روايات

رواية ابن الجيران الفصل الرابع عشر 14 بقلم منى عبدالعزيز سليمان

رواية ابن الجيران الفصل الرابع عشر 14 بقلم منى عبدالعزيز سليمان

رواية ابن الجيران الجزء الرابع عشر

رواية ابن الجيران البارت الرابع عشر

رواية ابن الجيران الحلقة الرابعة عشر

اذا علمتم الغيب لا ختارتم الواقع .
سبحان الله خلق كل شي بقدر معلوم
«رُبّ ضارّة نافعة»، فقد تأتي بعض الأحداث المضرّة بمنافع للناس، وهذا ما جاء ذكره في كتاب الله العزيز: (وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ: أن الإنسان قد يقع له شيء من الأقدار المؤلمة، والمصائب الموجعة، التي تكرهها نفسه، فربما جزع، أو أصابه الحزن، وظن أن ذلك المقدور هو الضربة القاضية، والفاجعة المهلكة، لآماله وحياته، فإذا بذلك المقدور منحة في ثوب محنة، وعطية في رداء بلية، وفوائد لأقوام ظنوها مصائب، وكم أتى نفع الإنسان من حيث لا يحتسب… والعكس صحيح: فكم من إنسان سعى في شيءٍ ظاهره خيرٌ، وأنزل إليه، واستمات في سبيل الحصول عليه، وبذل الغالي والنفيس من أجل الوصول إليه، فإذا بالأمر يأتي على خلاف مايريد
، فقد مر كثير من الناس بظروف وأمور تحزنه، وشعر أنه خسر الكثير، ولكن ذلك الضرر قد أزال عنه مصيبة كبيرة قد تحصل له مستقبلاً، أو تأتي بعدها منفعة عظيمة.
سبحان الله وعسي أن تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم وعسي أن تحبوا شيئا وهو شر لكم.
رقيه …. ساجده علي سجادة الصلاة. تشكر ربها وتحمده .. فلول تلك المشكله لما علمت أنها موهومه
بحب خاطء ما هو ال انبهار وليس حب ..اعجاب وليس موده .. تعلق وليس تعود .
خبط الباب رفعت راسها سلمت من صلاتها .
رقيه …ادخلي يا ماما .. أنا خلصت صلاة.
جعفر … ما ينفعش بابا .
رقيه … قامت سريعا اتفضل يابابا أنا تحت أمرك.
جعفر …ممكن اتكلم معاكي … مش بنت لابوها ال خزلها ال عمرة ما حس بيها .. ال كان مفروض يكون عونها وحماها ..لا انا هكلمك علي جعفر الجزار ..هكلمك كا واحد غريب … أنا عمري ما حسستك اني ابوكي اني خايف عليكي … معاملتي كانت جافه .
جعفر ..وعيونه كلها دموع ووجع …وينظر لاسفل
رقيه من امته تعرفي ال بيني وبين الست ام عبير
رقيه … من زمان اوي يجي من اربع سنين كده كنت لسه في تانيه اعدادي يوم ما جت وحضرتك اتخنقت معاها وطردتها .
جعفر … امسك يدها وجلسوا علي سريرها
ممكن تسمعي حكايتي وبعدين تكرري ال انتي عاوزاه بس ممكن متقطعنيش ال لما اخلص كلامي .
رقيه اتفضل ..أنا سمعه حضرتك .
جعفر …هبداء معاكي من زمان قوي وانا في سنك كده …كنا ثلاث أصحاب في كل حاجه مع بعض
مش بنفترق آكلين نايمين بنزا كر سوي .
لحد ما دخلنا الجامعه …ايوة أنا دخلت الجامعه متتفجئيش لان أنا عمري ما اتكلمت في الموضوع ده
نرجع لكلامنا … أنا وفوده وسراج الدين اخو الحاج غانم . فجاءة شفت بنت جميله حاجه كده تخطف القلب .. المهم خبيت لأول مرة في حياتي عن صحابي … بعد فترة قصيرة عرفت انها قريبت فوده صاحبي وأنه كمان بيحبها ومخبي ..بس كان في خلاف بين ابوها وجوز خالتها ال هو أبو فوده وأن ابو. بعده عن الموضوع ده وقفله بطريقه لولا الصدفه مكنتش عرفت فرحت وقلت السكه خالت لي.بس
… الصدمه الكبيرة سراج طلع بيحبها هو كمان
بس كل واحد فينا خبي علي التاني .
أنا ابويا كان مدلعني ما انا والد وحيد علي خمس بنات … رحت لأبويا وانا حزين ومش طايق نفسي
ابويا مقدرش يتحمل شكلي تنو ورايا لحد ما عرف ايه ال مزعلني ومن غير ما اعرف راح خطبها لي
وعشان ابوها صحبه وافق علي طول وحدد معاد الخطوبه وكتب الكتاب وكان بعد يومين من الاتفاق
وعملها مفجاءة عشان محدش من صحابي يعرف
أنا نفسي اتفجئت بيه يومها الصبح بيقولي هات بطاقتك وانزل اشتريلك بدله حلوة واحلق وظبط نفسك …عندنا مشوار مهم .
عملت ال قالي عليه وطبعا. كان فودة وسراج معايا .
وعملت كل ال قال عليه ورحت معاه أنا معرفش اتفجاءت بالماذون والمعازيم حتي سراج وفودة اتفجاءت بيهم . . عمري ما نسيت كلمه سراج ليا وهو بيقول ياخاين ضاقت في أخلاقك ملقتش غير البنت ال حبتها …أنا صدمتي كانت ملجمه لساني
مسك قلبه وخرج …فودة قرب مني وقالي من النهاردة لا انت صاحبي ولا اعرفك انت غدارت بينا
ومشي ومن يومها ما شفتهوش … أنا والله ما كنت اعرف ابويا عملها مفجاءة بس بسببه خسرت اعز اتنين في حياتي فودة وسراج الله يرحمه …خلص
كتب الكتاب وانا مش حاسس باي فرحه فضلت عيني علي الباب مستنيهم يرجعوا بس ما رجعوش.
حتي أنا استأذنت من المعازيم وابويا وحمايا. وجريت علي بيت سراج الدين اشوفه واكلمه واحلف ليه اني اتفجاءت زي زيه …. اجهش في بكاء صمت قليلا ،
كمل جعفر … رحت ويارتني ما رحت … لقيت صويت والناس ملمومه سراج مقدرش يتحمل الصدمه مات من الحزن جريت عليه انادي باسمه واضمه إخوة غانم شدني وبعدني عنه وقال اطلع برة تقتل القتيل ..وجي تمشي في جنازته .بكي كثيرا أنا أنا
تعبت يومها ورحت المستشفى فضلت تلات ايام .
خرجت من الجامعه رفضت اكمل علام … فضلت حابس نفسي في الاوضه شهر وزيادة لحد ابويا مقالي كده باكد كلام غانم واني أنا ال قتلته ..وان
ده عمرة وربنا محدد لكل واحد اجله وحده وحده
بداءت اخرج واشتغل مع ابويا في محل الجزارة
والمزرعه وكبرتهاوكل ده ومزرتش خطبتي ولا مرة لحد حمايا ماجه لأبويا وابويا عشان يراضيه حدد الفرح وصمم وعمل فرح كبير وعزم كل أهل الحارة
واهل سراج زعلوا وقالوا إنه شمتان في موته
عدي الفرح وجينا علي البيت ماقدرتش المسها ولا ادخل عليها فضلت كده شهرين تلاته والحق يتقال كانت بنت اصول ومحترمه بس ابويا عاوز حفيد
كل يوم يسال علي الحمل لحد اخواتي قرروا ياخدوا مراتي للدكتور وقتها بس انا دخلت عليها .. وكملنا سوي طلبت من ابويا يستنا شهر كمان لو مافيش حمل نبق تكشف عدي شهر والحمد لله طلعت حامل بس مكملش بقي يوصل السادس وينزل ميت للاسف كان بيكون عنده عيب خلقي وبينزل من رحمه ربنا
كشفنا كتير وعرفت أن ده عيب عندي أنا ومافيش امل تحمل بجنين سليم
ابويا بنلنا البيت ده ونقلت فيه أنا ومراتي وفضلنا فيه والحمد لله ربنا كرمنا وحملت وخفت عليها ودتها عند امها فضلت تسع شهور بتوع الحمل هناك والفترة دي كنت عندي ٣٣ سنه في عز شبابي
ودي الفترة كانت سميه سكنه هنا جديد ويدوب بنتها كانت سنه وكانت حلوة والشيطان غواني والله يابنتي أنا تبت لربنا بعد اخوكي ما مات بعد ما انولد
وبعدها مات حسيت أن ربنا انتقم مني انا كنت مسميه سراج الدين بس ربنا كرمني بيكي بعد خمس سنين .كان عمري سبعه وتلاتين سنه و وامك كانت قربت تفقل التلاتين بس ابويا الله يرحمه فرح قوي بيكي وهو ال سماكي رقيه وفضلتي معاه سنين عايشه عنده في البيت الكبير لحد ما مات أنا كنت ملهي عنك بالشغل متعلقتش بيكي زيه ولا انتي ااتعلقتي بيا …كنتي بتقولي له يابا زي عماتك وتقولي لي جعفر زي ابويا. لما مات انتي كنتي رفضه تجي تعيشي معايا
اجهش في بكاء يومها ضربتك جامد وقولت لي انك بتكرهيني وياريت انك كنت موت وجدك عاش .
قلبي يومها وجعني اوي … كنتي وقتها في اعدادي الفترة ال شفتي فيها سميه عندي … بعدها انا بقيت اترعب أن ربنا ينتقم مني فيكي ولا في امك … خفت
تكوني زيي وتضعفي للشيطان زي أنا ماضعفت .. عندي وسواس بعد ما سمعت مرة أن ال يزني لازم حد من أهل بيته يبق كده قفلت عليكي وعلي امك
كل يوم الوسواس بيذيد جوايا وخصوصا بعد اكتر من مدرس جم خطبوكي والجوابات كانت بتوصل باسمك .
بس النهاردة بس اتاكدت إن ربنا كريم وحنين عليا اوي بظهور براءتك … علي قد وجعي من ال حصلك
وكلامك ليا … علي قد ما فرحت انك اخدتي حقك من الكل متهزتيش. عارفه أنا من فرحتي بيكي كان نفسي اخدك في حضني بس خفت لا ترفضني..
أنا قلبي مات بموت سراج صحبي وبعد فودة عني
النهاردة بس نبض قلبي بالحياة وانا شيفك بكل ثقه واقفه وخده حقك. سامحيني يا بنتي وانا هنفذ كل ال تطلبيه مني .. بس خاليني اخدك في حضني
لاول مرة من يوم ما اتولدتي. ..
ارتمت رقيه تضم والدها وتبكي علي بكاة وهو يشتد
في احتضانها كل هذا وانعام واقفه تسمع كلماته وتبكي اقتربت منهم تضمهم الاثنين معا .
رقيه … بعد اذنك انا عاوزة ارجع المدرسه فاضل شهرين ال كام يوم وكده كده انا الحمد لله مزكرة المنهج والاستمارة كنت مخلصاها … لو روحنا المدرسه هرجعها تاني ورقم الجلوس يطلعلي .
الاب …. انتي تؤمري يا قلب ابوكي .
رقيه … ممكن كمان طلب ، بس توعدني تفكر قبل ما ترفض.
جعفر …. لو طالب في أيدي انفذة مش هتاخر .
رقيه… انزل معاك الشغل واشتغل وتعلمني كار الجزارة
انعام …. لا انتي انجننتي رسمي …. بقي عوزة
توقفي في محل الجزارة .
رقيه … ايه يا عني في بنات كتير بيشتغلوا جزرين
وانا جدي من صغري معلمني ادبح واقدر اتعامل مع
مع أي حاجه ، وطالما في نيتي اتعلم يبق … خلاص
هقدر اوصل لهدفي.
جعفر …. أنا خائف اوافق تهملي مزكرتك …. واخاف ارفض تاخدي علي خطرك مني …فأنا همسك العصابة من النص … بعد الامتحانات … تنزلي في الصيف
ولو عجبك الشغل همسكك محل من المحلات.
رقيه … مدت ايديها. نقري الفاتحه على الكلام ده .
ضحكت امها …. اه منك يا حج عتمان .
ضمها جعفر وقبل جبنها … فعلا رقيه وخده لسان ابويا وقوته .
/////////////اللهم استرنا فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض عليك 🌸 مني عبدالعزيز موووني 💥
عند عبير. التي توعدت الي عدلات التي اتصلت بها
تطلب بعض النقود …. قبل أن ترحل من بيت والدها
فور علمها بما حدث لامها وبتر قدمها من والدها وقت اتصالها به لتعرف لما تأخروا بالرجوع .
اتفقت مع عدلات مقابلتها في أحدي الاماكن القريبه من الحارة . ذهبت لها وا خفت نفسها في مكان بعيد تري عدلات وهي لا تراها .. اقتربت منها تسحبت من الخلف وأخرجت من تحت النقاب التي ترتديه .. . سكين مطبخ كبيرة وقامت بضربها من الخلف ورمت السكين بجوار عدلات وتركت ورقه وضعتها بيد عدلات كأنها كانت تمسكها قبل وفاتها .
عادت بعدها سريعا الي بيتها وابدلت ملابسها مرة أخري وأخذت حقيبه ملابسها وهربت بها الي
ذلك الشاب التي كانت تتلعب عليه ….
وصلت عنده في شقه اخبارها أنه شرها ليقضوا فيها
حياتهم بعد زواجه منها .
ياتري الورقه مكتوب فيها ايه وعبير هتعمل ايه
وعدلات مصرها ايه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى