رواية احببتها في ابتلائي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم هنا مصطفى
رواية احببتها في ابتلائي الجزء الرابع والعشرون
رواية احببتها في ابتلائي البارت الرابع والعشرون
رواية احببتها في ابتلائي الحلقة الرابعة والعشرون
في فيلا الشافعي
في القاهرة
كارم : اييه !
عمر علا صوته : اييواا هيا دي الحقيقة اللي مخبيها علينا ، الحقيقة ان الفرنساوية تبقى ….
كارم حط ايدة على بقه بسرعه و همس : هشششش ، أنت عارف لو حد عرف غيرك هيحصلكوا ايه !
عمر بلامبالاه : هتحصل حاجه اوحش من كدا يعني !
كارم : ايوا هتحصل حاجه اوحش من كدا !!! اهدى و اعقل كدا ، لو عاوز تعرف الحقيقة !
عمر : أتفضل قولي الحقيقة
و كارم حكالهو وقف لحد بعد جوازة هو و فريدة
عمر : والله!! و أنت ماكنتش قادر تدافع عننا حتى !
كارم : عمر ! انا ماكنش ينفع أعمل اي حاجة ! علفكرا يا عمر ، هيا حبيبتي من قبل ماتكون امك ! ما تئنبنيش لأني حاولت احافظ عليكوا و عليها !!
عمر ب سخرية: و هو كدا حضرتك حافظت علينا ! انت عيشتنا ف جحيم مع واحدة اقل ما يقال عنها أنها عديمه الرحمه !!
كارم : ايوا حافظت عليكوا !! لو كنت فضلت مع الينور كان زمانكوا كلكو ميت.ين !
عمر : طب و فريدة هانم قبلت تربينا ازاي !
كارم : هي ماكانش قدامها اختيار تاني أصلا …
• Flashback :
كارم دخل قصر الشافعي مع عمر و قاسم
محمد : سفرتها !!! سفرتها يا كارم !
كارم حط قاسم و عمر على الكنبة لأنهم كانوا نايمين و وقف قدام والدة : بقولك ايه يا بابا أنا عملت اللي انت عاوزة و خالتني اسيب ام عيالي عشان ماتئذيهمش ماتجيش بقى دلوقتي تعاتبني عشان حافظت عليها منك !
محمد : تمام !! حسابكوا تقل اوي ، طلع العيال ل فريدة
كارم بصله و طلع لقا فريدة قاعدة بكل جبروت
كارم : بصي بقا يا بنت الناس انتي عارفه انه جوازنا دا بالإكراه ! و انه مش هنتطلق غير بعد وفاة بابا و كمان بعدها ب سنتين ! بالنسبة بقى ل عيالي انتي للأسف هتفهميهم إنك أمهم اي حاجه هتعمليها معاهم مش هتعجبني ، صدقيني هد.فنك حيه و مش هيفرق معايا إنك بنت عمي ولا دياولو !!
فريدة قامت وقفت قدامه بغرور : تمام يا بيبي بس ماتنساش أنى فريدة الشافعى ، ف اتعامل معايا كويس يا روحي
فريدة بصت للأولاد اللي كانوا نايمين بصت ل عمر بكره لأنه بيشبه الينور و بصت ل قاسم بحب لأنه شبه كارم اتنهدت هيا نفسها كارم يحبها بس هو قلبه مع واحدة ، مع الينور و بس
• Back
عمر عنيه دمعت بس حاول يخفي دا : طب و رهف و نيرة ذنبهم اي !
كارم : ذنبهم ان فريدة امهم !! عارف الينور بتقولي ايه ! بتقولي اني لما اطلق فريدة هي هتربي بناتي اكنهم بناتها لانها كان نفسها تخلف بنات بعدك أنت و قاسم .
عمر : طب قاسم هتعرفه ولا ايه
كارم : الينور هتنزل مصر بعد اسبوع هتقابلوها و تقابل قاسم و نعرفه الحقيقه
عمر : عاوز اكلمها
كارم : ماشي هخليك تكلمها
في فرنسا
الينور كانت قاعدة بهدوء بتقرا كتاب لقت فونها بيرن و ردت بلهفه اول اما شافت اسم كارم
الينور : الو يا حبيبي
عمر : الو يا ماما
الينور اتصمرت ف مكانها و لسانها اتشل هل هيا سمعت صح دا صوت عمر ، عمر ابنها ! و بيقولها يا ماما !! يالله على الشعور اللي هيا حاسه بيه !
الينور دموعها نزلت زي المطر : عمر حبيبي
عمر اما سمع صوتها حس انه محتاج لها ، محتاج لوجود ام ف حياته ، محتاجها هيا ، و ضروري جدا
عمر سمع صوت عياطها و دموعه خانته و نزلت و هو بيحاول يجمع كلامه اللي اتلغبط اول اما سمع صوتها : انا ، انا عرفت انك امي ! انا محتاجك اوي
الينور عياطها زاد : قريب يا حبيبي ان شاء الله هنبقى مع بعض
كارم خد التليفون من عمر
كارم : الينور
الينور مسحت دموعها : كارم أنت لازم تنهي المهزله دي ف اسرع وقت !
كارم : هايحصل يا عيوني ماتقلقيش
الينور : و هو عمر عرف منين و قاسم عرف هو كمان؟؟
كارم : سمعنى و انا و فريدة بنتخانق و قاسم لسه ماعرفش حاجه كدا كدا فاضل ٥ شهور على ما المدة اللي متحددة تخلص و اطلقها .
الينور : ماشي يا حبيبي ابقو كلموني كل شويه لحد مانزل ان شاء الله
كارم: من عنيا يا حبيبتي
و قفلوا مع بعض
عمر قام من غير ما ينطق ولا كلمه و كان لسه هايخرج من المكتب بس صوت كارم وقفه : عمر لو فريدة عرفت حاجه ، هتبوظ اللي عملته انا و امك طول ال ٢٧ سنه اللي فاتوا
عمر : اكيد مش هروح اقولها يعني ماتقلقش
و سابه و خرج
كارم قعد و هو مهموم على حالهم هو عارف انه الصدمه شديدة و عمر هياخد وقت على ما يسامح و يرتب أفكارة
عمر طلع اوضته و هو مشوش جدا بسبب الصدمه اللي فيها حياته اتشقلبت ف يوم !! يا الله على الصدمه و الاحساس اللي هو فيه
قعد و بص للفراغ ب شرود و لقى فيروز بتتصل عليه : الو عملت ايه يا حبيبي
عمر : واجهته و …
فيروز : مش قولتلك انه في سبب قوي
عمر : كلامك طلع صح يا فيروزتي .
فيروز اتكسفت و ضحكت على القابه العجيبه : هو شويه ام حياة و شوية فيروزتي
عمر : أم حياة دا في اعتبار ما سيكون ، اما فيروزتي ف دا الدلع الخاص بيكي اللي انا بس هناديكي بيه 😂
فيروز : لا اقتنعت ميه ميه 😂
عمر : اكيد هتقتنعي مش انا businessman برضو يبقى هقنعك بالتفاوض
فيروز : ايوا يا عم ماحدش قدك 😂
عمر اتنهد و قال بنبرة هاديه: بس عارفه برضو لسه مش عارف استوعب و زعلان من بابا
فيروز : حقك تزعل على سنينك اللي ضاعت من غير ما تعرف ان دي مش امك ، بس مالكش حق انك تعاتب باباك ، هو حافظ عليكوا مقابل انه ضحى بنفسه ، لازم تفهم النقطه دي يا عمر
عمر : عندك حق
فيروز : اكيد عندي حق مش انا دكتورة برضو و بعالج المرضى 😂
عمر ضحك ب قوة على ردها لكلامه : يلاهوي عليكي مابتسيبيش فرصه الا و تستغليها 😂😂
فيروز : اومال ايه 😂
______________
في فيلا المنياوي
ريم كانت نايمه و صحيت اما لقت فونها ب يرن
ريم مابصتش على الاسم و ردت بصوت نايم : الو
فارس : بالذمه يعني حد ينام او يفضل نايم للساعه ٦ المغرب
ريم انتفضت اما سمعت صوته و ضحكت : فارس ازيك عامل ايه؟؟
فارس: الحمدالله وانتي؟؟
ريم : الحمدالله
فارس ابتسم لمت لقاها بتقول ” الحمدالله ” و مبسوط انه غير فيها الاجزاء السيئه ف خمس شهور بس
فارس : ما تبعتيلي رقم والدك
ريم : ليه
فارس : اخد منه ميعاد قبل ماجي اتقدملك
ريم اتصدمت و حست انه في جردل مايه ساقع اتدلق عليها بس ف نفس الوقت حاسه ب فرحه مش طبيعيه : ايه !!
فارس : هتبعتيه ولا اجيبه بطريقتي !
ريم : لا خلاص هبعته
فارس : تمام
ريم اترددت قبل ماتقول الكلام دا بس هي لازم تاخد الخطوة دي و بسرعه : انا ، انا كنت عاوزة اقابلك انهاردة اتكلم معاك ف حاجه كدا
فارس : تمام نتقابل في كافية …….. علي ٧ و نص كويس؟؟
ريم : تمام ان شاء الله
و قفلوا مع بعض
_________
في بيت مريم المحمدي
مريم كانت بتقلب ف صور خطوبه فيروز و بتبص على الوسيم اللي خطف قلبها من اول لحظه شافته فيها … نعم انه قاسم
فيروز اتصلت ب مريم : بتفكري ف حد حسيت بيكي
مريم ضحكت على صحبتها اللي فاهمها دايما و حاسه بيها : هتقولي لحد ؟؟
فيروز : ليه و هو انتي مش عرفاني احنا عشره اكتر من ١٠ سنين
مريم : باكد عليكي بس
فيروز : ما تنطقي بقا !!
مريم : انا بصراحه كدا … حبيت
فيروز : يا الف نهار ابيض لولولولوي ، بس مين الحزين دا ، قصدي مين السعيد دا 😂
مريم ضحكت : قاسم اخو عمر
فيروز : بجد يعني هنبقى سلايف 😂
مريم : مش لما اعرف بيحبني ولا لا !!
فيروز : بيحبك ، دا عنيه ماتشلتش من عليكي من اول الخطوبه لحد آخرها غير انه من يومين كان بيسأل عمر عليكي ف صورة الخطوبه
مريم : مش عارفه يا فيروز قلقانه اوي
فيروز : بصي هثبتلك انه بيحبك احنا بعد بكرا هنعمل …….
مريم : يلاهوي علي أفكارك المجنونة ، ربنا يكون ف عونك يا عمر 😂
فيروز : عيب عليكي هو انا اي حد 😂
______________
ف بيت فيروز العامري
سمعت باب الشقه بيخبط و علا فتحت
خالد : السلام عليكم يا طنط
علا : عليكم السلام اتفضل يا خالد
قعد و علا قالت : تشرب ايه
خالد : لا ابدا ماتتعبيش نفسك
علا : لا أبدا ازاي قول بس
خالد : ممكن شاي و استسمحك عاوز اتكلم مع فيروز شوية
علا ندهت ل فيروز و فيروز خرجتله : اهلا يا خالد
خالد : ازيك يا فيروز
و قعدت
فيروز : خير هو في ايه؟؟
خالد : بصي انا جاي اطلب منك خدمه
فيروز : اتفضل
خالد : ممكن نروح ل بابا زيارة
فيروز عنيها احتدت و اسودت من الغضب وقاطعته ب نبرة لا تسمح للنقاش : لا
خالد : يا فيروز انتي عارفه ايه اللي حصله ، دا بقى بيخطرف خالص و تعب نفسياً جامد خصوصًا بعد ما إيناس اختي مابقتش بتسأل عليه بعد ما اتجوزت قبل الحادثه و حاليآ هي سافرت مع جوزها
فيروز افت
خالد عرف انها لسه مش مقتنعه : هو عاوز يكلمك عشان ندمان
فيروز ب استهزاء : و يفيد ب ايه الندم بعد فوات الأوان ، عمومًا أنا هاجي عشان صلة الرحم و ماتحسبش عليه و اخد ذنب علي واحد زي دا
خالد ابتسم و قال ب إحراج : حقك يا بنت الناس إنك تزعلي و ماتبقيش طيقاه ، بس شكرا انك وافقتي
خالد سكت لحظات و بعدها كمل : انا عازمك على خطوبتي بقى يوم الخميس الجي على زميلتي في المصنع اللي اشتغلت فيه و هكلم بشمهندس عمر اعزمه برضو اوعي ماتجيش يا بنت عمي انتي و طنط علا
فيروز ابتسمت : مبروك يا خالد لا بإذن الله هاجي
خالد ابتسملها : الله يبارك فيكي
و عزم علا برضو و مشي
__________
في الكافيه
كان قاعد فارس مستني ريم
وصلت ريم و هي لابسه طقم بس كان ضيق
فارس اول اما شافها كتم غيرته من مظهرها
سلموا على بعض و قعدوا
و طلبوا قهوة
فارس : ها كنتي عاوزاني ف ايه
ريم اخدت بق قهوة و هي بتستجمع شجاعتها : انا ….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببتها في ابتلائي)