روايات

رواية احببتها بنقابها اكثر الفصل السابع عشر 17 بقلم حبيبة محمود

رواية احببتها بنقابها اكثر الفصل السابع عشر 17 بقلم حبيبة محمود

رواية احببتها بنقابها اكثر الجزء السابع عشر

رواية احببتها بنقابها اكثر البارت السابع عشر

احببتها بنقابها اكثر
احببتها بنقابها اكثر

رواية احببتها بنقابها اكثر الحلقة السابعة عشر

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم اجمعين
مصطفى : وانا مقدرش اعصي لك أمر يا امى ولكن لا طاعة لمخلوق فى معصية الخالق اوصيكى بأن تختارى لى زوجة صالحة
ساميه : دا انا هختارلك ست البنات
مصطفى : ممكن اكلم سلمى يا امى
سامية : من عنيا يا حبيبي
خدى يا سلمى كلمى اخوكى
سلمى : ابيه اخبارك ايه يا حبيبي
مصطفى : الحمدلله بخير طول من انت وماما بخير طمنيني عنك يا حبيبتي
سلمى : الحمدلله يا ابيه بس مش لاقيه حد يسمعنى وينصحنى غيرك
ودخلت غرفتها
سامية : عملتى مصيبة اى داخله تقولى ليه جوا يا جزمة
سلمى : انا جاية يا ماما بس بدور على حاجه وانا بكلمة
ايوا يا ابيه
انا روحت لرحمة وهى بخير وبدأت تتحسن وبكلمها من وقت للتانى
مصطفى: الحمدلله ربنا يشفيها يارب وانت خلى بالك من نفسك وزى ما وصيتك يا سلمى والله على عينى ابعد عنك وانا واثق فيكي وعارف انا مربيكي على ايه
سلمى: ربنا يقدرني يا ابيه وبإذن الله هفضل ماشية على كل اللى علمتنى عليه لاخر يوم فى عمرى
فى منزل اسماء
عبدالرحمن: بما ان الوقت أتأخر إن شاء الله بعد اذن حضرتك يا ماما حنان طبعا اجى بكرا واخد البنات يتفسحوا شوية
حنان : خلاص يا حبيبي اسماء بقت مراتك وانا عارفه اخلاقك وانك هتحافظ عليها موافقة طبعا
امانى : انا مش هقدر اجى روحوا انتم يا بشمهندس
عبدالرحمن: اى بشمهندس دى انا من انهاردة اخوكى الكبير وهتيجي طبعا انت ورحمة كمان
امانى : والله دى حاجه تشرفنى ربنا يحفظك يا ابيه
رحمة : انا مش هقدر يا بوده انت عارف
اسماء: مش هتقدرى ليه يا ماما والله ما اروح حته من غيرك
عبدالرحمن: بقالى ساعة بكلم فيها وهى تهز برأسها انا قلت جوزونى واحدة مش بتتكلم الحمدلله اتكلمت على ايدك يا رحمة
وفضلوا يضحكوا ويهزروا فى جو عائلي جميل
فى منزل رحمة وعبد الرحمن
رحمة : واد يا عبدة دا بكرا كتب كتاب نهر هنعمل اى انا نسيت خالص هنروح بكره نتفسح ولا لأ
عبدالرحمن: يعنى ولا واحدة فيكم افتكرت صحبتها طب اعمل اى دلوقتى انا خلاص حجزت التذاكر
رحمة : طب اتصل بأسماء اسألها كده وبعدين تذاكر اى
عبدالرحمن: مين قال تذاكر انا جبت سيرة تذاكر بيتهيألك بس
وبعدين مش معايا رقم اسماء
رحمة : يا اخى عيب على وجهك سيبتك ساعة مع البت معرفتش تاخد رقمها اعمل فيك اى
عبدالرحمن: بت انت خدتى عليا اوى والله ارجعك لزمان واعلقك فى المسمار اللى جنب البلكونة
رحمة : مش هقدر يا حبيبي
عبدالرحمن: طبعا مش هقدر ما انت بتتخنى والمسمار مش هيشيلك يا عجل بلدى
نسيب الاخوات يكملوا خناق وفضايح
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم، استغفر الله العظيم و اتوب اليه
فى اليوم التالى صباحا
فى منزل اسماء
يأتى لها اتصال من رقم غريب
اسماء: بت يا امانى متعرفيش الرقم ده
امانى : لأ بصي اقفلي الفون ونامى تلاقي واحد بيرخم
اسماء: قفلت فى وشه السكة بس يلا يا ماما اصحى الساعه بقت ٧
فى غرفة عبدالرحمن
عبدالرحمن: انا يتقفل فى وشي
اه يا رحمة والله لوريكى
ويخرج لرحمة
عبدالرحمن: الحلوة قاعدة بتاكل شوكولاته على الصبح
رحمة : عايز اى يا عبدالرحمن ملكش دعوه بيا مش انت ضربتنى امبارح
عبدالرحمن: انا كلمتك يا بت دا انت اللى فضلتى تعضى فيا يا متوحشه
وبعدين تعالى هنا اقولك مينفعش ارن على اسماء ورنى انت … لأ يا ابيه مش معايا رصيد ورقمك معاها يا ابيه
رحمة : اه دى قالتلى أنها كانت كل الارقام اتمسحت من عندها صحيح نسيت وهى مش بترد على حد غريب تربيتشي
طب بص يا عبدة هات الفون من على السفرة اللهى تنستر
عبدالرحمن: ماشي يا زفته بقولك الدكتور بعتلى انهاردة رسالة وقال لازم تروحى انهاردة ضروري
رحمة : مش هينفع اروح مش هسيب نهر لوحدها
انا هتصل بأسماء اعرفها أن الخروجة هتتأجل
عبدالرحمن: انا هدخل اصلي الضحى وافطر واجيلك وهتروحى غصب عنك
تحدثت رحمة إلى اسماء واخبرتها ورحبت بالفكرة وتذكرت أن اليوم موعد كتب كتاب نهر
اسماء: طب هقوم اجهز نفسي علشان اروح لها وانت هتيجي امتى يا رحمة
رحمة بحزن لا تبينه: إن شاء الله لسه هشوف ماما كده
يلا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا نسيت أن المفروض اتكلم انهاردة الجمعة
فتحت جروب الواتس
وبدأت بالكتابة لأنها ان تكلمت بصوت ستبكي
بسم الله الرحمن الرحيم
كيف حالكم يا رفاق الجنة
انا قولت اغير شوية من طريقتى واكتب المرة دى
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
الفتن بدأت تزداد
نعم نحن فى زمن بدأت تزداد فيه الفتن
‏وانقسم اغلب الناس إلى …
‏(منحرف- متذبذب -ثابت )

‏فى القرآن آية نكررها ولا نخاف مما تدل عليه من خطر جسيم ، وتحتاج منا للتركيز والانتباه والتدبر

‏قال تعالى “فتزل قدم بعد ثبوتها” ‏
لم يقل بعد تذبذبها بل قال بعد ثبوتها
فالحياة فتن والثبات صعب فأسال الله لنا الثبات بقلب صادق
-الثبات لا يكون بكثرة الاستماع الى المواعظ بل يكون بفعل هذه المواعظ وتطبيقها فى واقع الحياه
-‏والدليل هو قوله تعالى”ولو أنهم فعلوا ما يوعظون به لكان خيراً لهم وأشد تثبيتا ”
قيل لأحد العلماء : فلان انتكس
قال الشيخ لعل انتكاسه هذا من أمرين :
الاول : أنه لم يسأل الله الثبات
والثاني: أنه لم يحمد الله على نعمة الاستقامة والثبات
فحين اختارك الله للهداية ليس لانك مميز أو لطاعة منك ، بل هى لرحمة منه شملتك ، يمكن أن ينزعها منك فى اى لحظة ، لذا لا تغتر بعملك أو عبادتك ، ولا تنظر بإستصغار لمن ضل عن سبيله، فلولا رحمة الله بك لكنت مكانه
أعيدوا قراءة هذة الآية التى خوطب بها النبي صلى الله عليه وسلم على
قول الله تعالى”ولولا أن ثبتناك لكدت تركن إليهم شيئا قليلاً”
هذا لسيد البشر محمد صلوات ربي وسلامه عليه
فكيف بى وبك متفكرش أن الثبات على الاستقامة دا انجاز منك لأ دا رحمة ربنا بيك
*المثبتات
-خمس مثبتات فى زمن الفتن :
-‏القرآن الكريم (كذلك لنثبت به فؤادك)
-‏قراءة السيرة وقصص الانبياء (كذلك نقص عليك من أنباء الرسل ما نثبت به فؤادك)
-‏العمل بالعلم ( ولو أنهم فعلوا ما يوعظون به لكان خيراً لهم وأشد تثبيتا)
-‏الدعاء. ( يا مثبت القلوب ثبت قلبي على طاعتك )
-‏الرفقة الصالحة (واصبر نفسك مع الذين يدعون ربهم بالغداوة والعشي يريدون وجهه ولا تعد عيناك عنهم تريد زينة الحياة الدنيا)
وبجد الرفقة الصالحة دى حاجه جميلة اوى بتشجعك على الطاعة ، اشتركوا فى جروبات دينية ، كونوا صالحين ، انصحوا وخذوا بالنصيحة حتى لو من طفل صغير
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
فى منزل نهر
ذهبن الفتيات اسماء وامانى ونور إليها
نور : يلا يا انشراح انت وهى برا علشان اجهز العروسة
اسماء: مليش دعوه هقعد اتفرج انت قعدتيهم كلهم معايا
امانى : وانا مش هخرج
يلا بقي يا اسماء الدف فين يا بت
نهر : محدش يغنى غير اما رحمة تيجي
يلا ورونى الفساتين بتاعتكم كده
اه يا بنات كتب الكتاب فى القاعة اللى لسه فاتحة جديد فى الزمالك
امانى : ايوا بقي الله عليكى يا نهورة والله كان قلبي حاسس جبت معايا فستان سوارية وأخيرا يا بشر هلبس سوارية بقي
نهر : طب خدى المفاجأة دى فى
( photo session)كمان
وهتيجوا معايا
نور : ربنا يسعدك يا قلبي يارب
نهر : عقبالك يا نور بقي بس مش احنا اللى هنجهزك احنا فشلة
اسماء: يلا يا نور شوفى الماسكات والحاجات اللى بتتعمل دى
ذهبت رحمة تحت ضغط من اخوها لأن انهاردة فى دكتور جاى من امريكا وهو اللى هيقدر يشخص حالتها
اتصلت رحمة بالفتيات واخبرتهم
امانى : انا هروح اشحن ب ٢٠٠ جنيه اللى معايا وهتبقي معانا صوت وصورة متخافيش
نهر : اهم حاجه صحتك يا رحمة والله العظيم لو ينفع اسيب الفرح واجى كنت جيت
اسماء : انا هجيلك يا رحمة انت فى نفس المستشفى مش كده
رحمة : محدش يجي عبدالرحمن معايا هو ومعتز ابن عمى
يلا سلام علشان هدخل للدكتور دلوقتى واحتمال افضل فترة فى المستشفى
يلا جهزوا كل حاجه وصوروا
فى منزل نهر
اسماء : معلش يا نهر انا مش هقدر اقعد واسيبها هناك لوحدها
نور : خلاص روحي يا اسماء وانا وامانى معاها
نهر : مش زعلانه والله بس كل شوية اتصلي طمنيني
فى منزل مصطفى
ساميه : الو يا مصطفى عامل اى يا حبيبي
مصطفى: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الحمدلله بخير يا امى
ساميه: أما عندى ليك خبر
مصطفى : خير إن شاء الله يا امى
سامية: انا ……
وبكدة البارت خلص
عايزة اعرف توقعاتكم فى الكومنتات
اى اللى هيحصل لرحمة وهل فى علاج ليها ؟!
مامت مصطفى قالت له اى ؟!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببتها بنقابها اكثر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى