رواية احببت القاسي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم مصطفى جابر الكاتب الصغير
رواية احببت القاسي الجزء الرابع والعشرون
رواية احببت القاسي البارت الرابع والعشرون
رواية احببت القاسي الحلقة الرابعة والعشرون
وصلت سيارة خالد وحنين داخل القصر ” كان ينتظرهم الجميع بشوق كبير “
نزلت حنين من السيارة ثم ركدت نحو ولدها منعم الذي اشتاقت له بشدة ‘بابا حبيبي وحشتني
ضمها منعم بقوة ” وانتي يا روح بابا وحشتيني .
ابتعد حنين ثم نظرت لأخيها ‘ احمد حبيبي وحشتني
فتح احمد زراعيه لأخته الوحيده “ركدت حنين في احضان أخيها ” وحشتيني يا حنين
اقترب خالد ثم سلم علي جدو اولا ” ازيك يا جدو
فايز:انا كويس طول ما انت كويس يا خالد
خالد :ربنا يخليك لينا يا جدي
همس فايز بخبث ” ايه الاخبار يا واد انت رفعت راسنا
ابتسم خالد بغرور ثم قال : عيب يا جدو دنا حفيدك
فايز: يا بكاش ” ربنا يسعدك يبني
سلم خالد علي احمد ثم منعم ثم سألهم علي نهال
ابتسم احمد بسعادة ثم قال: مردتش تيجي اصل غلط عليها السفر
خالد : غلط عليها ليه ايه الي حصل ملها نهال
احمد:اهدي يا عم خالد نهال بخير “بس شايله ولي العهد
حنين:لا بتهزر نهال حامل يعني هبقي عمة
خالد : مبروك يا احمد طيب يبني مش تقول كنت روحت شفتها واطمنت عليها
احمد: يا عم الايام جاية كتير ” انا وبابا قولنا نسبها احسن هناك ونرجع علي طول لما نطمن علي حنين
خالد ،:هيا لوحدها هناك
منعم:لا يبني متخفش معاها هنا صديقة حنين
تلاشت ابتسامة خالد ثم نظر لحنين “هنا بردو
حنين: احنا لازم نروح تشوفها يا خالد
خالد : اكيد يا حببتي يومين نرتاح من سفر وبعدها هنروح
…………………
جلس خالد علي الفراش وهو يفكر في خطة لكي يخلص من هنا تمام
لاحظت حنين شرود خالد وهيا تضع ملابسها في الخزانة
تركت في يداها ثم اقترب من خالد
نظر لها خالد بعبوس شديد :نعم
حنين:مالك يا حبيبي شكلك مدايق
خالد :لا ابدا مفيش يا حنين
حنين:لا في مالك يا خالد
صرخ خالد في وجها ثم قال بغضب:قولت مفيش
ابتعدت حنين وهيا تكتم دموعها ‘ برحتك انا بس كنت عايزة اطمن عليك “ابتعدت حنين عنه لكي تكمل ما كانت تفعلة
نفخ خالد بضيق ثم قام ليقترب من حنين
تجاهلت حنين ندائة ثم ظلت تعلق ملابسها تحت الغضب الشديد امسكها خالد بقوة ثم جزبها نحوه “انا بكلمك
حنين :وانا مش عايزة اتكلم لو سمحت
خالد : حنين انا لما بكون بكلمك اوعي تتجهليني تاني مرة
حنين: والله انا حرة اعمل الي اعملة
خالد :حنيييين
حنين : نعم يا خالد عايز ايه
خالد :متسريش غضبي انا مش ناقص “انا مخي مش معايا اصلا
حنين:امال مخك مع مين يسي خالد
خالد : مع نفسي يا حنين بفكر عندي ميت حاجة جوة دماغي ‘ ممكن تستحمليني اليومين دول بس
نظرت له حنين بحزن ثم انحنت راسها ‘ انا عايزة اروح عند بابا وديني هناك “هسيبك تريح اعصابك برحتك
جز خالد علي اسنانة بغضب ثم قال: هو اي مشكلة هتحصل بنا هتقولي وديني عند بابا
حنين:لا يا خالد بس انت بتقول اهو مش طيقني
حاول خالد يكتم غضبه منها ثم قال: انا مقلتش كده ” انا مش مدايق منك يا حنين ولا اقدر ادايق منك “فاهمة
رفعت حنين رأسها وهيا تنظر له بغيظ
فاهمة ‘ثم ابتعدت عنه لكي تكمل ما تفعلة
أخذ خالد محتوياتة ثم خرج من الغرفة والمنزل كلو
لكي يريح اعصابة ويخطط بسهولا اكثر لتخلص من هنا
…………………..
اخذت حنين هاتفها ثم نظرت له بتردد وخوف
ظالت تفكر ماذا تفعل في اتصالات هنا المتكررة
ردد حنين علي هنا بعد تردد وتفكير كبير'”الو
هنا: حنين حبيبتي وحشتيني
نظرت حنين الي الباب بخوف لكي تراقب دخول خالد في اي وقت “وانتي كمان يا هنا
هنا:كده مترديش عليا الفترة الي فاتت يا وحشة
حنين:غصب عني والله يا هنا
هنا:ولا يهمك يا حببتي “المهم هشوفك أمتي “انتي بقالك
أسبوع راجعة من شهر العسل
حنين: بكرا هننزل انا وخالد عشان نطمن علي نهال
هنا: بافرحة “تمام يا حبيبتي ” انا كنت هقولك تيجي
عشان كنت محتاجة منك مساعدة يا حنين
حنين:خير يا هنا مساعدة ايه
هنا: ماما يا حنين انتي عارفة أن هيا مريضة ” وانا بشتغل
ومش فاضية ليها خالص
حنين:ربنا يشفهالك يارب يا هنا
هنا:يارب يا حببتي
حنين :اطلبي يا هنا خير مساعدة ايه الي انتي عيزاها
هنا: بصي يا حنين في دكتور بيجيب لماما دوه مهم ومستورد مبيجيش الا بطلب “وللأسف انا مسفرا بكرا
ومش عارفة مين يقدر يستلم منو الدوا ده
حنين: طيب انتي ممكن تخلي احمد أو بابا
هنا:ياريت يا حنين كنت طلبت منهم بس للاسف الدكتور عارف أن الي هتستلمة بنت انا يعني ومستحيل يسلمو لحد تاني ” فا كنت طالبة منك انك تروحي تستلميه بدالي ” ماما تعبانة يا حنين وانا مسفرا النهاردة بليل وهرجع بكرا بليل يعني مش هحلق استلم
انتي عارفة أن لازم اسافر واشتغل عشان اغطي مصاريف العلاج
جلست حنين علي الفراش وهيا تفكر في كلام هنا
وفي غضب زوجها لو عرف طلب هنا منها
هنا:قولتي ايه يا حنون
حنين : حاضر يا هنا حاضر هروح
هنا :ربنا يخليكي ليا يا روح قلبي هستناكي
ياسلام
قفلت هنا بعد ما جزء من خطتها نجحت
ظالت حنين تفكر ماذا تفعل هل تخبر زوجها بطلب هنا ام تخفي عنه ‘اعمل ايه يا ربي
. …………………
اقترب منها خالد ثم همس في ازنيها “هتفضلي زعلانة كتير يا حنين
نظرت له حنين بحزن : اه هفضل يا خالد
خالد :طيب انا اسف يا ستي حقك عليا انا غلطان
حنين:بردو مخصماك
خالد :طيب اعمل ايه عشان تصلحيني يا حنون
حنين : هطلب منك طلب ولو وفقت اعتبرنا اتصلحنا
خالد :بس كده ينفز في الحال
حنين: احنا مسافرين بكرا وانا بقالي اسبوع محبوسة هنا في القصر ‘ممكن لما انزل القاهرة تخليني اروح مشوار صغنون
خالد :مشوار فين ده
حنين: هعمل خدمة لوحدة صحبتي يا خالد
خالد :مين صحبتك دي يا حنين
حنين :وحدة يا خالد متعرفعاش ” بليز يا بيبي
خالد :لا مفيش روحة لوحدك عايزة تعملي اي حاجة انا معاكي غير كده لا
حنين :بقي كده يا خالد
خالد :اه واتفلقي”تصبحي علي خير
ذهب خالد الي فراشة لكي ينام “بينمي ظالت حنين تفكر ماذا تفعل في طلب هنا
…………………….
وصل خالد وحنين الي منزل احمد في القاهرة
رحبت بهم نهال بساعدة كبيرة ‘ وحشتوني اوي اوي
خالد :وانتي كمان يا حبيبتي وحشتيني .
احمد: نهال قومي جهزي غرفة حنين عشان يرتاحو شواية
خالد : لالا متتعبوش نفسكم انا كده كده نازل بعد شواية ورايا مشاوير كتير هنا
نهال :مفيش نزول قبل متتغدا ” قوم انت وحنين ارتاحو لحد ما الغدا يجهز
قامت حنين ثم أخذت الحقيبة المليئة باملابسها هيا وخالد ‘اقترب خالد منها ثم حمل عنها الحقيبة
ثم اخذها من يداها ليذهبون الي الغرفة
اغلق خالد الباب ثم اقترب منها ” حنين انا خلاص زهقت
حنين: زهقت من ايه يا خالد
خالد :انتي بقالك اكتر من اسبوع زعلانة مني عشان حاجة تافة
حنين:والله بتسمي الي عملته حاجة تافة
خالد : حنين حبيبتي انا جوزك لازم تعرفي أن في اوقات بتمر عليا هكون فيها مدايق مخنون “انتي مراتي لازم تستحمليني يا حنين وعلي عموم انا اسف يا ستي
حنين:خلاص يا خالد حصل خير
خالد :لسه زعلانة مني
حنين:مقدرش ازعل منك يا خالد
ركد خالد نحوها ثم امسكها من خصرها ليقرب أمام وجه وحشتيني
حنين :بخجل “وانت كمان
خالد :طيب ايه يا روحي
حنين :عايز ايه يا خالد
خالد : عايز ايه عايزك انتي يا روحي
حنين: متجننش مش هينفع طبعا
خالد :وايه الي منفعهوش بس
حنين: خالد الناس برة
خالد :منا عارف ان هنا برة امال جوة
ضحكت حنين علي طفولته ‘ بطل بقي
حملها خالد بين زراعية ثم اتجه بها الي الفراش
حنين: خالد انا تعبانة ومش قادرة اعمل حاجة
وضعها خالد علي الفراش ثم اقترب منها ليهمس في ازنيها’ متعمليش يا روحي انا هعمل كل حاجة
ثم اخذها معة الي عالمهم الخاص
…………..
في المساء
قام خالد من علي طاولة الطعام ثم نظر لزوجته ‘ حنين انا رايح مشوار وهرجع علي طول
حنين :هتتأخر يا خالد
خالد : لا حببتي مش هطأخر عليكي
حنين : تمام يا خالد
قام احمد ثم اوقف خالد قبل ما يذهب “استني يا خالد
ممكن توصلنا انا ونهال للدكتور بتعها
خالد : اه طبعا “حصلوني
قامت نهال هيا وأحمد ثم ذهبوا مع خالد
ظالت حنين تفكر بتردد كبير ماذا تعتزر هنا
اوقف تفكيرها اتصال هنا
ردت حنين عليها : الو
هنا: حنين حبيبتي وصلتي بسلامة
حنين:اه يا هنا ” انا كنت عايزة اقولك
هنا: تقولي ايه يا حنين “لا بليز اوعي تعتزري
عن طلبي ” ماما تعبانة يا حنين ارجوكي بليييز
وضعت حنين يداها علي رأسها من كثر التفكير
ثم ردت عليها بعد ما أحست بشفقة علي صديقتها الخبيثة
حاضر يا هنا “ابعتي العنوان بسرعة
ابتسمت هنا بخبث ثم قالت :
تسلميلي يا روحي ثانية والعنوان يكون عندك
هتروحي العنوان المكتوب ” وتسألي عن دكتور نبيل
قليلو بس انا حنين ‘ وهو هيقوم بواجب معاكي
يا صدقتي العزيزة
حنين : ماشي يا هنا بس بليز بسرعة قبل
ما خالد يرجع لو عرف ” هتبقي مصيبة
حنين :بخبث’لا يا روحي متخفيش خالص
مسافت السكة يا حنون
……………………
وصلت حنين لعنوان الذي أرسلته هنا لها عبر الهاتف
ثم صعدت الي عياده الدكتور نبيل
ضربت الجرس ثم انتظرت رد
فتح لها شاب في ثلاثينات
بلعت رقها وهيا تنظر لداخل بستغراب’ انا اسفة شكلي غلط في رقم شقة
ابتسمت الشاب ثم سألها : انتي عايزة مين يا حلوا
حنين :عيادة الدكتور نبيل
امسكها الشاب ثم جزبها بقوة معة الي داخل
ثم وضع الشاب يدو علي فمها ليمنع صرخها
جيتي برجلك يا حلوا ” كلها حبة وجوزك يجي
ويشوفك وانتي في حضني
اتسعت عيون حنين بصدمة. ثم …………
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت القاسي)