رواية اترفضت ولكن الفصل الخامس 5 بقلم ماء البحر
رواية اترفضت ولكن الجزء الخامس
رواية اترفضت ولكن البارت الخامس
رواية اترفضت ولكن الحلقة الخامسة
بالليل كانت قاعدة في بلكونة المطبخ ومطفية النور وبتتفرج عالعمارات اللي حواليها، لقيت حركة غريبة وراها
كانت لسه هتلف عشان تشوف مين اللي واقف وراها، لكن مالحقتش وكان حط إيده على بوقها وهمس جنب ودانها: اوعي تصوتي أحسنلك
خلاها تترعش وتخاف والدموع ملت عينها مش عارفه تعمل إيه، ومين أصلا اللي دخل شقتهم من غير ما يعرفوا وكمان جه المطبخ يرعبها
هزت راسها بمعنى إنها مش هتصوت، وبعد إيده عنها ولسه وشه مابنش ليها فقالت: حضرتك مين وعايز إيه؟
هو بسخرية: أكيد يعني مش هخاطر بحياتي عشان أجي أسرق أكل من المطبخ
نجلاء بخوف: طب جاي تسرق سكا.كين طيب ولا عايز الحلل بتاعتنا، ما هو غريبة حرامي يجي المطبخ يدور فيه على حاجة عايزها، أصل مش هنخبي الفلوس في فرن البوتاجاز
هو بسخرية: دمك خفيف، وقرب منها وهي رجعت لورا بخوف مش عارفه تصوت ولا تعمل إيه بس خايفة يكون معه حاجة يخبطها بيها
فضلت ترجع لورا وهو يقرب لغاية ما ظهر وشه، فبصتله بصدمة وقالت: أنت؟
ضحك عليها بصوت عالٍ وقال: يا بنتي فكرتك بقيتي قوية وقولت أختبرك عشان أشوف هتتصرفي إزاي لوحدك، وبعدين كنت خايف لتعرفي صوتي
خبطته في كتفه وقالت: اها يا رخم نشفت دمي حسبي الله
وطلعت برا لقيت أختها قاعده بتاكل لب وبتتكلم عالموبايل
فقالت بعصبية: بقى تبيعي أختك عشان شوية لب رماهم خالد ليكي
ندى بدون اهتمام: وإيه يعني، هو يعني باكله كل يوم وجابلي مكسرات أهو
بصتله نجلاء بعصبية، وهو بصلها بابتسامة وطلع من جيبه: وعشان حبيبتي العصبية جبتلها شوكولاته زي ما بتحب
ضحكت نجلاء وقالت: هاخدها طبعا بعد الرعب اللي عملته ليا دا
خبطها على كتفها وقال: يا خسارة تدريبي ليكي اللي ضيعت وقتي عليكي فيه
نجلاء بضحك: ما أنت علمتني نظري مش عملي
خالد بضيق: اها صح الغلط طلع عليا أنا، وبعدين أنا لحقت أصلا لقيتك خدتي أختك ومشيتي من عندنا عشان بقى معها شوية فلوس ولقيت شغل فهتدوس علينا اسكتي يا شيخة بلا نيلة، دا أنا كدا هعيش معكم هنا
نجلاء: لا يا باشا المكان على قدنا، المهم عايزاك تتجوزني
وهخليك تقعد معنا
خالد بصدمة: أستغفر الله أنتِ هبلة يا بت أنتِ نسيتي إننا أخوات في الرضاعة ولا إيه؟
وبص لندى اللي بتسمع كلامهم وقال: ما تقولي لأختك المجنونة دي حاجة
قالت نجلاء: يا بني افهمني مش جواز حقيقي فهمت، يعني هنمثل إننا متجوزين
خالد بعدم فهم: لأ بصي بقى فهميني إيه الحكاية كدا عشان ماقومش أرميكي من بلكونة المطبخ
بقلم ماء البحر
قعدت نجلاء وحكتله اللي حصل مع مؤمن وتهديده ليها
خالد: وإزاي مش تعرفيني إن في حد اتقدملك عشان أجي أقابله لازم يكون في راجل معكم في القعدة دي مش تقابلي من نفسك كدا كأنك مالكيش حد، ولا أنا مش أخوكي ولا إيه؟
نجلاء بتنهيدة: ماكنتش أعرف أصلا إنه جاي، حد رن الجرس لقيته بيقول إنه جاي يطلب إيدي ماعرفتش أعمل إيه، وكمان طريقته الغريبة دي إنه يجي بدون ميعاد
ندى: أنا اللي فتحتله الباب ودخلته في الصالة وقولت لنجلاء اللي طلعت متعصبة وكانت قبلها بيوم خارجة من السجن
بصلهم خالد بصدمة: سجن؟ إيه اللي بتقولوه دا، دا حصل حاجات كتير بقى من غير ما أعرف.. هو أنا عشان وافقت تقعدوا لوحدكوا يبقى مابقاش ليا لازمة في حياتكوا ولا إيه
لولا إنكم بتتحرجوا من والدي ماكنتش وافقت إنكم تعيشوا لوحدكم أصلا، وبعدين ما أنا بتصل كل يوم عليكم ما قولتوش ليه ها؟ ولا عشان سافرت أسبوع لشغلي فتخبوا علينا حاجة زي دي
بصت نجلاء في الأرض لانها عارفه إنها غلطت، وكمان مابقتش بتحكي تفاصيل زي الأول عن حياتهم، عشان مش عايزه تشغلهم بمشاكلها
فقالت ندى: دا أنت ماتعرفش الكبيرة بقى، وقالتله على اللي حصل معها في الجامعة
بصلهم بصدمة مش عارف يقوم يو.لع فيهم ولا يعمل فيهم إيه
فقال: يا حلاوة يا ولاد كمان دا حصل، اممم ما أنا بقيت غريب عنكم وماينفعش أعرف حاجة صح، كمل كلامه بعصبية
فخافت ندى منه، ونجلاء قاعده مش عارفه تعمل إيه؟
ياترى هيوافق على طلب نجلاء؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اترفضت ولكن)