روايات

رواية احببت فارس الصعيد الفصل السادس والخمسون 56 بقلم حبيبة محمد

رواية احببت فارس الصعيد الفصل السادس والخمسون 56 بقلم حبيبة محمد

رواية احببت فارس الصعيد الجزء السادس والخمسون

رواية احببت فارس الصعيد البارت السادس والخمسون

رواية احببت فارس الصعيد الحلقة السادسة والخمسون

سليم مكنش لسه دخل رعد راح قعد وقال اتفضل يسليم
ريتال: شرقت وروح الاكل وقف فبوقها وفيروز سكتت
روح: ههو جاي لي..
فيروز: رفعت كتفها بمعني معرفش
ريتال: كانت عماله تكح رعد جاب ميه وادالها وشربت وكانت لسه بتكح رعد ضرب علي ضهرها براحه اهدي مشفتيش عفريت هو جاي يتأسف بس
ريتال: حاضر
رعد: قعد جمبها متقلقيش انا جمبك اهو
روح: ابتسمت ليزن
يزن: هز راسو بمعني اطمني
ايهاب: قطع الهدوء كيفك يسليم
سليم: وكان باصص في الارض الحمدلله يعمي كيفك انت ومرات عمي
ايهاب: بخير الحمدلله
نجوي: الحمدلله
محمد: طيب يجماعه سليم جاي يتأسف ليكو كلكو ويوعدكم انو مش هيعمل حاجه تاني ووعد مني لو…
ايهاب: بمقاطعه خلاص يخوي انت وعدتنا واني واثق فيك وان شاء الله خير
سليم: كان باصص في الارض انا عارف اني مهما قلت مش هبرر عن حاجه بس انا اسف علي كل حاجه عملتها ونفسي تسامحوني انا اسف ليكو كلكو اني كنت سبب خراب حياتكم ونفسي تسامحوني ولو عاوزين اي حاجه اعملها بس تسامحوني موافق ولله بس تسامحوني ونفسي ريتال وروح وفيروز يسامحوني وانا ولله العظيم معتش هعمل اي حاجه تأذيهم او تجرحهم وبتأسف علي اي حاجه وحشه عملتها ولو بعد اذنكم يعني تعتبروني اخوكم وانا ولله هكون زي اخوكم بظبط
ريتال: اول مقال ريتال انتفضت فرعد مسك ايدها وابتسم
رعد: بص لسليم الي كان باصص في الارض حصل خير ويارب تكون قد وعدك يسليم
سليم: قدو ان شاءلله ولله وبص لريتال ونفسي تسامحوني سامحيني يريتال انتي وروح وفيروز
رعد:ضغط ع ايد ريتال انها تتكلم
ريتال: بصت لسليم مسمحاك يسليم
يزن: بص لروح عشان تتكلم وهي قالت انا مسمحاك بس.. الكل بصلها
روح: بس متعمليش اي حاجه تاني وتبعد عننا وتسيبلي ابني.. يزن بصلها اوي وهي اتوترت
سليم: اقسم بالله وربنا يشهد علي كلامي انا مهعمل اي حاجه تاني انا اتغيرت ولله العظيم اتغيرت وان شاء الله هتشوفو ده بس تسامحوني بنفس راضيه ولو مسامحتونيش انا راضي ولله لان الي عملتو كتير
روح: خلاص مسمحاك قدام ربنا ولله
سليم: شكرا اووي وانا اسف لو كنت فيوم دايقتك
يزن: حصل الخير يسليم وان شاء الله خير
الكل بص لفيروز
بقلم حبيبه محمد
فيروز: بتقطع ممسمحاك
سليم: بحزن انا اسف علي الي عملتو فيكي سامحيني من قلبك ومتزعليش مني انا عارف ان كلمه متزعليش مني دي المفروض مقولهاش بس متزعليش منى
فيروز: االحمدلله وانا مسمحاك من ققلبي وقددامهم كلهمم
رعد: قام شال فيروز مش تبارك لاختك ولا اي رعد اه زعلان ومش ناسي الي عملو بس ده ميمنعش انهم يدولو فرصه وكمان مينفعش يقطع صله الراحم مهما حصل هو بيفهم في الاصول ولازم يعمل كده حتي لو سليم وحش يبقي هو احسن منو
سليم: سمي الله واخدها وباسها الف مبروك يريتال يتربي بعزكم يارب
ريتال: الله يبارك فيك
رعد: فيروز اسمها فيروز عقبالك بقي يوحش
سليم: ضحك وبص لفيروز الصغيره الي كانت قمر بمعني الكلمه واداها لرعد
يزن: قام واخد فارس من جمب روح
روح: بضيق سيب ابني متدهلهوش ييزن
يزن: بس يروح مينفعش
روح: لا لا قولو احنا مخلفناش اي زفت بس سيبلي ابني هياخدو مني زي التاني ييزن
يزن: طنشها وشال فارس وراح لسليم وكان الكل شايف يزن وروح بيتكلمو وباين انهم هيزعقو
يزن:بمرح وانا بقي جبت فارس اي رايك وضحك
سليم: سمي بالله وشالو ربنا يخليهولك ييزن انت ورعد ويسعدكم الف مبرزك يروح وربنا يعوضكم خير ويخليهولكم يارب يتربي
روح: مردتش عليه
يزن: الله يبارك فيك يسليم عقبالك ان شاء الله.. كلمي يروح
روح: اي
يزن: سليم بيكلمك
روح: اه معلش مخدتش بالي الله يبارك فيك يسليم ربنا يخليك(هي قالت كده وخلاص عشان مش عاوزه ترد)
نجوي: ربنا يخليكو لبعض يولاد ويجمعكم في الفرح يارب ويبعد عنكم الحزن
الكل: امين يارب
ايهاب: يلا ينجوي حضري الاكل عشان سليم ياكل ويانا هو ومحمد امال
نجوي: من عنيا حاضر
محمد: لا كتر خيركم لغايت اكده احنا هننزل الصعيد بقي عشان المشاغل
ايهاب: طب بس اقعد ولله لهتاكلو متقلقش الشغل كويس واني هنزل معاك اني كمان
محمد: طب الحمدلله
يزن: ادا فارس لروح وهي خدتو وطلعت فوق ورعد قال لريتال تاخد فيؤوز بنتهم واختو ويشوفو هيعملو اي عشان الرجاله تقعد وهي سمعت كلامو فعلاً
بعد شويه.. الرجاله كانت قاعده وبيتكلمو وبيضحكو ورعد ويزن بينكشو في سليم وهو مبسوط انو بقي كويس وهما سامحوه… نجوي قالت لرعد ان الاكل خلص
الكل قام عشان يروحو علي السفره ونجوي طلعت تنادي لريتال وفيروز وروح ونزلو معادا روح
يزن: بص لامو بمعني هي فين
نجوي: مش عاوزه تنزل بتقول مش جعانه 🤷‍♀️
يزن: استغفر ربنا وطلع لقاها قاعده بتلاعب فارس
يزن: منزلتيش لي يروح
روح: وهي بتلاعب فارس مش جعانه
يزن: طيب ياحبيبتي استهدي بالله ويلا عشان مستنينا تحت
روح: روح انت انا مش جعانه
يزن: لي يروح انتي كلتي بعد ما مشينا
روح: مردتش
يزن:بهدوء طيب يلا استهدي بالله كده يحبيبتي ويلا ننزل ميصحش كده
روح: قلتلك انزل ييزن مش جعانه
يزن: هفضل اتحايل كتير انا اخلصي يروح في اي
روح: مش جعانه في اي انت
يزن: بعصبيه في ان حضرتك مش راضيه تتزفتي تنزلي وهما قاعدين مستنين الهانم روح عشان ياكلو
روح: بصتلو انت بتزعقلي ييزن
يزن: ولله بقي انا قرفت عمال اتحايل وادادي وازفت وانتي ولا هنا اعملك اكتر من كده اي
روح: متعملش ييزن مهو مش كل لما تزعل ولا تتعصب تيجي تزعقلي انا واخدت ابنها ونزلت ويزن نزل وراها بنفاذ صبر
الكل كان قاعد لقي روح نازله ويزن وراها روح حطت فارس علي الكرسي وراحت قعدت ويزن قعد جمبها والكل سمي بالله والرجاله اكلت وبعدين البنات اكلت وروح كانت بتاكل بس ببطئ وباصه في اكلها… بعد شويه خلصو وفيروز ساعدت نجوي في انها تدخل الاطباق والكل قام
روح: اخدت ابنها وطلعت تاني وريتال قعدت
سليم: راح لريتال
فيروز: رتحت لريتال هي كمان كانت مفكراه هيعمل حاجه هي لسه مش واثقه فيه
ريتال: بتلاعب فيروز لقت سليم واقف قدامها ف اتخضت وخافت
ريتال: بتوتر ففي ااي يسليم
فيروز: قعدت جمبها
سليم: ابتسم بهدوء ممكن اخدها
ريتال: حطت ايدها علي قلبها براحه اكيد
سليم: شكرا واخد فيروز براحه وراح قعد معاهم ورعد كان بيتكلم مع ابوه وعمو في الشغل ويزن قاعد لقو سليم جاي بفيروز فَ رعد ابتسم بحب
ريتال: قلبي وقف مش قادره
فيروز: ووانا
ريتال: قومي نطلع للبت روح نشوفها مالها كانت قاعده علي الاكل سرحانه وشكلها زعلان
فيروز: يلا وطلعو…. نجوب ادت ليهم القهوه وراحت تصلي
عند روح كانت قاعده وفارس جمبها وهي بتعيط شوفت يفارس بابا بيزعقلي ازاي وبيزعلني اكبر عشان تجيبلي حقي منو انا بحبك اووي متزعلنيش زي بابا يفارس
ريتال: دخلت هي وفيروز وكانت فيروز واخده ايدها
ريتال: اي ده روح مالك يحبيبتي بتعيطي لي
روح: مسحت دموعها مفيش انا كنت بلعب انا وفارس
فيروز: مالك يروح
روح: عيطت يزن زعقلي وانا قلتلو قلتلو ميديش ابني لسليم راح اداهولو وجه هنا قالي انا قرفت ومش عارفه اي وبقي كل ميتخنق يجي يزعلي طالما قرف يبقي يسبني
ريتال: اي لا متقوليش كده يروح ومسحت دموعها متعيطيش يقلبي يزن مضغوط اليومين دول معلش
روح: طب ما انا كمان مضغوطه وكلنا كذالك اشمعنا يجي يتعصب ويعمل عليا انا هو عشان يعني مليش اخ يزعق معاه ويبقي فضهري
ريتال: لا ولله انا اختك وفيروز اختك وكلنا مضغوطين ولله يروح متزعليش حقك عليا انا ولله وبين ما رعد اخوكي ويزن بيحبك وهو اخوكي وابوكي وحبيبك
روح: لا وعيطت يزن مش اخويا بس الني بكره هيكبر ويبقي فضهري ولو هو زعلني هيزعق معاه ولو حد كلمني هيجبلي حقي
ريتال: مسحت دموعها ربنا يخليهولك ينن عيوني بس متعيطيش لي العياط ده كلو
روح: مردتش
فيروز: مماما بتنادي جايه اهو ونزلت
ريتال: ماشي يحبيبتي وانتي يروح يقلبي متعيطيش عشان خاطري انا مبحبش اشوفك زعلانه انتي اختي وحبيبتي
روح: هي ماما سحر هتيجي امتي بقي هي وبابا
ريتال:ان شاء الله هتيجي قريب بس انتي لي بتقولي كده انتي مش عاوزه تبقي معايا
روح: عيطت لا بابا طارق كان هيزعق مع يزن ويقولو متزعقلهاش ومامل هتبقي معايا
ريتال: طيب اهدي متعيطيش وانا معاكي وهما هيجو ولله ومتكبريش الموضوع وحقك عليا انا
روح: انا مش عارفه بس زعلت اووي لما زعقلي يريتال المرادي مع ان اوقات بكون فاهمه ومش بزعل بس مش عارفه وعيطت تاني
ريتال: طيب اهدي ممكن يكون انتي عاوزه تعيطي ومخنوفه او اوقات الانسان بيبقي بيعيط ومش عارف هو بيعيط لي اهدي
فيروز نزلت ونجوي قالتلها في اي هما طلعو اوضهم لي فيروز قالتلها ان روح بتعيط وهما معاها ف نجوي نادت ليزن وقالتلو وطلع ليهم
بقلم حبيبه محمد
روح: بدموع مش عارفه بقي يريتال بس بعيط وخلاص
ريتال: طيب اهدي ومتزعليش اجبلك شكولاته طيب
روح: بصتلها بزعل ورجعت عيطت تاني…
يزن: خبط ودخل لقي روح بتعيط وريتال قدامها
ريتال: طيب هنزل انا يروح لو عوزتي حاجه انا تحت ونزلت
يزن: راحلها بتعيطي لي
روح: مردتش
يزن: مسح دموعها بتعيطي لي
روح: مزاجي وبعدت ايدو
يزن: ضحك طيب يمزاجها متعيطش
روح: بصت النحيه التانيه بزعل
يزن: مسك وشها انتي عارفه ان كان لازم ادي فارس لسليم علشان مينفعش كده وبعدين ما خلاص فتحنا صفحه جديده ولما كان بيكلمك مردتيش عليه وكان باين انك عوزاه يمشي
روح: مردتش
يزن: كنت هبقي وحش ومبفهمش لو مدتلوش فارس لو هو وحش احنا احسن منو وانا ميهمنيش غير انك وفارس تكونو كويسين غير كده مش عاوز حاجه ف انتي اتقمصتي وطلعتي فضلت اتحايل عليكي هما مستنين تحت وانتي قاعده وميصحش كده وعصبتيني عليكي
روح: لما ابقي اموت ابقي خلي العصبيه تنفعك وسليم ينفعك ابقي شوف هتتعصب علي مين بقي
يزن: كشر بعد الشر عليكي ده انتي حياتي كلها
روح:حضنتو انا بس ادايقت المره دي عشان حسيت ان لو كان ليا اخ كان هيزعقلك انك بتزعقلي وبتزعلني ف ادايقت اووي ييزن وعيطت
يزن: مسح دموعها ربنا معوضك بريتال ورعد وعمي محمد وابويا وسليم اخوكي وفيروز
روح: لا برضو اخويا من دمي
يزن: يستي انا اخوكي وابوكي وصاحبك وصحبتك وامك واختك والي انتي عوزاه كلو بس متزعليش ومتعيطيش
روح: اه يعني لما تزعقلي هتزعق لنفسك يعني
يزن: ضحك مش هزعق تاني بس متعصبنيش انتي بس
روح: انت الي بتدايقني ف بضطر اعصبك
يزن: مش هدايقك حاضر
روح: انا بحبك اووي ييزن
يزن: وانا بعشقك يروح يزن يلا ننزل
روح: شيل ابنك وتعالا ورايا يزن ضحك امرك يفنانه وشال فارس ونزلو وهما بيضحكو وريتال ضحكت علي هبل روح هي وفيروز ونجوي ان يزن بيصالحها فأقل من ثواني ومحمد استأذن هو وسليم وايهاب عشان يسافرو الصعيد ورعد ويزن راحو وصلوهم وسليم قال لريتال لو احتاجت حاجه تكلمو هي وروح او فيروز وتبقي تطمنو عليها ومشيو…
♡♡♡بعد مرور شهر وكان رعد ويزن حاطين عينهم علي سليم ولقو انو اتغير فعلاً وكان سليم بيدخل يطمن علي ريتال كل يوم ويشوفها لو محتاجه حاجه لانو بينزل مصر عشان الشغل وكان بيسألها علي روح وفيروز ويطمن عليهم وعلي صحه فيروز وهي كانت مبسوطه انو اتغير وفيروز اتحسن نطقها لانهم كانو مهتمين بيها في الفتره دي عشان تخف بسرعه ورعد ويزن كانو فشغلهم مستقرين والحياه استقرت… كان الكل قاعد
رعد:هننزل الصعيد
ريتال: بجد
يزن: اه ولله كلنا وهنقعد هناك اسبوع
روح: صقفت اللله بقي
رعد: في مفجأت جميله مستنياكم
ريتال: صفرت ايوااا يرعد يجامدد
الكل ضحك
يزن: وانتي يفيرو في مفجأت برضو
فيروز: ضحكت وصفرت بفرحه هو ده الكلام
بيقومو عشان يحضرو شنطهم عشان ييسافرو
بيمر وقت وكانو جهزو كل حاجه
رعد: يلا
الكل: يلا وخرجو وكان يزن حط الحاجه في شنطه العربيه ويزن وروح وفيروز في عربيه ونجوي وريتال ورعد في عربيه سمو بالله ومشيو
روح: يزن مليش فيه هتنزل معايا
يزن: يستي طب اما نوصل قولي يارب
روح: يارب وانتي يختي بدل ما انتي قاعده امسك الواد ده واديتلها فارس
يزن وفيروز بصو لبعض وفضلو يضحكو
روح: في اي
فيروز: براحه ع الواد
روح: يختي ما انتي زي امو وعمتو الحربايه انتي وابوه
يزن: بص لروح وفيروز وفضل يضحك بهستريا
روح: في اييي
يزن: مش قادر انتي اتحولي اه ههههه
فيروز: حصل البت مخها فوتت ييزن حرام عليك ةفشلت تضحك
روح: تصدقو انكو غلسين بجد وانت اوعا كده اما انام ونامت علي كتفو
يزن: تعالي يحبيبتي ربنا يهديكي وخدها فحضنو وهو بيسوق
عند رعد نجوي قالت لريتال تجيب فيروز وهي قالتلها لا نامي شويه الطريق طويل نجوي فضلت تقولها هاتيها ونامي انتي وبالفعل اديتلها فيروز ونامت علي كتف رعد
بعد. مرور سااعتت كان خلاص وصلو ارض الصعيد الجميله
يزن فضل يصحي في روح
روح: سبني بقااا
يزن: قام وطقطق ايدو لانو تعب من الطريق اه كان بيرتاحو بس مش قادر وبعدين شال روح وفيروز كانت معاها فارس ودخلو اما رعد ف صحي ريتال وهي قامت بس كانت مش فايقه فا اخدها فأيدو ونجوي شالت فيؤوز ودخلو بتعب
ايهاب: يمرحب بالاحباب تعالو واخد فيروز وفارس علي ايديه
يزن: انا طالع انام يباا
ايهاب:ماشي يحبيبي اطلعو انتو وانا هاخد بالي من العيال ونوسه هنا اهي لو ياكلو ولا حاجه وانتي ينجوي اطلعي ارتاحي شويه زمانك تعبانه انتي وفيروز ورعد وريتال يلا
الكل: طلع علي اوضهم
يزن: دخل يغير هدومو…. غير وطلع هدوم لروح وراح يغيرلها هي كمان و غيرلها تحت كلامها وشتيمها ليه وفي الاخر اخدها فحضنو ونام بتعب اما رعد فطلع هدوم ليه ولريتال ودخل يغير وخرج لقاها نايمه فضل يصحيها
ريتال: بنوم مش قادره يرعد سبني بقااا
رعد: طيب اقفي وانا هساعدك غيري عشان تنامي براحتك بدل الهدوم دي هتبقي خنقاكي
ريتال: طيب وبدأت تغير ورعد بيساعدها وكان نفسو يديها بالقلم عشان هي نايمه ومش بتساعدو دي بتلبس نص البيچامه وتنام شويه وتلبس الباقي لغايت ما اخيرا لبست رعد سابها براحعا لانو كان ماسكها ونيمها ونام جمبها بأرهاق وفيروز ونجوي غيرو
الساعه 5:00 المغرب
يزن: قام لقي روح نايمه علي دراعو وبص في الساعه وبدا يصحيها لغايت ما صحيت وقامت وغسلو وشهم ونزلو وكان رعد وريتال نازلين فنفس الوقت ف نزلو سوا
يزن: مساء الخير
الكل: مساء النور
بقلم حبيبه محمد
والكل راح يسلم علي ايهاب ونجوي قالت لنوسه تحضر الاكل وفعلا حضرت الاكل وراحو عشان ياكلو
ايهاب: بسم الله واكل هو وعيالو والبنات وراهم
يزن: في وسط الاكل فضل يكح ووشو احمر
روح: بقلق اديتلو ميه وخبطت علي ضهرو براحه وهو شرب الميه
نجوي: بسم الله عليك يبني اتشاهد
روح: بقلق انت كويس اي الي حصل
يزن: عملها بأيدو استني عشان بياخد. نفسو
نجوي: علي مهلك
رعد: انت كويس
يزن: الحمدلله
روح: حطت ايدها على قلبها براحه الحمدلله وبعدين حطت ايدها علي ضهر يزن كمل اكل
يزن: ابتسملها بحب وكمل اكل وهي كانت بتحطلو لحمه وبتحاول تاكلو كتير وريتال كذالك…. بعد شويه خلصو ولكل قام وغسل ايدو
روح: شالت فارس انت قلب ماما يختي بطه
فارس: كان بيضحك وهو بيضحك ظهرت غمازه في الخد اليمين
روح: مشاء الله ربنا يخليك لماما يناس
يزن: بمشاكسه ويخلي ماما ليا يناس
روح: اسكت ييزن انا كنت خايفه اووي يحصلك حاجه بعد الشر علي الاكل مكنتش عارفه هعمل اي
يزن: سلامتك من الخوف يا ام فارس وغمز
روح: ضحكت بكسوف بص ييزن فارس عندو غمازه في خدو اليمين بانت اووي والبت فيروز عندها في الشمال بيكملو بعض
يزن: ضحك وشال ابنو وفضل يلعب ويضحك معاه وروح بصالهم بعشق وباصه علي ملامح يزن الي بتعشقها
اما رعد ف كان بيلعب مع فيروز وريتال حمبو عماله تكلمو في لبس الامهات زي الاطفال
رعد: خلاص يريتال هنجيبهم حاضر
ريتال: اما اشوف يخويا بقولك. اي متيجي اشوف جدو لاحسن وحشني اووي وبالمره اسلم علي سليم
رعد: حاضر اطلعي البسي
ريتال: باست خدو بحبك يبن القط وطلعت واخدت بنتها ورعد. ضحك عليها وقال ليزن وروح طلعت تلبس هي كمان وفارس وقالو لفيروز مهي مش هتقعد لوحدها بالمره تسلم علي عمهم محمد وهي كمان طلعت تلبس بفرحه
بعد شويه نزلو وكانت ريتال لابسه فستان ابيض وملبسه بنتها فستان ابيض صغير وجزمه صغننه وفي شعرها توكه بيضه هما الاتنين وكان شكلهم يجنن وروح لابسه فستان ازرق وملبسه فارس تيشيرت ازرق علي شورت اسود صغنن وجزمه زرقه وكان شكلهم كيوت اووي وفيروز لبست بنطلون اسود علي بلوزه بيضه وطرحه سودا وجزمه بيضه وكان شكلها مزه
رعد ويزن ونجوي وايهاب بصلهم وعنيهم بتلمع بحب
نجوي: مشاء الله الله واكبر خمسه فعين الي ما يصلي علي النبي ربنا يحرصكم من العين والحقد يحبايب قلبي
يزن+رعد: صفرو
ريتال: اي رأيك
رعد: قمرر دي قليله يخربيتك وبص لفيروز الصغننه وضحك يختي كتكوته وبص لفيروز ايوا بقي الجمدان وغمز
فيروز: بغرور دي اقل حاجه عندي يبني
يزن: ضحك اكيد ما انتي اخت يزن ورعد. القط لازم تكون دي اقل حاجه عندك يمزه انتي وغمز
فيروز: ضحكت بس بقي بتكسف الله
يزن: غمز لروح وقال بصوت واطي اموت فالازرق وجمال الازرق وشياكه الازرق
روح: ضربت كتفو بخفه
يزن: الازرق ع الاسد بيمنع الحسد وانا خايف احسدك يا اسد انتي
روح: طب خلاص عشان بتكسف وضحكت
يزن: ضحكت يعني قلبها مال
روح: بكسوف احم يلا يجماعه
رعد: متحيبي بوسه
ريتال: رعد عيبب
رعد: ولا عيب ولا حاجه انتي مراتييي
ريتال: لا برضو
رعد: مسيرك تحن يجن وعلي رأي المثل مسيرك يا ملوخيه تيجي تحت المخرطه وغمز
ريتال: اتلم يرعد وضحكت
بعدين اخدوهم ومشيو وطول الطريق رعد مش مبطل غزل في ريتال ومعاكسه فيها ويزن مش مبطل مشاكسه وغمز ومعاكسه لروح وفيروز… وصلو وخبطو
سليم: كان بيكلم جدو في الشغل لقي الباب بيخبط فتح يا اهلااا اتفضلو اتفضلو ودخلو
سليم:الصعيد كلها منوره عاملين اي وحشتوني ولله
رعد: كلنا بخير ولله ولقي ريتال اديتلو فيروز وراحت حطت ايدها علي عين جدها
محمد: ريتال؟؟
ريتال: جدو حبيب قلبي وحشتني اووي وحضنتو بحب
محمد: انتي اكتر يقلب جدك ولله تعالي اقعدي
روح: ادت فارس ليزن بسرعه وجريت حطت ايدها علي عين محمد
محمد: ضحك اي ده رومي كمان هنا وضحك
روح: وقفت قدامو بزعل رومي يجدو رومي وحضنتو وحشتني اوي
محمد: انتي اكتر والله يحبيبت قلبي
فيروز: مجتش عليا وجريت حطت ايدها على عين محمد وكانت وراه
محمد: امم مين دي بقي فيروز
فيروز: بقي مش عارفني وعرفتهم انا كده ازعل
محمد: ضحك مقدرش علي زعلك ولله ده انتي الورده بتاعنا
فيروز: حضنتو وحشتني ولله
محمد: انتي كمان يحبيبت قلبي
رعد: احم ازيك يعمي عامل اي
محمد: يا اهلا ب الحبايب منورين الدنيا كلها وسلم علي رعد. ويزن وسليم كذالك
سليم: سلم علي ريتال عامله اي يريتال
ريتال: الحمدلله يسليم والله انت الي عامل اي اوعا تكون مزعل جدو
سليم: الحمدلله وضحك مقدرش والله وسلم علي روح وفيروز واخد فيروز وفارس علي ايديه وفضل يلاعبهم ويضحك معاهم
ريتال: جدو طقمي انا وفيروز ولا طقم روح وفارس
محمد: بص لفيروز وخدها من ايد سليم يقلبي علي الصغننه دي وفضل يبوس فيها وبعدين اخد. فارس وفضل يبوس فيه قمر مشاء الله ربنا يحميكم يحبايب قلبي انتو الاتنين واحد
فيروز: جدو سيبك منهم اي رايك في الطقم بتاعي
سليم: بصلها وهي اتكسفت وسكتت
محمد:قمرايه يقلب جدو ربنا يحميكي
فيروز: صفرت بتلقائيه هو ده الكلام مش طقم روح ولا ريتال
الكل بصلها ويزن ورعد زغولها وهي استوعبت هي عملت اي وقالت معلش اصل لما بفرح بعبر عن فرحي اسفه
محمد: ضحك ولا يهمك براحتك انتي بنتي
سليم: كان بيبصلها وحزين وفنفس الوقت حسها مرحه وكيوته ومجنونه فنفس الوقت
يزن: وانت اخبارك اي يعمي
محمد: انا بخير والله طول ما حبايبي بخير وباس فيروز وفارس
بعد شويه قامو عشان يمشو ومحمد وسليم وصلوهم للباب وقالها تبقي تطمنو عليهم وهي ابتسملتو بحب ومشيو
بعد شويه وصلو ودخلو… ونجوي ابتسمتلهم بحب
بعد مرور كام يوم وكانو بيروحو لمحمد كل يوم وفيروز وسليم بيتقابلو وسليم كان بيحاول يترفها انو بقي كويس بجد وكان بيكلم ريتال عليها هما قربو لبعض وبقو اخوات وقالها انو بيحبها اه ملحقش ومش اعجاب لا بيحبها وبيحاول يعرف هي بتحب اي وريتال بتساعدو وبتتكلم عليه عن فيروز وفيروز بتفضل تسال وبتحب تتكلم عنو لغايت ما ريتال سألتها هي بتحبو ولا لا وفيروز اتصدمت زقالت انها استحاله تحب واحد كان هيقت”لها وريتال اقنعتها انو اتغير وان ما محبه الي بعد عداوه وانها ورعد مكنوش بيطيقو بعض زي مهي شايفه وروح ويزن كذالك وفعلا اقتنعت وبدات تحبو وايهاب اسر انهم يقعدو اكتر من اسبوع وكان الكل قاعد والباب خبط ودخل سليم وابوه ومحمد وكان سليم لابس جلابيه وعليها عبايه وشكلو جميل مع جسمو الرياضي فيروز
ايهاب: يا مراحب يا مراحب اتفضلو وفيروز وريتال وروح طلعو فوق
محمد: كيف الحال
ايهاب: بخير يخوي والله اقعدو يا نوسه شوفي الرجاله هتشرب اي
محمد: لا احنا مهنشربش غير الشربات ده بعد مناخد الموافقه طبعاً
ايهاب: بستغراب موافقه اي
محمد: احنا جاين وودنا نحط يدنا بيدك ونطلب فيروز لسليم
ايهاب: بس
محمد: اسمعني يخوي انا جاي وعشمان واتمني تكون نسيت الي فات واديك زي منتا شايف سليم بقي كويس وبيستغل وميسبش فرض ربنا واتغير والحمدلله ويبخت من وفق راسين في الحلال وضحك
ايهاب: الرأي راي فيروز واخواتها
رعد:بجديه هنسأل عليه ونرد يا ب اه يا بلا وبص ليزن
يزن: والي في الخير يقدمو ربنا
سليم: تسألو عن مين هو انتو مش عارفني؟؟
رعد: بجمود اسمع طالما جاي تطلب اختي يبقي تستحمل الي هيتقال ويتعمل طالما شاري
سليم: فهم انهم ناوين يجننوه عشان يشفوه هيستحمل ولا لا ووافق بس انا طالب راي العروسه يحج ونبي
يزن: ضحك خلاص يرعد خوفت الواد رعد بيهزر يسليم سليم: حط ايدو عاي قلبو براحه
فوق كانت ريتال بتطلع احسن طقم لفيروز تحت استغراب نجوي وفيروز اما روح كانت فاهمه وعماله تضحك وتلاعب الاطفال
نجوي: يبت فهميني في اي بتطلعي في اي
ريتال: يماما سليم جاي يطلب ايد فيروز… صدمه لفيروز ونجوي
فيروز: احلفي بالله انتي عرفتي منين
ريتال: مش وقتو يلا البسي ده بسرعه وانتي يماما تعالي افهمك وخدتها وقعدو وفهمتها كل حاجه وان سليم بيحب فيروز بجد وهي شايفه ده ونجوي كانت قلقانه بس طمن نفسها فيروز خرجت وكانت لابسه فستان سماوي رقيق وطرحه بيضه ريتال قعدتها حطتلها ميكب رقيق وبرفيوم جميل وكانت تحفه وقالتلها اقعدي هينادو عليكي دلوقت وفعلا يزن نادا لفيروز وهي نزلت ويزن فكر انهم كانو بيتسنطو عليهم وضحك انهم عاملين زي الفران واخدها وراحو واول مسليم شافها قلبو وقع من جمالها بصلها وعيونه بتطلع قلوب وباين فعنيه الحب بجد رعد عينك يعم الحَبيب
سليم:احم
ايهاب:تعالي يحبيبتي سليم جاي طالب ايدك مننا انتي رأيك اي
فيروز:بكسوف الي حضرتك تشوفه يبابا انت ويزن ورعد
سليم:ما هما الي هيشوفو راي حضرتك انتي اي طمنيني
يزن:ضحك علي شكل سليم الي باين انو متوتر وخايف
فيروز مردتش وسليم قال بااس السكوت علامه الرضا انا بقول نقرا الفاتحه يعمي ونتكل علي الله ونبي
يزن:مقدرش يمسك ضحكتو فراح ضحك يبني اتهد وقال لفيروز فودنها رأيك اي وهي قالتلو في ودنو انها موافقه بس يطلعها عشان مكسوفه اووي ف ضحك ومشاها ورجع ليهم وعمل لرعد كده🤷🏻‍♂️ انها موافقه وامرهم لله رعد قال ماشي يسليم نديك الفرصه انك تخطب اختي يعم
سليم: احلف بالله
يزن: فضل يضحك شوف ابنك يعمي
ابو سليم: من التوتر يعيني وضحك
ايهاب: علي خيرت الله يخوي
محمد:نقول قرايه الفاتحه الجمعه الجايه
ايهاب:بص ليزن ورعد رأيهم لازم برضو
رعد+يزن علي خيرت الله نجوي نزلت هي وريتال وروح وهما عمالين يزرغطو ورعد عرف انهم كانو حاطين ودنهم ونوسه جيت وزرغطت معاهم وفيروز نزلت وكانت مكسوفه خالص… بعد مرور يومين وكان بكره قرايه فتحت فيروز خلاص وكان الكل بيحضر ومبسوط ويزن ورعد فقمه الفرح وروح وريتال مش سايبين فيروز ودايما معاها وسايبين العيال لنجوي وكل تركيزهم مع فيروز… الصبح الكل قام ونزل وريتال وروح اول ما قامو راحو لفيروز وسابو العيال لرعد ويزن
بقلم حبيبه محمد
ريتال+روح: صباح الورد يعروستنا
فيروز: بحب صباح السكر عالسكر وقعدو يفطرو بعد شويه خلصو وقامو واخدو فيروز فوق وسابوهم ونجوي كانت بتظبط الدنيا لان ايهاب عزم قرايبهم بس وكان قررو يعملو عقيقه الاطفال تاني يوم وجهزو كل حاجه وعرفو البلد وروح وريتال جهزو الحاجات وكان اتنشر الخبر ان ابن فارس الصعيد هو وتؤامو عاملين عقيقت عيالهم وده بيكون فتحه خير ليهم لان رعد ويزن بيراضو الناس كلها … تسريع الاحداث ريتال وروح جهزو فيروز وجهزو نفسهم وفيروز كانت لابسه فستان احمر رقيق وطرحه حمرا وريتال وروح لابسين بناطيل جينز علي بلوزه بكم بيضه ورابطين شعرهم وملبسين عيالهم بنطلون وبلوزه وتيشيرت اما يزن ف لبس قميص اسود علي بنطلون رصاصي وساعه وكان طقم كلاسيك ورعد لبس زيو وساعه والاتنين كان شكلهم قمر اووي ونجوي لبست عبايه لون سماوي وواسعه وليها اجنحه من الايد الي هي اوفر سايز من الاكمام دي ولبست طرحتها وكان شكلها قمرايه سليم جه هو وابوه وجدو وقرايبهم وكان لابس قميص ابيض علي بنطلون اسود… دخلو وقعدو وكان بعض اصحاب فيروز وقرايبهم البنات معاها وعمالين يزرغطو بفرح وتم قرايه فتحتهم والكل كان سعيد وسليم مكنش مصدق والبنات كانو عمالين يتكلمو علي رعد ويزن وانهم حلوين ورعد ويزن اخدو مراتتهم وسلمو علي قرايبهم وورولهم عيالهم بيمر الوقت وكان الكل بيحضر لعقيقه الاطفال ودبح”و 3 بقرات ده غير الفراخ وباقي الحجات وكانو حضرو كل حاجه طول الليل ورعد ويزن راحو هما وابوهم عشان يدب”حو البقر وروح وريتال وفيروز بيساعدو نجوي وكان في ناس كمان بتساعدهم وكان جاي لايهاب ناس من برا البلد لانو معروف ومحمد كان معاهم وجالهم ب بقرتين زياده وقالهم ان دي هديه منو ليهم وكان معرف الناس كلها ان عقيقه احفادو هتتعمل في بيت ايهاب وكان هو وسليم وابو سليم وياهم وسليم بيساعد رعد وابو سليم وياهد وبيساعدهم هما والرجاله وايهاب ومحمد واقفين ومبسوطين وقرايبهم واقفين معاهم بيمر الوقت وبيخلصو البقر والطباخين بيبدأو يطبخو من الفجر عشان الوقت ورعد طلع هو ويزن يغيرو هدومهم وجابو لسليم هدوم وغير هو كمان وريتال وروح صممو انهم يزينو البيت هو اه يعتبر مش بيت ده قصر بس قالو يلا فرحه وجابو بلالين بينك وازرق كتيررر وكانو نافخينهم ويزن ورعد بدأو يزينو البيت من الباب ومن جوا وعملو قوس علي دخله الباب نص بينك ونص ازرق وكان جوه محطوط بلالين كتير ب بينك وازرق ومكتوب فارس وفيروز وخلصو تزين البيت ونادو علي روح وريتال ونجوي وفيروز ونوسه يتفرجو عليه وانبهرو بحلاوتو ورعد قال لامو هي محتاجه حاجه قالتلو انها بس عاوزه حد يكمل الطبخ معاها هي وروح وريتال وفيروز لان الحريم بيعملو عيش وبيعملو الفراخ في المطبخ التاني ف رعد استسلم للامر ومش عيب انو يدخل المطبخ لانهم بيساعدو بعض ودخل هو ويزن بعد ما اقنع يزن انهم لازم يدخلو لان الي معاها مكسحين مبيعملوش حاجه وهما هيخلصو بسرعه ف دخلو كلهم ونجوي قالت لكل واحد. يعمل حاجه وهي وفيروز كانو بيعمل محشي وريتال بتعمل فراخ هي وروح ويزن رز بانواعه ورعد مكرونه بانواعها وكميه غير محدوده بقي بعد ساعه
رعد: لو حد فيكم تعب يطلع يرتاح شويه
ريتال: لا والحمدلله لسه معانا وقت انت فاضلك قد اي
رعد: انا سريع فاضل شويه وانت ييزن
يزن: هخلص اهو وانتي ياماما
نجوي: بعمل انا وفيروز ونوسه وهنخلص اهو (نوسه متربيه معاهم ورعد بيعتبرها اختو ومبيحبش يكسر بخاطرها هي اتفجئت لما لقتهم في المطبخ معاهم)
بعد شويه رعد ويزن قالو انهم خلصو وراحو يعملو الفراخ مع ريتال وروح
روح: فاضل اي تاني
يزن: روحي اطمني علي العيال
روح: مع سليم قاعد بيهم ولو جعانين انا اديتلو الاكل ولو وس”خو هدومهم قلتلو يعمل اي
يزن: مشاء الله قعدتي الواد بيهم ربنا يخليكي ولله
روح: عيب عليك خلص انت بس خلص دا لسه يجي عشرين فرخه انا معرفش هتأكلو الصعيد كلها اي
يزن: اه
ريتال: بصدمه ده بجد
رعد: اه ولله يبنتي احنا عمده البلد ومعروفين ده غير الناس الي من برا البلد هيجو والناس قرايبنا دول ف خلصي خلصي
ريتال: انا لسه معايا كتير
رعد: بعون الله هنخلصهم
بعد ساعتين رعد ويزن وروح وريتال خلصو الفراخ ونجوي خلصت المحشي وراحت تشوف العيش ولقتهم خلاص بيلمو الحاجه
نجوي:يلا يحبايبي عشان نعمل كام طبق للغلابه الي بيجو عشان ياخدوهم وهما ماشين وانتو عارفين هتعملو اي صح
رعد+يزن: حاضر يلا مخلص احنا متعبناش
نجوي: ارتاحو بس
رعد: طب بس يلا وقعدو يعبو الاطباق والبنات معاهم
رعد: بنحط كده وكده وكده فهمتي
ريتال+روح: اه
يزن: عندي ليكو مفجأه
روح: اي
يزن: كمان ربع ساعه بظبط حماتي هتبقي معاناااا
روح: دمعت احلف ونبي
ريتال: قول ولله
يزن: ولله متعيطيش بقي
روح: انا مبسوطه اووي ماما وبابا هيكونو معانا اللله
يزن: اه وعشان متزعلش قلنالها اننا معملناش سبوع عشان هما مش موجودين
ريتال: ربنا يجيبهم بسلامه يارب الحمدلله
بعد وقت مش معروف خلصو شويه اطباق ونجوي قالتلهم يطلعو هما بقي وهي قامت ونوسه وسحر جيت هي وطارق واستقبلوهم احسن استقبال وسحر شالت الاطفال بفرحه هي وطارق وسحر مكنتش عارفه تقدملهم اي في العقيقه فقالت لطارق يقدمولهم اي وقالها انو عامل حسابو وكان جايب لفيروز حلق دهب وخلخال وسلسله واكسسوار وعقد لؤلؤ مكتوب فيه فيروز ولفارس هيديلو فلوس لانو مش عارف يجيبلو اي بس جابلو لبس وان الميراث اصلا هيكون ليه لان روح امو وسحر فرحت اووي… ومر الوقت والكل طلع يرتاح شويه وكان في قرايب ايهاب في البيت والبنات قرايبهم ومحمد كان معاهم والناس وكان بيت ايهاب مليان قرايبهم والناس
المنبه رن الساعه 11 الصبح رعد قام ولبس تيشيرت وبنطلون قطن ونزل وسلم علي الكل ويزن هو كمان صحي وروح وريتال صحيو ولبسو عبايات واحده بينك والتانيه ازرق وفيروز لبست عبايه بيضه ونجوي لبست عبايه كشميري وسحر لبست عبايه بيضه زي فيروز ولبسو طرحهم علي شعرهم بس الوحيدين الي كانت لفه الحجاب كويس هي فيروز ونجوي بعدين نزلو ودخلو الصالون الي فيه الحريم وسلمو عليهم وورولهم الاطفال وكانت الحريم بتديهم فلوس كتير وهدايا ويزن ورعد جم خدو العيال عشان الرجاله ومينفعش ف ريتال وروح وفيروز وسحر ونجوي كانو واقفين والاكل كان محطوط في مكان زي بوفيه ورعد كان بيستقبلو الناس وكان عدد لا مهول من الناس وقاعدين برا البيت وجوه البيت والاغاني شغاله وسليم واقف معاهم هو وجدو وابوه وايهاب بيرحب بالناس وكانت الرجاله الصعايده بيدو لفارس وفيروز فلوس متتعدش لانهم معروفين ب العزه والكرم وبيضربو نار كتير دليل علي حبهم وفخرهم وبيعملو الواجب مع عمده الصعيد ودخلو الولاد تاني وبدأو يوزعو الاكل وفلوس علي الناس الغلبانه هو ويزن وسليم وكانو قاعدين والحريم بتزرغط وبيرقصو وقامو اكلو واخدو العصاير والحلويات والرجاله كذالك ومشي اليوم بسلام وقرايب ايهاب ومحمد مشيو والكل دخل بالليل الكل قعد بتعب ونجوي قالت لنوسه تحضر الاكل وبعد دقايق كان الاكل محطوط علي السفره وبياكلو… خلصو اكل وقالو انهم عاوزين قهوه معادا روح وفيروز ونجوي وقعدو يشربو القهوه ويضحكو وسط نظرات سليم لفيروز الي مبتخلصش
سليم: لا انتو ترتاحو عشان خطوبتي الاسبوع الجاي مليش فيه
ايهاب: ضحك بأذن الله يولدي متستعجلش
سليم: ان شاء الله يعمي وشربو القهوه هو وجدو وابوه ومشيو وطارق وسحر قدمو الهدايا لفيروز وفارس الي كان ريتال وروح فرحانين وعنيهم بتدمع من الفرحه وسحر قالت لروح ان مكنوش عارفين يجيبولو اي بس كده كده الفلوس ليها هي وهو وادوهم اللبس والحجات الي جابوهالهم وفرحو اووي… والكل طلع عشان يرتاح من التعب ده
ريتال: غيرت ونامت بتعب ورعد نام وخدها فحضنو وفيروز علي السرير بتاعها وروح ويزن كذالك وسحر وطارق في اوضه والكل نام….. تاني يوم
قامو ونزلو وكان البيت بقي نضيف زي مكان لان نوسه والي معاها نضفو بليل من غير صوت قوي
تسريع الاحداث فطرو ويزن ورعد راحو يعزمو اهل البلد علي خطوبه فيروز اختهم علي سليم والكل كان فرحان وفيروز اخدت روح وريتال وراحو يعزمو الحريم وكانو لابسين عبايات
ووسط ما هما بيعزمو الحريم لقو اربع شباب قدامهم
واحد منهم: اي الجمال ده كُلاته
فيروز: بعد عنينا احسنلك
شاب تاني: نبعد ازاي يجمر ده احنا نتمني قربكم
لسه هيردو لقو سليم واقف قدامهم طب يلا يخفيف من ليه من اهنه عشان مزعلكوشي
شاب منهم: انت سامع حد بيتكلم يا مهاود
شاب: ابدا دي دبانه عدت
فيروز: كانت هايفه يضربوه لان الكتره تغلب الشجاعه
روح: رنت علي يزن بسرعه
سليم: طب تحب نشوف الدبانه دي هتعمل فأهلك اي ومسك واحد منهم فضل يضرب فيه والتاني جه من ورا سلين ومسكو عشان التاني يضربو وبقو بيضربوه
سليم: امشو انتو
روح: بدموع يزن الحقنا
يزن: فرمل مره واحده روح في اي اهدي انتو كويسين
رعد: بقلق في اي ييزن يزن فتح الاسبيكر
سليم: بزعيق امشوو هو كان خايف بعد ما يضربوه ياخدوهم ومقدرش يعمل حاجه فضل يزعق فيهم وهما بيصوتو ومحدش قادر يحوش
روح: بدموع تعالا ييزن بزعيق لاااا
يزن: تتبع موقعهم من الاكسوار الي كانو جايبينه كلهم سوا وكان بيحاول يطمنها ويفهم في اي بس كل الي سامعو صويت وزعيق
الشباب خلصو علي سليم من الضرب ومكنش قادر بس بيحاول يقوم وهما راحو نحيه البنات
فيروز: بدموع سليم
ريتال: وقفت قدامهم عارف لو واحد منيكم فكر بس يمد ايده علينا يمين بالله اكون قت”لاه انتو فاهمين بزعيق وعلي خدها دموع
شاب: قرب منها ام9ت انا في الي بيخربش يجمر
رعد: من وراه وانا الي هم9تك حالن ومسكو وفضل يضرب فيه بغل ويزن وقف فضهرو وكان بيضرب التانين بس رعد بحكم انو ظابط عرف يضربهم كويس وخلصو عليهم وكان البنات بتعيط لواحد فيهم يحصلو حاجه وفيروز جريت علي سليم وقعدت جمبو
فيروز: قوم يسليم قوم يحبيبي
سليم: بوجع فيروز امشي
فيروز: لا مش هسيبك وانت يلا قوم معايا وكانت بتعيط رعد. جه شالو هو ويزن وركبو العربيه ومشيو راحو البيت… وصلو رعد شال سليم هو ويزن ودخلوه ونجوي وسحر شهقم بخوف وجريو عليهم
يزن: هاتي كوبايه ميه
ريتال: جريت جابت كوبايه ميه وبدات تفوقو وهي بحكم انها كانت فكليه الطب عرفت ان هو اغمي عليه بس وانو كويس وطمنتهم وكانت فيروز بتعيط وروح بتعيط معاها
ريتال: الحمدلله هو كويس ده عشان اتضرب بس
نجوي: اي الي حصل
ريتال: واحنا بنعزم الناس طلع علينا اربع شباب وكانو بيقربو مننا سليم جه مره واحده وضرب واحد منهم بس عشان هما كانو اربعه وهو لوحدو ضربوه
نجوي: يحبيبي يبني
سحر: يحبيبي ان شاء الله خير ولله
ريتال: هو بقي كويس هعقملو الجروح الي في وشو دي سطحيه اطمني بقي يفيروز
فيروز: مسحت دموعها ده نفس الي حصل مع يزن زمان
روح: اه
يزن: حصل الخير ومتعيطيش هو كويس
فيروز: الحمدلله
ريتال: عقمت جروح سليم وهو فاق ويزن اخد. روح وطلعو
رعد: احسن لوقت
سليم: الحمدلله فين فيروز وروح
فيروز: انا اهو الف سلامه عليك وروح فوق هي ويزن
سليم: الحمدلله انكم كويسين
عند يزن دخل روح وغسل وشها وخرجو اهدي حصل الخير
روح:بصتلو بتوهان ووقعت فحضنو اغمي عليها يزن لحقها قبل متقع وحطها علي السرير ونادا لريتال بسرعه والكل طلع
ريتال: بصدمه في ايه اي الي حصل
يزن: بقلق مش عارف يريتال مش عارف بكلمها لقتها وقعت
ريتال: جاب الميه حطتها علي وشها بخوف وروح مفاقتش وريتال كانت خايفه عليها ف جابت البرفيوم وشممتها.. روح اخدت نفس طويلل
يزن: حمد ربنا ومسك ايدها لقاها سقعه انتي كويسه حاسه ب اي نروح المستشفى
روح: بصتلو وكانت ساكته وهزت راسها ب لا
ريتال: من الخضه اغمي عليها هي افتكرت لما حصل نفس الموقف واتخضت فعشان كده اغمي عليها
يزن: ايدها سقعه اووي
ريتال: من الخضه ييزن اهدا هي كويسه ولله هي بس مخضوضه
بقلم حبيبه محمد
يزن:شربها ميه والكل كان قلقان عليها وسليم كان طلع معاهم وبعد شويه روح حضنت يزن وهو طبطب عليها
روح: بدموع كنت خايفه يحصل الي حصل ييزن
يزن: متخفيش الحمدلله احنا كويسين اهو
الكل: الف سلامه عليكي يروح انتي وسليم
روح: الله يسلمكم ونزلو وسابوهم
يزن: انتي كويسه دلوقتي
روح: هزت راسها ب اه
يزن: كلميني عشان بتقلقيني عليكي
روح: انا كويسه ييزن بس صعب عليا اووي
يزن: معلش يحبيبتي المهم انكم كلكم كويسين وانتي كويسه
روح: الحمدلله متسبنيش تاني ييزن
يزن: مكنش فاهم تقصد اي بس قالها عمري مهسيبك حكايتنا لسه بتبتدي يروح
روح: حضنتو ربنا يخليك ليا
يزن: ويخليكي ليا يلا قومي ب العبايه بتاعتك الحلوه دي عشان تكملي عزومه علي الناس ولا اي
روح: اه وضحكت
يزن: ضحكت يعني قلبها مال
روح: ضحكت بحب ونزلو ويزن قرر ياخدهم هو ويروحو يعزمو الناس ورعد وسليم يكملو هما ع بقيت البلد وفعلا عملو كده وسليم مستسلمش هو حط لزقه جروح وراحو ويزن اخدهم وراحو وكملو عزومه علي الحريم والكل كان بيبارك ويهني
يزن: رن علي رعد بقولك اي
رعد: في اي حصل حاجه
يزن: عيب عليك يعم انت مش مودي معاهم سوسن كنت بقولك اي رأيك يكتبو الكتاب يرعد. لسه هيجي وبتاع احنا مش ناقصين وهو شكلو بيحبها
رعد: فضل يضحك مش عارف واد يسليم اي رأيك تكتب الكتاب وتتخطب في نفس الوقت
سليم: اي حاجه مش فارقه…. اي موافق طبعاً انا اطول ده انا نفسي اكتبو حالن
رعد: لا يخفيف ده بمزاجي انا ويزن فاهم
سليم: اه اه يلا بقي نكتبو علطول
رعد: خد بالك عيني عليك هاا
سليم: ضحك يلا بقي يا ابو فيروز
رعد: ضحك بتعرف نقطه ضعفي انت خلاص يعم يزن يكتبو الكتاب ويزن عرفهم وبدل ميقولو خطوبه بقي كتب كتاب
بعد ما خلصو العزومه روحو بتعب ورعد. عرف ابوه انهم هيكتبو كتب الكتاب وهو اعترض في الاول بس يزن قالو انهم قدام الامر الواقع وقالو للناس وكمان بدل متبقي خطوبه اهو فرح وكتب كتاب وخلاص وفعلا اقنعو
بتمر الايام وفيروز بتختار فستان زفاها وروح وريتال بيجهزو هيلبسو اي هما وعيالهم وكل حاجه خلصت والفرح هيتعمل قدام البيت ومحمد كان فقمه سعادتو وعزم الكل علي فرح حفيدو وكان خلاص فاضل يوم علي الفرح وسليم وفيروز بيتكلمو وسليم بينكشها وهي بتتكسف وكانت كل حاجه حرفيا خلصت من د”بح بقر وفراخ وكلو كانو عاملين كميه اكل اكبر من الي كانو عاملينها اضعاف لان ده فرح مش عقيقه وسليم كان عازم الي في مصر وكان معمول كوشه رقيقه قدام البيت وحاطي استيدچ وفيروز جهزت وكانت متوتره وخايفه والبنات طمنوها وفهموها وهي اطمنت شويه وخلاص جه اليوم الي هيتكتب اسم فيروز علي سليم وقامو من الصبح والاغاني والزغاريط ماليه البيت والكل في سعاده والميكب جيت والفستان جه وكانو بيجهزو البنات كلهم بس بيحطولهم حاجات رقيقه جداً عشان هما في الصعيد وكان فستان فيروز لونه ابيض ومطرز بطريقه رقيقه وشكلو زي الاميرات وطرحه بيضه ومطلعه منها قصه وميكب رقيق وجميل وريتال فستان اسود بايد فيها كم والايد التانيه مفيهاش ومجسم وفيه فتحه من عند الرجلين تحت وتسريحه شعر رقيقه وميكب هادي وهيلز ابيض وشنطه بيضه وحلق ابيض وسلسله بيضه رقيقه وحطت كحل عشان يظهر لون عينها الجميل وكان شكلها يسحر وفيروز الصغيره فستان اسود صغنون كيون وتوكه سوده وجزمه سودا وروح فستان احمر مجسم مفتوح لغايه الركبه وميكب رقيق وتسريحه رقيقه وشنطه سودا وجزمه سودا وسلسله وحلق احمر رقيق وكان شكلها خيال وابنها لابس قميص احمر وبنطلون اسود وجزمه سوده صغننه وكيوت وبابيونه سودا صغنونه وكان شكلو كيوت اووي وزاده جمال وسحر كانت لابسه فستان ازرق هادي وشكلو جميل وشعرها قصير ف سابتو وميكب خفيف جدا وهيلز اسود وشنطه سوده وحلق وسلسله رقيقه بالون الازرق ونجوي لبست فستان دهبي رقيق مخليها ملكه (والملك لله وحده) وحطت ميكب خفيف وطرحه ومبينه القُصه وهيلز ابيض وحلق وسلسله ابيض وكانو في غايه الجمال بجد نجوي زرغطت وسحر وراها وروح وريتال وراهم وخرجم وسليم جه خدها وباس دماغها وكان لابس جلابيه وعليها عبايه وساعه وشكلو قمرايه ويزن لابس جلابيه وعليها عبايه وساعه ورعد كذالك وكل واحد اخد. مراتو وكانو مفتونين بيهم وكانو بيزرغطو
رعد: اعرف بس اتعلمتي فين
ريتال: ماما نجوي علمتني ازرغط انا وروح
رعد: لما اقولك اقعدي تقعدي انا مش ناقص مشاكل بحلاوتك دي
ريتال: ونبي انت الحلو كلو بص عوزاك حاطط ايدك علي وشك تبينلهم الدبله فاهم
رعد: ضحك من عنيا بس الاسود هياكل حتتين منك
ريتال: ضحكت بكسوف
يزن: بسم الله ماشاء الله بقي الحلاوه دي كلها لوحدي ينااس
روح: ضحكت عشان تعرف بس
يزن: باس ايدها اعرف اي بس ده انا خايف عليكي من عيونهم انا بقول نطلع احنا
روح: بس ييزن يلا
يزن: ادلع يحلو محدش قدك يما نفسي ادوقك يا احمر
روح: بطل بقي ييزن الله
يزن: ضحك قلب يزن اهه
بعدين خرجو والعيون كانت عليهم وكانو هياكلوهم وبيبصو لريتال وروح الي لابسين عريان شويه عادي وشكلهم الجميل
رعد: معتيش تحطي كحل تاني بقي
ريتال: اي ده لي
رعد: هيخلي الكل يركز مع عينك وانا مش عاوزهم يسحرو حد غيري
ريتال: كلامك بينقط سكر شيل بنتك بقي واديتلو فيروز
رعد: يلاهوي علي القمرر اي الكتكوته دي اي الحلاوه دي
فيروز: ضحكت
رعد: اداها لريتال وراح قعد هو ويزن مع الرجاله وبدأ كتب الكتاب
بعد شويه… بارك الله لكما وبارك عليكم وجمع بينكم في خير وشال المنديل والكل زرغط وضرب النار اشتغل وسليم حضنها انا بحبك اووي يفيروز
فيروز: وانا كمان
سليم: احلفي بالله
فيروز: ضحكت اكيد. مش هتجوزك غصب والي فات خلاص يحبيبي المهم دلوقت اننا كويسين وانت بقيت كويس
سليم: الحمدلله يارب الحمدلله وخدها وقعدو في الكوشه الي كان شكلها جميل والدهب جه وسليم قالها حاولت ادفع لو حق شعره منك في الدهب ده بس معرفتش وريتال قدمت الدهب بحب هو كان عاملهالها مفجأه وطلع طقم كامل دهب بحلق وخلخال وكلو وكان جايب فوق كل ده خاتم الماس فيروز اتصدمت ودمعت والكل زرغط وصقف ولبسو الدهب وقامو يرقصو والاغاني اشتغلت وكان سليم بيرقص ب العصايه الصعيديه مع فيروز وبيلف حواليها وهي بتبصلو وبترقص بحب رعد ويزن دخلو معاهم ويزن رقص مع روح وكان ماسك العصايه وبيغمزلها وبيلف العصايه علي ايدو اما رعد ف فضل يلف العصايه علي ايدو وبعدين قرب من ريتال وحاوطها ب العصايه وهي مسكت رقبتو وفضل يرقص وهو محاوطها وهي بترقص معاه بفرح لحد ما اغنيه محمود اليثي اشتغلت بتاع الي ابوه صعيدي ميخاافش رعد ويزن وسليم وقفو جمب بعض وحطو عصيانهم علي عصيان بعض وعملو مثلث وفضلو يرقصو سوا وبعد دقايق محمد وايهاب وابو سليم دخلو معاهم ب العصيان وبقو يرقصو وينطو ويلفو العصيان علي ايديهم ورعد فضل ينزل بضهرو لورا وهو بيلف العصايه علي ايدو ووقف مره واحده وبعدين نجوي وسحر وطارق دخلو ورقصو كلهم سوا وريتال كانت ماسكه في رعد وهو عمال يرقص معاها وفيروز بترقص هي وسليم وهو كان بيبصلها وبيبتسم بحب وبيرقصو كلهم سوا ريتال وروح اخدو العصيان من رعد ويزن ورقصو بيهم زي بعض وريتال غمزت لرعد وحاوطت رقابتو ب العصايه وهو كان مسحور بيها وفنفس الوقت نفسو محدش يبصلها غيرو ويزن كذالك ريتال وروح اخدو فيروز ووقفو ورقصو معاها وفيروز بترقص بفرحه وريتال رقصت بوسطها وروح هي كمان وفيروز بس فستان فيروز مكنش مبين ف ريتال وهي بترقص بوسطها وعيون الناس عليها رعد راح واخد منها العصايه اقفي جمبي متتحركيش وبعدين من امتي وبتعرفي ترقصي كده
ريتال: اتعلمت انا والبت روح وعلمنا فيروز معانا
رعد: طب اتنيلي اقفي ومترقصيش بطريقه دي تاني ويزن مسك ايد روح انتي لو عاوزه تجننيني مش هترقصي كده اي الي بتعملوه ده
روح: اي بنرقص ارقص ييزن ارقص

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت فارس الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى