روايات

رواية احببت صعيدي الفصل السادس 6 بقلم عازفة

رواية احببت صعيدي الفصل السادس 6 بقلم عازفة

رواية احببت صعيدي الجزء السادس

رواية احببت صعيدي البارت السادس

رواية احببت صعيدي الحلقة السادسة

في صباح اليوم التالي
فيروز: يلا سلام يا ماما هاله انا همشي
هاله:كيف يابتي افطري الاول
فيروز:لا أنا لازم امشي هو مفيش حد موجود هنا
هاله:لا يابنتي ورد نايمه فوج وقاسم في القسم ويونس راح السكن بتاعه علشان جامعته ودياب رايح شركته النهارده ومستنكي بره
فيروز: طب خلاص انا هروح الحقو يلا باي
هاله:مع السلامه
فيروز خرجت لقيت دياب واقف ومدي ظهرو
فيروز:معلش اتاخرت عليك
دياب: كويس انك عارفه أنتي هتروحي الكليه النهارده بس وبعدين هتروحي علي الامتحان
فيروز:ازاي
دياب: انا كلمت العميد بتاع الكليه بتاعتك وقولتلو انك هتروحي علي الامتحان وانتي كده كده في الترم التاني يعني خلصتي
فيروز: خلاص تمام وانا النهارده هقابل صحبتي علشان اروح عندها
دياب:وانتي مين إذن ليكي انك هتروحي عندها اصلا
فيروز:ليه مين هيمنعني
دياب: انا
فيروز: ودا بصفتك اي بقي
دياب: بصفتك خطيبك ولانسيتي أن أهل البلد كلهم عارفين كده

 

 

فيروز: لسه هتتكلم قاطعها دياب
دياب:انا مش عايز معارضه ومين عارف يمكن تقعدي هنا علي طول يلا بينا أنا كده كده رايح الشركه النهارده
دياب: علي فكره عادي انا مبهمنيش بس انا بروح الفيلا بتاعتي بغير هدومي
فيروز: طب يلا هنتاخر
دياب: يلا
تسريع الأحداث
فيروز وصلت الكليه وقابلت هاجر
هاجر:ايه دا يا فيروز مش بتيجي ليه
فيروز حكت لهاجر انها قابلت يونس واخدها عندها
هاجر: يعني هتيجي عندي
فيروز:مش عارفه بس إحتمال لا
هاجر: وايه كميته الحراسه اللي انتي جايه بيها دي
فيروز:محدش راضي يطلعني من غير الحراسه دي يلا نروح المحاضره راحو المحاضره وفي عيون كانت بتراقب فيروز
عند جمال
جمال:طب انت متعرفش عربيه مين اللي هي جايه بيها دي
الشخص اللي بيراقب فيروز: لا والله يابيه بس العربيات والحراسه مشددها عليها
جمال: طب خليك مراقبها اوعي تغيب عن عينك
الشخص: تمام يابيه وقفل مع جمال
جمال: بقي بتعملي عليا انا الحضره الشريفه وانتي وزبا*له بس هجيبك برضو تحت رجلي
فيروز:يلا سلام انا همشي
هاجر : خلاص تمام
مشيت فيروز وهاجر طلعت تليفونها
هاجر:الو يا جمال
جمال: ايوه يا هاجر
هاجر: فيروز جات وقالت إن الناس اللي عايشه معاهم هيخلوها عندهم علطول
جمال:طب متعرفيش مين هما الناس دول
هاجر:لا مجبتش اي سيره عنهم بس باين عليهم ناس فوق اوي
جمال:هو انتي بتكرهي فيروز ليه كدا

 

 

هاجر بحقد: علشان هي عندها كل حاجه وانا لا واحده زيها طلعت لقت عندها فلوس وجمال وفيلا ومصنع باسمها ودايماا الاولي علي الكليه وكل الدكاتره بيحبوها انما انا واحده اتربت في ملجأ ويشتغل علشان اصرف علي نفسي ليه هي كل حاجه وانا لا أنا بكرها ( اي الحقد ده يابت🥺💔)
جمال: كويس طالما كده يبقا مصلحتنا واحده وهديكي الفلوس اللي انتي عاوزها
هاجر بطمع: والفلوس دي مقابل ايه
جمال:هقولك كل حاجه بس في وقتها بس المهم انتي تعملي اللي هقولك عليه
هاجر:ايوه طبعااا هعمل كل كلمه بالحرف الواحد
جمال : كده اتفقنا
عند فاطمه في الكليه
كانت ماشيه وماسكه الايس كوفي بتاعها واحد خبط فيها والايس كوفي وقع علي فاطمه
الشخص:انا اسف
فاطمه :مش تفتح يا استاذ
الشخص: علي فكره انا قولت اسف وبعدين انتي اللي مش واخدها بالك
فاطمه: علي فكره انت بني آدم قليل الذوق
الشخص:يخربيت لسانك الطويل دا ما قولت اسف
فاطمه: انت اللي غلطانه اني واقفه مع واحد زيك اصلا
مشيت فاطمه وهو كان بيبص عليها
الشخص:يخربيت جمالها هو فيه كدا بس لسانها طويل يلا خساره الحلو مبيكملش ايه اللي انا بقولو دا انا ورايا محاضره
دخلت فاطمه المحاضره
صاحبتها:ايه اتاخرتي ليه يا بطه
فاطمه:في واحد حيوان بره وقع عليا الايس كوفي
صاحبتها: الحقي ايه الدكتور الجديد القمر دا(استغفر الله يا اختها اللبان🤌😂😂)
دخل الدكتور والبنات كلهم معجبين بشكلو وفاطمه مصدومه ازاي الشخص اللي هزئتو بره هو الدكتور
الدكتور: اكيد طبعاا انتو مستغربين انا هنا ليه انا دكتور نادر رافت الدمنهوري هدرس ليكم الماده بدل دكتوره صفاء لأنها واخدها اجازه (عقبال الدكاتره بتوعي يارب🥺😂)
تسريع الأحداث

 

 

نادر: كدا تكون المحاضره خلصت واتمني أن شرحي يكون عجبكم اتفضلو(محدش بيقولني كدا والله🥺🥺🤌)
كلهم مشيو ولسه فاطمه وصاحبتها هيطلعو
نادر:لو سمحتي يا بتاعه الايس كوفي أنتي
صاحبتها: طب أنا هستني بره
فاطمه: ايه بتاعه الايس كوفي دي
فاطمه: اسمي فاطمه يا دكتور نادر عن ازن حضرتك
نادر: استني بس انا كنت حابب اعتذر لحضرتك علي اللي حصل بره
فاطمه بابتسامه:حصل خير يا دكتور وانا اسفه اني اتعصبت عليك
نادر بابتسامه: لا عادي حصل خير تقدري اتفضلي
فاطمه:عن ازنك
عند فيروز
فيروز: هو انت جايبني شركه دياب ليه
السواق:دياب بيه هو اللي قالي كدا اني اجيب حضرتك للشركه
فيروز: طب شكرا لحضرتك
نزلت فيروز ودخلت
فيروز للموظف: لو سمحت مكتب دياب بيه فين
الموظف: في الدور 13يا فندم عن ازنك
ركبت فيروز الاسانسير
فيروز:لو سمحتي عايزه ادخل لدياب
السكرتيره بقرف: دياب بس من غير ليه وياتري في معاد سابق ولا لا
فيروز: وانتي مالك انا عايزه ادخل لدياب دلوقتي
السكرتيره باستفزاز: و أنا مش هدخلك ويلا من غير مطرود
فيروز:انتي بتكلمني كده ليه انا هدخل يعني هدخل
السكرتيره بصوت عالي : باين عليكي مش بتفهمي بالذوق انا هطلب الأمن وهما يرموكي بره
طلع دياب علي الصوت
دياب بزعيق:في ايه ايه الصوت العالي دا فيروز انتي جيتي أمتي ومدخلتيش علطول ليه
فيروز بزعل ودموع: هي مردتش تدخلني يادياب
وكانت عاوزه تطلب ليا الأمن
دياب بص للسكرتيره بغضب وقال:ادخلي المكتب بتاعي وانا هحصلك
فيروز: حاضر
فيروز دخلت
دياب للسكرتيره: انا عايز افهم ايه اللي كان بيحصل
السكرتيره بخوف:هي اللي علت صوتها عليا وكمان قالت ليا أنها عايزه ادخل لدياب من غير بيه عش……..

 

 

قاطعها دياب بزعيق: وانتي مالك تقول دياب تقول دياب بيه دا ميخصكيش واول وآخر مره تكلميها بالاسلوب دا انتي فاهمه(ايوه كدا اديها علي دماغه يالاااا😂😂)
السكرتيره بخوف:فاهمه يا دياب بيه
بصلها بغضب ودخل لفيروز
دياب: خلاص متزعليش اخدت ليكي حقك
فيروز:لا أنا مش زعلانه
دياب:اومال واقفه ليه مقعدتيش
فيروز:انت جبتني هنا ليه
دياب:عشان نروح المول
فيروز:لا أنا هروح مع البنات
دياب ببرود:لا انتي من هنا ورايح هتخرجي معايا
فيروز: ودا ليه بقا وتخرج معايا بصفتك ايه
دياب وهو بيقرب منها وهي بترجع لورا
دياب:بقا مش عارفه انا ابقالك ايه
فيروز بتوتر:انت بتقرب ليه
فيروز خبطت في الحيطه وهو حاصرها بايده
دياب بهمس في ودنها:بصفتي خطيبك يا روز وانا من هنا ورايح هختار هدومك وعلي قكره شكلك كان حلو اوي بالحجاب
فيروز بسرحان: وانت كمان شكلك حلو ب الصعيدي والبدله
دياب:ايه صح شكلي حلو
فيروز فاقت: لو سمحت ابعد
بعد دياب وهو بيقول:ايه رايك بعد ما تتخرجي اخليكي المترجمه الرئيسيه للشركه اهو تسافري معايا واحنا كده كده داخلين علي صفقه جديده
فيروز بفرحه:صح
دياب بابتسامه:اه صح ها مواففه ولا اشوف غيرك
فيروز بسرعه:لا لا موافقه طبعااا
دياب:يلا بينا علي المول
فيروز:يلا
عند جمال
الشخص:الحق يابيه دي دخلت شركه دياب الهواري
جمال بخضه وخوف:ينهار اسود انت بقول ايه
الشخص: اه والله يباشا انا شوفتها دخلت دلوقتي وبعدين طلعت ومعاها دياب الهواري اكمال في المراقبه ولا ايه باليه
جمال:لا لا وقف دلوقتي ولما اقولك راقبهم تبقي تعمل كدا
الشخص: أوامرك يا باشا
جمال انا لازم اروح لسالم
راح جمال عند سالم في المكتب
جمال:انا عرفت فيروز فين
سالم بسرعه:هي فين
جمال : عند دياب الهواري
سالم بخضه: انت بقول ايه
جمال: انا بعت واحد يراقب كليتها وهو قال إنها دخلت بحراسه ولما خلصت راحت شركه دياب الهواري وطلعت معاه

 

 

سالم بخوف: معقول يكون عرف وعايز ينتقم من فيروز
جمال بخوف:وطي. صوتك انت عايز تفضحنا اكيد لا مش كدا هو
سالم بخوف:ربنا يستر
في المول
فيروز: علي فكره أنا عماله اخد رايك في محلات كتير وانت مفيش واحد عجباك
دياب ماشي بغرور وحطط ايده في جيب البنطلون
فيروز بزهق:يا اخينا انا بكلمك
دياب وهو بيحط النضاره الشمسيه فوق رأسه
وبيقول : ممكن تسكتي شويه المحلات اللي بتقولي عليها دي مش بتاعه محجبات تعالي نروح المحل ده
فيروز:يلا لم نشوف اخرتها
دخلو المحل وكانت دريسات محجبات
دياب:اختاري اللي انتي عايزاه وانا هستني بره
فيروز اختارت دريسات كتير وعليها طرح برضو
فيروز راحت عند الكاشير من غير ما تقول لدياب
فيروز وهي بتدي البنت الفيزا:اتفضلي عايزه ادفع الحساب
الكاشير وهو بياخد الفيزا: تمام يافندم
بعد ثواني
الكاشير بأسف :للاسف يافندم الفيزا بتاعتك مش شغاله
فيروز بصدمه:طب معلش حاولي تاني
الكاشير حاولت تاني:للاسف مش راضي برضو يا فندم
فيروز:طب بعد ازنك ممكن تنده الشاب اللي بره دا وبتشاور علي دياب
الكاشير:تمام يافندم
بيروح الكاشير ينده دياب
دياب:في حاجه حصلت
فيروز:وقفو الفيزا بتاعتي
دياب:وانتي عرفتي ازاي
فيروز اصلاانا كنت هدف….
قاطعها دياب:وانتي تدفعي ليه وانا موجود
دياب للكاشير:كام الحساب
الكاشير: الحساب 3000يافندم
دياب بيدي الفيزا الكاشير:اسحب 3500والباقي ليك
الكاشير باحترام :تحت امرك يافندم
خلصو والحراس شالو الحجات اللي اشتروها
فيروز:دياب عايزه ايس كريم
دياب:هو. انا بخرج بنت اختي
فيروز:لو سمحت عايزه واحده والنبي

 

 

دياب:حاضر
دياب لحد من الحراس:انتو كام واحد
الحارس:احنا عشرين يا دياب بيه
دياب وهو بيدي الحارس 200:روح اشتري ايس كريم ليك وللرجاله وهات ليا انا وفيروز كمان والباقي خلي الراجل ياخدو
الحارس بدهشه:نعم
دياب:في ايه
الحارس: لا مفيش حاجه يا دياب بيه هجيب الآيس كريم فورا
الحارس جاب الايس كريم وكلهم اكلو ودياب وفيروز بيضحكو وبهزرو
وصلو البلد وراحو البيت
دياب:فيروز لو سمحتي عايز اتكلم معاكي بس علي السطح
فيروز:تمام روح وانا هحصلك
تسريع الأحداث
طلعت فيروز علي السطح واتفاجات لما لقيت دياب حاطط كريسيين وطربيزه وعليها كوبيتين شاي
ومشغل محمد منير ( لا ساميع ياولااااد😂😂)
فيروز قعدت علي الكرسي ودياب قعد علي الكرسي التاني
فيروز:ايه الرومانسيه دي وانت عرفت ازاي اني بحب محمد منير
دياب بابتسامه:عشان انا كمان بحبو
قعدو في صمت بعدين دياب قال
دياب:تتجوزيني يافيروز
فيروز:لا…………………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت صعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى