روايات

رواية احببت ظابط الفصل السابع 7 بقلم وتين الصافي

رواية احببت ظابط الفصل السابع 7 بقلم وتين الصافي

رواية احببت ظابط الجزء السابع

رواية احببت ظابط البارت السابع

احببت ظابط
احببت ظابط

رواية احببت ظابط الحلقة السابعة

قصي بعصبيههه وهو بيمسك يحيي من الجاكيت بتاعوا_انتت اتجنننت جاي تطلب اديها مني من جوزها
يحيي بتوتر=ء ءانا والله م كنت اعرف هي قالت ان جوزها اتو”في ف …
قصي بمقاطعه_ طاب واديني قدامك عايش يلا بقا خد نفسك قبل م اك”سرك واطلع برااااا
يحيي م صدق قصي يسيبوا وطلع يجري برا الاوضه
انا كنت واقفه كاتمه ضحكتي ع يحي الج”بان
قصي بنرفزه _والله عاال يا هانم بقي يجيلك عرسان وانا ع وش الدنيا
بصتلوا بطرف عينوا واتحركت من جنبوا قعدت ع الكرسي اللي ف الاوضه وانا بقول بغرور-هه وميجليش عرسان لي بقا انشا الله مش حلوه ولا مش حلوه هاه وبعدين انا لسا صغيرة يعني اكيد كنت هزعل عليك فترة اي كانت وبعدين كنت هكمل حياتي
قومت وقربت منوا وقولت – الحياة مبتوقفش ع حد يا حضرت الظابط
هو كان واقف بصصلي بصدمه وغضب بعد م سمع اخر جمله وزعق _ وتيييييين
اتجاهلتوا وبصيت ع عمر واتكلمت بحنيه -ارتاح انت يا حبيبي دلوقتي ولما ترجع البيت يبقا تحكيلي كل حاجه
هز راسوا بتفهم وطلعت برا الاوضه
قصي _عن ازنكوا يا جماعه اروح الحقها
وخرج
الاب=بعد ازنكوا يا ولاد هروح الكافيتريا اشرب قهووه
اسرااء اتكلمت بسرعهه÷وانا يعموا ه هروح ع الوقت اتاخر
عمر=اسراااء استني لو سمحتي انا عاوزك

 

 

 

اسراء وقفت مكانها ولفت رجعت ووقفت قداموا وباباه خرج
÷اتفضل يا حضرت الظابط في حاجه
=اسرااء ميه مرة قولتلك بلاش القاب وبطلي تتعاملي معايا برسميه
÷ليه كنت قريبي اخويا ابويا ولا جوزي انشا الله
=انشاء الله
اسرااء بنرفزه÷ياااباااي انا خاارجه
=استني
÷هممم خير
=مش هتسامحيني
÷لا انت عارف انت عملت اي بسبب خطتك الليزي الز”فت دي خ:سرتني اقرب وااحده لياا خس”رتني اختي قبل صحبتي
خس”رتني البني ادمه الوحيده الللي ليا ف الدنيااا انت عارف انا مستعده اضحي بعلاقتنا وبحبي ليك وبنفسي لو تطلب الامر بس هي تسامحني
=طب مهي سامحتني اكيد هتسامحك
÷لا في فرق انت يمكن لما هي تعرف الحقيقه هتقول ان دا واجبك والخ لكن انا اي انااا اي وانا شايفاها بت”موت ب البطئ ومتكلمتش هاه ردد انا كد”بت عليها يا عمر خ”ذلتها انت عاارف
هي كانت بتقولي طول ال 3 سنين دول اني انا الوحديه اللي بتعرف تحكيلها وجعها ان انا انا الوحديه اللي واثقه اني مش هخ”ذلها مهما حصل بس بس انا مكنتش قد الثقه دي انا انا بقيت صغيرة اوي قداام نفسي ياعمرر ودا كلواا بسببك انت وصاحبك
كانت بتقول الكلام دا وهي منهاره من العيااط
قام عمر رغم وجع كتفي ومسك اديها ورفع وشو ليه ومسح دموعها =هششش اهدي ع خااطري اهدي وتين اختي وقلبها اطيب منو مفيش وانا واثق انها هتسامحك كمان وانا هقولها انك ملكيش ز”نب وبعدين انت عارفه اننا كنا هنخلص المهمه دي ونرجع لولا اللي حصل لقصي
عند قصي ووتين
قدام المستشفي وتين كانت ماشيه بسرعه ع قصي ميلحقهاش لكنوا لحقها ومسكها من اديها
_وتييين استني بقولك اوقفي
وقفت وبصتلوا-همم نعم خير جاي تملك ك”ذبك
_وتييين وطي صوتك
مسكني من ايدي وهو جاررني ورااه لحد العربيه
ف العربيه
-وديني بيتنا
_م احنا رايحين
-لا قصدي بيت بابا
_وتين مش كل مرة هفكرك انك متجوزه
-يووه يا قصي لا انا عاوزه اروح اجيب هدومي وحاجات كدا
بصلها ب استغراب _حاجات حاجات ايي
-هاه حاجات بتاعتي ياقصي وادوات الشغل وكدا
_شغل اي
-والله يعني انت ناسي اني دكتوره
_لا بس يعني احنا كنا متفقين انك مش هتشتغلي لما نتجوز

 

 

 

-اديك قولت كنااا
سكت ومتكلمش وفعلا وداني البيت جبت حاجتي بصراحه انا كنت رايحه ع اجيب الصندوق اللي كنت بحطلوا في الرسايل ومذكراتي
بس بقيت الطريق كان سااكت ومتكلمش خاالص ولا زع”ق ع يحيي ولا علق ع الكلام اللي قولتوا لي ف المستشفي ولا ع نقاشنا دلوقتي انا مستغربااه اوي حساه مش قصي اللي كان مش بيعديلي تصرف وكل غلطه كنا لازم نتكلم ونتناقش
وصلنا ل بيتنا
وفجأه قصي مسكني من ايدي لحد الصالون وقعدني وقال
_وتين انت جااهزه تسمعي الحقيقه
بصلوا بفضول كبيير-اهه قولل
من 3 سنين قبل فرحنا جيت وقولتلك ان مطلوب مني اق”بض علي اكبر تجار اع”ضاء ومخد”راات ف البلد يومها
-لاء لاااء يا قصي انت مش هتروح المهمه دي لو حصل اي وه تبقي عارف لوروحت انا هبوظ الجوازه دي واللي يحصل يحصل انا مش مستغنية عنك
_يااوتين يا حبيبتي افهمي انا هخلصها ونعمل الفرح متخفيش
-لااا انا مش بهزر انا مش هخليك تروح انت فااهم
_وتيين صوتكك
اتكلمت بدمووع وعيااط وانا بحضن ايدوا-انا انا مش قصدي اعلي صوتي لكني خاايفه عليك ياقصي اوعدني دلوقتي يلا انك مش هتروح المهمه دي
_بسس
-يلاا وغلاوتي عندك
_اوعدك
بعدها فعلا كلمت المقدم المسؤول وقلتلوا اني مش موافق وكدا هو اتفهم الموضوع لكن قبل الفرح ب ساعات
=الو حضرت الرائد قصي
_ايوه انا
=انا اللوا عز الدين معاك
_اهلا بحضرتك يافندم
=انا مستدعيك عندي ف المكتب دلوقتي حاالا
_بس يافندمم
=اي هتخاالف الاوامر يا حضرت الظابط
_تمام يافندم نص ساعه واكون قدام حضرتك
روحت المكتب
_تمام يافندم
=انت اعتذرت عن المهمه لي
_لان حضرتك انهرده فرحي و و مراتي مش موافقه
ضحك ب استخفاف=م اييه هي مشياك ع كلامها ولا اي ياحضرت الظابط
_اكيد لا كل الموضوع اني بحترمها وبحترم رأيها
=طيب دا امر مني انك انت اللي هتتكفل ب المهمه دي
_بس يافندم المهمه المفروض يبداوا فيها بعد ساعه وانا فرحي انهرده ومراتي مستنياني
=ياهتروح المهمه يا هتتفصل وتنتهي خدمتك واتفضل س”لم سل”احك وروح
فكرت فكرت كتيير اووي يااوتين وقولت هي مهمه هقضيها و وبعدها اعتذرلك لاني واثق انك هتسامحيني ونعمل الفرح من جديد بس
روحت واتفجأت ب ان عمر ك كان معايا فنفس الفريق
-ايووه بقاا عمر عمر اي اللي دخلوا شرطه مش فاهمه
_عمر ظابط ف المخابرات يا وتين

 

 

 

-اييهه
_اهه محدش كان يعرف غيري لانوا ببساطه كان معايا
-حتي بابا
_حتي باباكي لو تفتكري هو قالكوا انوا هيكمل دراستوا برا مصر
-اه
_هو مكنش برا هو كان ف الكليه معايا لان باباكي كان رافض الموضوع رفض نهائي
-وبابا امتي عرف
_عرف لما شوفتينا قاعدين ف المطعم مع بعض
-كمل
يعدها روحنا ع المخزن اللي كانا هنق”بض فيه ع المجر”مين
المفروض نوصل 6 ونبدا الهج”وم 7
لكني بدلت الخطه ع كنت حاسس ان ساعه دا وقت كبير وومكن يخلصو التسليم واحنا برا وكمان كان في حركه غريبه حوالينا وبدانا الهج”وم 6ونص
دخلنا بهدوء شديد
_عمرر خد فريقك وروح م الممر اللي ه اليمين وانتوا يا رجاله ورايا
دخلت ووزعت الرجاله
ووصلت لاوضه كانت ف المكان لكني اتفجات ب بان اللوا عز الدين هو اللي كان بيتكلم =يلاا بسررعه خدوا البض”اعه وهاتوا الفلوس واظبطوا الق”نابل ع الساعه 7 وعشرة ع م المغفل اللي اسموا قصي هو وعمر يكونوا دخلوا خلينا نخلص منوا بقاا
رجعت بسرعه ونبهت الفريق وامرتهم ب اخلاء المكان ورجعت ع اقبض عليه لكن هو شافني ولسا ه”ضرب عليه واحد من رجالته ضر”بني ع راسي وفقدت الوعي
وبعدها فوقت ب م الغيبوبه ب سنه لكني كنت فاقد الذاكرة مكنش فاكر غير اني لسا امبارح مخلص ثانويه عامه وفرحان اني هروح افاتح ماما ع اقدم ع كليه الشرطه
بس الدكتور صدمني لما قالي= بس ياابني انت باين عليك كبير يعني 28 سنه ازاي لسا مخلص ثانوي
وفعلا روحت بصيت ف المرايه _اييه دا انا ازاي كبرت كدا ازاي ملامحي اتغيرت ب الشكل دااا
بعد م الدكتر اتاكد اني كويس كتبلي ع خروج
وربعدها روحت بيتنا

 

 

 

وخبط ع الباب
=ايووه يالي بتخبط جايه قالتها عليا وهي رايحه ناحية الباب
فتحت وكنت فارد دراعي ع تحضني زي م متعود تعمل ف كل مرة برجع ليها ع البيت ولكن هي وقعت واغم”ي عليها
وماما جات÷ميين يا عليا ….. يا مص”يبتي مالي يابنتي
واول م شافتني هي كمان اغ”مي عليها وانا كنت واقف مصدووم م اللي بيحصل _هو في انا شبحح كل اللي شوفني بيغمي عليه حتي الناس كانت بتبصلي بطريقه غريبه ف الشارع
قولت كدا بعد م شلتهم وقعدتهم ع الكنبه وجبت ميه وفوقتهم
=ماما هو هو مين داا قالتها عليا بزعر وفزع
اتكلمت ب استغراب من كلامها_انا قصي يا عليا مالك وانت كمان يا ماما مالك
بعدها بداوا يستوعبوا اللي حصل وحضنوني
=كدااا يابني تزعلنا عليك طول المده دي كنت فين يابتي
عليا/حراام يا ابيه اللي عملتوا د دا انا هرووح اكلم واتين واقولها دي ياعيني لسا فايقه من الغيبوبه من 6 شهور وتعباانه جامد ولا بتاكل ولا بتشرب
اتكلمت ب استغرااب_وتيين وتين بنت عمتي
=اهه
_طاب ليه مش بتاكل يعني ولا تشرب ولي خير اي حصلها لما دخلت ف غيبوبه
بصولوا الاتنين بفاه مفتوح =يعني اي لي مش بتاكل م اكيد زعلانه عليلك
_عليا اناا لي
=مهي مراتك يابني ازاي مش هتزعل
مسك راسوا وقال_انا مش فاهم حااجه مراتي ازاي وانا اي حصلي ع الكل زعلانه
حكت عليا ومامتها كل حاجه حصلت
من الصدمه اغمي عليه
وبعد م فقت طلبت من ماما تكلم عمر وتخليه يجي
واتصدم اول م شافني بس بعدين جهه وحضني
ض”ربتوا ع كتفوا وقولت-طب لما هما حكولك مفكرتش تيجي تقولي وبصتلوا بزعل ف قربني وحضني وقال _لما قالوا اللي حصل مكنش فارق معايا غير انك بقيتي مراتي وعلي اسمي واني لازم اقب”ض ع عز
ومعرفش لي فرحت انك انت مراتي
-كمل
_اممم وبعدها طلبت منوا يحكيلي اللي حصل يومها
وقالي ان بعد م طلعتهم ورجعت ل عز المكان ول”ع وانا جوه ومعرفوش ينقذوني لو تفتكرني ان مكنش غي حتي جث”ه
بصتلوا بدوع ل تذكري اليوم دا -اهه فااكرة كمل
مسحلي دومعي وكان هيكمل لكني قاطعتوا -بس عمر عرف منين ان عز جوه

 

 

 

_سؤال ذكي
_عرف لاني لما خرجت ع انبهم واطلعهم انا قلتلوا بس بصوت واطي واصريت انوا ميدخلش معايا ووصيتوا عليكي لو حصلي حاجه
بس وبعدها قعدنا نخطط وندبر ع نوق”ع عز
وقولت لعمر اني عاوز اقابلك لكنوا قالي=مش دلوقتي ياصحبي لان حياة وتين ف خط”ر انت فاكر اللي كان هيخليني ساكت للكل”ب عز دا غير انوا هد”دني بوتين
وانا ع خوفت عليكي وع حياتك مرضتش اظهر قدامك
بس فمرة شوفتك صدفه ف المول واتخبيت كويس وراقبتك
كان المفروض اتخبي وامشي لكني حسيت اني لا انا عاوز اشوفك واملي عيوني منك
وبعدها كنت براقبك دايماا
فاكرة لما كنت راجعه متاخر م الشغل وفي شباب دي”قوكي وفي واحد جهه وض”ربهم
ضحكت لما افتكرت وقولت الجمله اللي قالها يومها_ايهه اللي مرجعك متاخر م الشغلل تاني مره ترجي بدري ياهانم
وف اليوم اللي جيتي علينا ف المطعم كنت طالب من عمر اني اقابل والدك واعرفوا الحقيقه وان خلاص قب”ضنا ع الز”فت عز واني عاوز اشوفك
لكن بقا انت مسكتينا مع بعض وطبعا فسرتي كل حاجه بمزاجك
اتكلمت بزعل طفولي-كنت عاوزني اعمل اي يعني
-طب واسراء اي عرفها
ف مرة كنت بكلم عمر وهي ردت لانوا كان ف الحمام
_الو يا عمر
=……..
_عمررر ردد
هنا جهه عمر واخد الفون وكلم قصي
بعد م خلص
=اي اللي انا سمعتوا دااا
=قصي عاايش انا هروح اقول ل وتيين بسرعه لا انا لسا هستني ع م اوصل انا هكلمها فون
اخد الفون من اديها وقال÷اقعدي يا اسرااء انا عاوز اقولك حاجه
وحكالها
بس ياستي
اتنهدت بدموع ع كل اللي حصل معاه ف حضني اكتر وقال_هششش خلاص اهم حاجه اننا سواو
اتكلمت وانا بمسح دموعي وببعد شويه-تؤ اهم حاجه انك افتكرتني صح
بص بعيد عني ومتكلمش ف مديت ايدي ولفيت وشو نحيتي-مالك سكت وكملت بدموع بعد فكرت شويه وقولت-انت مرجعتلكش الذاكرة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية احببت ظابط)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى