رواية احببت زوجة اخي الفصل التاسع 9 بقلم صفاء حسني
رواية احببت زوجة اخي الجزء التاسع
رواية احببت زوجة اخي البارت التاسع
رواية احببت زوجة اخي الحلقة التاسعة
بعد ما مراد خلص شغله علشان يشوفوا عشق وبعدها يروح الميعاد الا في حمامات كليوباترا وهو ماشي بالعربيه يقف ويصرح فيها ويشوفها
لكن عندما تقترب من البحر يقلق ينزل من السيارة ويخلع البدالة والقميص ويجري علي البحر وينقذه وهي مغمي عليها
كان يحاول مراد انقذها :
انسة شغف اللي حصل بس فوقي ويخدها ويخرج بها من البحر لكى ياخذها علي المستشفى يربط الحازم ويطلع على المستشفى ثم يقف
امام المستشفى
ينزل مراد وهو يحملها ويمشي بيه تشوفه شروق من بعيد هى وايمن ويخرجون من المبني ويجرو عليها
صرخت شروق :
شغف مالك يا حبيبتى ايه اللي حصل ي استاذ
بلع مراد ريقه وقال :
كانت هتغرق حضرتك انا كنت رجع من الشركه
وفى الطريق شفتها جريت انقذتها
وجبتها هنا انتم شوفوا مالها وانا هطلب الدكتور
تنهدت شروق:
انا دكتور هنا واختها تعالي معايا علي الدكتور إيهاب
دخلت بيه علي غرفة الانعاش وقامات ب الاسعافات الاوليه ويجي الدكتور
ايهاب
كان مراد ينتظر في الخارج ومش عارف يعمل ايه يمشي والا ينتظرها علشان يطمئن عليها ولكن هو جواه نفسه يعرف حكايتها ايه
كانت شروق والدكتور ايهاب يقومون بفحص شغف ويتحاورون مع بعض عن حالتها ويعطون لها مهدي وتنام
في الخارج
تنهد ايهاب:
هي ضغطها منخفض جدا وكمان ضيق في التنفس وانهيار عصبي وللاسف كدة ممكن تدخل في غيبوبة لانه رافضه تعيش وقلبها بدا يقف وكأنه بتهرب من الحياة
نزلت دموع شروق بحزن :
عارفه وده الغريب عشان كانت طبيعي
وتوجه كلامه الي د محمد اي رايك هي الحالة انهرت كدة ليه يا دكتور
استغرب محمد :
نفسي اعرف ايه السبب الي وصلها الحالة كدة ،ويتجه الي مراد ممكن اعرف ايه اللي حصل
استغرب مراد اتهامه واتكلم بشده :
انا قولت قبل كده كنت ريح بالسيارة ل عمل وفي الطريق لمحتها بتجري ورا حاجه طارت منها وبدات تدخل علي البحر والامواج تخبط فيه وهي كانت لا تشعر بشي
ساله محمد بلهفة :
انت معاك الحاجة دى وكانت عبارة عن أيه
رد مراد :
ممكن تكون في السيارة تحت
طلب محمد انه يشوفها:
تمام عايز اشوفه) ممكن
هز راسه مراد بالتأكيد
اكيد
ينزل تحت هو ومحمد ويفتح العربية ويمسك بالورقة وفجأة يشوف صورة اخوه
.؟…
عند حسام :
يالا يا نوني عشان نوصل وليد الحضانه وبعدها نروح عند عفاف
ردت حياة :
تمام البس واجهز وليد تعالي يا وليد هلبسك
ابتسم وليد :
هي هي انا هدهل مع نوني وانت لا وهتبسني)(انا هدخل مع نوني وهتلبسني )
انصدم حسام :
الواد بيغظني ماشي يا وليد والله لاخدها منك علي طول بس هطمن علي عفاف بس انت يالا تعالي انا همسكك ويجري وليد ويجري حسام وراه وحياة تضحك عليهم
في المستشفي
يفتح مراد العربية عشان يجيب الورقة يلقي صورة اخوه مرميه علي تابلوه العربية يستغرب ياخدها ويمسك الورقة ومش ينتبه ايه فيها ويعطيها الي محمد
شكره، محمد :
شكرا جدا انك ساعدتها
تذهب شروق :
د محمد شغف فاقت تعال بسرعة
…………..
عند عمر في السجن وهو بيحكي قصته
ساله علاء :
يعني انت يتيم من الام طيب والدك فين
تنهد عمر :
انا اللي كنت عارفه ان امي كانت بنت عم ابي ويتيمة، وليها اخت وحيدة كانت عندها 12 سنة وكانت بترعها وتزوجت من ابي وهي كانت عندها 25 سنة وابي 28 وكان يعمل في شركة في مرسي مطروح ،وبيجي كل اسبوع لكن؛مرة واحدة انقطعت اخبره قبل ولادتي بشهر، وامي سافرت تبحث عنه ولكن تعبت من البحث واغمي عليها واتنقلت الي مستشفى وبعده ولدتني وبعده توفيت وكانت ترعاني ممرض هناك وتكون عمت شغف ………
انصدم علاء :
يعني كنت فاكر ان عمت شغف هي امك وعلشان كدة كنت عايش معهم
هز راسه عمر :
اه كنت فاكر انها امي عشان عمرها ما حسستني غير كده لحتي ما تعبت امي اللي ربتني وقبل ما تموت اعترفت لي وقالت روح دور علي ابوك كل المعلومات اللي عنه انه بيشتغل مدير عام في شركه في القاهره ، كنت لسه مخلص الثانويه العامة والتحقت بالجامعة انتساب وبحثت عن عمل في القاهره
ساله علا ء :
ازي اتعرفت علي ندي وقابلتها فين اكيد وانت بدور علي ابوك صح
ضحك عمر :
صح كانت مقابلة غريب جداً ما بينا
وبين ندي
….
عند شروق وشغف ومراد وايمن
تيجي الممرضة تقوله ل شروق ان شغف فاقت
شروق تنادى علي محمد علشان هو اكتر واحد يقدر يقيم الحالة
شعر مراد بحيرة ما بين نفسه
كنت عايز اطمن عليها الحمدلله انها بقيت بخير
يتصل بيه حسام :
انت فين يا مراد مش كنت رايح للشركة
رد مراد :
لا مش النهاردة وانا هبات في الفندق .
شعر حسام بصوته وساله :
هاعدي عليك في الفندق عشان اطمن عليك
رفض مراد :
استني انا في المستشفي دقائق وهكون في الفندق
استغرب حسام :
ايه مالك في حاجة حصلت ليك انت في المستشفي ليه
طمنيه مراد :
متقلقش انا بخير بس التليفون هيفصل سمعني وقبل ما يكمل كلامه اتقفل التليفون
افتكر مراد معياده انسحب وركب العربية ويتذكر عيون شغف ودموعها وخوفها كل ما يتقابلوا وربط الاحداث ببعضها مع كل لقاء كانت فعلا بتتعب لكن المرة ده لا لكن صورة مازن مكنتش معايا مين حطها
تحدث حسام بعد ما اتقفل التلفون:
والله انت مجنون يا مراد بتعمل ايه هناك قلقتني عليك وكمان قفلت عليا
تفتح شغف عينيها فترة وبعد كدة تنام تاني
تفوق مخضوضه وترجع تاني استمرت كدة فترة
خلال فقدان وعي شغف حلمت بشخص ياتي من بعيد له
يظهر شاب ويرتدى تي شيرت ويغطي وجهه بزعبوته ويتجه إلى شغف ويقترب اليها ويمسك يديها ويقول
فوقي يا شغف اتكلمي اتفضلي سكته لي وتبكي عليا انا موجود،
جانبك وحاوليك ومش ميت انا موجود في قلبك،
عارف انكي كنتي مستني اشارة وانكي خلال السنين الا فاتت كنتي بتجمع حقيقي ،
عشان تكشفي الا حصل وعارف كان صعب عليك تفضل سكت الوقت ده كله وانتي اخترات السكوت بعدي؛
انا قربت المسافة وبعت ليكي الا يساعدكي بعد ليكي اخوى علشان يساعدك اتكلمي ودوري علي حق انتي وهو ويوم ما تلقي الحقيقي هتلقني، وهتنقذ روحي الا متعلق انا موجود اقدمك افتح عيونكي! انا اقدمك اوعي تموتي وتهربي؟ وتفتح شغف عينيها وتهز راسها بخوف شديد يقترب شخص آخر ويشيل الزعبوت من علي وجه وتري وجه، وتصرخ وتقول مازن مازن،
وتاتي الممرضة وتفتح الضوء وترها وهي تصرخ وتتكلم مع نفسه ومنهارة ؟
……………..
وتروح تنادي الي الدكتور
عودة 🔙 الكاميرا تتجه علي وجه شغف
وهي متلخبطه مش. عارفة اي الا حصل واي الا جابها في المستشفي واي الحلم الغريب ده على سؤال من الدكتور ايهاب مين مازن
وينتبهي الجميــــــع انها بقيت تتكلم
جريت شروق عندي شغف تحضنها
حبيبتي،رجعتي تتكلم تاني بقيتي تتكلم ي قلبي وينتبهي الجميع
و تتذكر شغف :
الحلم وكلام مازن هتلاقي الشخص اللي يساعدك في نفس المكان اللي قبلتك فيه اول مرة
ومعاها هتلقي الحقيقي في نفس المكان روحي علي هناك خالي بالك خليك في صمتك
…..
كان مراد ركبي العربية وراح علي الفندق ودخل الحمام اخد شاور واسترخ شوي
وغمض عينها وهو مسترخي على الأريكة
اخر مرة ودعه فيها
..
كان مازن يتحدث وهو ياخد انفسه الاخيرة : وحشتني يا مراد لي اتاخرت علي مش بنادي عليك من بدري
اعتذر مراد:
اسف يا مازن مش قاصد اتاخر عليك
ابتسم مازن:
لو اشتقت لي هتلقني في المكان ده انا روحي متعلقة هناك
ساله مراد :
مكان ايه انت رايح فين انا افتكرت انك رجعت
ابتسم مازن:
انا مسافر مرسي مطروح هناك شفوت الصدق والكفاح والسعادة في،وجهو أهلها هنا مشفتش الا الخاينة والكذب
رد مراد:
هي الدنيا كدة في الحلوة وفي الوحشي في كل مكان
هز راسه مازن:
عندك حقك بس روحي متعلق هناك وقلبي اوعي،تنسي هتلقني عند بحير جميله بجوار فندق الحياه لم تكبر وتفهم الحياة تعالي عندي
هز راسه مراد:
حاضر
ويفوق مراد
من سرحانه انا جئيت زي ما طلبت انت فين مشتاق ليك روحك مش ردي تظهر لي وفجأة تذكر شغف
هي الا بتروح المكان ده هى تعرف حاجه عن مرات اخويا اكيد تعرف
……………………
تحدثت شغف:
انا مش عاوزة حد يعرف اني بتكلم ممكن
استغربت شروق:
ليه بس يا حبيبتي انا كنت نفسي،افرح بابا وماما وشادي
اترجاتها :
معليش يا شروق ممكن يا دكتور محمد وايمن محدش يعرف من ادارة المستشفي بحاجة تخصي حالتي،
هز راسه محمد :
متخفيش يا شغف انا اقد السر بس انا زعلان مش،اعرف،اشوف القمر ده تاني حتي الفزيته اتحرمت منه
ويضحك الجميع
وتقوم شغف وتروح علي إلبيت وتدخل علي غرفته وتغلق البابا وتبحث عن الملفات الا وقعت تحت ايده بالصدفة وهي تبحث عن براءة عمر
الكامير تترك عشق
وتتجول في المنزل
منزل عشق عبارة عن بيت 🏠 كبير حواليها حديقة جميلة وفي الخلف منزل 🏠 صغير
اي ده هو مطعم 🍴 عشق خلف،المنزل
ويطل علي بحيرة صغيرة وننظر الى بعيد
نري المكان الذي تحب تجلس فيه شغف بعد المطعم
الله مكان رائعة جداً يوجد في اشجار من جميع الجهات والشاطي صغير وفيه بعض الكراسي الصغيرة ما اروع هذا المكان
الذي يجعل الإنسان يفقد عقله من روعته
الكاميرا تتجه إلى فندق 🏨 بجوار الشاطي تبعد المسافة بين الشاطي والفندق 15 متر تقريباً ونري هناك مراد يجلس على الشرفة وينظر يمين ويسار ويري المكان
كان يقف مراد ويتحدث،:
هو ده المكان الا روحك متعلق بي انا لازم اعرف اي علاقات شغف بالمكان ولو تعرف مازن ام لا
انا لازم اعرف كل حاجه اه عماد اكيد عارف حاجه
….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت زوجة اخي)