رواية احببتها بنقابها اكثر الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم حبيبة محمود
رواية احببتها بنقابها اكثر الجزء الثالث والثلاثون
رواية احببتها بنقابها اكثر البارت الثالث والثلاثون
رواية احببتها بنقابها اكثر الحلقة الثالثة والثلاثون
بسم الله الرحمن الرحيم
ٰ
وتولّني ..
إنّ الحياة تعبثُ معي
تنوي مرارًا أن تلوي معصمي
وتولّني ..
في ضياعي كُن معي
وتولّني ..
إن غابَ عن عقلي الأمَل
وتمنّعت خطواتي أن تركض معي
وتولّني ..
إن غالبتني الظروف
وانصُرني على من أسقم مُقلتي
وتولّني ..
إن انتظرت بتمنّعٍ
وأعد إليّ روح التعجّب
في قيامي وتقنّعي
وتولّني ..
أنّى بقيت، وأودعتني
تولّني ..
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
﴿ فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ ﴾
تذكره في الأرض فـ يذكرك تعالى في عليائه وملئه الأعلى، أي فضل للذكر في الدنيا بعد هذا الفضـل.💙”
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
بعد أن خرجت سلمى إلى غرفتها
ارتمت على سريرها تبكي
يارب انت عالم انى مكنتش اقصد ولا أعرف يارب
وقامت تصلي وتدعو ربها
اللهم يا غفور يا رحيم اغفر لي
يارب انت عالم انى لما عرفت أن اللى عملته حرام انا مبقتش اعمل كده يارب والله انا مش عارفه يارب انا كنت لسه صغيرة ومش فاهمه ولما يعرفوا الحقيقة هيقولوا عليا اى 💔💔😭😭😭
فى منزل رحمة قامت تصلي القيام قبل أن تنام
رحمة: انا عارفه الواحد فى الشتا دا صعب يقوم للقيام انا هصليه قبل ما انام احسن علشان انا عارفه نفسي بنام قتيلة
وقفت تصلي ركعتين ركعتين إلى أن توقفت بعد ٦ ركعات
رحمة: انا خلاص مش قادرة يارب قويني يارب أنا عارفة أما بيكون فى حاجه لازم يحصل كده واتعب
بصي اقعدى استغفرى شوية وبعدين كملى
جلست ٥ دقائق وبعد ذلك قامت الباقي وصلت إلى ١١ ركعه
الحمدلله خلصت وراحت نامت
(رحمة تصلي ب ١٠٠ آية ولكن تجعل يوم الجمعه فقط ١٠٠٠ آية )
امتى بقي يارب هنتظم فى ١٠٠٠ آية وانكتب من المقنطرين
رحمة : ضميري بيأنبني وخايفه ملحقش بكرا اسجل للبنات انا هسجله دلوقتى أو اكتبه وهما بكرا اكيد هيشوفوه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نبدأ بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم اجمعين
#النهارده_هنتكلم_عن_اللي_مقصر_في_الصلاة
*الكلام ليكي يا جميله يالي قربتي تيأسي*
🌻
واللي نفسه ينتظم ف الصلاة من تاني💙
نفسي انتظم علي الصلاه !!
بصلي فرض وافوت فرض !! بنسي اصلي او بكسل
مش عارفه ليه بعمل كدا ؟!!
انتي عارفه انك اصلا مضايقه انك مش بتصلي
و عايزه تحافظي علي صلاتك ده اكبر دليل انك جواكي
كويس والله ، و قلبك حي وبيخاف ربنا ، ولحظيها ان في ناس كتير مش بتصلي ولا هنا ، ولا بتفكر في الموضوع اصلا
ف انتي قبل اي حاجه انتي والله بخير و جواكي كويسه
هسألك سؤال ، احنا بنصلي ليه ؟! 💙
هتقولي عشان ده فرض وربنا قال كدا ، ماشي انا معاكي
ده سبب
بس عمرك ما فكرتي فيها بطريقه تانيه
ربنا بينادي عليكِ 5مرات ليه ؟! انت فاكره صلاتك هتزود عند ربنا حاجه ولا عدم صلاتك هتنقص من ملكه حاجه ، لا والله ، ده هو بيعرضك عليه 5 مرات عشان يصلح فيكي ، عشان لما يكون قدامك في الصلاه نوره يوصلك ، فيطهر روحك و قلبك ونوره ده يعينك ع الدنيا …….
ليه تحرمي نفسك من نوره ، اي ف الدنيا يسوا نور من انوار ربنا ، يعني لما الاذان يقول الله اكبر ، ربنا بيناديكي بيقولك تعالي انا عايز اقابلك ، عايزك تقفي قدامي ، عايز اشوفك محتاجه اي واعملهولك ، عايز يشوفك ساجده بين ايديه وبتقولي يارب ويقولك لبيك عبدي ، لما الاذان يأذن الشيطان بيقف قدامك ويقولك ( يا انا يا ربك ، يا تستجيب لندائي يا تستجيب لنداء ربك )💙
تخيلي كدا نفسك يوم القيامه وانتي واقفه قدام ربنا ، وربنا جاب اللحظه دي ، لما الاذان اذن والشيطان وقف قدامك وقالك يا انا يا ربك ، وانتي سمعتي كلام الشيطان ، هبيقا منظرك قدام ربنا ايه ؟؟!
هتقوله اي ساعتها ، عارفه هتعملي اي ، هتقعدي تعيطي ، لان ربنا هيقولك انا كنت جمبك ومكنتش بسيبك ابدا ، رزقتك الصحه عشان تصلي و غيرك محروم منها ، رزقتك البيت اللي تصلي فيه ، رزقتك المايه ال تتوضي بيها ، ولو مفيش صحه صلي وانتي قاعده ، ولو مفيش بيت صلي في اي ارض الأرض كلها مسجد ..
ولو مفيش مايه تتوضي اتيمم ، سهلك كل حاجه عشان تصلي ، عشان اقابلك ، وانت بهلت عليا يا عبدي 💙
انتي شايفه موت الفجأه انتشر ازاي ،وممكن كمان ثانيه تلاقي ملك الموت قدامك ، والله ساعتها هتقولي ربي ارجعون ، بس مش هينفع ،
بصي اول ما تسمعي الآذان قولي لنفسك يمكن ده
يكون اخر اذان اسمعه ف الدنيا ، وافتكري ان الشيطان وقف قدامك واتحدي نفسه انك مش هتصلي ، وبيقول يا انا يا ربك ، افتكريها وافتكري ان المنظر ده هيكون قدام ربنا يوم القيامه 💙
ف الاول هتبقا صعبه ، لان الشيطان مش هيرحمك وهيقرفك ، بس لازم تجاهدي نفسك والله والله ليكي ثواب كبير علي جهاد النفس وادعي ربنا كتير اوي بالثبات ، وكل ما تصلي فرض اسجدي سجده شكر بعدها ، ان ربنا وفقك وصليتي ، وحاول حاول ، واستغفري كتير اوي ، بنيه ان ربنا يفتح عليكي في الصلاه ، وكل ما تحسي انك بدأتي تسيبي الفرض تاني ، استغفري ربنا ، وافتكري انك بتفوتي
(مقابلة حبيبك عشان ترضي عدوك ) 💙
افتكر ان الملايكه سجدت ليك عشان انت كبيره عنده ، وان الكون اتخلق عشانك عشان انتي كبيره عنده ، وانه بيغفرلك اي ذنب مهما كان عشان انت كبيره عنده ، ف عليكي ميكونش هو كمان كبير عندك 💙
الجنه تستاهل 💙🌻…..
اذكروني بدعوه
قامت البنات وجهزت وراحت لنهر وكلهم ذهبوا إلى البيوتى سنتر
كانت رحمة واسماء ونور وامانى يرتدون
فساتين من اللون الاسود المضاف اليها الدانتيل (ولا عمرى لبست كده نفسي البس سوراية وحاجات من دى والله 😂😂)
مع نقاب وخمار اسود
اما امانى نفس الفستان لكن مع خمار من اللون النبيتي
كنت عايزة احط ليكم شكل الفستان بس غيرت رأيي 😂😂اصلى بحب الحاجات دى اوى
اما نهر كانت ترتدى فستان منفوش وطويل من الخلف كان لونه ابيض مائل إلى الفضه
(دورت على فستان بالمواصفات دى ولقيته كان قمر اوى العقبي لكن يا حوريات ربنا يرزقكن الزوج الصالح )
وكانت ملكة بكل ما تحمله الكلمة
امانى : اللهم بارك يا اوزعه
لأ بس طولتى اهو وطالعه قمر ❤️
رحمة : ابوسها ولا اعمل اى بقي
نهر: تعالوا كلكم يلا حضن كبير 😂
امانى: بالراحة على اسماء لتكون حامل 😂
اسماء: اتلمى يا امانى حامل وانا لسه متجوزة من اسبوع ازاى يا ربي
نور: اعرف ناس كده والله 😂😂
رحمة: يا بنتى هاتى أنت بس وامانى هتربي
نهر : يلا بسرعه بقي عايزة ابقي خالتو 😂
آيات : هموت منكم ربنا يحفظكم لبعض يارب
يلا بقي علشان نعمل سيشن قمر
آيات : ياسين بيرن اهو شكلهم وصلوا
امانى: يلا لفي كده يا نهورة وخليكي تقيله متعمليش زى البت صابرين اللى ما صدقت ولفت للعريس على طول 😂😂
نهر: عيب عليكي دا انا هموت واعمل الحته دى من وانا فى اعدادى 😂😂
رحمة : طب يلا لفي الدكتور أحمد دخل يا بت
(وطبعا عارفين حوارات الفرست لوك والاخت نهر متتوصاش ودوخت احمد السبع دوخات 😂)
وعملوا السيشن واتصوروا البنات كتير اوى مع نهر
وأحمد وأصدقائه
وذهبوا إلى قاعة اللؤلؤه 😂
والنساء فى مكان والرجال فى مكان آخر
وكان فرح جميل جدا
وانتهى الفرح الحمدلله
فى منزل اسماء وعبد الرحمن
عبدالرحمن: يا بنتى اى مبطلتيش ضحك من ساعة ما خرجنا من القاعه
اسماء: اسكت يا عبدالرحمن مش قادرة بطنى وجعتنى من الضحك على نهر واللى عملته فى الدكتور أحمد 😂😂
دوخته علشان تلف ليه
شفت انا عسولة ازاى ولقيت ليك بسرعه
عبدالرحمن: بسرعه دا انا فضلت ألف وراكى من هنا لهنا لحد ما مسكتك 😂😂
ادخلى يا قدرى الحلو
دخلت وجلست
أنا عايزة انام اوى
عبدالرحمن: تنامى اى يا حلوة مفيش نوم يلا قومى اتوضي علشان نصلي
لو نمتى مش هتقدرى تقومى للصلاه
وبعدين كلتى ولا لأ ؟!
اسماء: 😊😊
عبدالرحمن: مكلتيش صح ؟!
والله يا استاذه اى اللى بتعمليه دا انت ورحمة عليا يا بنتى لازم تاكلى علشان العلاج اللى بتاخديه
اسماء: 😁😁😁 ماشي يا عم براحة متزوقش 😂
عبدالرحمن: الضحكة دى مستفزة يا اسماء
اسماء:😁😁😁😁
عبدالرحمن: انا قائم اتوضي علشان متزعليش فى الآخر يلا قومى كلى حاجه على ما اجى
فى منزل مصطفى
الام : بص يا مصطفى انا كلمت اختك كتير والبنت رافضه تماما الجواز مش عارفه ليه
مصطفى: والله يا ماما انا مش عارف مالها
بس هحاول معاها تانى
ولا اقولك اخلى رحمة تاخدها ويخرجوا وتكلمها فى الموضوع وهى بتحبها واحتمال تقول مالها
الام: كويس جدا خلاص اتصل برحمة وهى تتفق معاها ولا كأننا قولنا حاجه
وخلاص هانت يومين وتيجي بيتك
مصطفى: والله يا ماما انا مش عايز ازعلها ونفسي اعملها أكبر فرح بس هى مش راضيه
انا عايزها تفرح زى باقي البنات دا يوم فى العمر
الام : طب اى رأيك نحجز مكان حلو كده ونعمل فيه حفلة على الضيق وخدها وروحوا احجزوا الفستان اللى تختاره
مصطفى: فكرة حلوة انا واحد صاحبي لسه فاتح مكان حلو اوى نظام اوبن اير
فى فيلا تحفة وعلى النيل (دا بيكون فرح بالنهار وبيخلص على المغرب وبيكون حلو اوى انا شفت على الفيس حاجه زى كده وكانت حلوة بجد )
اتصل احجز معاد
سبحان الله العظيم
فى منزل احمد ونهر
كان احمد خارج الشقه فقد دخلت نهر وقفلت الباب
احمد: يا نهر عيب كده والله الجيران سمعوا صوتى طب اروح فين دلوقتي يعنى
نهر: مش فاتحة يلا مع السلامة امشي من هنا
ودخلت وغيرت لبسها ونامت
فى الخارج
احمد : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الو يا ياسين الزفت
ياسين: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اى يا عريس حد بيتصل بحد فى الوقت دا 😂😂
احمد: انا يا ظريف بص انا كنت ناسي نسخة من المفاتيح بتاعت الشقه معاك لما كانت بتتوضب بالله عليك تجيبها وتيجي من غير شوشرة
ياسين: ليه 😂😁😁
احمد: من قرك يا نحس
اديني واقف قدام باب الشقه والهانم دخلت ونامت بقالى ساعه واقف
ياسين: حاضر هدور عليها يارب الاقيها 😂😂
احمد: ياسين انا مش طايق نفسي بطل ضحك واتصرف
أحد جيرانه على السلم
اى دا يا دكتور احمد واقف ليه كده ؟!
احمد: لا ابدا يا استاذ على بس كنت نازل اجيب حاجه من العربية
على: تمام يا دكتور ربنا معاك انا نازل اجيب بامبرز علشان البنت مش مبطله عياط عقبالك 😂😂
احمد: الله يحفظك يارب
(مش عايز يارب ما يطلعوا زيها يارب )
فى منزل مصطفى
الام : تمام يا حبيبي اللى تشوفه
مصطفى: طب بعد اذنك يا امى هقوم اتوضي
الام : استنى اسندك
مصطفى: لا يا حبيبتي ارتاحى انا بعرف اتسند على العكاز والحيطة
ولازم اتدرب على كده
الام : بالراحة يا مصطفى
وفجأة وقع مصطفى 🥺🥺🥺🥺
يا ترى هيحصل اى لمصطفى ؟!
وأحمد هيفضل على الباب كتير ؟!
وأى السر اللى سلمى مخبياه ؟!
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
اللهم ارحم امواتنا واموات المسلمين واغفر لهم
✪𔘓𓊔˖ִ𔘓˖ִ𓊔˖✪𔘓𓊔˖ִ𔘓𓊔˖ִ✪𓊔˖ִ𔘓𓊔𔘓✪
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببتها بنقابها اكثر)