رواية احببتها في ابتلائي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم هنا مصطفى
رواية احببتها في ابتلائي الجزء الثاني والعشرون
رواية احببتها في ابتلائي البارت الثاني والعشرون
رواية احببتها في ابتلائي الحلقة الثانية والعشرون
كارم : حبيبتي هنتقابل قريب ان شاء الله ماتخافيش
الينور ببكاء : بس ماتخليش فريدة تئذي ولادي خلي بالك على نفسك و عليهم
كارم : من عينيا يا لولي
و قفل معاها
و قعد على كرسى المكتب بيفتكر أم ولادة عمر و قاسم ( الينور )
سرح ف ذكريات فات عليها كتيير اوي بس هو لسه فاكرها اكنها لسه حاصله إمبارح و ليه لا الينور هي حبه الاول و الاخير
تعالوا نتعرف على الينور
• Stooop .
الينور عزيز : عندها ٥٢ سنه ، متخرجه من كليه business في فرنسا ، باباها مصري و مامتها فرنسية .
• Flashback
في فرنسا من ٣١ سنه
في إحدى مطاعم فرنسا الشهيرة
كارم كان بيكلم صاحبه في الشغل لأنه كان شغال جارسون وقت ما كان بيدرس
كارم : كدا زي الفل يا معتز انا هودي الطلبيه دي الترابيزه و هروح عشان الحق اذاكر
معتز ضحك : اقعد دح كدا يا عم
كارم : خمسه ف عينك أنتَ هتقر 😂 !
معتز : و هو بيحوق فيك 😂 !
و خرج كارم من المطبخ و هو ماشي خبط ف بنت فرنسية جميله جدا و اتدلق عليها القهوة
الينور اتكلمت بالفرنسي : es-tu aveugle!!
regarde attentivemen
– هل انت أعمى !! انظر جيدآ !
كارم رد ب آسف :Désolé, mademoiselle
_ آسف للغايه سيدتى
الينور مسكت منديل و مسحت بلوزتها و كارم كان سرحان ف عنيها الزرقه زي البحر و شعرها الدهبي الطويل
الينور رفعت وشها و بصت ل كارم و ابتسمت : Non pas de problème
_لا عليك ليس هناك مشكله
كارم ابتسملها و مشي من قدامها
في الشيفت التاني الساعة ٧ بليل راح كارم ل الينور و حط قدامها هوت تشوكلت و كروسون
الينور بصت باستغراب و بصت ل كارم
الينور : Mais je n’ai rien demandé .
_ لكن انا لم أطلب اي شئ .
كارم : Je voulais t’excuser pour ce qui s’est passé ce matin
_ أردت أن أعتذر عما حدث هذا الصباح
الينور ابتسمتله : Pas de problème merci
_ليس هناك مشكله اشكرك
كارم ابتسملها
و مشي و هي كانت سرحانه ف ملامحه العربيه شعره الاسود عنيه البني بياضه و فاقت على صوت موبايلها
كارم كان كل يوم هو اللي يودي ل الينور طلباتها ب نفسه
الينور كانت معجبه جدا بشخصيته و شجاعته
وكارم كان معجب ببساطتها و رقتها
لحد ما كارم طلب منها انهم يخرجوا و هي وافقت و كان بيعلمها اللغه العربيه لحد ما كانت بدأت تتقنها اكتر هي كانت بتتكلم شويه بسبب باباها المصري
(عزيز) و مامتها اللي فرنساويه الاصل (كارولين)
و كانت بتحكيله عن جواز مامتها و باباها اللي اتقابلوا أثناء تواجد كارولين في مصر في رحله سياحيه و اتعرفوا على بعض هناك
كانوا على الحال دا لمدة سنه لحد ما كارم اعترف لها ب مشاعره و هي وافقت بعد تخرجه ييجي يتقدملها و فعلا كارم عرف اهله و راح اتقدملها بعد تخرجن بس والده كان رافض و رضى على مضض و اتخطبوا و اتجوزوا بعد ما كارم اشتغل ساعتها كان الينور عندها ٢٣ سنه و كارم ٢٦
• Back
و فاق كارم على صوت تخبيط و حد دخل
قاسم ضحك : مسا مسا يا حاج
عمر ب ضحك : ا بابا يا حبيبي
كارم ضحك عليهم قد ايه عمر بيشبه الينور عنيه و شعرها و ملامحه
بس قاسم بيشبهوا هوا في الملامح
بس هما العكس ف الشخصيه قاسم واخد شخصيه الينور الفرفوشه اما عمر واخد شخصيته هو عاقل اكتر من ما بيحب يهزر بس مع اللي بيحبهم بيهزر و اوي كمان
________________
في فرنسا
الينور كانت بصه من الشباك ب وجع على فراق حبيبها ، حبيبها اللي اشتاقت ليه ب شدة هو و اولادها
و افتكرت اما عرفت انها حامل ف عمر و فرحة كارم و بعدها ولادته و عاشوا احلى سنه مع عمر قبل ما تعرف انها حامل ف قاسم ، قاسم اللي اول اما ولدته مكملتش شهرين و كارم خدوا منها
افتكرت اليوم المشؤم
• Flashback :
في مصر
ف إحدى المستشفيات
كارم : حمدالله على السلامه يا ام العيال
الينور : الله يسلمك يا حبيبي ، شبهك اوي علفكرا
كارم مسك عمر و حطه على رجله : دا بقى اللي نسخه منك ف الشكل بجد
و ضحكوا الاتنين
بعد شهر
كارم كان راح ل والدة بعد ما طلب انه يقابله
كارم دخل لقا مأذون و فريدة لابسه فستان ابيض و محمد قاعد بجبروت و بص ل كارم
محمد : اقعد يا عريس !
كارم : عريس أية !!
محمد : يلا عشان هتتجوز فريدة ، مش أنت مارضتش تتجوزها و اتجوزت الفرنسيه !! مع اني قولتلك ماحدش هياخد الورث غير حد من عيلتنا .. انا هوريك بقى !!
كارم : لا مش هتجوز !!!
محمد : تمام
و خرج التليفون و اتصل بحد و حط التليفون على ودن كارم .. كارم سمع صوت الينور و هي بتبكى : كارم نفذ لهم أي حاجه عاوزينها دول مش راحمني و خاطفني انا و ولادك .. عاوزين يقت.لوا الاولاد لو ماتجوزتش اللي إسمها فريدة دي .. اعمل ايه حاجه انا خايفه على ولادي !
كارم بخوف : ما تخافيش يا حبيبتي حاضر
وقفل معاها
كارم قعد و كتب الكتاب هو و فريدة
محمد : ما كان من الاول !! ولادك هيقو معاك مش مع الخواجايه .. مامنش ممكن تربيهم ازاي .
محمد : هتلاقيهم ف البيت عندك روح ودعها عشان هتاخد عيالك و تيجي على هنا !
كارم راح بيته لقى الينور قاعدة بتبكي ب حسره و قاعد جمبها عمر و شايله قاسم على ايدها
كارم : انتي كويسه كلكوا كويسين !
الينور: انا كويسه و الاولاد كمان بخير بس كنت خايفه اوي يا كارم
كارم : لازم تهربي بسرعه انا سمعت بابا ناوي على قت.لك انجزي هاتي الاولاد .. و اخد منها الاولاد و قال :انا حاجزلك طياره ترجعك فرنسا عند ساندرا اختك يلا بسرعة يا الينور مافيش وقت !!
الينور :لا لا مش هسيب عيااالي مستحيل يا كارم !!
كارم : هاخليكي تجيلهم و تشوفيهم والله بس من بعيد
الينور : طب هات قاسم دا لسه مولود !!
كارم :لا يا الينور انجزي بقولك هي.قتلوكي يلااا !!
الينور رجعت فرنسا تحت بكائها و استعطافها ل كارم يسيبها مع ولادها بس هو مضطر زيها بالظبط
● back
فاقت الينور على صوت ساندرا
ساندرا :مش هتنسي بقى !
الينور : انسى ولادي يا ساندرا ! اكيد لا ! مش كفايه اني كنت بقابلهم على اساس أنى قريبه كارم مش امهم !! كنت كل فتره بنزل مصر و اقابلهم على اساس اني قريبه كارم من بعيد كنت ببكي بدل الدموع د.م على فراقهم ! كنت ببكي على ابني اللي كان عاجز ف عز شبابه !! و انا بعيده عنو . و لما كنت بروح القصر كنت ببقى بت.قطع على حالته !
كل دا بسبب فريدة اللي سودتلي حياتي مش كفايه انها دبرت حاد.ثة عمر لما قابلتهم كذا مره !!! فكتله الفرامل و هو كان سكر.ان !! انتي متخيله !! انا ولادى كبروا بعيد عنى عاوزانى ابقي عامله ازاى ! و مش عارفه حتى كنت احضر خطوبة ابني الكبير بسبب أنى خايفة فريدة تئذيه ! انا نفسي اعيش معاهم بقى !! مش افضل مستخبيه كداااا !
ساندرا: اهدي بالله عليكي خلاص حقك عليا مش قصدي والله
الينور : انتى مالكيش ذنب الغلطه غلطتي اني مامسكتش فيهم لما كل دا حصل
ساندرا : تمو.تي يعني ! و تعرضي حياتهم لل خط.ر !!
اللي انتي عملتيه كان صح !
الينور: بس عمر اتئذى !!
ساندرا : نصيبه عشان كان ماشي في طريق غلط !
الينور بصتلها و هزت راسها و سكتت و هي بتحاول تهدى
_____________
في مصر
فيروز كانت راكبه عربيتها و وصلت المكان اللي كانت عاوزة تروحه
طلعت العمارة و خبطت الباب
و نشوى فتحت
نشوى :فيروز !
فيروز قلعت نضارة الشمس و بصتلها بهدوء و برود : ايوا يا عمتي عاوزاكي .
………..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببتها في ابتلائي)