رواية احببت فارس الصعيد الفصل الأول 1 بقلم حبيبة محمد
رواية احببت فارس الصعيد الجزء الأول
رواية احببت فارس الصعيد البارت الأول
رواية احببت فارس الصعيد الحلقة الأولى
﴿ملحوظه بس نا كنت كاتبه الرروايه دي ونا ف 3 ع بسم الله يارب تعجبكم صلي علي النبي ♡•﴾
بتبدأ الروايه مع بنت جميله في الكليه
وهي بتكلم صحبتها روح
روح : اي يبنتي عملتي اي في الموضوع
ريتال : البطله مفيش ولله سبتها لربنا
روح: طب كويس هتسافري لجدك ولا لسه مقررتيش
ريتال: ولله يروح لسه مش عارفه ومن ساعت ما سليم ابن خالي عمل الي عملو معتش بحب اروح هناك
روح: انا بكرهو ولله يبنتي من كلامك عنو
ريتال: اه ولله ونا بكرهو المهم يلا ع المحاضره الدكتوره هتفضل تزعق
روح: اه يلا
ريتال القط : ﴿بنت في غايه الجمال جدها يبقي محمد القط من كبارات الصعيد هي عايشه في القاهره مدلعه جدا ومحترمه عيونها زرقه زي مامتها وشعرها اسود جدا وطويل وناعم بشرتها بيضه مثل بياض الثلج وجسمها جميل جدا وليست طويله ولا قصيره وباباها عايش في امريكا ومتجوز ومامتها ماتت وهي عندها ١٥ سنه وعايشه مع جدها وخالها وعندها ٢١ سنه وهي دلوعه الكليه ﴾
روح النجار: ﴿ بنت رجُل الأعمال ايهاب النجار وجميله جدا عينيها خضرا وشعرها اصفر وبشرتها شقرا صحبت ريتال ومع بعض في الكليه في كليه الطب عندها ٢١ سنه عايشه مع باباها ومامتها من القاهره مدلعه زي ريتال ﴾
بعدين بيدخلو المحاضره
ريتال : دخلت من غير متخبط
الدكتوره: ريتال لو اتاخرتي تاني نا هقول لجدك لان كدا مينفعش
ريتال: مردتش قليلو اجي معاكي يعني ولا اعمل اي
الدكتوره: عدلت نضارتها وكملت شرح لان هي عارفه أن حته لو قالت لجدها دي حفيدتو الوحيده ومبيرفضلهاش طلب
بعدين بيدخلو وهما في غايه الجمال والاناقه وراسهم مرفوعه
ريتال : بتقعد في مقعدها المعين وجمبها روح
روح : اي يبت الحلاوه دي يخربيتك
ريتال: اسكتي امااال يحبيبتي نا ريتال محمد محمد القط اي بنت كبير الصعايده
روح: امااال ونا روح النجار بنت رجل الأعمال المشهور يحبيبتي م. هنعلي عاي بعض
ريتال: احم طب نبطل غرور بقي 😹😹
الدكتوره : ريتال قومي
ريتال: قامت بغرور
الدكتوره: نا كنت بقول اي
ريتال : لو الوجع عند الرقبه يبقي مرض ال ** وبنفتح ساعت العمليه من هنا ..
الدكتوره: اه طب اقعدي
ريتال : قعدت
روح : يخربيتك بتتكلمي ومركزه
ريتال : الله اكبر يبنتي بقولك نا بنت كبير الصعايده يبقي عوزاني ابقي اي وبعدين نا من الاوائل ع الكليه دي وكلو بمجهودي مش بفلوس جدي وانتي عارفه
روح: اه
بعدين المحاضره بتخلص وكلو بيطلع
روح: تعالي نفطر يلا
ريتال : لا كلي انتي نا هشرب قهوه
روح: يبنتي بطلي قهوه حبه بطنك وهتتعبك
ريتال: يبنتي القهوه دي عشقي في اي
روح: براحتك
بعدين بيجي شاب لريتال
روح: ريتال الحقي مين جاي علينا دا كريم
ريتال: سيبك منو
روح: ولله يبنتي تسلم تربيتك يعني بعد الي عملو فيكي دا كلو ولسه قويه بجد ربنا معاكي
ريتال: بحزن يستي سيبك يلا
كريم: اهلا ريتا عامله اي
ريتال: بغرور اسمي ريتال القط ولا نسيت نفسك
كريم: اه لا منستش وانتي برضو متنسيش برضو نا ابقي مين
ريتال:لا لا ازاي انت كريم الاشرم ازاي يعني بس علي نفسك هااا يعني نا بنت كبير الصعايده إنما أنت اخرك اي اخرك فاضي انت وعيلتك واخرك انت عملتو من زمان لكن نا لسه مبتدتش وانت عارف كويس أن ب اشاره مني اضيعك يكريم انت وساره بتاعتك طب كنت شوف حد نضيف ملقتش غير ساره عمليات وكلو صناعي
روايات تعوو هنن
كريم: اتكسف ومردش ومشي
روح: شاطره كدا متخليهوش يعرف يرد عليكي خالص
ريتال: عيب عليكي يلا يبنتي مش ناقصين دا لازم يجي يعكر مزاجي ع الصبح
روح: سيبك منو يلا بينا
ريتال: يلا
بعدين بيروحو الكافيه بتاع الكُليه
روح : عاوزه واحد شاي بلبن وسندوتش جبنه
ريتال: ونا واحده اسبريسو
بعد شويه الطلب جهز وخدو وقعدو ع طرابيزتهم
روح: هتسافري عند جدك
ريتال: بقولك اي متيجي نروح احنا الاتنين ونغير جو هناك
روح: هو تغير الجو هناك
ريتال: يستي عادي اخلصي هتيجي ولا اي
روح: اوك هعرف مامي وبابا واجي
ريتال: اوك ونا هخلي الداده تحضر الشنط
روح :طيب هروح نا بقي
ريتال: تمام باي
روح: باي يقلبي ومشيت
ريتال: ركبت عربيتها عشان تروح لقت كريم جايلها تصنعت القوه
كريم : ممكن نتكلم حبه
ريتال: بغرور لا
كريم: كلمتين
ريتال: اخلص عاوز اي وهي باصه بعيد
كريم: بصي يا ريتا نا لسه بحبك
ريتال: بعصبيه بتحبني أه بتحبني وتسبني يوم فرحنا ونا يوميها كنت بموت حرام عليك نا كنت بتمنالك الرضا ترضي حب ٣ سنين ينتهي في ثانيه ولي عشان حتت بت ملهاش اي لزمه هااا متتكلم بس هتقول اي انا كنت بعشقك لا بعشقك اي بدمنك وانت بعد كل دا سبتني وخلاص ومفرقتش معاك حرام عليك بجد نا حاربت جدي ومكنتش بكلمو لمده سنه بسببك وكلو حزرني منك بس نا مسمعتش ليهم بس خلاص كل حاجه خلصت ونا بكرهك
كريم: انا اسف ولله اسف
ريتال: لو سمحت امشي من قدامي
كريم: انا اسف ولله نا مكنتش عارف نا بعمل اي
ريتال: بزعيق خفيف بقولك امشي من وشي
كريم: يا ريتا ولله اوعدك اني عمري مهزعلك تاني ولله وهسيب ساره بس ارجعيلي تاني
ريتال: بزعيق بقولك امشي بقي امشي؟
كريم : يريتا اسمعيني بس
ريتال: بقولك امشي يكريم
كريم: نا همشي بس هاجي تاني
ريتال: ركبت عربيتها ومشيت طلعت ع شقتها
بعد شويه وصلت
ريتال: نزلت وطلعت شقتها ودخلت
داده نسرين : انتي جيتي يريتا يحبيبتي
ريتال: اه ينانا ونبي حضري شنطتي اصل رايحه عند جدو ومش عارفه هاجي ولا لا
نسرين: حاضر يحبيبتي هتاكلي الاول
ريتال: لا مش جعانه
نسرين: طب كلي عشان الطريق والسفر
ريتال: طب اعمليلي ساندويتش
نسرين: من عنيا
ريتال: تسلملي عنيكي
بعدين نسرين راحت تعمل الاكل وتجهز الشنط وريتال دخلت اخدت شاور
بعد شويه
نسرين: خبطت ودخلت الاكل
ريتال: طلعت لبست لبس النوم وسرحت شعرها وقعدت تاكل
نسرين: بحب هتمشي امتي
ريتال: انهارده ع الساعه ٨ بليل
نسرين: ماشي هتنامي حبه عشان متتعبيش في الطريق
ريتال: أه
نسرين: ماشي يحبيبتي نوم الهنا وطلعت
ريتال: اكلت وخلصت وفضلت تفكر حبه في كريم ونامت
في مكان ما
شخص : بكبرياء الأراضي دي متتباعش اكتر من السعر دا ونا عامل الواجب معاك وكتير جوي
شخص ٢: ايوا بس دول غالين اووي يا بيه وانت كدا بتغلي عليا اكتر
شخص : ولله بجي لو مش عاجبك الكلام غيرك هيشتروه منينا
شخص ٢ : لا لا خلاص هاخدها وامري لله انت مفيش حد بيقولك لا ابدا
الشخص : بغرور عيب نا فارس الصعيد جلها
شخص ٢: مغلطش الي سماك فارس الصعيد
الشخص : ماشي ماشي يلا نا هبعتلك يزن اخوي وتخلصو كل حاجه
شخص ٢: تمام
بعدين بيمشو والشخص بيركب عربيتو الفخمه ويمشي
7:30 بليل
نسرين: دخلت اوضه ريتال وفضلت تصحيها
نسرين: يا ريتاا يا ريتاا يلا قومي هتتاخري
ريتال: ينانا شويه كمان بس
نسرين: لا يلا قومي يحبيبتي ع ما تاخدي شاور وتاكلي وتشوفي روح هتيجي ولا لا
ريتال: قامت واتكلمت بنوم اه صحيح فكرتيني خلاص خلاص نا قومت اهو
نسرين: ماشي ونا هعملك القهوه بتاعتك يلا يا ريتاا بقي
ريتال: بنوم وبتتاوب اه حاضر
نسرين: مشيت
ريتال: نامت تاني
بعد شويه
نسرين: جيت لقت ريتال نايمه راحت قالت
نسرين: يا ريتاااااا قومييييي
ريتال: قامت مره واحده في اي الدنيا هتطير
نسرين: يبنتي هتتاخري قومي يلا
ريتال: ولله قومت خلاص بعد الي حصل دا ومقومش يلا
نسرين: لا يلا قومي نا قاعده اهو
ريتال: قامت وهي عاوزه تنام وطلعت لبس عشان تسافر بيه ودخلت تاخد شاور
نسرين: نا قاعده اهو
ريتال: ولله قومت روحي بقي
نسرين: بضحك ماشي
بعد شويه
ريتال: طلعت ولبست بنطلون ابيض بوي فريند وبلوزه بقط سودا وسرحت شعرها وحطت روج بس وطلعت
نسرين: بحب اي كل الحلاوه دي يريتا
ريتال : دي عيونك يقلب ريتا
نسرين: هو مينفعش تروحي الصعيد كدا انتي عارفه هناك عاملين ازاي هناك مش زي القاهره يريتاا
ريتال: متخفيش جدو عارف اني مبعرفش البس الطرحه والبس العبايه بتاعهم ف مش بعرف ولله نا ببقي عاوزه ألبسها بس مش بعرف
نسرين: طب يحبيبتي نا عملتلك المكرونه الي بتحبها قبل متمشي يلا اقعدي كلي
ريتال: شكرا يا احلي نانا في الدنيا
نسرين: ريتال القط بنفسها بتشكرني ياااه دا الدنيا حصل فيها اي
ريتال: بغرور ابقي تعالي كل يوم بس وملكيش دعوه
نسرين: بضحك مش عليا يبنت القط يلا اقعدي كلي بقي قبل متبرد
ريتال: بضحك حاضر
ريتال: قعدت تاكل وبترن علي روح
ريتال: وهي بتاكل الو
روح: الو
ريتال: هتيجي
روح: اه خليت الداده سوسو القمر تحضر الشنط بتاعي وجايه بعربيتي اهو وانتي
ريتال: نا باكل تعالي كلي دي مكرونه نجرسكو من الي بتحبها ومليانه جبنه بقي
روح: بس كدا في الطريق اوعي تخلصيها يبت
ريتال: هتيجي تلاقيني خلصتها
روح: يبنت المفجوعه طب سيبي حته
ريتال: بهزار لا
روح: طب نا بركب العربيه اهو
ريتال: اوك ونا باكل 😹
روح: انتي بتغظيني يبت المهم هنقعد كام يوم
ريتال: مش عارفه تيجي نقعد قد اي
روح: تلات اسابيع مثلا
ريتال: هنشوف دا لو جدو نزلني اصلا 😹
روح: لا نقعد تلات اسابيع بس عشان نيجي نكمل تعلمنا نا ظبط كل حاجه والمحاضرات هتجيلنا عادي
ريتال: ونا اتفقت مع الدكاتره ان هيبعتولي المحاضرات وناخد كأننا معاهم
روح: ماشي نا بسوق بسرعه اهو كلها عشر دقايق وهبقي عندك يريتااااا
ريتال: ماشي نا قاعده باكل اهو
روح: امشي يبت وانتي غلسه كدا وقفلت
ريتال: بضحك هبله
بعد شويه
ريتال: كانت قاعده بتاكل براحتها خالص لقت الباب نازل تخبيط جامد
نسرين: راحت فتحت بسرعه
روح: بسرعه المكرونه فين فين
نسرين: بضحك يهبله ادخلي الاول يعني كل التخبيط دا عشان المكرونه خضتيني
روح: جريت جمب ريتال بت هاتي حته
ريتال: ببرود لا
روح: بقولك هاتي حته
ريتال: لا 😛
روح: اخدت منها الطبق لو سمحت يا نانا هاتيلي شوكه ممكن
نسرين: بضحك من عيوني
ريتال: بعصبيه هزار هاتي الاكل يبت
روح: لا
ريتال: لا اي هاتي اكلي
روح: لا لا 😛😛 وبتاكل بعند
ريتال: بزعل اطفال مش عاوزه
روح: ماشي
ريتال: دا انتي بومه اووي هاتي يبت الاكل
روح: لا الواحد نفسو في مكرونه النجرسكو بتاع نانا العسل دي الواحد كان نفسو فيها من زمان الله وبتاكل بعند 😛
ريتال: بجديه ماشي يهبله خلصي نا هقوم اشرب قهوتي وهستناكي
روح: كلي يبت نا بهزر معاكي
ريتال: لا يختي بعد الي عملتيه لا نا مبكلمش من مكان حد يمعفنه
روح: ولا نا بس انتي اختي بقي ونا كنت جعانه وبعدين نا اصلا مكنتش هديكي
ريتال: دا انتي غلسه ومشيت
روح: بضحك اووي اووي
بعد شويه
روح: خلصت وريتال شربت القهوه
ريتال: يلا
روح: يلا
نسرين: بسلامه وابقي طمنيني يريتاا انتي ورومي
روح : حاضر بلاش رومي بقي خليها ريري بقي 😹
نسرين: لا يلا يرومي 😹
ريتال: حاضر ينانا عاوزه حاجه
نسرين: بسلامه يا حبايبي ربنا معاكو
بعدين مشيو وكل واحده ركبت عربيتها ومشيو جمب بعض وكان شكلهم جميل
ريتال: كانت بتتكلم عادي لأنهم ماشين جنب بعض بت احنا هننزل الصعيد كدا عادي
روح: اه نا لابسه اي يعني دا بلوزه بنص كم وبنطلون فيها اي
ريتال: فيها أن الصعيد يهبله مش كدا اصلا جدو ميعرفش اني رايحالو نا عملاهالو مفاجاه
روح: مفاجأه جميله أوووي 😹
ريتال: بضحك اووي اووي 😹
بعدين كل واحده ساقت عربيتها بهدوء
روح: بت تعالي نتسابق يلا
ريتال: علي الي يوصل الاول
روح: يلا والي يكسب ياخد كام مع أن مش عاوزه
ريتال: انتي واثقه انك هاتكسبي الي يكسب ياخد 5000 جنبه ويتبرع بيهم
روح: بس كدا اوك
ريتال: وقفت عربتيها جمب عربيت روح واحد اتنين تلاته
روح: ساقت بسرعه جدا
ريتال: ساقت بسرعه مجنونه
روح: اهدي يا عبيطه هتموتي
ريتال: دا جنون ونا بعشق الجنون
روح: ماشي مترجعيش تعيطي بقي
وكل واحده كانت بتسوق اسرع من التانيه
بعد ١٠ ساعات سواقه
ريتال: ضهرها وجعها بت استراحه نا تعبت ولسه دا يوم بحالو سواقه يعني هنوصل الساعه ١ الصبح وحالن الساعه 6:00الصبح
روح :…..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت فارس الصعيد)