رواية احببت عنيده الفصل السادس 6 بقلم آلاء
رواية احببت عنيده البارت السادس
رواية احببت عنيده الجزء السادس
رواية احببت عنيده الحلقة السادسة
نور بستغراب: امول قالت ان انت عايزني خير
سليم: انا هحضر المؤتمر
نور بصدمه:نعم
سليم رفع حاجبه:ايه
نور:ايه انت هتحضر علي اي اساس لا قدمت مشروع ولا نفذت حاجه وبعدين ليه عايز تحضر
سليم:عادي دي بيحضرها اي حد بس ساعات ناس بتجلهم ظعوة مخصوص
سليم بسخريه ورفع ايدو ب دعوة: مراد بعتلي دعوة …..
نور بصدمه وغضب:ايه … دا انسان مستف’ز وقليل قطع كلامها
وكمل كلامه
سليم :بعتلك انتي كمان
نورضمت حواجبه بعدم فهم: بعت ايه مين . ..ايه دا…. انا مش فاهمه حاجه
سليم: انتي مراد االفي بعتلك دعوة للمؤتمر
نور بستغراب: ازاي انا اصلا معرفهوش متقبلتش بي اصلا يبعتلي ازاي
سليم ابتسم بسخريه: يمكن المهم حضري نفسك لاننا هنحضر
نور :انت اكيد اتجن’نت انا استحاله اروح وانت كمان دا بني ادم حق”ير وعايز يتفرج عليك وانا مش هقبل ب دا
سليم بغضب: انا وانتي هنحضر بكيفك واو غصب عنك
نور اتنهدت وقعدت قصاده: مينفعش يا سليم
سليم بعند: هنحضر يعني هنحضر
نور: بتعند في ايه…. اولا دا شخص مري’ض وقصدو يضا’يقك ثانيا انا ما اعرفوش ازاي يبعتلي معني كده انه عايز يخليك لو واثق فيا الثقه دي تروح ويخليك تت’هد وانه يبعتلك وانت بالظروف دي يبقا قصدو يوريك انه هو بينجح بمجهودك وبرضو يهدك لان طبيعي نفسيتك هتسوق اكتر لما تشوف تعبك ومجهودك بيتكافئ بيهم حد غيرك ارجوك متخلهوش ينجح في دا انت متستهلش كده
سليم :انا قولت كلامي ياريت تفضي نفسك اليوم دا يلا عايز انام
نور اتنهدت وبصتله بياس وطلعت :….
………
سلمي : مش عارفه بجد هو ساعات بيبقا في الحالات غامضه بس لما بيرتاحوا ليك بيبداوا يتكلموا
عز :امم مقبلتيش حاله زي سليم
سلمي بتاكل وبتتكلم :لا بصراحه وبعدين مظنش ان في زي البني ادم دا
عز ضحك علي منظرها :صدقيني هو شخص كويس وطيب بس الز”فته دي شقلبت الدنيا
سلمي :معرفش بقا وبتاكل بس في حاجه
عز بيضيق :اقفلي بوقك وانتي بتاكلي بس
سلمي بلعت الاكل: ونت ليه اصلت تبص عليا وانا باكل االله لقه نور طلع
سلمي بفضول:حصل ايه
نور بتفكير: عز انت تعرف بيت مراد الالفي
عز بستغراب:اها بس ليه
نور حكتلهم اللي حصل: انا مش قدره افاهم زفت مراد دا بعتلي ليه وسليم ازاي يصمم علي كده
سلمي بصدمه:دا بني ادم مش طبيعي هو اللي محتاج دكتور فعلا
عز: وانتي عايزه تروحي لي مراد ليه
نور بغضب:لازم اروح اوقفه عند حده هي مش سيبه
سلمي : لا طبعا انتي عارفه سمع’ته ز’فت
نور : ما عزهيجي معايا
عز : انتي عبيطه دا ممكن يلبسك مص’يبه لا طبعا
نور : يعني ايه وسليم حرام وربنا دا ممكن نفسيته تد’مر اكتر
عز:وصدقينس سليم مادام حط في دماغه حاجه لزم تتنفذ و مرواحك لمراد مش هيفرق حاجه ومش هغير حاجه
نور قاعدت وحطت ايديها الاتنين ما بين راسها:كده ظ’لم حر’ام انا تعبت
عز : ان شاء الله خير
سلمي: طيب ما تدخل انت تقنعه مينفعش يروح
عز:صدقوني كلامي مش هيفرق بالعكس هيعند اكتر
…..
عدت الايام ونور بتحاول تقنع سليم انه ما يروحش بس طبعا ولا اكنها بتتكلم . وقبل المؤتمر ب يوم
….
نور : لسه مصمم
سليم: انتي مبتزهقيش
نور :لا مادام شايفه ان اللي هتعملوا غلط
سليم:وهو مفكر اني جبان وهعمل زي ما انتي بتطلبي مني بس انا مش كده
نور: طيب ليه ليه متحركتش خطوه توريه انك سبته يعمل ما بداله بس هترد عليه
سليم بضيق: خلاص بقى بكره تكوني جاهزه وعزهيجي معانا
نور بعصبيه .: انا مش قادره بجد افهم بجد دماغك دي مش قادره اتوقع ان في بني ادم زيك بيفكر ازاي يه’دم نفسه
سليم: انا حر ما لكيش دعوه
نور :انا تعبت بجد منك وطلعت برا القصر تتمشاعز شافه
عز :رايحه فين
نور:اتمشا شويه
عز :طب اجي معاكي
نور :لا لا انا حبه اكون لي واحدي ومشيت قبل ما يتكلم
……
عاصم:ابنك دا غريب
مكرم:انا مش عارف هو بيفكر ازاي
عاصم: ما تحاول تمنعه
مكرم: ومن امتاسليم حديقدر يمنعه
عاصم : حقيقي مش عارف اقولك ايه
مكرم:ادعي ربنا يستر لان اكيد بيفكر في حاجه
عاصم بستغراب:زي ايه
مكرم:مش عارف بس سليم مش بيسيب حقه
عاصم:ربنا يستر
…..
عز: مش عارف حصل ايه بس لقتها بتقولي عايزه تتمشا
سلمي بعصبيه :ربنا يستر كله بسبب ابن عمك
عز : اهدي طيب
سلمي:انا مستغربه انه ابن عمك وعكس بعض خالص
عز :اولا هو مش ابن عمي دا يبقا صديقي من الطفوله ومتربين مع بعض وعمي مكرم كان هو وبابا اخوات في الرضاعه فبيعتبرني ابن اخوه بس ومش شرط من انه يكون ابن عمي اكون زيه ساعات الاخوات بيكونوا مختلفين عن بعض ما بالك ابن العم وانتي اهو مختلفه خالص عن نور بعيد عن الاكل طبعا
سلمي ضحكت: تصدق انا جعانه بس للاسف المستشفي منع حد يطلع بسبب في حاله هربت من المستشفى وبيشوفو مين السبب في كده
عز :يبقا يجيلك لحد عندك باي
سلمي بصت علي الفون :دا قفل في وشي اها يا د”زمه
بعد وقت لقت بيرن عليها
سلمي: مش هرد طبعا رن تاني يووه الو عايز ايه مش قفلت في وشي
عز ابتسم: انزلي تحت مستنيكي
سلمي بستغراب :فين
عز :اطلعلك طيب
سلمي:تطلع فين لقته قفل في وشها ايه دا طب وربنا ماشي
بعد وقت حد خبط
سلمي:اتفضل
عز: يزيد فضلك واللهي
سلمي تنحت:ايه دا انت جيت ازاي ومين رضا يطلعك اصلا
عز غمز:عيب عليكي اتفضلي احلي اكل لي احلي بنوته
سلمي بفرحه وبعدها افتكرت قفل في وشها:لا مش عايزه
عز بستغراب: ليه
سلمي: انا بكلمك تقفل في وشي مرتين
عز بهمس : بحاول ابقى كاريزما عشان نعجب
سلمي :ايه
عز: دي بيتزا اللي بتحبيها
سلمي بطفوله:واحيات امك بجد وشدت الاكل
عز ضحك:امك اها ياختي ورحمة امي بقي
سلمي ضحكت:سوري
عز قرب منه :مظنش ان بعد امك يتقال سوري
سلمي ضحكت: مابصراحه انت عامل زي نور بحس كده مني مش حد غريب ررغم عارفين بعض من شهر بس اكنك مني بجد شكرا علي وجودك
عز ابتسم:يكش تحسي
سلمي:ايه
عز:ولا حاجه كولي يلا
سلمي:صحيح انت ازاي دخلت
عز غمز: عيب تسالي السول دا لي عز الحديدي
سلمي ابتسمت: ماشي يا عم الجامد
……..
تاني يوم
نور: سليم ارجوك بلاش مش هقولك عشان خاطري بس عشان خاطر مامتك وباباك مش هيستحملو يحصلك حاجه تاني
سليم:مش برجع في كلامي هو مفكر اني ضعيف مش هستحمل اني احضر
نور مسكت ايدو :وانا عارف انك مش ضعيف بس بلاش
سليم بصله: …
نور :طيب ايه رايك نخرج احسن بلاش نروح ايه رايك
سليم: هتساعديني اطلع ولا اروح لي واحدي
نور بحزن وخوف عليه ومش عارفه هي خايفه عليه ليه دا شخص دايما هو وهي مش متفقين بس رغم كده جوها شعور خوف عليه
سليم:ايه هتساعديني
نور بياس:حاضر وبتحاول تساعدو يلبس البدله وبعدها فضل الجزمه
سليم بصلها ومتاكد انها هترفض
نور نزلت من غير كلام ولبسته الجز”مه : تمام كده
سليم :اها هو عز فين
نور: لسه رجع من برا وطلع يغير بسرعه
سليم:تمام
….
بعد وقت كانه وصلوا
عز: وصلنا
نور بصت لي سليم بتوتر ومسكت ايده : انت طول عمرك قوي وبتستحمل اي حاجه مهما حصل ارجوك متتعصبش وصدقني ربنا هيجبلك حقكك
سليم :انتي خايفه كده ليه
نور:مش عارفه وعيونه دمعة وبصراحه متستهلش كده .رغم معملتك معايا بس كله بيشكر فيك لما روحت الشركه مله قال انك بتساعد دايما اي حد بس رغم كده بترفض حد يساعدك
سليم:المؤتمر بداء
نور بيأس:تمام
عز ساعدو ينزل من العربيه ودخلوا المؤتمر وكله باصص على سليم اللي على كرسي متحرك في منهم شمتان وفي منهم زعلانين عليه
نور مسكت ايدو وبصله وابتسمت : …
سليم بصص ليه واكن مافيش حاجه :
مراد شافه وضحك بسخريه :سليم باشا عامل ايه
سليم:…
مراد ضم حواجبه:ايه دا تؤتؤتؤ انت اتخ”رس يا حرام تصدق زعلت وبص لي نور بو’قحه ازايك مش انتي برضو اللي بتحاولي تعالجي
نور بغضب : بس للاسف انت اللي محتاج علاج انسان مر’يض
عز :واللهي انا مش مصدق انك شاركت في المؤتمر ده انا على حد علمي انك كنت تتمنى تشارك اي شركه من شركات سليم ما تنساش نفسك يا مراد
مراد ضحك:والنهارده هو اللي هيتمنى يشاركني بعد الاسهم بتاعته ما تقع وبص لي نور بو’قحه وغمز بس ايه دا تصدق احلا من روان خطبتك
نور بنرفز :ان شالله انت يا مع’فن اللي الاسهم بتاعتك تقع يح’قير
عز جز علي اسنانه: امشي يا مراد بدل ما امشيك انا بس مش على رجلك
مراد ضحك: تصدق خفت
جه دور نراد يعرض مشروع بتاعه
مراد ونزل لمستوى سليم وبهمس: اتفرج على مشروعك وانا بتكافئ بيه
ومشي
سليم ما كانش ليه اي رد فعل:…
نور بقلق : سليم انت كويس
سليم ابتسم:تمام يلا وراح قاعد
كله اتفرج ومراد واقفه بنتصار وجبروت
ولسه هتحكم مين اللي مشروع هياخد جائزه حصل اللي محدش اللي محدش يتوقعه
نور تنحت:ايه دا
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت عنيده)