روايات

رواية احببت زوجة اخي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم صفاء حسني

رواية احببت زوجة اخي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم صفاء حسني

رواية احببت زوجة اخي الجزء الخامس والعشرون

رواية احببت زوجة اخي البارت الخامس والعشرون

رواية احببت زوجة اخي الحلقة الخامسة والعشرون

كانت ندي بتقطع الشارع ولم تشعر بحاله وينتبه عمر من العربية الا جاي مسرعة عليها يجري سريع وكانه في سباق ويخطف ندي من امام السيارة الي حضنه ويجري الي الرصيف المقابل لم يشعر كيف فعلها وهو جسده متوسط وليس قوي البنية ولم يمارس رياضة كثير ولكن شعر انه سوف يخسر شي ثمين على قلبه شعور غريب لذلك جاءت له القوة والجرأة وفي نفس الوقت ندي فقدت الوعي من الخوف
كان عمر بيحاول يفوقها
انسه انتى كويسة ويسمع ضربات قلبها ضعيف وكان قلقان و جد سوبر ماركت قريب منه اشتري زجاجة ماء ساقع وبدا يغسل وجهها حتي فاقت وفتحت عيونها حسي بالراحة والاطمئنان عليها ثم اخذ ما تبقي في الزجاجة وشرب بعضها واسقط باقي الزجاجة علي راسه من وهلة المواقف وقال
الحمدالله
وكان يبتلع ريقه
فتحت ندي عيونها وهى تتسال:
في ايه ايه الا حصل وجدت نفسه في حضنها وهو يضمها بخوف شديد ويرتشف الماء وكانه كان في صحراء شديدة الحرارة ومصدق وجد الماء امامه؛ندي اول مرة تشعر حد بيخاف عليها بجد وبكل حب ويتمني ان يراها بخير ولكن مكنتش فاكر حاجة من الا حصل قامت وقفت علي حيلها وقالت
في اي انت عملت اي فيا وازي تتجرا و تحضني ب الطريقة ده انت مش عندك ذوقك
كان عمر انفسه قد انقطعت من خوفه ولهفت عليها مقدرش يرد عليها وكان مستغرب من لهفته وخوفه عليها رغم ان اول مرة يشوفها

زعقت ندي :
انا بكلمك يا استاذ ايه الغرور ده ومش بيردي على
تركها عمرها تتخانق مع نفسها
ولم يلتفت لها
: كانت ندى مضيق وتقول أستغفر الله العظيم في اي مش معبرين لي والله ل اوريك الايام ما بني
كل واحد في طريقة ولم يتقابل الا بعده ب اسبوعين في اجتماع بين الشركتين
في فندق 🏨 في شيراتون
ولكن قبلها بيوم كانت ندي تخطيط ازي تحرجه في الاجتماع وهي بتداول صفحات الانترنيت وجدت فيديو عليه لايكات كتيرة ونسبة مشاهدة كبير وتعليقات كثيرة
وفي البروم مكتوب عليه الشاب الوسيم القوي الذي انقذ الفتاة في لاحظه وجيزة من الموت والشوق الذي في عيونها فتحت ندي الفيديو اولا لحب الاستطلاع ثانيا تعشق القصص الرومانسية وتتمني تعيش قصة مثلهم
بتفتح ندى الفيديو وبعد ما تخطت الاعلانات وبدا يحمل شافت نفسها وهي بتجري مسرعة وهو ينقذها من المفاجأة لم تستوعب الموقف
فاقت ندى وهى داخلة على الفندق وهي في شوق ولهفة للقاء الفارس الذي انقذها في لمحة البصر مثل ما قرأت في التعليقات عنه

ندي: ترتدي اجمل الثياب كان عبارة عن فستان طويل بحمله صغيرة ابيض وملي بالوردة الاحمر وعلي جاكت جينز يوصل الي وسطها وشعرها مفرودة علي ظهرها وحذاء احمر بكعبه كانت احسن مرة تظهر الشياكة دى لدرجات الموظفين ومحمود استغرب من مظهرها الجميلة جدا والالوان المتناسقة على وجهها وعيونه العسلي مختلفة عن كل مرة
كان عمر يرتدي بدلة انيقة جدا سودا وقميص ابيض وشعره البني الطويل بعض الشي وطبعا البدلة اشتراها من اول راتب له لكي يحضر الاجتماعي مع مديره لأنه في ظرف سنه وشهر قدر يوفق ما بين عمله وتعليمه واكتسب محبة الجميع بخفة دمه وروحه الحلوة واخلاصه في العمل
تتجه ندى الى قاعة المؤتمرات وعمر ايضا وتبادلو بينهم بعض النظرات
كانت ندي مش مصدقة ان ده عمر
وعمر أيضا نظر له راي ملاكة برئ وليس المشاكسه الذي قابله من اسابيع
بس قلبه دق واحب المشاكسه جدا
بعد انتهاء العمل عمر كان ينظر لها من بعيد وهي تضحك مع زملائها لأنه عملت مقلب مع شخص جديد.
لان ده طبعها متمردة وتعشق المقالب
وقتها قالت :
ازيك يا بشمهندس عمر
ضحك عمر ان لسه مش بقيت مهندس
ده اخر سنه لي بس حببت أتدرب على العمل
ابتسمت ندي :
بس عمرك كبيرة انت اكبر مني بسنتين انت تخصص ايه عشان انا تخرجت السنه ده معمارية وانت

تنهد عمر:
فعلا انا كنت اجلت سنتين سنة عشان امي كانت مريضه وسنة تاني كنت ببحث عن عمل
شعرت ندى بحزن له وقالت :
سلامتها الف سلامه هي دلوقتي كويسة
تنهد عمر:
الله يرحمها هي ماتت هي وامي

استغربت ندي: مش فاهمة
مين الا ماتت
تنهد عمر مكنش عارف ليه بيتكلم معها براحة كدة ليه وبيحكى لها :
امي ماتت بعض ولدت مباشرتنا ام الا ماتت من سنتين بتكون إنسانة عظيمة راعتي امي في مراضها وربتني بعضها لكن فى شخص لازم يتحاسب عشان هو السبب
شعرت ندى بالحزن من قصته:
الله يرحمهم صعب فعلا بس مين اللى تحسبه وفين ولدك بخير
تتغير ملامحه ويقول
الله يسامحه بقي انا مصالحتي وشغلي احسن من اي موجه او حساب
تنهدت ندي وسألته :
هو احنا نقدر نسامح اي حد ظلمنا
شعر عمر بوجع فى داخله ورد :
طبعا صعب ان نسامحهم وخصوصا يكون بسببهم اتالمنى لكن الافضل نتجاهلهم
عشان نكون احسن من الا ظلمني
شعرت ندي براحة وقالت :
الله علي كلامك انت انسان كامل فعلا
ضحك عمر :
مفيش حد كامل كلنا فينا عيوب بس الحياة عاوزة بعض العقل والتفكير لكي نقدر نتخطى اي عقبة
هزت راسها ندي :
فعلا عندك حقك ممكن طلب منك لو امكن
هز رأسه عمر بالموافقة :
اكيد اتفضلي انا تحت امرك
ابتسمت ندى:
شكر علي ذوقك اولا عاوزة اعتذر عن اخطائي معاك
ثانيا عايزه نكون اصدقاء ممكن
بدالها عمر الابتسامه:
اولا انا مش زعلان منك
ثانيا: انا اتشرف تكوني صديقة لي
تبتسم ندى وعيونها تلمع ويديه ترتعش كانها طفله نجحت في الامتحانات
يقترب منها عمر ويمسك ايديها بالسلام اتفقنا صح
ويشعر هو أيضا برعشة الحب
——————————

كان منصور الببلاوي سعيد من عمر على الموتمر وطلبه ولم اتجه إليه شكره وقال:
انت من اكفأ المهندسين عندي وليك مستقبل باهر ولازم تكمل دراستك أنا هبعتك على فرع جديد من القاهره الي مرسي مطروح رشحك لي مدحت والمهندس رامي منها تهتم بالعمال هناك مع فريق ممتاز هناك ومنها تكمل دراستك وتكون مدير تنفيذي على المشروعات
كان سعيد عمر وحسي أن ده إشارة أنه يرجع ل مرسي مطروح وينسي البحث او الانتقام زى ما قال ل ندى :
ده كتير اوي يا استاذ منصور والله مش عارف اعمل ايه او اقول ايه
ابتسم منصور :
نقول مبروك اوكي وخد ده اهم المستندات للشركة
هز رأسه عمر :
اوكي و استأذن وخرج
واتصل ب ندي ردت السكرتيرة وقالت
إنها مشغولة في اجتماع
طلب عمر من الاسكرتيرة :
اوكي بلغيها ال بشمهندس عمر اتصل.
هزت راسها السكرتيره
حاضر
ومسحت الرقم من سجل الاتصال وعملت ليه حظر من تليفون ندى
وبعد لحظات قليلة
رجعت ندى وشافتها ماسك التليفون بغضب سالتها :
مين الا كان علي التليفون ومين سمح ليكي تردي عليه
كذبت عليها السكرتيره :
مفيش حد انا كنت برتب الوراق يا بشمهندسة وهي تبتسم بخبث
وتتذكر لم طلب منها
محمود درويش بعد ما لحظ اهتمام ندى ب عمر وكلامهم الكتير وخروجهم
حبها ل عمر غيرت طبعها لأنها شعرت معه بالحب والاهتمام
و اصبحت هادئ وتحب الخير للناس خاف ل تيجى فى يوم تتجوز منه وهى كل حاجه مكتوبة ب اسمها وطلب منها
: عاوز منك خدمة يا هدي
ردت هدي :
اتفضل يا استاذ انت تومر
طلب محمود درويش :
ترقبي ندي ٢٤ ساعة فاهمني اي اتصال أو خروج أو أي حاجه تبلغني وحط الميكروفون ده في شنطه مكياجها اوعي تنسي
هزت راسها هدي :
حاضر يا استاذ محمود
فتح محمود
الدرج وطلع دفتر الشيكات وأعطاه شيك 5000 جنيه تحت الحساب خلال
شهور كانت تراقب تحركات ندي وكل شيء يخصها دون علمها

فوقتها ندي وصرخت فيها:
امشي من وشي دلوقتي وبدت تشكي فيها ومرة ٣ ايام ومفيش اخبار من عمر اتجننتي وسالت عليه في شركة منصور وعرفتي انه اتنقل مطروح وكانت حزينه جدا وتقول لي يا عمر مش قلت لي وفي نفسها
ممكن يكون مش ……
وتسكت والدموع في عينيه
كان يتصل بيها كل لحظه والهاتف المحمول مغلق افتكر انها غيرت الرقم
حاول يعرف رقم تاني بس موصلش لنتيجة
عشان محمود كان متفق مع الشركة أن يقنن استخدام تليفونها معي ارقام واسماء معينه مش يوصل ليهم غير مغلق

بعد آخر اجتماع ما بين الشركتان
تحدث محمود التعاون ما بين بنتي ندى ومع المهندس عمر جاب نتيجة كويسة
ابتسم منصور :
فعلا ودا يثبت رأي أن لازم طالب الهندسة لازم ينزل عمل ميدني مع الدراسة دا يشجعه ويعوده علي العمل في السوق
وافقة محمود :
فعلا دراستهم مع العمل خالي المعلومات الطازجة تطبق
هز راسه منصور بالتأكيد :
لو كل شركة تنزل طلاب الدفعة الأخير للتدريب يستفيدوا كتير الدكاترة فى المستشفيات
تجارة في المحاسبة
والحقوق في الأمور القانوني و الهندسة فى المعمار والمنشاؤتا والفنون التطبيقية في الفروع إلا محتاجها الشركات، العلوم في شركات الأدوية والمعامل هما والصيادلة التعليم فى المدراس
كان الكل يكون عنده خلفي وبعد كده يوفر وقت للتعليم والا ينجح يتعين كمان فى المكان هنوفر بطالة ويتقدم البلد
تعجبه الفكره عمر
و يقترب منهم وهما يتحدثون ويشركهم الحديث
ياه يا بشمهندس منصور لو حصل حلمك ده
كان كل مشاكل الشباب اتحلت
وقتها اتدرب وكمان لو بفلوس رمزية يقدر
يصرف على نفسه فى قت التعليم
بدل ما يخرج الطالب وهو مش معه إلى شهادته ويبحث مفيش شغل وبيكون محتاجين خبرة طيب الخبرة اتيجي ازى وانتم مش اعطتيهم الفرصة
اكد كلامه منصور :
فعلا يا ابني وانا نوى في البرلمان أطرح الفكرة دا عليهم وأنت هتكون مثل حقيقي ل تطبيقي الفكرة
ابتسم محمود :
متنسش بنتي ندى تكون معاك طبعا
ضحك منصور :
طبعا بقيت عروسة يا ندى وعريسك عندى
ابتسم محمود :
دا لي الشرف يافندم لم ندى محمود عباس درويش تدخل بيت الباشا منصور وتتجوز من ابنك مازن
نزلت الكلمات على عمر وهو مصدوم
الاول يسمع اسم ابوه اقدم عيونه وكمان ندى بتكون اخته
مستوعبش يعتذر ويسيب المكان وهو تائه
بعد أسبوعين
تذهب ندى ل عمر علي المكتب وتساله :
عمر انت بتهرب ليه مني علشان عرفت أن انا بنت صاحب الشركة صح والا علشان سمعت أن هرتبط ب ابن المهندس منصور
كان يتهرب منها عمر :
معليش يا ندى هانم انا مشغول شوي مع السلام ويتركها
استغربت ندي تصرفته :
هو بيتصرف كده لي انا اللي غلطان اللي جريت وراه وتمسح دمعة من عيونها

وكان عمر مريقبها :
سامحني اكتشفت اني محمود هو ابوك وكدة يا ندي بتكون اختي ومش اقدر احكي كل حاجة وخلال 6 شهور دى قررت انسى حبك يا ندى
وهفضل اتهرب منك بحجة العمل لانى مش اقد المواجه او أخسر أخت جميلة زيك

باك
انصدمت شغف:
يعني في الوقت دا افتكرت أنها اختك
هز راسه عمر :
اه
سالته شغف:
امتى عرفت أنها مش أختك

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت زوجة اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى