روايات

رواية احببت ضابط شرطي الفصل التاسع 9 بقلم بتول أسامة

رواية احببت ضابط شرطي الفصل التاسع 9 بقلم بتول أسامة

رواية احببت ضابط شرطي الجزء التاسع

رواية احببت ضابط شرطي البارت التاسع

رواية احببت ضابط شرطي الحلقة التاسعة

فهد بي صدمه وانبهار من نادين…
التي ترتدي فستان الزفاف لابيض …
فهد بي سره: اي الجمال دا كله.
بدأ الزغاريد والرقص ….
نادين: اي معندكش صحاب كدا يرفعوك ويوقعوك علشان نرتاح منك
فهد: لا عندي وبعدين هو انتي كل لسانك دبش كدا…
نادين: عايزين نخلص من الجوازه دي بسلام…
خلص حفل الزفاف وذهب نادين وفهد الي الفيلا…
مريم: اهلا وسهلا يا عروسه أنا مرضتش اروح الفرح واقولت انتظرك هنا كدا …
اهلا يا فهوده …
سلمت علي بي الحضن…
كانت نادين تشعر بي الغيره والغيظ..
فهد: معلش يا مريم أنا طالع بعد اذنك….
نادين: ها وانا كمان طالعه…
مريم: بقولك ايه يا بنت انتي انتي جيتي اخدي مني فهد..
نادين: اه اعملك اي يعني وبعدين انتي مكنتيش زوجه او خطيبته علشان تقولي كدا…
ذهبت نادين الي الغرفه… وسابت مريم في غيظ..
نادين: وبعدين بقا هنام هنا ازاي..
فهد: نامي على السرير وانا هنام على الكنبه دي ..
نادين: خلاص ماشي.. أنا ذاهبه علشان اغير ملابسي…
فهد: تمام…
غيرت نادين ملابسها وترتدي بيجامه ورافعة شعرها الطويل الناعم….
ذهبت إلى السرير لقت فهد في سابع نومه على الكنبه…
نادين: انت ظابط انت…
نامت نادين…
_________
في الصباح…
نادين: اه صباح الخير..
فهد: صباح النور انتي متأخرة على الكليه…
نادين: نعم اي بتقول ايه يلهوي المعيد الجامعه هيقتلني.
فهد: اهدي اهدي متقليقيش لسه الساعه خمسه صباحاً..
نادين: الحمد لله …أنا قايمه احضر الفطار
فهد: لا الشاغلين هيحضرو . ..
______ عند مريم
مريم: لا مينفعش كده الكلام ده لازم اموت البت دي الا تطلق..
فيروز: أنا مش معاكي يا مريم في الحوار دا
مريم: لا هتبقي معايا يا فيروز بي مزاجك أو غصب عنك كمان..
فيروز: لا طبعا مستحيل اعمل كدا…
مريم: خلاص متعمليش بس هتتردي من الشقه يا فيروز متنسيش اني جايباكي من الشارع زمان..
فيروز: خلاص انا معاكي بس يا ريت بلاش نقتلها …
مريم: خلاص اخطط وانتي تنفظي أو اقولك نخطط مع بعض كويس جداً
بدأت مريم وفيروز صديقتها في التخطيط لي اذيه نادين…
______ عند نادين في الكليه…
نادين: شكرا يا دكتور احمد فهمت شرحك كويس جدا..
الدكتور : طيب كويس يا نادين اي حاجه تقف معاكي قوليلي على طول لان لامتحانات قربت خلاص…
&&&
واقف فهد بعيد وبكل غيظ وغيره ..
فهد بي نفسه: ماشي يا نادين واقفه مع راجل وبعدين صح أنا مالي احنا متجوزين جواز مصلحة…
……..
ذهبت نادين الي فهد…
فهد بغضب: مين الشخص الي كنتي واقفه معاه دا يا نادين…
نادين: ملكش دعوه وبعدين انت مالك يعني…
فهد: أنا جوزك يا نادين ومش معانا أن جوازنا جواز مش حقيقي بنسبالنا بس لازم اعرف انتي واقفة مع مين ورايحه فين…
نادين: دا يكون الدكتور الجامعه كان بيفهمني حاجات انا مكنتش عارفاها…
فهد: لا يا نادين ابقي تعاليلي وانا اشرحلك كل حاجه…انتي عارفه اني ظابط وكنت في كلية الشرطة…
نادين: تمام يلا بقا…
_____
عند مريم
مريم: فهمتي هتعملي اي كويس ….
فيروز: ايوا فهمت بس انا خايفه اوي يامريم ….
مريم: لا متخافيش اول محاولة نسخن فهد على نادين وبعدين نبدا في الخطه على طول ….
فيروز: خلاص ماشي…
………
ساره: اه تمام يعني امشي كدا على طول لي اوصل بيت عيله المنوفي..
الشخص: اه دي اكبر عيله …
ساره: خلاص ماشي..
ذهبت ساره وهي تجري لي تتفاجاء نادين..
ساره بحماس: أنا هدخل وهخد نادين كدا..
ساره: اي دا في اي…
وقفت ساره ورا السور الفيلا وهي تنظر يوسف وهو حزين ويبكي…
ساره: دا بيعيط اول مره اشوفه كدا بجد…
داخلت ساره الفيلا وذهبت الي يوسف وقعدت جنبو…
ساره: ميساء ميساء على الناس الي مش كويسه..
يوسف: اي دا انتي الي جابك هنا وعرفتي مكان الفيلا ازاي…
ساره: عيب عليك أنا بعرفها وهي طايره مالك بقا زعلان ليه…
يوسف: عادي دا امر طبيعي عندي لأن أنا بفتكر اهلي وبعيط…
ساره: طيب وانا كمان بفتكر ماما بس مش بعيط بدمع بس…
يوسف: هههه مهي هي يا خفيفه…
تذكرت ساره ماماتها وبكت اه وحشتيني يا ماما….
يوسف: اه كدا بقا بدمعي…
ساره بضحك: اه كدا بدمع يلا نبكي على احزانها يلا…
وبكت ساره ويوسف وهما بيجعرو ويضحكون في نفس الوقت…
_____
مريم: حطيتي على السلم كلو يا فيروز..
فيروز : اه حطيت.. ربنا يستر..
___
كانت نادين تنزل الي السلم بي سعادة…
نادين: خلاص قربنا نخلص الدراسة..
نادين وقعت من على السلم …

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت ضابط شرطي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى