روايات

رواية احببتها في ابتلائي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم هنا مصطفى

رواية احببتها في ابتلائي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم هنا مصطفى

رواية احببتها في ابتلائي الجزء السابع والعشرون

رواية احببتها في ابتلائي البارت السابع والعشرون

رواية احببتها في ابتلائي
رواية احببتها في ابتلائي

رواية احببتها في ابتلائي الحلقة السابعة والعشرون

بعد شهر
في بيت فيروز العامري
فيروز كانت نايمه و بتحلم ب حامد
حامد كان جايلها ف الحلم لابس ابيض و هو ف مكان ابيض و فيروز معاه لابسة ابيض برضو بس صدره مليان د.م بس مبتسملها و قرب منها
حامد : فيروز
فيروز : بابا ! ليه سبتني بعد ما قولت انك خلاص هتبقى اب ليا !!
حامد : مش ب ايدي يا حبيبتي دا تخليص لكل حاجه وحشه عملتها كان لازم يحصلي كدا ، انا حقى كدا كدا هيتاخد ، بس اوعاكي تأمني لحد منهم ، عيشي حياتك مع عمر و افرحي و خليكي فاكرة اني دايمًا معاكي حتى لو مش قدامك خلى بالك على نفسك .
و بدأ يمشي واحدة واحدة لحد ما اختفي و فيروز عماله تنده عليه .
فيروز صحيت من النوم مفزوعه و بتتنفس بسرعه و قامت اتعدلت و هي بتقول : بسم الله الرحمن الرحيم ، لا اله الا الله .
و قامت لبست هدومها الخروج و هي عقلها مشغول بالحلم اللي حلمته هل دي إشارة ولا اي .
وخرجت من اوضتها
فيروز : صباح الفل يا لولو
علا : صباح النور يا قلبي
فيروز قعدت جنبها على السفره عشان يفطروا
علا : راحه فين على الصبح كدا ؟؟
فيروز : راحه عند سعيد السج’ن زيارة و بعدها طالعه على الشغل
علا اتصدمت : نعم ، لييه !
فيروز قامت من على الاكل : لازم اصفي الحسابات اللي بينا ، لازم اقفل الأبواب المفتوحلي بالضبه و المفتاح يا ماما عشان نخلص و نرتاح بقى .
و دخلت تغسل ايدها
علا علت صوتها: و انا اي يضمنلي مايئذكيش يا فالحه !
فيروز خرجت و مسكت شنطتها: يعني هو ب جلالة قدرة محبوس ف السج’ن و حالته نيله ، هيعملي اي و هو محبو.س يا ماما ، ماتخافيش انا مايتخافش عليا على رأي الواد عمر 😂
علا : طب خدي عمر معاكي
فيروز : يا ماما لا مش هتعبه معايا أنا مش هكمل عشر دقايق عنده و هامشي علطول
علا اتنهدت: ماشي يا فيروز ابقى طمنيني بس .
فيروز باست راسها و نزلت من الشقة
ركبت العربيه و اتحركت
وصلت و دخلت و لقت خالد قاعد مع سعيد
فيروز بصتلهم و قعدت
خالد : ازيك يا فيروز
فيروز : الحمدالله
سعيد رفع عينه اللي كان محمرة جدا : فيروز
فيروز : عاوز ايه و ياريت بسرعه عشان عندي شغل
سعيد : سامحيني يا فيروز
فيروز بسخرية : انت كويس !! هما كشفولك على قواك العقليه لسه بخير و لا ايه ! اسامح مين بس .. هأ انت غريب اوي علفكرا !!
سعيد : انا اتحكم عليا بالإعد.ام !! حق ابوكي هيتاخد خلاص !
فيروز نفخت و هي بتحاول تتحكم ف غضبها اللي بدأ يفلت منها : لا ماهو مش حكاية بابا بس ! حكاية انك انت السبب ف كل اللي حصل !! انت اللي كنت بتسخنهم عليا !! عشان امي ماحبتكش !! و اتجوزت بابا !! لا ماتتصدمش كدا انا عارفه من زمان اوي بس كنت ساكته عشان بيت ماما و بابا مايتخربش بس لما اتطلقوا و عشت مع بابا ، عرفت انك بتنتقم من ماما فيا و عرفت انك انت اللي خليت بابا يط.عن ماما عشان يموتها لما قعدت تبخ الس.م ف ودانه !! انت شي.طان على هيئة إنسان !! من ناحية اني مسامحاك ف انا مسامحاك ف اللي يخصني بس مش هنسى ، يمكن يخفف شوية من ذنوبك المتلتله على دماغك دي !
سعيد : شكرا يا فيروز و اسف تاني مرة
فيروز بصتله ب قرف و ماردتش عليه و مشيت من قدامه
خرجت ركبت عربيتها و قعدت ثواني ساكته و اتحركت راحت و اشترت ورد ف قصرية و اتجهت على مدفن والدها
دخلت و وقفت قدام القبر و قلعت نضارة الشمس
و حطت الحاجه
فيروز : ازيك عامل ايه ، انا مش كويسه خالص علفكرا ! بس مش مهم انا ، حقك جه بعد سنه من وفاتك تصدق حستهم اكنهم شهر مش سنه ، اتحكم على سعيد ب الاعدا.م عاوزاك ترتاح بقى ، انت حاولت تتغير ف الاخر و دي احسن و آخر حاجه عملتها .
ابتسمت ب وجع : مع السلامه
و خرجت من المدفن و اتحركت و هي ماشيه ف الطريق لقت عمر بيكلمها : فيروز عامله ايه انتي كويسه ؟؟
فيروز ضحكت بس صوتها ماكانش طبيعي : اكنك حاسس بيا .
عمر : صوتك ماله ؟؟ هو أنتي برا صح ؟؟
فيروز : ايوا برا
عمر : طب فيه ايه مالك ؟؟
فيروز : أصله ….
و حكتله على الحلم اللي حلمته و اللي حصل مع سعيد
عمر : حقه رجع يا حبيبتي خلاص انسي و بصي للجي اهتمي بحياتك و بشغلك ، انسي عشان تعيشي ، و أنا دايمًا معاكى و مش هسيبك مهما حصل
فيروز : الحمدالله ، بس الموضوع صعب انه الواحد ينسي بصراحه
عمر : واحدة واحدة كل حاجه هتتنسي .
فيروز : ان شاء الله ، أنت هترجع اسكندرية؟؟
عمر : لا مش هرجع انا بظبط الفيلا اللي هنتجوز فيها اللي هتبقى هِنا و مش هعرف ارجع
فيروز : تمام ، هوا البنات عملوا ايه لما رجعوا من السفر و عرفتهم ان فريدة كدا و اتقبض عليها؟؟
عمر : نيرة انهارت خالص بس رهف كانت عادي اللي حدٍ ما ، بس رضيوا بالامر الواقع ، هي كدا كدا وجودها زي عدمه ، ف مش فارقه معاهم اصلا .
فيروز : ربنا يعينهم يارب
عمر: الواد حازم متقدم ل رهف مش عارف أوافق و لا ارفضه
فيروز ضحكت بهستيريه : دا صاحبك 😂😂😂
عمر : ما اهو عشان صاحبي هرفضه😂
فيروز : شوفها هيا عاوزة ايه و قرر 😂
عمر : هي موافقه بس سيبالي الرأي
فيروز : خلاص طلاما هوا كويس ، يبقى تمام وافق و يتجوزوا لما تتخرج
عمر : و نيرة
فيروز : متقدملها عريس؟؟
عمر : اه ياسر اخو مريم انا شافها ف خطوبة مريم و قاسم
فيروز : ياسر انسان كويس جدا متربي معانا ، محترم و راجل و هيصونها بس ف الاول و والاخر القرار قرارك انت و هيا
عمر : حسيته مؤدب و كويس ربنا يقدم اللي فيه الخير
فيروز : ان شاء الله
ف الوقت دا دخلت الينور و اخدت التليفون من عمر
الينور : يا روزا وحشاني
فيروز : ايلي وحشاني عامله ايه
الينور : الحمدالله زي الفُل هنشوفك امتي
فيروز : مش عارفه والله اصله انا قاعدة ف المستشفى عماله اقول ل دكتور معتز يديني اجازة عشان بجهز للفرح اللي كمان ٤ شهور دا بيقولي لسه بدري المرضى اهم 😂😂
كارم سمعها لأنه الينور فاتحه ال speaker: ازيك يا فيروز روحيله و لو ماقتنعش ، هقنعهولك ، انا انهاردة رايحله
فيروز : ازيك يا دكتور ، اتوسطلي عنده بقى هو صاحبك 😂😂
كارم : ماتقلقيش يا عروسة 😂
فيروز وصلت المستشفي و دخلت ل دكتور معتز
فيروز : يا دكتور
معتز : مافيش اجازة غير على الفرح
فيروز : يااا دايمًا فاهمني صح كدا 😂
معتز : بس يا بلوة 😂
فيروز : ربنا يسامحك يا دكتور دا انا حتى عروسة يعني ! 😂 انا راحه اشوف شغلي 😂
و خرجت و قابلت معتصم
معتصم : صباح الخير يا دكتورة
فيروز : صباح النور يا دكتور
معتصم : انا جاي اعزمك على فرحي كمان اسبوعين ان شاء الله
فيروز: الف مبروك ، بس غريبة انه فارس وافق علطول كدا 😂
معتصم : لا دا طلع عيني بقالي سنتين عاوز اتجوز أمنية و هو يقولي بعد دراستها 😂
فيروز ابتسمت : مبروك ربنا يكملكوا فرحتكم على خير يارب
معتصم : يارب عقبال فرحك يا دكتورة ان شاء الله
فيروز: ان شاء الله
_______________
في فيلا المنياوي
ريم كانت عماله تتنطط ف انهاردة يوم تخرجها
لبست و جهزت .. لبست سوت سودة واسعه و سيبت شعرها و حطت ميكب خفيف
بصت للدبله اللي ف ايدها و ابتسمت قد ايه هي حبت فارس ، فارس اللي حبها حب صادق و غيرها للأحسن ف هي حاسه ب انها مخطوبه لأحسن شخص رأته .
قارس بعتله message: انا وصلت يا حبيبتي خلصتي؟؟
ريم: خرجالك يا حبيبي
و خرجتله فعلا و اتحركوا على حفله تخرجها هيا و أمنية
_____________
بعد شهر
يوم خطوبة رهف و نيرة
ف أوضة نيرة و رهف
دخلوا فيروز و أمنية و مريم و ريم
أمنية: ماشاءالله
فيروز : ربنا يحفظكوا يارب
رهف : شكلي حلو يا فيروز؟؟
فيروز : قمر يا روحي بس دخلي شعرك جوا الطرحه عشان عمر و حازم و قاسم مايزعلوكيش😂
رهف : اه صح فكرتيني😂
نيرة : و انا يا روزا؟؟
فيروز : عسولة يا حبيبتي ما شاء الله
نيرة : حتى توأم يوم خطوبتنا يا رهف😂
رهف : و هنفضل طول عمرنا مع بعض
الينور دخلت الاوضه
فيروز : اديلو يا الينور اي الحلاوة دي ما شاء الله و انا اللي عماله اقول الواد عمر دا طالع قمر و اجنبي كدا لمين 😂
الينور حضنتها : والله انتي اللي حلوة يا فيروز 😂
خلصوا و كارم اخد البنات و نزلوا على تحت و قعدوا ف و لبسوا الدبل
_________
عند ياسر و نيرة
ياسر : مبروك يا نيرو
نيرة: الله يبارك فيك
ياسر : اوعدك أنى هسعدك دايمًا ان شاء الله
نيرة ابتسمتله ب خجل : ان شاء الله
_________
عند حازم و رهف
حازم : أخيرًا دا اخوكي عمر دا طلع عيني مع أنو صاحبي يعني 😂
رهف : ما هو عشان انت صاحبوا طلع عينك 😂
حازم : مبروك يا حبيبتى
رهف ضحكت : الله يبارك فيك
________
عند عمر و فيروز
عمر: حاسس انه بقالنا كتيير اوي مخطوبين
فيروز : لا هي سنه بس
عمر : و السنه اللي قبليها دي ايه😂
فيروز : كانت تعارف😂😂
عمر : استظرفي ياختي😂😂
فيروز : حبيبي يا ابو حياة 😂😂
_______________

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببتها في ابتلائي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى