روايات

رواية احببت القاسي الفصل الثامن عشر 18 بقلم مصطفى جابر الكاتب الصغير

رواية احببت القاسي الفصل الثامن عشر 18 بقلم مصطفى جابر الكاتب الصغير

رواية احببت القاسي الجزء الثامن عشر

رواية احببت القاسي البارت الثامن عشر

رواية احببت القاسي
رواية احببت القاسي

رواية احببت القاسي الحلقة الثامنة عشر

دخل احمد الغرفه ثما وقف مصدوم عند سماعه كلماتهم الاخيره .
هو مين اللي يتجوزك يا حنين ويصلح اي بالظبط

تبادلت نهال وحنين نظرات بتوتر وخوف من احمد
وقفت نهال ثم قالت بصرامة ‘في حاجة اسمها تخبط قبل متخش

اقترب احمد منها وهو ينظر لها بغضب”انتي مش هتعلميني اعمل ايه ومعملش ايه ثم نظر لأخته ليسألها
هو مين ده الي يصلح غلطتة يا حنين

حنين : ها لا مفيش يا احمد

مد احمد وجه عند نهال ثم همس في ازنيها ” ايه الي جابك يا نهال وايه الي مخبياه عني تاني

نهال: مفيش وبعدين انا مش جاية عشانك انا جاية عشان حنين طلبت مني كده ثم نظرت إلي حنين
انا هروح دلوقتي يا حنين وخليكي علي موقفك متوفقيش علي حد انتي مش عايزاه

صرخ احمد فيها ثم قال : ملكيش دعوة انتي فاهمة

نهال :لا مش فاهمة حنين تبقي اكتر من اختي ولازم انصحها

احمد:تنصحيها باإيه هاااا “عيزاها تجوز اخوكي المجرم

اقتربت نهال منه ثم قالت : اخويا مش مجرم وبعدين انت مبقتش تفرق كتير عن خالد بقيت شبه

احمد:انا عمري ما هكون زية وخلي في علمك خطف اختي مش هيعدي بساهل غير بقي الي مستخبي
لو طلع الي في بالي صح مش هيكفيني فيه عمره

وقفت حنين بينهم “بس بقي يا جماعة

احمد:عزيز برة وخالك والعيلة كلها عشان نقرء فاتحة

حنين :بغضب نعم فاتحة ايه احنا متفقناش علي كده

احمد: مفيش اتفاق ولا كلام هيمشي غير كلامي
النهاردة هيتقري فاتحتك وبعد يومين هيتكتب كتابك

حنين :بس

احمد؛مفيش بس “اتفضلي تعالي ورايا

خرج احمد من الغرفة بينمي ظالت حنين تنظر لنهال
جلست نهال وهيا تضع يداها علي وجهها بخوف
من العاصفة التي تأتي معاها مصائب

…………………

خرجت حنين خلف اخوها ثم اقترب من خالها لكي تسلم
اهلا اهلا بعرستنا الحلوا”قلها خال حنين وهو يحتضنها

حنين :بعبوس اهلا يا خالو

وقف عزيز وهو يودب هيأتة ” ازيك يا حنين

حنين :كويسة

اقتربت فاتحية خالت حنين لكي تأخذها في حضنها
وحشتيني يا حنين كده تخضيني عليكي

حنين :معلش يا خالتو النصيب بقي

عزيز: قوليلي يا حنين الواد الزفت الي كان معاكي ده يطلع مين انا لازم اربيه

لوت حنين فمها بخنق ثم قالت : كنت ربيتو ساعتها يا عزيز “انت لسه فاكر

عزيز :برتباك ‘انا انا مردتش اعمل شوشرة

ابتسمت حنين بسخرية ثم اقتربت من عمتها لكي تجلس بجوارها

احمد: مدام شوفت زفت ده مع حنين مقلتليش ليه

عزيز :بصراحة كنت فاكر يعني أنه صاحبها

وقف احمد ثم انفعل علي عزيز بضيق :
انت اتجننت يا عزيز

عزيز : انا اسف والله بس انا افتكرت كده

جلس احمد وهو يحاول يكتم غضبه

اقتربت فاتحية من حنين لكي تهمس بصوت واطي
حنين ايه الي حصل يا بنتي

حنين : انا في مصيبة يا عمته ومحتاحة حضرتك تقفي جمبي “انا مليش غيرك بعد مرحومة ماما

فاتحية:في ايه يا حنين متخضنيش يا بنتي

حنين :لما تخش نتكلم جوة احسن “هحكي لحضرتك كل حاجة
………………….

خرجت نهال من غرفة حنين لكي تذهب أوقفها صوت احمد “رايحة فين دلوقتي

نهال: ملكش دعوة

اقترب منها احمد ثم قبض علي يداها ” اتكلمي عدل
انتي فاهمة

اغمضت نهال عيونها من أثر الم يداها من قبضته

ترك احمد يداها بعد ما احس انها تتألم”جوبي عليا
رايحة فين دلوقتي

نهال :مروحة عندك مانع

احمد:انتي عايزة تروحي دلوقتي في ليل ده

نهال :هيحصلي ايه يعني اكتر من الي حصلي

احمد : نهال خشي نامي مع حنين لحد أصبح

نهال:انا همشي مقدرش اقعد معاك في مكان واحد بعد النهاردة

احمد : طيب بلاش “استني عمته هيا كمان مسفرا البلاد علي أقل سفري معاها

نهال : احمد ارجوك سبني

احمد :لا مش هسيبك اتفضلي علي جوة

نظرت له نهال نظرات صاخبة ثم ذهب من أمامها
وتوجه احمد الي العائلة

………………….

وقفت حنين تنظر من الشارفة بهدوء “اقترب عزيز منها

عزيز:مالك يا حنين سرحانة في ايه

حنين :عادي هسرح في ايه يعني

عزيز :حنين ممكن اعرف الولد الي اسمه عاصم ده كان عايز منك ايه

حنين : معرفش

عزيز : بضيق “مالك يا حنين هو انتي علي طول كده مش مدياني وش

نظرت له حنين ثم سألتة”انت عايز ايه يا عزيز

اقترب عزيز منها أكثر ثم ظهرت علي وجه ابتسامة
انتي عارفة انا عايز ايه “وعارفة كمان أن بحبك اوي
وكمان نفسي تبقي مراتي ومعايا طول عمري

تنهدن حنين بضيق ثم قالت : انا منفعكش يا عزيز صدقني

عزيز :وايه الي منفعهوش بس *ارجوكي يا حنين اديني
فرصة وحدة بس

………………

ظالت نهال تتمشي في غرفة حنين بضيق تنتظر رد خالد علي هاتف ” وبعد ثواني اتي صوت خالد
نهال :الو

خالد :خير يا نهال

نهال: هو احنا هنشوف خير ابدا

خالد :في ايه انطقي

نهاا : خالد انا هسألك سؤال وتجوبني بصراحة ارجوك يا خالد

خالد :اسألي خيييير

نهال: انا عند حنين واتكلمت معاها “وهيا اعترفتلي
بكل حاجة وقلتلي أنك مقربتش منها
حرام عليك يا خالد البنت هتجنن ارجوك ريحني
وريحها

خالد : اولا حسابك معايا بعدين “انتي ازاي تروحي عند زفت ده بعد ما طلقك “تخرجي من عندك حالا

نهال:هو ده وقته انا جيت هنا عشان حنين في مصيبة

خالد :مصيبة ايه اتكلمي علي طول

نهال : احمد عايز يجوز حنين يا خالد النهاردة هيتقري فتحتها علي عزيز

صرخ خالد في الهاتف ‘انتي بتقولي ايه “علي جثتي ده يحصل

نهال : يا خالد ريحني ورد علي سؤالي

قفل خالد في وجه أخته ” جلست نهال تستغفر ربها
من هذا الكائن أخيها

……………….

قطع حديثهم رن جرس هاتفها “نظرت حنين برتباك
علي اتصال خالد بها وهيا بجوار عزيز

عزيز: مين يا حنين

حنين :,:دي وحدة صحبتي “عن ازنك يا عزيز

مسك عزيز يداها لكي يوقفها ” احنا لسه مكملناش
كلمني ارجوكي خليكي “

نظرت حنين الي يدو الممسوكة بيداها ثم رفعت نظرها
له بضيق

ترك عزيز يداها فورا “انا اسف مكنتش اقصد

حنين :هخلص تليفوني وهرجع نكمل كلامنا عن ازنك

اسرعت حنين الي أحد زواية بعيد عنهم
وضعت الهاتف علي ازنيها ليظهر منه صوتة القوي الثائر

خالد :انتي مبتردييييش ليبيه

حنين :وطي صوتك يا خالد في ايه

خالد :انتي هتستهبلي مش عارفة في ايه “خطوبة مين الي هتحصل النهاردة

حنين:خطبتي عادي يعني

خالد: خطبتك ازاي ها انتي مجنووونة ولا عايزة تجنيني

حنين:انت عايز ايه دلوقتي

خالد : مشي الواد الي عندك وارفضي يا حنين

حنين : والله مش بأيدي يا خالد به كل حاجة بتحصلي دلوقتي بسببك انت “لولا شك احمد انك قربت مني وازتني وكلام البلد عليا مكنش ده حالي دلوقتي

خالد : محدش يقدر ينطق بكلمة عليكي في البلد كنت قطعت خبرة وبعدين اخوكي ده اهبل ازاي غصبك
انا نفسي عمري مغصبت نهال علي حد

حنين : خالد انت بجد مقربتش مني

خالد “بخبث”والله معرفش شوفي انتي بقي

حنين :حرام عليك يا خالد متعملش فيا كده “كفاية احمد عليا

خالد:اسمعي يا حنين سواء قربت منك او مقربتش هتجوزك يعني هتجوزك ” غصب عن اخوكي وابوكي ودنيا كلها انتي ليا

حنين : بتحلم

خالد : عادي اديني بحلم بس انا بقي من طبعي بحقق احلامي وعشان احقق حلمي معاكي ” هتجوزك
وبكرا يا حنين

حنين: والله وازاي بقي يا شجيع السيما انت

خالد :هتعرفي لما اجي ” بكرا هكون عندك

حنين:انت مجنون انت لسه تعبان

ابتسم خالد بافرحة “خايفة عليا

حنين: لا

خالد :بحبك

حنين :بكرهك

خالد :هتجوزك

حنين: مستحيل

خالد :هحقق المستحيل وهتكوني ليا غصب عن اي حد
وبعدين اياكي تكلمي مع الواد ده ولا توفقي لحد موصل بكرا وتجنبي احمد النهاردة “سبهولي ليا انا

حنين :هتعمل في ايه يا خالد

خالد :كل خير يا حنين كل خير “سلام يا قلبي …….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت القاسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى