روايات

رواية احببته رغم كبريائي الفصل الثامن عشر 18 بقلم مريم أحمد

رواية احببته رغم كبريائي الفصل الثامن عشر 18 بقلم مريم أحمد

رواية احببته رغم كبريائي الجزء الثامن عشر

رواية احببته رغم كبريائي البارت الثامن عشر

احببته رغم كبريائي
احببته رغم كبريائي

رواية احببته رغم كبريائي الحلقة الثامنة عشر

كان بيبص على ورق امتحاناتها و هو الغضب مالكه بس اتنفض من مكانه بزهول لما اتعادت جملتها تاني ف دماغه و هي بتقول
مليكة بدموع….” بغيب من محاضراتي عشان بروح لـ دكتوره نفسيه يا ابيه ”
بص لسلم الفيلا و ف ثواني كان طلع لحد عندها
كان ماشي ف الطرقة و سمع صوتها و هي بتكلم مودة و بتقولها بصوتها الي كله عياط
مليكة…انا عارفه اني غلطت لما مقولتوش من الاول بس كان غصب عني والله خفت اقوله يا دكتور مودة خفت يسخر مني او يتعصب عليا
فتح الباب بصدمة و زهول من الي سمعه متأخر جدا
اول م شافته قفلت التليفون بسرعة و قامت وقفت بخوف منه
بصت للأرض بخوف منه و قالت بصوت واطي و هي الدموع في عيونها لما افتكرت انه جاي يزعقلها تاني
مليكة…انا اسفه يا ابيه مش هغيب من المحاضرات تاني
راحلها بخوف و قالها
مروان…ايه الكلام الي انا سمعته دا يا مليكة
بصتله بخوف من ان يكون الخبر اتنشر ف كل مكان و ف مواقع التواصل الاجتماعي و يتإذي ف شغله بسببها
ردت عليه بخفوت من خوفها و هي بتقوله
مليكة…ايه ؟
رد عليها بزهول و هو بيسألها و بيقولها
مروان…انتي بتتابعي مع دكتور نفسي يا مليكة ؟
هزت راسها و الدموع في عيونها و قالتله
مليكة…ايوا دكتور مودة دويدار
هز راسه يمين و شمال بزهول و هو بيقولها
مروان..طب ليه
دمعت عيونها و قالتله
مليكة…انا اسفه بس غصب عني انا كانوا العيال ف المدرسة بيتنمروا عليا يا ابيه لحد م جالي اكتئاب من قلة ثقتي في نفسي
كان مصدوم من الي بيسمعه و قالها بحزن
مروان…و مقولتليش ليه من بدري يا مليكة !
نزلت دموعها بحزن و قالتله
مليكة…خفت تتإذي ف شغلك و خفت اوي انك تتريق عليا زيهم او تتعصب مني عشان مجنونة
دمعت عيونه بحزن على اخته و على كمية التنمر الي انعرضتلها لدرجة الاكتئاب
ابتسملها بتشجيع و قالها
مروان…اول و اخر مره تخبي عني اي حاجه تاني و وعد مني دا هيفضل سر بينا حتى ماما مش هقولها بس توعديني انك مش هتكذبي تاني او تخبي عليا حاجه ماشي
هزت راسها و هي مبتسمة و الدموع في عيونها و قالتله
مليكة…ماشي
….سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
تاني يوم كان البيت كله مقلوب و كله شغال ف البيت عشان يلحثوا يخلصوا التزيينات قبل معاد الناس
اما عنها هي ف كانت بتلعب بالبلالين مع ايناس
دخلت امها بغضب و عي بتقولها
حنان…طب قومي ساعدينا ولا اعمليلك حاجه بدل م انتي عامله زي الطفله كدا
كانت لسه حبيبة هترد بس ايناس شبقتها و ردت و هي بتلعب بالبلونه و بتقول لحنان
ايناس…ايه يا تيتا انتي عايزاني اقعد لوحدي يعني
ضحكت حنان عليها و بصت لحبيبة و هي بتقولها
حنان…على الاقا قومي حضري الدريس الي هتلبسيه
جاولتها حبيبة و هي بتحدف البلونه لإيناس
حبيبة…محضرة كل حاجه
مشيت حنان و هي حسه انها هتتشل و ايناس رجعت تجيب كذا بلونه تانيه و تحدفها على حبيبة و هي بتضحك
…استغفر الله. العلي العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه
عدى وقت كانت حبيبة لبست دريس لونه اوفايت و طرحة بنفس اللون
دخلت كاميليا ليها و كانت مبهوره من شكلها جميل اوي
كاميليا…شكلك جميل اوي اوي تبارك الله
ابتسمتلها حبيبة و قالتلها
حبيبة…بجد يا كامي
هزت كاميليا راسها بتأكيد و قالتلها
كاميليا…ايوا جدا
ابتسمتلها حبيبة و هي مبسوطة
جيه اسلام و هو ماسك في ايده صينية عليها عصاير و بيقول لحبيبة و هو مد ايده ليها بالصينيه
اسلام…يلا عشان تخرجي
اتوترت حبيبة جدا و هزت راسها يمين و شمال بنفي و قالتله
حبيبة…لا يا اسلام بلاش
استغربت كاميليا منها و قالتلها
كاميليا…اي يا بنتي
اتكلمت حبيبة بتوتر و هي بتقولها
حبيبة..يا كاميليا افرضي وقعت مني هتحرج اوي و ممكن اعيط
ضحكت كاميليا و قالتلها
كاميليا…لا يا شيخة متقلقيش
اتنهدت بخوف و خدت من اسلام الصينيه و خرجوا
بصت للأرض بكسوف لما سمعت صوت عبير و هي بتقول كلمات كتير كلها مدح فيها زي ” ما شاء الله ” ” قمر ” و كلمات زي كدا كتير
رجعوا تاني يتكلموا شوية في كلام زي الاتفاقات و كدا و الي لاحظته انهم كل حاجة اخوها او ابوها يقولوها لازم يعترضوا عليها ف الاول و بعدين يوفقوها غير كدا لا
اتكلمت حنان و هي بتقول
حنان…طيب تعالوا احنا نقعد ف البلكونة و نسيبهم يتكلموا هما
كانت حبيبة مضايقة من الي امها عملته جدا بس مكنش ينفع انها تتكلم عشان متخرجهاش و بالفعل راحوا كلهم البلكونة ة اتبقى في الريسبشن هي و حمزة
اتكلم حمزة و هو بيقولها
حمزة…عندك كام سنه
ابتسمت ف نفسها بسخرية و قالت ف بالها ” بدأ التحقيق ”
جاوبته و هي بتقول
حبيبة…23 و انت
رد عليها و هو بيقولها
حمزة…29
هزت راسها و متكلمتش و هو قالها
حمزة…عرفت انك بتشتغلي
هزت راسها بتأكيد و هو قالها
حمزة…هتسيبي الشغل
معجبتهاش صيغة الأمر الي بيتكلم بيها و قالتله بسخرية
حبيبة…اااه دا انت نرجسي بقى
تجاهل كلامها و هو بيقولها
حمزة…نرجسي بثى مش نرجسي ف النهاية كلمتي هتمشي
جاوبته بثقة و هي بتقوله
حبيبة…حتى لو قولتلك اني مش موافقه؟
هز راسه بتأكيد و قالها
حمزة…اه
هزت راسها هي كمان و قالت
حبيبة…انت كلمتك هي الي بتمشي بس انا بقى الي القرار ف ايدي
كانت جملتها دليل على انها هترفضه و ف الوقت دا رجعوا عيلة كل واحد فيهم تاني و انتهت المقابلة
اول م باب الشقة اتقفل لما مشيوا بصت حبيبة لأسلام اخوها و قالتله
حبيبة…مرفوض
بص اسلام لأبوه و ابتسموا على نجاح خطتهم ان حبيبة هي الي رفضته مش هما
قالت رضوى بضيق و حزن من حبيبة
رضوى…لييييه يا حبيبة كدا اتا كنت عايزه يبقى في خطوبة
قالتلها حبيبة بلا مبالاه
حبيبة…بس يا بت
اتأففت رضوى بضيق منها و متكلمتش
و ايناس خدت بلونه و راحت لحبيبة عشان يهزروا تاني
بالفعل رجعوا يهزروا باللونه لحد م ف مره و حبيبة بتحدف البلونه لإيناس البلونه فرقعت
اتخض نوح و عيط
راحت حبيبة ضاحكت على شكله و هو مخضوض لحد م عيونها دمعت
فضلت كاميليا تطبطب عليه عشان يهدى و ميعيطش و اسلام قال لـ حبيبة بزهول
اسلام…بتضحكي على طفل عشان بيعيط
راحت امهم ردة عليه و هي بتقول عليها
حنان…جبروت
اتكلمت حبيبة و هي بتقولها
حبيبة…طب مش كان شكله يضحك
ضحكوا على كلامها و خلص يوم وسط ضحكهم و هزارهم سوا
….سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
جيه تاني يوم
كانت حبيبة ف المدرج الكلية بعد م المحاضرة التانية خلصت
اتكلمت كارولين و هي بتقولها
كارولين …ايه الاخبار
فهمت حبيبة قصدها و قالتلها بلامبالاه
حبيبة…رفضته
هزت مايفين راسها و اتكلمت و هي بتقول
مايفين …م دا المتوقع
ابتسمت حبيبة على رد مايفين و متكلمتش
دخل مروان المدرج و ف ثواني كان سكت الكل
بدأ مروان المحاضرة على طول و كان الكل مركز جدا عشان ميتحطوش ف نفس الموقف بتاع الامتحان تاني للمرة التالتة
….استغفر الله العظيم و اتوب اليه
في نفس الوقت ف كلية مليكة
كانت ف المدرج و كانت مركزة جدا ف الشرح
و سما كانت مبتسمة بفرحة انها سمعت كلامها و ابتدت انها تختم بدراستها و محاضراتها
عدى وقت مش قليل و خلصت المحاضرة
قالت روان و هي موجهه كلامها لـ سما
روان…سما ايه رأيك بما ان مبقاش في محاضرات تانيه نخرج بقى
بصت سما لـ مليكة و قالتلها
سما…ايه رأيك يا موكه
هزت مليكة راسها يمين و شمال بعدم معرفة و قالتلها
مليكة…مش عارفه لسه
ردت روان و هي بتقول لـ سما بضيق
روان…خلاص يا سما يلا احنا نخرج
بصتلها مليكة و متكلمتش و سما بصتلها بحده و رجعت بصت لمليكة تاني
و مليكة هزتلها راسها بتأكيد و قالتلها
مليكة…روحي انتي
هزت سما راسها يمين و شمال و هي بتقولها
سما…بس يا مليكة انا عايزاكي معانا
ابتسمتلها و قالتلها
مليكة…مرة تانيه بإذن الله
هزت سما. راسها و متكلمتش و روان خدتها و مشيوا و فضلت مليكة لوحدها
جيه ف بالها مشهد من عشر سنين لما كانت ف المدرسة و كانت فرحانه انها هتتصاحب على واحده معاها ف الفصل و جت صاحبة البنت دي خدتها من مليكة و فضلت مليكة برضو لوحدها
اتنهدت بحزن و حست انها ممكن تعيط بس مسمحتش لنفسها بـ دا ابدا و خدت ازازة الماية شربت عشان تحاول انها تمشي غصت حزنها
راحت لعربيتها مشيت من قظام الكلية و هي بترن على مروان
معداش ثواني و كان رد عليها و هي بيقولها
مروان…الو يا ملوكة
ابتسمت مليكة و قالتله
مليكة…ازيك يا ابيه
مروان…الحمدلله بخير و انتي عامله ايه
هزت راسها و قالتله
مليكة…الحمدلله
كان صوتها حزين و هي بتقولها و هو زعل جدا عشانها
كملت كلامها و هي بتقوله
مليكة…هـ هو انا ممكن اروح لدكتور مودة يا ابيه ؟
رد عليها بتأكيد و هو بيقولها
مروان…اكيد طبعا
ابتسمت و قالتله
مليكة….و ماما ؟
مروان…متقلقيش انا هتصرف
هزت راسها و قالتله
مليكة…ماشي ..شكرا يا ابيه
ابتسم و قالها
مروان…العفو يا ملوكه
ابتسمت و قفلت المكالمة و اتجهت بعربيتها لطريق عيادة مودة و هي فرحانه انها عرفته
…لا اله الا الله وحده لا شريك له
كانت خارجه هي و صحابها من الجامعة و قالتلهم
حبيبة…تعالوا نروح المول نشتري حاجات
وافقوا فكرتها جدا و بالفعل راحوا المول
دخلوا محل طرح
و اشترت حبيبة كذا طرحه ليها و كارولين بصت لحبيبة و حبيبة فهمت بصتها و بصت لمايفين الي كانت باصة لطرحة معينه و من الواضح انها لفتت نظرها
راحت كارولين خدت الطرحه و حطته على دماغ مايفين و حبيبة عجبها شكلها جدا و قالت
حبيبة…شكلك تحفه بالطرحة يا مايفين
هزت كارولين راسها بتأكيد و قالتاها
كارولين…جدا
بصت مايفين ف المراية الي قدامها بتردد و قالتلهم
مايفين…بجد
هزوت راسهم بتأكيد فورا و بالفعل اشتروها
اتكلمت كارولين و هي بتقولهم و هي بتشاور على محل بيبيع فسانين محجاب
كارولين…تعالوا ندخل المحل دا نشوفلك دريس يليق ع الطرحة
دخلوا المحل و كان في دريس جميل اوي و اشترته مايفين و كارولين اشترت هي كمان واحد
و ادتهولها و هي بتقولها
كارولين…دا هدية مني ليكي
ابتسمت مايفين و حضنتها و هي بتقولها
مايفين…شكرا اوووي يا كارو بجد
ابتسمتلها كارولين و متكلمتش و رجعوا يلفوا ف المول تاني و يشتروا كذا حاجه
…استغفر الله العظيم و اتوب اليه
_انا مبسوطة اوي اوي اوي
كانت جملة مليكة الي قالتلها بفرحة لدكتورة مودة
ابتسمتلها مودة و قالتلها
مودة…صدقتيني بقى لما قولتلك تقوليلهم
هزت مليكة راسها بمعنى ايوا بس رجعت اتبدلت ملامح وشها للحزن تاني و قالت لـ مودة
مليكة…بس لسه ماما متعرفش
هزت مودة راسها و قالتله
مودة…ابقي قوليلها
هزت مليكة راسها و قالتلها
مليكة…اول م اروح هقولها على طول ووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببته رغم كبريائي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى