رواية احببتها بنقابها اكثر الفصل الثامن 8 بقلم حبيبة محمود
رواية احببتها بنقابها اكثر الجزء الثامن
رواية احببتها بنقابها اكثر البارت الثامن
رواية احببتها بنقابها اكثر الحلقة الثامنة
عبدالرحمن: انهاردة اول جلسة كيماوى لرحمة وعرض الزواج مرفوض
وقعت هذه الكلمات على مسمع مصطفى وكأنها صاعقة ، يا الله اللهم انت حسبي ورجائى
انا لله وانا اليه راجعون
كان يبكى وهل لرجل أن يبكي ؟!
نعم . أنه الحب فى الله
لم يستمع عبدالرحمن لأى شئ فظن أن مصطفى قد حرج
قفل الفون وذهب ليري أخته
فى الجامعة
دخل الدكتور أحمد المحاضرة
وبدأ بالشرح وقد لاحظ تغيب رحمة ونهر واسماء ونور وامانى
فهم من أكفأ الطلاب
خلص المحاضرة وخرج
على مكتبه
الدكتور فيصل : فى اى يا دكتور احمد
احمد: مش عارف فى طالبه عندى متغيبه من اكتر من اسبوع وهى من أكفأ الطلاب وكان فى امتحان وانا مضطر انى اديها صفر
بس غربيه صحابها كلهم كمان
الدكتور فيصل: تلاقيهم متفقين مع بعض انت مش عارف البنات بتوع اليومين دول
احمد: لأ دول بنات محترمة اللهم بارك وملتزمين بالمحاضرات
لنذهب إلى رحمة
طلبت رحمة من الجميع أن يخرج ويتركها وحدها قليلا
دخلت الى المرحاض (أعزكم الله) وتوضأت ولكن لاحظت تساقط الكثير من شعرها
وشحوب وجهها
كانت تبكي
وخرجت لتصلي
فى السجود اللهم انى اعوذ بك من أن اعترض على قضاءك ، اللهم لك الحمد ، اللهم اغفرلي
يارب أنا اعلم أن موعد اللقاء قد حان فلا تتوفانى إلا وأنت راض عني
يارب من لى سواك ف ارحمنى
خلصت صلاة وهى لم تستطع أن تقف فنحن نعلم أن الإرهاق والتعب هو الملازم لهم
حاولت قدر المستطاع حتى فتحت الباب واستندت على الحائط
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
لا اله الا الله.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
عند مصطفى
الام : مصطفى فى ايه مالك
مصطفى : رحمة يا امى مريضة كانسر
الام: يا حبيبتي يا بنتى
يبكى مصطفى بين أحضان امه
مش قادر يا امى ، انا استحملت فراق سنين ، ٥ سنين حارم نفسي منها وبدعى ربنا فى كل سجدة انها تكون من نصيبي ، وبعد ما خلاص اتقدمت الحمدلله إن شاء الله هتقوم بالسلامة انا عندى يقين بالله
انا هقوم اصلى واروح أشوفها لازم اكون جنبها
استغفر الله العظيم و اتوب اليه
فى منزل عائلة نهر
الاب: يا ام احمد نهر فين ده كله
الام : صحبتها تعبانه وراحت تشوفها
الاب: طب فين صحبتها علشان اروح اجيبها مينفعش ترجع متأخر لوحدها
الام : حاضر هتصل بيها اتفضل القهوه وانا هكلمها
الام : الو يا نهر انت فين يا بنتى دا كله ابوكى قلقان عليكي
نهر تبكي: رحمة يا ماما رحمة عندها كانسر النهاردة أول جلسه مش هقدر اسيبها لوحدها
الام: ربنا يشفيها يا بنتى طب ابقي طمنيني
فين المستشفي
نهر : مستشفي #####
الام : ماشي يا حبيبتي خلى بالك من نفسك وانا هبعت اخوكى يأخدك كمان ساعتين
نهر : حاضر يا ماما
فى المستشفى
رحمة: أنا عايزة تليفونك يا اسماء اكيد معاكى نت
اسماء: اه يا قلبي معايا خدى
بس ليه ؟!
رحمة : عايزه اكلم البنات شوية قبل ما ادخل فاضل نص ساعة بقي
ويا عالم اد ايه من عمرى
فتحت اسماء الفون على الجروب اللى بيسجلوا فيه أيام الإجازة
رحمة : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، كيف حالكم يا رفيقات الجنة 💜
انا عارفه انى اتأخرت عليكم بس اعذروني
انهاردة انا عايزة اتكلم معاكم عن حاجه مهمة اوى ألا وهى ( الحب الحرام 💔)
بسم الله الرحمن الرحيم
انا عارفه انك بتقولى فى دماغك
دا احنا بنحب بعض وهنتجوز وهو بيكون نفسه وهيتقدملى
عايزة أقولك انت ضامنه تعيشي انت وهو لحظة كمان وحتى لو هيتقدم ربنا مش راضي عن علاقة بالشكل ده
كل بنت بتكلم شاب
انا بعتبرة اخويا وهو بيعتبرني أخته
والله حتى لو بيكلمك يصحيكي لصلاة الفجر حرام
مين اللى قال ” ولا متخذات اخدان”
وقال ” ولا متخذين اخدان ”
=الله عز وجل يا جميلة
ربنا اللى امرك بده
والله حتى لو اهلك موافقين بردوا حرام
انا بتعجب كل ما اسمع حد كاتب
الحمدلله الذي تتم بنعمته الصالحات
تمت خطبتنا بعد حب ٦و٧ سنين
= ٦و٧ سنين بغضب ربنا عليكم
والشيطان بيسقف ما شاء الله
مبسوطه كده ؟!💔
الحب الحرام يا اعزائي لا يتمه الله بل يكوى به أصحابه ، مؤلمة صح انا عارفه
الحلال ينير قلوباً نظن من شدة ظلمتها أنها لن تنير ابدا
وفى النهاية يا رفاق لكى لا أطيل عليكم
انت جوهرة حافظى على قلبك ونفسك لجوزك حلالك
حتى لو خطيبك لأ ممنوع تقولى ليه كلمة بحبك
كونى ملكة نقية
سبحانك اللهم وبحمدك نشهد أن لا إله إلا أنت نستغفرك ونتوب اليك
الآن الجميع يقف على قدم وساق
والالسنه تدعو
والقلوب تبكي وتدعى
يتم تجهيز رحمة الى الجلسة
دخلت رحمة إلى غرفة الكيماوى
كيف اقول كانت تصرخ من الالم ولسانها يدعو
يارب يارب يارب لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
والجميع فى الخارج يبكي على صراخها
فى وسط هذا البكاء يأتى مصطفى ويستمع إلى صراخ رحمة الذى يشتد
وقف فى مكانه لم يستطع التحمل
ولم تستطع قدماه أن تحمله
يارب خفف عنها ، يارب ابتليني انا وهى لأ ، يارب خفف عن كل مريض
بعد قليل هدأت اصوات رحمة ولكن لأنها قد تعبت واغمى عليها
خرجت رحمة بعد ساعة على ترولى إلى غرفتها
جثه هامدة ، جسد بلا روح ، وجة باهت
نقابها مبتل من كثرة الدموع المختلطه بالعرق
ارتفاع شديد فى درجة الحرارة ممكن تؤدى إلى الحمى ، آلام شديدة فى المفاصل والعظام
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
طلب الطبيب من الجميع الانصراف وان يجلس شخص واحد معها
الحاج عبدالعزيز : يلا كله يروح
خد يا عبدالرحمن مفتاح العربية وصل البنات
انا هفضل معاها
بعد الكثير من المناقشات انصرف الجميع
وجلس الحاج عبدالعزيز على الرغم من كبر سنه الا أنه وقف ك الأسد فى عرينه يجب أن يكون قوياً
…….: حاج عبدالعزيز
الحاج عبدالعزيز مستغرباً : ……….
يا ترى مين الشخص ده وأى اللى هيحصل لرحمة؟💔
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببتها بنقابها اكثر)