رواية احببتك رغما عني (احببت مجنونة 3) الفصل العاشر 10 بقلم نجمة براقة
رواية احببتك رغما عني (احببت مجنونة 3) الجزء العاشر
رواية احببتك رغما عني (احببت مجنونة 3) البارت العاشر
رواية احببتك رغما عني (احببت مجنونة 3) الحلقة العاشرة
مراد بيكون قاعد في المكتب و بيتصل بحد
بيطلب منه يسأل على نمرة العربيه ويقعد يفكر في اللي ممكن يكون حصلها والافكار بتودي وتجيب
مراد لنفسه_ معقول تكون مش هي وانا بيتهيالي، بس مستحيل يكون الشبه ده كله دي لو مش هي تبقي تؤمها… تؤم ايه انت كمان من امتي رودينا عندها اخت تؤم. دي معندهاش اخت اساسا… وبعدين يا مراد ولو طلعت هي هقولها ايه وهي هتقابلني ازاي وانا كنت السبب في اللي حصـ.لها
بعد شويه بيجيلو اتصال من نفس الشخص
مراد_ ها عملت ايه
الطرف التاني، العربيه دي لشخص اسمه عمر علم الدين من الشرقيه
مراد بحيره_ الشرقية؟!،، طيب تمام متشكر وبيقفل معاه… شرقية ايه وهي ايه يوديها الشرقية، ما ممكن يكون سواق وهي ركبت معاه عادى، طيب وبعدين اكلم عمي هشام اقوله. ، بس دول فقدو الامل انهم يلاقوها تيجي انت تقولهم شفتها ومش متأكد اذا كانت هي ولا لا….
طيب انا وبيتهيألي وسفيان هو كمان بيتهيالو.
انا لازم اوصل لسواق ده يمكن
يوصلنا لحاجه
في معرض للاشغال اليدوية والهاند ميد
بيتجمع الزوار والفنانين من جميع المحافظات ومن ضمنهم شذا و رودينا ( شهد) و عمر
شهد _ عمر اوقف هنا وانا هلف لفه صغيره ورجعالك، اوعي تسيبهم لا يتنـ.شلو بابا ير.وح فيها
عمر _ متقلقيش
شهد _ شكرا يا عمر، وبتمشي وتسيبه وتلف في المعرض، وتتفرج علي جميع المشغولات اليدوية ومن ضمن الحاجات اللي لفتت انتباهها وعجبتها شغل شذا،، راحت عندها وباعجاب _ انتي عامله الشغل ده
شذا بإبتسامة _ ايوه انا
شهد باعجاب_ تحفه بجد، بكام المجسم ده
شذا _ قصدك المصحف
شهد _ اه والفازه كمان
شذا _ اتفضليهم ببلاش حبيبتي
شهد بإبتسامة _ تسلمي علي كده انتي خسرانه
شذا _ ههههه فداكي
شهد _ تسلمي حبيبتي معلش قولي علشان عجبوني وحابه اشتريهم
شذا_ المصحف والفازه ب 200 يعني الواحد ب 100
شهد _ لحظه كده، وتفتش في شنطتها تلاقي 150 بس. بخيبه_خساره، مش معايا غير 150 خلاص انا هاخد المصحف بس وان شاءلله لو جيت تاني هاخد الفازه
شذا _ لا خديها مش مشكله ال خمسين
شهد _ لا مينفعش، انا هاخد دا بس
شذا _ اعتبريها هديه، انا اصلا بتسلي يعني مش مصدر رزق
شهد بإبتسامة _ طيب انا هخدهم وان شاءلله هاجي تانى لو ربنا اراد واخد منك شوية حاجات تانية بس يارب الاقيكي ،
شذا بابتسامة _ تمام، لو حابه تشوفي الجديد ممكن اضيفك عندي علي الواتس انا بعرض شغلي في جروب للاشغال اليدوية
شهد _ اوك ماشي، هاتي اكتبلك رقمي وارن علي نفسي كمان
شذا _ اتفضلي وبتديها التليفون وبتسجل رقمها عندها
شهد_ تمام حبيبتي اتفضلي دا رقمي وانا اسمي شهد
شذا_ تشرفنا ياقمر وانا اسمي شذا
شهد_ اسم جميل
شذا بإبتسامة_ متشكره
شهد_ ماشي حبيبتي عن اذنك
بتمشي شهد وبيجي وراها شاب اسمه محمود وبيتفرج علي شغل شذا
محمود _ حلو اوي ده انتي عاملاه
شذا بإبتسامة_ ايوه انا
محمود_ تسلم ايدك، شغل صعب بس عاملاه بطريقة حلوة
شذا_ متشكر
محمود_ طيب انا ممكن اخد منهم ولا انتي بتعرضيهم ومش هتبيعي
شذا_ خد اللي حضرتك عاوزه
محمود_ طيب انا هاخد ده وده
شذا_ تمام اتفضل
بعد ما بيخدهم بيستمر الحديث بينهم عن صنع المجسمات والهوايه اللي عند شذا لغيت ما بتعرض عليه يشوف الباقي عندها علي الواتساب وهو بيوافق وياخد رقمها
بيت ياسين
ساميه قاعده في اوضتها وجني جيبالها الاكل
جني _ اتفضلي، شكلك جوعتي
ساميه _، تسلمي يابنتي
جني _ سامحينا سيبينك هنا لوحدك، ايه رأيك تنزلي معانا تحت
ساميه _ اقعدي ياجني
جني تقعد جمبها _نعم ياطنط
ساميه _ عاوزه اقولك متزعليش منى انا عارفه اني كنت بعاملك و.حش
جني بإبتسامة _ ياحبيبتي انتي زي أمي مز.علش منك، يلا بقا علشان تاكلي وتاخدي الدوا
ساميه بند.م_ كنت عاوزه اقولك حآجه واتمنا تسمحيـ.ني، لاني مضمنش ممكن امو.ت امتي وازاي
جني باستغراب _ خير ياطنط
بتيجي تتكلم ف بتدخل عليهم نيفين وساميه اول ما بتشوفها بتسكت
نيفين _ خير شيفاكم حلوين مع بعض، ايه ياخالتي
جني بجديه_ ماشي حبيبتي شويه ورجعالك وبتمشي وتسيبهم
نيفين بحده_ كنتى عاوزه تقوليلها صح
ساميه_ ايوه لازم تعرف وياسين كمان
نيفين بحد.ه_ لا ياخالتي محدش هيعرف لو اتكلمتي في حآجه انا هقول انك بتكد.بي عشان ابنك يطلقني وتخر.بي بيتي
ساميه _ قا.دره يابنت اختى، بس قولي اللي تقوليه بردو هقوله انا مش ضا.منه عمري ومش عاوزه امو.ت وانا متحمله ذ.نب البنت الغلبانه دي
نيفين تقرب ليها وتحاوط الكرسي بأيديها وتبصلها بحد.ه وبنبرة تهد.يد _ البنت الغلبانه دي لما تعرف هتخلي ابنك ير.ميكي وير.ميني في الشارع، اعقلي كده انتي ست كبيره مش هتستحملي الشا.رع وقسو.ته
ساميه بغيـ.ـظ_ انتي بنت قلـ.يلة الادب وسعي
نيفين تهز بيـ.ـها الكر.سي وبحد.ه_ خالتى اعقلي يا حبيبتي، اعقلي وخلي يو.مينك اللي فضلين ليكي يكملو علي خير بدال ما اعجـ.ـل بيهم انا
ساميه تبصلها بذهول _ يعني ممكن تمو.تيني يا نيفين
نيفين_ ودلوقتي لو زود.تي فيها، انا مش مستعده ا.خسر ياسين عشان قلب حضرتك رق علي جني فجأه لمجرد انها ساعدتك في تعبك
ساميه تحس بالخو.ف وتسكت
نيفين_ ايوة كده، خليكي سا.كته شاطره ياخالتي، وبتروح نحية الباب وعلى غفلـ.ـه من ساميه بتاخد علبة الدوا وتمشي بيها، وبعد شويه بتجبها تانى وتحطها من غير ما ساميه تاخد با.لها وتمشي تانى
نيفين. لنفسها_ الو.ليه كبرت وخر.فت عاوزه تو.دينا في دا.هيه طيب انتي امه مهما تعملي مش هيسيبك انما انا في دقيقه ير.ميني، لولا ان الموضوع ممكن يتكشف كان مو.تها ، بس خلينا في المنو.م اللي حطيتهو.لها مكان الدوا بتا.عها يكون لقيت لها حل اخلـ.ـص منهـ.ا بيه
في مكتب مراد
مراد بفرحه_ ايه جابك دلوقتي
مصطفى_ كنت معدي من هنا ف جيت اشوفك عامل ايه
مراد_ نورت الدنيا كلها،،بس يجرا ايه لو تيجي تشتغل معايا هي دي مش شركتك بردو
مصطفى_ بطل ياود متفتحش الموضوع دي تاني، انا يدوب الحق اشـ.ـبع من امك اليومين اللي باقين ليه
مراد_ ههههه بقالك سنين ولسه مشبعتش، شقي انت يا درش
مصطفى_ وهي امك دي يتشـ.ـبع منها، طيب هقولك حآجه بس اوعا تقولها عشان متتغر.ش عليه
مراد_ ههههه سر.ك في بير قول
مصطفى_ كتير بصحا بالليل واقعد اتفرج عليها هي ونايمه وبصور.ها عشر صور علي الاقل
مراد_ ههههه مش بقولك شقي صو.ر ياعم واتفرج ماهي مراتك.مقدرش اتكلم
مصطفى_ وانت بقا مش ناوي تجوز تانى ولا هتتر.هبن
مراد بتنهيده_ لا
مصطفى_ هتعيش كده بطولك يعني
مراد بشرود_ مش هلاقي واحده زيها تسد مكا.نها
مصطفى_ هي لو هتقدر تكلمك كانت قالتلك اتجوز
مراد بدموع_ هي قالتها من قبل ما تمو.ت بس انا مش عاوز غيرها
مصطفى يديلو منديل _ امسح دموعك طيب
مراد بوجع_ ملحقتش اعيش معاها يا مصطفى
مصطفى _ نصيبك كده، والا.عمار بيدي الله يابني مش هنوقف علي حآجه لازم نكمل حياتنا، ياما ناس اتعلقنا بيهم ورحلو وقابلنا ناس تانيه، ولسه
مراد بتنهيده_ صح بس مش سهله عليه اتجاوز الموضوع ده، ولسه هي يدوب سنه عدت وافتكر اني محتاج سنين كتير عشان اتأقلم مع فكرة ان حد غيرها يسد مكانها.
مصطفى_ يا حنين، مش بعيد اسبوع واحد وتيجي تقولي جوزني
مراد_ حرام عليك اسبوع واحد، لا طبعا مش قبل أسبوعين ههههه
مصطفى_ ههههه، ماشي اسيبك تكمل شغلك وانا اروح اشوف الغاليه عملالي ورق عنب
مراد_ متنسونيش ها مش مسا.مح لو نسيتوني
مصطفى_ متخافش هخليلك صو.باعين بس تعاله بسرعه قبل ما ناكو.لهم انا وسفيان
مراد_ ههههه كتر خيرك، يلا بالهنا، كلو انتو
مصطفى_ بجد خلص وتعاله ناكول مع بعض
مراد_ انا مش فاضي اليومين دول ومش هقدر اجيلكم ورايا مشوار
مصطفى_ مشوار ايه
مراد_ مسافر يومين شغل
مصطفى_ ماشي الله معاك
في المستشفي
الدكتور_ عاوزين اشا.عة للمخ
عبدالله_ اهي كل الاشاعات اللي عملتها من يوم الحا.دثه
الدكتور_ لا دي متنفعش عاوز اشاعة جديده
عمر_ ماشي يا دكتور نعملها فوراً
الدكتور_ تمام، انا هسافر اسبوع وراجع تاني، بعد اسبوع تجبيو الاشاعات وتجولي تانى، وياريت تحاولو تودوها لمكان الحا.دثه او تعرضو عليها اي موقف مهم حصل معاها قبل كده دا بيساعد في سرعة العلاج
شهد تبص لعبدالله بحيره
عبدالله_ احنا منعرفش عنها حآجه اكتر من مكان الحادثه علشان انا كنت هناك
الدكتور_ تمام خليها تروح هناك، يكون انا رجعت وان شاءلله خير
بيطلعو من عند الدكتور
شهد_ الظاهر اننا د.بينا مشوار ومصاريف علي الفاضي
عبدالله_ مش مشكله بس يجي بفايده المهم دلوقتي احنا لازم نروح مكان الحا.دثه يمممكن
شهد_ لا يا بابا انا مش رايحه، هيحصل ايه يعني لما اروح، احنا نروح احسن
عمر _ انتي مش بتدي لنفسك صبر ليه جربي وبعدين قولي هينفع ولا لا
شهد _ مش هينفع يا عمر انتو ذنبكم ايه تتبهد.لو معايا
عمر_ ياستي اسمعي الكلام، مش يمكن تطلعي غنيه ونلاقي من وراكي حآجه
عبدالله _ ههههه علي رأيه
شهد _ يارب اطلع غنيه و اوعدك هشغلك عندي ههههه شوفير
بيت يوسف
شذا قاعده علي جمب وماسكه التليفون، والرسايل تن تن طول الوقت، وهي مبتسمه
يوسف يبصلها وعنده فضول يعرف مالها لكن مش قادر يسألها وبعدين تليفونها بيرن
شذا _ ايوه يا استاذ محمود،
محمود _ انا حابب اقولك ان شغلك تحفه وعجب اختي الصغيره اوي
شذا بابتسامة _ متشكره اوي ده من ذوقك والله، وتبص علي يوسف اللي قاعد وعامل انه مش واخد باله ف بتقرر تضا.يقه
شذا_ ههههه والله انت واختك ناس عسل
محمود_ عسل؟!
شذا_ ههههه اه طبعا كفاية ذوق حضرتك معايا في المعرض
يوسف يسمع الكلام وضحكها ويشـ.يط من جوه لكن يمثل الا مبالاه
شذا بابتسامة_ بتقول عليه شاطره ههههه انت اللي ذوق ومجامل ولطيييف
محمود باستغراب_ افندم حضرتك بتكلميني
شذا_ ايوه يافندم، حضرتك لو حابب تاخد حآجه تانيه تقدر تاخدها ببلاش واللهي كله فداك انت والقمر الصغيره
محمود_ والله حضرتك ذوق بس انا مش فاهم حآجه
شذا_ ماشي يافندم هكلمك علي الواتساب ونتكلم في كل حآااجه اووكي
محمود بإبتسامة_ ماشي يافندم متشكر وبيقفل وهو مستغربها
يوسف _ احم خير شايفك مبسوطه
شذا بشرود مفتعل _ هه بتكلمني
يوسف بغيظ_ لا بكلم نفسي
شذا _ اه ماشي، عن اذنك هروح اتصور لاستاذ محمود
يوسف بانفعال_ نعمم
شذا_ يوووه قصدي هصور لاستاذ محمود، اصور شغلي يعني، اصل شغلي عجبه وبيقولي ان اخته حابه تتعلم وطلب مني اروح هناك اعلمها
يوسف با.نفعال _ الكلام ده عند ا.مك انتي لسه علي زمتي
شذا ببرود _ لا انا مش علي ذ.مة حد وكلها يومين وهمشي ف خلاص ميخصكش بيه أبداً
يوسف يروح عندها وهو مش شا.يف قدامه وبحد.ه_ وطول مانتي هنا ومعروف انك مراتي مشفكش تتما.يصي مع حد ولا تروحي تعلمي اخوات حد انتي فاهمه
شذا بابتسامة _ وانت مالك انا حره انت اصلا مش جوزي ودي تمثليه انت عملتها
يوسف يشد.ها بقوه وبغـ.يط_ ولغيت ما تنتهي تحتر.ميني انتي فاهمه ولا اكسـ.ر البيت علي دما.غك
شذا تبصله بإبتسامة وبهدوء_ فاهمه، بس لو سمحت وافق أروح مره واحده بسس ومش هروح تاني
يوسف بحد.ه_ قووولتلك لا
شذا بإبتسامة_ وفيها ايه يعني دا شغل مش انت اللي شجعتني من الاول، واحنا صحاب ف ليه تو.قف في وش نجاحي
يوسف _ قوولت لا يا شذا طول مانتي معايا مش هتروحي لحد بيته لما تمشي ابقي اعملي اللي انتي عاوزاه
شذا بهدوء_ ايه السبب طيب
يوسف_ السبب انك مراتي وانا مسمحش بكده
شذا_ مراتك؟
يوسف_ ايوه علي الورق وقدام الناس انتي مراتي
شذا تركز في عنيه _ بس انت مش معتبرني كده، مالك بالورق وكلام الناس، خلينا علي طبيعتنا احسن صحاب وبس
يوسف بانفعال_ انتي نفسك اوافق عشان تروحي عنده صح
شذا _ ايووه، اصلي حسيت انه شخص مناسب وممكن نتجوز بعد ما امشى من هنا دا غير اني حسيت باعجابه بيه
يوسف يمسكها وير.ميها علي الحيط بقو.ه وبغيـ.ـظ_ بتخطـ.طي وتعجبي بحد وانتي علي ذ.متي
شذا بوجع_ و.جعتني يا يوسف، انت بتعمل كده ليه، عجباك اقعد جنبك اكتر من سنه واحنا اخوات كده، سيبني الاقي حد يقدرني قبل ما امو.ت
يوسف بغيـ.ظ يضر.بها بالقلم_ قوولي كده، مش مستحمله يكون مشيتي بتدوري علي واحد من دلوقتي انتي سا.فله
شذا بو.جع_ سا.فله سا.فله انا مش هعمل حآجه في الحر.ام، ابعد عني انت بس
يوسف يستفزه كلامها ف يشـ.يلها ويروح بيها الاوضه وير.ميها علي السرير ويقرب منها، ويقبلها بعنـ.ـف ويبتدي ينز.ع عنها ملا.بسها وبغـ.يظ_ هو دا اللي انتي عاوزاه صح وانا هعملك اللي انتي عاوزاه
شذا تذ.قه بعيد وتغـ.ـطي نفسها بالملايه و با.نفعال_ لا مش هو دا اللي انا عاوزاه اطلـ.ـع برا يلا
يوسف يقرب منها تاني ويكـ.تفها بأديه وبغيـ.ـظ_ لا هو دا اللي انتي عاوزاه من اول ما جيتي هنا وكل شويه بتحاولي توصليلوه ولما ملقتيش فايده روحتي تدوري برا
شذا با.نفعال _ ملكش د.عوه ادور في اي حته طالما انت مش معتبر.ني مراتك، انا حره طالما معنديش جو.ز
يوسف با.ستحقا.ر _ مكنتش اعرف ان يوصل بيكي الوضع انك تطلعي بشكل ده، تقدري تمشي مش عاوز اشو.فك تانى
شذا بتحدي_ مش ماشيه بقا واعمل اللى انت عا.وزه
يوسف بانفعال _ متخلنيش ار.ميكي بره دلوقتي بمنظـ.ـرك ده
شذا تر.مي الغطا ليظهر جسد.ها مع قليل من الملا.بس وببرود_ بلاش ملايه ار.ميني كده احسن
يوسف يبصلها شويه وهو مش عارف يقول ايه
شذا تبادلو النظرات وبتأ.سف _ اسفه انا مكنش قصدي اقول الكلام ده
يوسف بتركيز _ انتي عاوزه ايه دلوقتي، حابه تمشي وتجوزي الراجل ده ولا تعيشي معايا
شذا بدموع _ انا عاوزاك انت وبس يا يوسف
يوسف _ ولما انتي عاوزاني بتبصي بره ليه
شذا _ كنت بستـ.فزك اشوفك هيفرق معاك ولا لا
يوسف بخـ.نقه _ وطلع ايه
شذا _ مش عارفه
يوسف بتنهيده _ طيب لما تعرفي نبقي نتكلم وبيمشي ويسيبها
شذا بز.عيق_ يا بر.وودك انا لو بتعامل مع بطريق كان…
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببتك رغما عني (احببت مجنونة 3))