روايات

رواية ابن خالي الفصل العاشر 10 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الفصل العاشر 10 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الجزء العاشر

رواية ابن خالي البارت العاشر

رواية ابن خالي الحلقة العاشرة

وقار : كويسة يا ماما والله
ابتسام : ربنا يطمن قلبك يا بنتي ، يلي قومي روحي للكلية
وقار : حاضر يا ماما ، عن اذنك و خرجت فصادفت رفيع في اخر الطريق فتجاهلته وهو ايضا تجاهلها
ركب رفيع خلف عجلة القيادة ينظر اليها وهي تتحرك باتجاه الشارع الرئيسي حدث نفسه : تفكيري فيك غلط لازم ابعد عنك عشان ماناذيش بعض وناءذي شوق
بينما وقار كانت تتحرك وهي تحبس دموعها : ااااه يا وقار يوم ما تحبي تحب جوز اختك صادفها سامي فركن سيارته و ندهي عليها ، فالتفتت له ، نزل من السيارة و وقف مقابلها
سامي بلهفة : ازيك ياوقار
وقار : الحمدلله كويسة
سامي : اتفضلي اوصلك
وقار بغضب : نعم انا مابركبش مع حد غريب عن اذنك
قاطعها سامي بصوت عالي نسبيا اوقفها : انا بحبك يا وقار و قريب اوي حا ابقي جوزك وقتها حتركبي جمبي
_ اغمضت وقار عيناها وزفرت نفسا ثم نفضت الافكار من راسها وتحركت دون ان ترد عليه
اما سامي _ مصيرك تحبيني و ترضي بي
__ عند بطة واحمد عزمها علي الفطار و اوصلها الي الكلية حيث صادفت وقار عند الباب
__تحرك حبيب الي الخارج فاوقفته صوت والدته : استني يا حبيب عايزة اتكلم معاك
حبيب : صباح الخير يا امي ؛ خير احكي
اصيلة : مش ناوي تسيب البنت في حالها ، البنت كل يوم بتكبر
حبيب بتنهيدة : في ايه يا امي علي الصبح واذا قصدك علي حبيبة فهي بنتي انا يلي مربيها و مسميها و بحبها مش سايبها لغيري
اصيلة : يعني عشان ربيتها بتحكمها
حبيب : مين قال بحكمها ‘ انا بعشقها روحي فيها ما فتفكريش تبعديني عنها و تحرك بسرعه من امامها
اصيلة بحزن : لا والله يا ابني بس خايفة تكسر قلبك و ماتحبكش
حبيبة من اعلي السلم سمعت حواره وبحكم سجنها كما تسميه لم تعرف ان حبيب يعشقها فهو يدقق ابسط الامور معها ولا يتركها تخرج الا للمدرسة ولا تصاحب الا بنت واحدة فقط ، ممنوع الحديث مع اي شخص او الوقوف مع اي شخص
____ بطة : قومي خلينا ندخل قبل ما الدكتور يوصل
نهضت وقار واتجهتا الي القاعه حيث الامتحان
__ رفيع قابل حبيب بالاحضان فهم يلتقوا بعد سنين غياب
حبيب بعد ان جلس وطلب قهوة
حبيب : ايه مالك شايل طاجن ستك وقاعد
رفيع بعد تنهيدة قوية : مش عارف حاسس اني ضايع من وقت ما اتجوزت وانا بشوفها في كل مكان وكل حته
حبيب باستغراب : اتجوزت امتي
رفيع : هو انت علقت علي الكلمة متجوز ياسيدي من ايام بسيطة
حبيب : اه اه و مافكرتش تتصل بي بقي
رفيع : مين قال انا اتصلت بس فونك خارج التغطية
حبيب : اي صح كنت في اجتماع وسافرت دبي حوالي اسبوع الشغل اخد وقتي
رفيع بخباثة : الشغل وبس
رفيع : اه عندك مانع وبعدين خلينا فيك انت مين دي يلي عشعشت في قلبك بعد الجواز
رفيع : لاه دي حكاية طويل ثم حكي له عن وفار والتواص بينهم و شوق وتفكيره في الزواج والتقدم لشوق ، ما بعد الزواج الي اي حال اصبح ومش عارف اتصرف علي
حبيب : طب انتوا ما تتقابلوش وخفف كلام معاها ، اهتم بمراتك
رفيع : تهت والله دي بنت عمتي ومعنا في نفس العمارة البيت قصاد البيت
حبيب بحكمة : شوف يا صاحبي لو كنت قلت كدا قبل الجواز معلش بس دلوقتي دول اخوات و اذا عملت اقل حركة حتوقع بينهم ، خليك مه مراتك مش حا اقولك ما تحبش عمره الحب ما كان بي ايدينا بس ادي لشوق فرصة وقربها منك
رفيع : حا احاول بقدر الامكان
ثم اخذو يتجاذبوا الحديث و لم ينتبهوا للزمن

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن خالي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى