوكتيل في بعض
بس صهيب اخد بايدها ودخلو مع بعض سالو عن اسم محمود وعرفو رقم الاوضه واتحركو جري عليها
اول لما وصلو بصو ع محمود من وري الزجاج وبدأت دموعهم تنزل والدكتور كان خارج صهيب عرفه بنفسه وطلب منه يدخل بس الدكتور رفض لاني الحاله مش مستقره ومحتاج الراحه والهدوء
ولسا بيبصو الناحيه التانيه شافو الصدمه. جمال قاعد تحت الحيطه وماسك مصحف وبيقراء فيه
صهيب اتخشب مكانه وعائشه وقعت من طولها صدمتين ف الرأس توجع موضوع ابنها ورجوع جوزها الي المفروض بنسبالها ميت مش ساهلين خالص
صهيب لحقها قبل ما توقع ع الأرض. يا امي ابوس ايديكم كفايه انا ساند طولي با العافيه
جمال اول لما شافهم جيه جري عليهم …سيبها خالص يا صهيب
وبا الفعل صهيب سابها جمال مسكها مع ضغطه معينه ع أنفها كانت بدأت تفوق واول حاجه عيونها شافتها كانت جمال واول كلمه سمعتها … حمدالله على السلامه يا ام صهيب يا بنت الاصول
عائشه بتوتر. الله الله يسلمك
وقف جمال وسندها وقعدها وراح ناحيه صهيب. وحشتني يا دكتور صهيب
صهيب محسش بنفسه غير وهو ف حضن أبوه …غيبتك طالتك قوووي يا ابو صهيب
جمال. معلش يا حبيب ابوك لما تعرفو الي عندي اكيد هتقدرو موقفي ومحدش فيكم لا هيزعل مني ولا هيلومني
واتحرك ناحيه هدير. دلوعه ابوها الي مشبعش منها ولا شبعت منه ولسا بيقرب منها
هدير. ابعد عني انا معرفكش انا ابويا صهيب انتا مين اصلا وحتي لو كنت ابويا فعلا الاب الي ربا مش الي خلف وهرب
صهيب بصوت عالي. هدير احترمي نفسك ولما تكوني بتتكلمي مع ابوكي تتكلمي بأدب ..وطراخ راح القلم نازل عليها
جمال. كفايه ابعد عنها يا صهيب مش وقت الحاجات دي وبعدين من حقها يا اخي هي لا اتهنت با ابوها زيكم ولا شبعت منه ويمكن مش فكراني حتي لاني محضرتش معاها غير طفولتها… هسيبك تهدي دلوقتي ولما نطمن ع محمود لينا كلام تاني
واتحرك ناحيه الزهراء. بسم الله ماشاء الله وبص ناحية صهيب… مراتك !
صهيب بابتسامه. ايواه يا بابا
جمال. الف مبروك يا بنتي معلش انا عارف انها متاخره وانا عارف كمان انك ملتزمه بس أنا ف الدين زي ابوكي با الضبط واخدها ف حضنه
الزهراء. حمدالله على سلامتك يا عمو
جمال. عمو انتي بتقولي لعائشه يا عمتو !
الزهراء. لا ماما
جمال. يبقي انا مين
الزهراء بضحكه. بابا
جمال بابتسامه… ايواه كدا
واتحرك ناحيه عائشه. خلاص بقي ميبقاش قلبك اسود كدا انا عارف اني غلطت بس صدقيني انتي متاكده أنه غصب عني لاني مفيش حاجه تمنعني عنك وعن ولادي غير الشديد القوي انا محقوقلك يا ستي واقولك كمان واستاهل انك تولعي فيا
عائشه بسرعه. بعد الشر عليك
جمال. ايواه كدا هي دي عائشه بنت الاصول والرجال الي اعرفها نطمن ع محمود وافهمك ع كل حاجه ماشي يا ستي
عائشه. ماشي يا ابو صهيب وحمدالله ع سلامتك يا اخويا
جمال. الله يسلمك يا غاليه
كان محمود بدأ يفوق والدكاتره دخلت عنده واطمنت عليه وسمحو با الزياره
دخلو كلهم عنده
جمال. حمدالله على السلامه يا بطل
محمود. الله يسلمك يا بابا
عائشه. انتا كويس يا حبيبي حاسس بحاجه بتوجعك
محمود. انا كويس يا ماما متقلقيش
صهيب. يلا بقي يا عم قوم وخلصني من حاله الاغماءت الي عندنا دي تعبت يا جدع قوم شيل معايا.. حمدالله على سلامتك يا قلب اخوك
محمود. الله يسلمك يا حبيبي.. معلش شد حيلك معاهم لحد لما اقدر اشيل …وكلهم ضحكو
ودخل الدكتور. حمدالله على السلامه يا بطل
محمود. الله يسلمك يا دكتور
الدكتور. الحمدلله جات بسيطه بس الي خدمنا بصراحه وسهلنا الموضوع الشخص الي انقذك وطلعلك الطلق با الطريقه الاحترافيه دي. هو دكتور ؟
محمود بابتسامه. لا دا ابويا
الكل بص كدا ع جمال .. ف ايه يا جماعه هي اول مره يعني.. وبيضحك
الدكتور. حضرتك بتشتغل ايه ؟
جمال. مهندس ز
عائشه قاطعته.. كلهم عرفو خلاص يا جمال جات ع الدكتور يعني
جمال بابتسامه. ماشي يا ام صهيب ..بشتغل ضابط مخابرات عامه
الدكتور. حسيت دا والله من طريقتك عالعموم الي عملته دا هو الي انقذ ابنك وحمدالله ع سلامته مره تانيا بعد اذنكم
محمود. امال فين اميره !
صهيب. اوبا من دوشه حالات الاغماء الي معايا نسيت اقولها بس هرن عليها حالا
خرج صهيب عشان يرن عليها
وجمال قالهم اني هيروح يصلي وراجع وقعد محمود والزهراء وعائشه وهدير
محمود. ايه يا هدير مالك مخطوفه كدا يا بنتي مفيش الف سلامه يا اخويا
وهدير كأنها كانت مستنيه الاشاره. وجريت عليه جريه
غبيه ودخلت ف حضنه…. ااااااه يا بنت الهبله براحه عليا
هدير بعياط. يارب كنت أنا وانتا لا
عائشه. بقي انا غبيه ماشي يا محمود
محمود بضحكه.. اسف يا ماما كلمه طلعت غصب عني تعرفي يا ماما مين السبب ف أسر ابويا ؟
عائشه. مين
محمود. ابويا كان متابعنا اول باول كأنه عايش معانا وعرف اني صهيب بيتجوز وطبعا كان عاوز ينزل باي طريقه لكن للاسف استعجاله وقعه
الزهراء. بابا جمال دا عظيم اوووووووووووي بصراحه
عائشه. يعني عشانا ودا نفسه في داهيا؟
محمود. تخيلي بقي دا يبعد عننا بكيفه أو أردته !
عائشه. من غير ما تقول كل دا انا عارفه ابوك كويس مش هو الي يسبنا لسبب بسيط ولا عادي لازم يكون شديد وقوي وبعدين هو قالي من شويه نطمن ع محمود وهعرفك كل حاجه
ولسا بيتكلمو كانت دخلت عليهم اميره جري. محمود حبيبي فيك ايه انتا كويس
محمود. انا كويس يا بابا متقلقيش
أميره بعياط. لا انتا بتكذب قولي حاسس بايه
محمود. متقلقيش يا بنتي انا كويس والله وبكلمك اهو
عائشه. اهدي يا اميره ومتقلقيش محمود كويس وبخير
أميره اترمت ف حضن عائشه وبتعيط. ماما انا مقدرش اشوفه تعبان كدا
عائشه. يا حبيبتي كنا فين وبقينا فين دا هو كدا كويس اوى
جمال وصهيب رجعو واول لما دخلو
جمال. السلام عليكم
كلهم. وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
جمال. اوعي تقول اني دي اميره بنت عاصم بيه
محمود بضحكه. انتا متابع بقي. هي بعينها يا بابا
أميره . بابا !
جمال بابتسامه. اعرفك بنفسي جمال والد محمود سنجل ومتاح للارتباط.. الكل ضحك واخدها في حضنه
عائشه. بردو كدا يا ابو صهيب سنجل ومتاح للارتباط كمان
جمال بضحكه. معلش يا ام صهيب. بس ابنك عرف يختار بصراحه
محمود. متغلاش عليك يا حاج
جمال. اختشي ياض انا ابوك مخدهاش هديه انا أخدها بمجهودي. والكل فطسان ضحك
فجاه دخلت عليهم زياره والزائر كان غير متوقع
السلام عليكم
لسا بياخدو منه السلام جمال وقف بسرعه ورفع ايده با التمام. مكنش ليه لزوم تتعب معاليك يا فندم
الشخص. واحنا عندنا اغلي من محمود ومن رجل المهام الصعبه
جمال. ربنا يبارك ف معاليك يا فندم ..يا محمود معاليه يبقي مدير جهاز المخابرات العامة
محمود برغم إصابته نط نطه كأنه سليم وآداله التمام .. كان كفايه تليفون يا فندم
مدير المخابرات. ودا بردو يصح المهم طمنا عليك يا بطل
محمود. بخير والحمدلله يا فندم
المدير. يبني نام تاعب نفسه ليه انتا ريح ريح … الف سلامه ع محمود يا جماعه.
كلهم. الله يسلمك.
مدير المخابرات. عاوزك ف كلمتين يا سياده اللواء
جمال. للواء ؟ قصدك عميد يا فندم
مدير المخابرات بضحكه. لا قصدي الي قولته مبروك عليك الترقيه يا سيادة اللواء. وانتا كمان يا سيدة المقدم
محمود. انا انا بقيت مقدم
المدير. طبعا يلا استأذن انا بقي سلام عليكم
وفجاه الغم والنكد قلب فرحه وزغاريط للواء ومقدم مره واحده ولسا الي جاي احلي ♥️😊
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت منتقبه)