رواية احببته رغم قسوته الفصل العاشر 10 بقلم ملك محمد
رواية احببته رغم قسوته البارت العاشر
رواية احببته رغم قسوته الجزء العاشر
رواية احببته رغم قسوته الحلقة العاشرة
وفجأة جيه حد من وراه ورفع علي دماغه المس”دس وقاله :وطالما عرفت يا دياب يبقا لازم تمو”ت والسر ده يم”وت معااك .
لف دياب وشاف صدمة عمره لقى عمه جلال اخو راشد .
دياب :ما تضر”ب يا جلال ،اضررر”ب .
جلال داس علي المسد”س ودياب وقع علي الارض وبقا بين الحياة والم”وت.
جلال وراشد مكنتش متوقعين أن حد شافهم لكن المفاجأة أن جميلة شافتهم !!
راشد وجلال خرجوا من البيت بسرعة وجميلة جت سندت دياب ووقفت تاكسي وراحت علي المستشفي .
“في المستشفي بقلمي #Malak_mohamed”
دخلت جميلة المستشفي وهي بتقول :ترووولي ابووس ايديكو جوزي بيموو”وت منييي.
جيه دكتور ومعاه ممرضين وخدوا دياب ودخلوا اوضة العمليات .
جميلة كانت قاعدة في اوضة الانتظار منهارة علي دياب ومصدومة من اللي حصل ازاي عمها جلال وعمها راشد يقت”لوا دياب بالشكل ده وايه اللي يخليهم يعملوا كدة !!
جميلة تفكيرها اتش”ل حرفيا ،كانت كل اللي بتتمناه أن دياب يخرج سَليم بس .
بعد ساعتين خرج الدكتور وكانت جميلة عينيها مورمة وحمرة من كتر العياط .
جميلة :والنبي يا دكتور طمنيني جوزي كويس صح .
الدكتور :وحدي الله يا بنتي جوزك كويس وحالته بقيت شبه مستقرة .
جميلة :طب طب ممكن ادخله .
الدكتور :ممكن بس متتاخريش .
دخلت جميلة علي دياب وهي بتقوله :انت كويس يا دياب ،انت كويس يا حبيبي ،قلقتني عليك .
دياب باستغراب :انتِ مين !!
جميلة اتصدمت والجملة نزلت عليها زي الساعقة وبعدها بدأت كلامها وقالت :انا …انااا..
فجأة دخل راشد وقاله:دي السكيرتيرة بتاعتك يا دياب .
دياب بحدة :وانت مين .
راشد بثقة :انا ابوك يا حبيبي انت نسيت ولا ايه.
خرجت جميلة جري علي الدكتور وقالت له:الحقني يا دكتور الحقنييي جوزيي مش فاكر حاجة .
الدكتور دخل جوا وعمل فحص علي المخ وبص علي جميلة وقالها :تقريبا كدة ده فقدان ذاكرة مؤقت .
جميلة :طب هو ممكن يخرج يا دكتور .
الدكتور :ممكن يخرج انهاردة .
جميلة :طب تمام ،يلا يا دياب نروح البيت .
دياب بحزم :بيت مين انتِ مجنونة ،انا اعرفك منين انا هروح مع بابا !
جميلة بصت لراشد وقالت له :ليه كدة يا عمي ،ليه مش عايز تقوله اني مراته .
راشد :مراته منين ،انتِ جاية ترمي بلاكي علي ابني ولا ايه ثم وجه حديثه الي دياب وقاله :يلا يا بني نروح .
دياب بص لجميلة وحس أن في حاجة شاداه ليها بس هو تجاهل الموضوع وقام وروح مع أبوه .
اول ما دياب روح جت ريهام ولسة جاية تتكلم راشد قالها بحزم :مش وقت كلام دلوقتي يا ريهام اخوكِ تعبان .
ريهام :الف سلامة عليك يا دياب بس هي فين ….
قاطعها راشد وهو بيقول :بس يا ريهام مش وقته .
ريهام استغربت وراحت ترن علي جميلة .
ريهام :الو أيوة يا جميلة .
جميلة ببرود :عايزة ايه يا ريهام.
ريهام :يا بنتي دياب جيه عندنا ليه وانتي مجتيش معاه ليه .
جميلة عيطت وقالت لها:اسالي ابوكِ.
روحت جميلة من المستشفي وراحت لامها .
خبطت جميلة علي الباب .
سعاد فتحت الباب ولقيت جميلة بتعيط .
سعاد :اسم الله عليكي يا حبيبتي بتعيطي ليه.
جميلة حكت لها كل حاجة .
سعاد :يا مصيبتي بقا راشد وجلال يعملوا كدة استني انا هروح اتكلم معاهم .
جميلة مسكت ايديها وقالت لها :لا يا ماما ،انا هعرف ارجع حقي وحق جوزي .
سعاد :الله يصلح حالك يا بنتِ ،استني بقا ده انا عملالك مكرونة بالبشاميل هتاكلِ صوابعك وراها .
جميلة ابتسمت وقالت لها :ماشي يا حبيبتي.
قعدت جميلة وكلت وارتاحت والصبح استأذنت من والدتها وقالت لها انها رايحة الشغل .
“في الشركة بقلمي #Malak_mohamed”
دخلت جميلة الشركة وراحت قعدت قدام مكتب دياب ،لانها خلاص بقيت سكيرتيرة دياب .
دخل دياب المكتب وقالها :صباح الخير يا آنسة …..
جميلة :جميلة ،اسمي جميلة .
دياب :طيب لو سمحتي يا آنسة جميلة انا محتاج …
جميلة بمقاطعة :معقول مش فاكرني ولا فاكر علاقتنا يا دياب .
دياب :احنا كان ما بينا حاجة يا آنسة جميلة .
جميلة اتنهدت وقالت له: انا مراتك يا دياب انت ليه مش قادر تصدقني .
دياب :لأن عمري ما افكر اتجوز واحد ليها ماضي زبا”لة زيك .
جميلة بصدمة :نعمممم
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببته رغم قسوته)