روايات

رواية احباب رمضان الفصل السابع 7 بقلم صفاء حسني

رواية احباب رمضان الفصل السابع 7 بقلم صفاء حسني

رواية احباب رمضان البارت السابع

رواية احباب رمضان الجزء السابع

رواية احباب رمضان
رواية احباب رمضان

رواية احباب رمضان الحلقة السابعة

فجاءة ميكروباص صدم عربيتهم
انصدموا الجميع ووقفت ليان ونزلت للشخص الا صدمها
براحه حساب يا اخى
رفع صوته الشخص
هو انا قربت منك هى بلوى بتتحدف علينا هو من اول يوم كدة ستات مش عارفه تسوق وكمان بتبلي علينا
استغربت ديمة اسلوبه ولم نزلت وشافت الميكروباص متجدس علي اخره انصدمت
هو انت ازى مركب العدد ده كله عندك وكمان ماشي بتخبط في النااس
رد واحد من الركاب
وانبي يا ست هى مش ناقصك عايزين نشوف مشغلني مش فاضين
انصدمت ديمة من حديثه
مشاغلكم وانا مالي بمشغلكم يا حضرت انا بتكلم مع السواق الا شحنكم في box وكمان drive فاشلة ويصدم في السيارات
نظر السائق لها من فوق ل تحت وتحدث ببرود
بوكس ايه يا قمر انت ودرايف واقترب منها مش كل اتبرطم بالانجليزيه أو عوج لسانه يفكر نفسه خواجه
تدخلت ليان وبقوة

 

ابعد عنها كلامك معايا انت طائرات ألفونس بتاع العربيه ولازم تدفع تمنه
ضحك بصوت عالى وهو يتمسخر عليهم
فانوس وحوحو يا حوحو ،روح يا ست بعيد عنى
ايه البلوى الا ماشي في البلد ده وفاكرنى نفسهم
يا امى هنا يا ما هناك عشان راكبين عربيات
وازى اصلا سيبنك رجلتلكم تسوق كدة والله الواحد مش عارف يقولك ايه يا امى والا يا حاجة عشان انتم جانب القرشنات الا عندنا نجوم
ضحكوا كل الا في الميكروباص عليهم
شعرت ديمة بطريقته انه بيتنمر عليهم وقفت امام المكروباص وقالت
مش هتمشي وهعمل فيك محضر وهوريك تتنمر او علينا يا دريف فاشل
انصدمت سيلا بطريقة ديمة وكدة يتاخرو ف ادخلت
بلاش يا بنتى تتكلم مع الاشكال ده يلا يا ليان
نظر له السايق وبغضب
ومالا اشكلنا انشاء الله واضح افطر عليكم النهارده غور يا ست يا انتى وبنتك قال ليان ده اسماء تتسمى ل ست محترمة يلا
عشان انا خلق لحد هنا ومش ضيق نفس والا ضيقكم
لم تتحرك ديمة
انت مش محترم انك تهين ست اكبر منك

 

وانا مش هامشي الا لم تعتذر وتقول sorry وتدفع تمن الا كسرته او اعملك محضر انا مش عارفه ازى حكومتكم توافق انكم تمشوا اصلا في الشارع فين Police يا بلويس
ضحك السواق عليها
يا بلويس هههه هو يسمعك كدة امشي من طريقي وانبي
وصلي على الا يشفعنى لينا وامشي مش يومك
تحدث شخص اخر
وانبى يا بنتى عايزين نلحق نوصل المغرب اقدمه ساعة
لم تقتنع ديمة ومصمم تاخد تمن الحاجه ويعتذر
والدنيا وقفت وظابط المرور جيه علي الاصوات والزحمة
دخل ظابط وسأل
هو في ايه الكل يجيب بطاقته و رخصة القيادة
نفخ السائق ووجه حديثه ل ديمة
عجبك كدة كان لازم قطع العيش دلوقتي وهما ما بيصدقوا يسحبوا الرخصة وكمان ياخدو قودنى وقوت اولادنا منك لله يا شيخة
نظر له الظابط بغضب
مين الا بياخد قوت اولادك يا واد انت متتعدل كدة
كانت فرحانة في السائق واخدت رخصة ليان وقالت
اهى الرخصة بتاعتنا يا police والرجل ده كسر لينا الفونس وشاحن ناس اقد كدة جوى pox معاملة غير بنادمية
اعتقدت الظابط أنها تتحدث عنهم
نعم يا روح امك مين دول الا معملتهم غير بندمي
انتم هتشرفون على القسم بتهين الشرطة
استغل الفرصة السائق وقال
ما انا بقولك يا باشا ده من ساعة وهى بتشتم فيكم وبتقول انكم بتقطعو قوتنا وأنكم بتشحنون جوى صندوق والنظام ده وتكذبنى حد
كانت ديمة. لا تفهم حديثهم غير صندوق وقالت

 

نعم بتحدو الناس جوى صندوق صغيره وكأنهم مش بندمنى فين حقوق الإنسان
اقترب الظابط ومسكها من العباية وقال
انا هوريك دلوقتي معاملتى البنادمن صح
انصدمت سيلا وليان أن الموضوع اتطور جدا
ولم يتيح لهم الظابط الحديث بعتت رساله ل ابنها
عبد الرحمن أنه يجيلهم على القسم
وترك الظابط السائق بعد ما اخد بطاقته واخد منه ٢٠٠ جنيه فى الخابثة من غير ما حد ينتبه
واتجهوا إلى القسم
كانت ديمة مخنوقه وتسيب فيهم بالانجليزيه
You are not human, you are beasts, why do you arrest me?
كانت تعيد وتزيد فى الكلمة ومحدش فاهمها غير سيلا وليان الا ركبوا السيارة خلفها
كان موقف صعب جدا على ديمة وكانت سيلا زعلانة أن يحصل كدة من البداية
ياريت ما كنا وقفنا والا اتكلمنى مش بعيد ديمة تقرار ترجع امريكا بعد البهادلي ده
نظرت له ليان بحزن
بعتذر يا سيلا
مكنتش اتصور ان السواق المتخلفة يا حوار الكلام ويلبس بنتى سب وإهانة الشرطة
وصلوا عند القسم وكان لحق بيهم عبد الرحمن فوار بعد ما عرف وسألهم ايه الا حصل
وحكيت ليان الا حصل
اول ما سمعت ديمة السواق بيهنى مستحملتش يا ابنى وصممت تجيب الشرطة والسواق ابن الحرام فهم على دول أنه مش مصرية ووقعها فى كلام غلط وظابط المرور مستحملتش وقبض عليه وطلب عربية شرطة وجابها على هنا
كان عبد الرحمن علي آخره
وفين السواق

 

ردت سيلا
متفهمش عمل ايه فجأة قرب منه وكلمه فى ودنه فزعق الظابط واخد بطاقته وسابه يمشي واخد بنتى
ارجوك يا ابنى أخرجها
دخلت ديمة عند الظابط وهى مخنوقه
هذا ليس معاملة آدمية انتم ليس بشر انتم وحوش انا سوف أخبر كل السفارات الأجنبية عنكم بانك ل تحسن التصرف
سمع الظابط الكلام ده وخرج عن شعوره
تخبر مين يا شطرة هو انتى جاسوس هنا والا ايه ارميه يلا فى الحجز ل حد ما نفطر وبعد كده نشوف
حكايتها ايه الهانم ده قال تخبر السفارات الأجنبية
لو مودتيكش ورا الشمس مبقش انا
طلب عبد الرحمن يتحدث مع الظابط وأنه موكل المتهم ديمة عمر زيدان
لم ينتبه الظابط من الاسم ولم يسمح ل عبد الرحمن بالدخول ورفض
وصل الموضوع ل عمر ول مدحت
وتحدث مدحت مع ظابط كبير
الو معك مدحت حمدان يا باشا كل سنه وانت طيب
ابتسم الظابط وقال
وانت طيب يا مدحت خير قبل الفطار كدة يبقي ورك مصيبة
ابتسم مدحت وقال
والله ما اعرف اقولك ايه انا احكيلك الا حصل وانت اتصرف
سمع الظابط وضحك موت
انت بتتكلم بجد ف أنه قسم
رد مدحت وقال
قسم القلعة ومش عارف هو عمل محضر والا لسه اقسم بالله البت مكملتش ٣ ايام فى البلد وملهاش فى السياسة لكن انت عارف التربية الأجنبية
ضحك الظابط
انت هتقول متقلقش يا مدحت انا هبعت ابنى عشان انت عارف انا كل سنه لازم أفطر مع الحاج والحاجة كل سنه وانت طيب
ابتسم مدحت ورد
وانت طيب سلملي عليهم كتير ووعد لو الموضوع ده خلص هجيب ديمة وعمر ونقابل الحاج وحشنى اوى
ابتسم الظابط
اكيد تنور اقفل انت بس وانا أوضح كل حاجه ل ابنى
مؤمن

 

بالفعل اغلق الهاتف واتصل ب ابنه
الو يا مومن مش بترد علي بسرعه ليه
اعتذر مومن وقال
مفيش يا باشا بعتذر كنت بس بجهز الفطار انا واصحابي ما فى ناس محظوظة بتفطر فى وسط النخيل وناس فى وسط المجرمين
ضحك الظابط
سيبك من اصحابك دلوقتي وروح جرى على القلعة والا علي يعك الدنيا مع بت سفير كاليفورنيا
استغرب مؤمن وسأله
وايه يجيب بت سفير كاليفورنيا جوى قسم فى القلعة
ضحك الاب وقال
هبعتلك تسجيل مكلمة ما بين وبين عمك مدحت وانت تفهم لكن اتحرك بسرعة قبل ما يكبر الموضوع
هز رأسه مومن بالموافقة
وبالفعل كان وصلت الرسالة على الوتس وقام مومن
واتحرك على القلعة وهو بيسمع الريكورد
وضحك من الا سمعه ومش مصدق نفسه هو ممكن يحصل لابس كدة
بالفعل وصل مومن هناك وطلب يقابل الظابط
وبالفعل رحب بيه علي
كل سنه وانت طيب يا مومن ايه فكرك بينا
ابتسم مومن حظك بقي من امتى يا علي بنعمل محضر ضد بنت سفير كاليفورنيا
سمع علي الكلمة وقعت على دماغه زى الماء الساخن
انت بتقول ايه يا مؤمن

 

أكد مؤمن حديثه ديمة عمر زيدان رئيس الشركة القابضة لصناعة الأدوية في كاليفورنيا وايضا سفير المصرين هناك مرمى تحت مع المتسولين والحرمين ينفع كدة
هز رأسه على رأسها عشان يفوق وصرخ في صول عنده وسأله
هو فى بنت جات النهارده اسمها ديمة عمر زيدان
هز رأسه بالنفي أو عدم العلم
معرفش يا فندم لكن قبل الفطار بساعة كدة جيه ظابط شرطه مرور القلعة ومعه بنت كانت بتهرفت بالكلام وعمل لها محضر أنها بتسب فى الشرطة
غضب علي وصرخ
ومن امتى اي قضية يتم التحقيق فيها من غير ما تعدى على
كان يجوب الصول
تحدث مومن
مش وقته دلوقتي يا على هات البت عشان نطمن ابوها وامها عليها
وبعد كده حساب
بالفعل صرخ فى الصول
هات البنت بسرعة
وبالفعل نزل الصول تحت عشان يجيب البنت
فجأة

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احباب رمضان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى