روايات

رواية ابن الجيران الفصل العاشر 10 بقلم نانسي العربي

رواية ابن الجيران الفصل العاشر 10 بقلم نانسي العربي

رواية ابن الجيران الجزء العاشر

رواية ابن الجيران البارت العاشر

ابن الجيران
ابن الجيران

رواية ابن الجيران الحلقة العاشرة

” يوصلوا لجنينة فاضية وقدامها النيل علي طول ”
ملك بستغراب: ايوة وبعدين احنا جاين هنا ليه
علي : عشان تتكلمي … لازم تقوليلي حاجة معينة تبقا سبب ف اننا منبقاش مع بعض
ملك : انا معنديش حاجة اقولها … وكمان انا قولتلك كل حاجة امبارح
علي : لا عندك … عندك ومخبية .. مش ده السبب الي مخليكي رافضة يا ملك
ملك بتوتر وتنزل دماغها ف الارض : قصدك اي يعني هكون مخبية اي
علي ويرفع دماغها : ملك … انا عارف ان انتي كمان بتحبيني … بتعذبينا ليه … انا بحبك يا ملك ❤ … صدقيني اي حاجة انتي مخبياها هنقدر نعديها مع بعض
ملك تدمع وتلف تبص للنيل : علي انا قولتلك اني معنديش حاجة اقولها… لو سمحت متتغطش عليا … لو بتحبني بجد متسالنيش السوال ده تاني ” تتكلم وهي بتعيط ”
علي : تمام يا ملك … زي ما تحبي … يلا عشان نروح
ملك : ممكن تسبني لوحدي شوية وانا هبقا ارجع
علي : زي ما تحبي … سلام
” يركب ويمشي وتقعد هي تعيط ، يقف بعيد عنها بس يبقا شايفها عشان خايف ليغم عليها وهي لوحدها ، تقعد هي تعيط ، عند جاسر يوصل البيت ”
جاسر : باباا … بااابااا
” تيجي الشغالة ”
الشغالة : مدحت بيه مش هنا ده ف المستشفي
“جاسر يحدف المفاتيح ف الارض من الغيظ والبنت تتخض ”
جاسر بغيظ : ياااللهه انا حتي معرفش عنوانها … تمام روحي انتي
الشغالة : تحب احضرلك الغدا
جاسر : لا شكرا مليش نفس .. انا اسف لو اتعصبت عليكي
الشغالة : مفيش داعي يا فندم …. بعد اذنك
” تمشي ويحط ايديه علي دماغه ، ف المستشفي سليم ويوسف عاملين اجتماع ومدحت موجود معاهم فيه ”
دكتور : دكتور سليم .. في حالة عملت تحاليل واشعة وعرفنا انها عندها ورم ف المخ وعرفنا انه Glioma ( دبقي ) المشكلة يا فندم انه بيكبر بسرعة جدا وكمان الحالة لما عرفت ان نسبة نجاح استأصاله قليلة رفضت تعملها
سليم : الورم ف المنطقة دي بذات ف المخ بيبقا مش سهل ابدا استأصاله
يوسف : الخوف مش من استأصال الورم بس … الخوف من الي بيحصل للجسم اثناء العملية من انخفاض ضغط الدم والنبض
سليم : بس العملية لازم تتعمل ف اسراع وقت ممكن قبل الورم ما يكبر اكتر … حولي بيانات الحالة دي يا خالد و خلي حد يكلمها ضروري ويقولها اني انا شخصيا عايز اقابلها
الدكتور : تمام يا فندم
” مدحت قاعد وافتكر حالة ملك لان دي نفس حالتها يبص لسليم بحزن ويأس ، عند ملك شوية وتقوم توقف تاكسي والسواق ياخد باله ان في متوسيكل ماشي وراهم ”
السواق: المتوسيكل الي ورانا من اول الطريق ده تبعك يا انسة
ملك بستغراب: متوسيكل ! … ” تلف وتعرف انه علي تبتسم”
ملك ببتسامة : ايوة تبعي متقلقش
” بعد شوية يوصلوا وتنزل من التاكسي وعلي يجي بعدها ”
ملك بستهبال : الله مش كنت روحت
علي : كان ورايا مشوار كدا … يلا
” يطلع و تليفونها يرن ”
ملك : اي يا ماما انا طالعة عايزة حاجة من تحت
سلمي : لا يا حببتي ده انا كنت بقولك بس تطلعي علي طنط مريم عشان سليم ويوسف هيباتوا ف المستشفي انهاردة فهنبات معهم
ملك بصوت واطي : لا … لا اكيد لاا يعني اكيد مش علي حظي
سلمي : بتقولي اي مش سمعاكي
ملك : حاضر يا ماما … حاضر طالعة باي
” تطلع وتدخل علي شقتهم علي طول تتاكد ان امها مجتش ناحية الدرج تفتحه متلقيش الحاجة تتصدم وتطلع تجري علي سلمي ويفتحلها علي ”
ملك بخوف : ماما فين
علي : جوا ادخلي
ملك : مامااا …ماماا
سلمي : في اي بتزعقي ليه داخلة زريبة
ملك : انتي دخلتي اوضتي وانا برة
سلمي بستغراب : هدخل اوضتك اعمل فيها اي يا بنتي … في اي
ملك : اوما… ” تلف ” … علي بس🤦
” علي يغمض عنيه تفهم انه بيقولها ايوة ”
ملك : اصلل .. اصل كان في حاجات ليلي شيلاها معايا ف خفت تكوني افتكرتيها بتاعتي 😔
سلمي : لا متقلقيش انا مدخلتش اوضتك وانتي برة خالص
مريم : يلا اقعدي ارتاحي واحنا هنجهز الغدا
علي : تعالي هنطلع السطح شوية .. بعد اذنكوا .. يلا
” تطلع وراه ويقف يبقا باصص للسما وهي طالعة وراه دماغها ف الارض ”
ملك : التحاليل معاك صح 😔💔
علي : معايا … لما دخلت اخد الشنطة شوفتهم … الي عايز افهمه ازاي تخبي عليا يا ملك … انتي ليكي مين اقربلك مني اصلا عشان تخبي حاجة زي دي عليااا وتشيلي حمل زي ده لوحدك
” ملك تروح تقعد علي الكنبة وتفضل تعيط يروح يقعد جنبها وياخدها فحضنه ”
علي : اهدي .. اهدي .. هتعملي العملية وهتخفي ولا كان في حاجة
ملك : لا … لا مش هعملها ..لاا …. كدا هموت وكدا هموت … مش عايزة اموت وانا بعملها
علي يمسك وشها بايده : اياكي تجيبي السيرة دي علي لسانك تاني .. انتي هتعملي العملية وهتخرجي منها
ملك : نسبة نجاح العملية اقل 50 ف المية … وعشان موجود ف منطقة خطر جدا ف المخ .. ملوش علاج غيرها
علي بعياط : لو بنسبة واحد ف المية هتعمليها يا ملك … انا مش هسيبك تروحي من ايدي … انا بحبك يا ملك 💔
ملك : انا محبتش ولا هحب حد غيرك … بس انا مقدرش اوجعك كدا … سامحني يا علي .. سامحني غصب عني والله غصب عنيي 💔
” ياخدها فحضنه ويفضل يبوس علي دماغها ”
علي بعياط : ده امتحان من ربنا يا ملك … بيختبر قوة تحملك … وادهولك وهو عارف انك هتقدري عليه … وانا كمان متاكد انك هتقدري عليه
ملك : مش هعملها يا علي مش هعملها لو مفيش امل حتي فحياتي تاني غيرها … انا عايزة اموت وانتوا حوليا … وانت ماسك ايدي🤝🏻 …. تبقا انتوا اخر حاجة شفتها عيني يا علي …. مش عايزة اموت علي سرير العمليات وابقا وسط ناس معرفهاش … كدا هموت وكدا هموت … اموت وسطكوا احسن … ده هيهونها عليا وجودكوا جنبي هيهون عليا اي وجع واي تعب
علي : كلنا هنبقا جنبك يا حبيبتي والله كلنا هنبقا جنبك علي طول … انا عمري وعدتك بحاجة ومحصلتش يا ملك … هتخرجي من العملية وهنبقا مع بعض طول العمر … اوعدك 🖤
” تفضل تعيط وهي فحضنه وهو كمان يعيط ، يعدي الوقت وتطلع مريم علي السطح وتشوفهم وهما حضنين بعض تبتسم بفرحة وبعدين تندهلهم ”
مريم : من بكرة هعلق ورقة علي السطح مكتوب عليها مخصوص لعلي وملك اومال عذبتونا معاكوا ليه
” تخرج من حضنه وتمسح وشها بسرعة ومتبصلهاش ”
مريم بقلق وتروح تجري عليهم : الله … انتوا بتعيطوا … في اي
علي : ماما ….. احنا كنا عايزين نتكلم معاكوا فحاجة
“ملك تبصله برجاء وهي بتعيط ”
مريم : انتوا قلقتوني في اي يا علي اتكلم
علي بعياط : مينفعش يا ملك … مينفعش … هتعمليها وهتبقي كويسة يا ملك
مريم : ممكن حد ييفهمني في اييي واي هي الي هتعملها
علي : ملك .. ملك عندها ورم ف المخ يا ماما 😑
” تتصدم ومن الصدمة متنطقش ”
علي : لازم نتكلم مع بابا عشان هو الي لازم يعملها العملية
مريم : انتوا .. انتوا بتهزروا صح … ملك مين الي عندها ورم ..ملك مين ..ملك بنتي ..الي ربتها وكانت بتنام فحضني .. الي كانت بتقولي وهي صغيرة ماما … لا ” تاخدها فحضنها ” لا ملك مفيهاش حاجة اكيد في غلط …ملك مفيهاش حااجةة
علي بعياط : يا امي بالله…
مريم : اخرس .. مسمعش صوتك … ” تزقه بعيد عنها وتقعد مكانه وتاخدها ف حضنها ” امشي … امشي مش عايزة اسمع صوتك ..ازاي جالك قلب تقول عليها كدا … متخافيش يا حبيبتي انتي مفكيش حاجة يا نور عيني … مفكيش حاجة اكيد في غلط
ملك بعياط : للاسف مفيش غلط … مفيش
مريم بعياط وتبتديي تصرخ : لااا لااا ” تكتم بؤها باديها ”
مريم بعياط : سلمي … سلمي اقولها اي … سلمي بعتاني عشان الغدا .. اقولهاا ايي هاا اقول اي انطقوا … اقولها اييي اقوللهااا اييييي ” تفضل تضرب نفسها ”
ملك بعياط : انا اسفة … انا اسفةةة 😭
” تبصلها بحزن وتاخدها فحضنها ”
علي : مش هنقول لطنط حاجة الا لما يرجع بابا وعمي سليم … لازم يعرفوا مع بعض
” تفضل تعيط مريم وهي وخداها فحضنها ، بعد شوية ”
علي : ماما اهدي عشان طنط متخدش بالها زمانها قلقت اصلا … يلا يا حببتي يلا
ملك : عشان خاطري يا طنط عشان خاطري حاولي انها متحسش بحاجة عشان خاطري
” تمسك مريم ايد ملك وتبوس كفها ”
مريم : حاضر
” يقوموا وينزلوا ”
سلمي : ما شاء الله بعتك تندهيهم نمتي جنبهم فوق
مريم : اصلي … اصلي فرحت بيهم … طلعت لقيتهم حضنين بعض .. ف فرحت وقعدت معاهم
سلمي بفرحة : متقوليش يعني .. يعني انتوا دلوقت مع بعض
علي : يعني حاجة زي كدة ❤
” تحضن ملك وبعدين تحضنه ”
سلمي : طلعتوا روحنا الله يسامحكوا ❤ يلا يلا اقعدوا الاكل هيبرد
” يقعدوا الاتنين جنب بعض وملك مبتاكلش يبصلها علي بحب وتبتسمله ، يعدي اليوم ومريم وسلمي قاعدين قدام التليفزيون ”
سلمي : في مسلسل اسمه انت وطني حلو اوي اي رايك اجيبه يا روكا نشوف منه حلقة دلوقت
ملك : ده مليان عياط يا ماما ده كفاية نظرة ليون بس
علي : ليون مين ؟؟
ملك: بطل المسلسل اي
علي : راجل ولا ست ده يعني
ملك : في ست هيبقا اسمها ليون يا علي 😂
علي : وماله سي لمون ده يعني بتجيبي فسيرته ليه
ملك : عادي يعني شوفت كام فيديو ليه وحبيته
علي يتعصب : حبك برص
سلمي : يعني انت برص 😂
علي : يا طنط فصلتيني 🤦
مريم : خلاص يا ولاد يلا يا سلمي ندخل ننام
سلمي : طيب يلا ليتخانقوا تاني
” يقوموا ويدخلوا يناموا وتقعد ملك وعلي علي الكنبة ”
علي : اجبلك حاجة تكليها
ملك : لا مش قادرة انا هاكل لب
” يفضل باصص ليها بحب وهي مش واخدة بالها وتلف وشها بصدفة ”
ملك بتلقائية : اي ياض بتبصلي كدا ليه
علي بحب : عنيكي كانت وحشاني اوي اليومين الي فاتوا دول ❤
ملك : وانت دلوقت بتشبع منهم يعني
علي : لو فضلت عمري كله ابصلهم مش هشبع … بحبك 🖤
ملك ببتسامة : بص هو انا مبعرفش اقول كلام مزوق وبحبك ويا قلبي والجو ده …بس انا عايزة اقولك ان انا كمان بحبك … من يوم ما فتحت عيني علي الدنيا وانا بحبك … من ساعة ما عرفت اني في حاجة اسمها حب وانا بحبك ❤ …
” يبصلها ويبتسملها بحب ”
ملك : مش عايزة ابوظ اللحظة بس انا حبيت تعرف ده لاني مش عارفة انا هبقا معاك بكرة ولا لا … مش عارفة هقدر ابص فعنيك تاني ولا لا
علي : ملك بالله عليكي ما تقولي الكلام ده العملية هتعدي وهتبقي زي الفل …. تليفونك بيرن
ملك : ده رقم غريب … الو .. ” تستغرب ” جاسر ؟!!!
علي بعصبية : نعمممم 😡
_____________________________

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى