روايات

رواية ابن الجيران الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم منى عبدالعزيز سليمان

رواية ابن الجيران الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم منى عبدالعزيز سليمان

رواية ابن الجيران الجزء الثاني والعشرون

رواية ابن الجيران البارت الثاني والعشرون

رواية ابن الجيران الحلقة الثانية والعشرون

ادهم …ذهب خلف رقيه وأحمد ووالده فودة الي المشفي التي يتعالج بها والدها .
تبسم فور رؤيتها تخرج من السيارة وجدها تجري باتجاة المستشفي …ترجل من سيارته سريعا ..تاكد من صعودها لاي دور سال في الاستقبال عن رقم غرفه والدها .
ادهم … السلام عليكم ورحمه الله..
موظف الاستقبال ..عليكم السلام اؤمر حضرتك.
ادهم … رقم غرفه جعفر عتمان الشناوي.
موظف الاستقبال .. اخبرة بوجوده في غرفه العنايه المركزه.
تركه ادهم وتوجه الي المصعد سريعا أوقف المصعد في الطابق المنشود .توجه إلي غرفه العنايه المركزه….. وجد انعام واقفه أمام غرفه العنايه تنظر من الشباك الزجاجي تقع عينه علي رقيه تقبل جبين والدها ويده …اغمض عينيه بحصرة فهو تذكر والده من سنتين في نفس الحاله قبل وفاته يطلب منه الاهتمام باخواته ومشروعه وان يطلب السماح من والدته .
فلاش باك .
من سنتين ادهم كان بالخامسه والعشرين من عمرة
عند مرض أبيه الشديد .
ادهم وعينيه مروغتين من الدموع …ارتاح يابابا متحهدش نفسك بالكلام .
والده…. اسمعني ومتقطعنيش كالعادة…انت ابني الكبير …اول فرحتي …أنا ظلمت امك لما تزوجت عليها عشان الخلفه ..بعد ما شالت الرحم كنت عاوزة عزوة وعيله وولادي يكملوا مسيرتي ….ويمسكوا شغلي.. اجوزت. وخلفت اول ولد وفضلت متعرفش سنتين . بس اول ماعرفت رفضت تفضل مراتي هدتها اخدك منها صممت اكتر …لان أنا خزلتها
أنا وهي حبنا بعض وهي لسه بنت ستاشر سنه
اجوزنا رغم معرضه الكل هي كانت يدوب تمنتاشر سنه وانا خمسه وعشرين سنة يعني في سنك وجهتنا مشاكل كتير …أولهم الغيرة ..أنا كنت بموت لم حد بيكلمها تعبتها معايا فوق ما تتصور هي كانت لسه صغيرة ياما ضربتها ياما اتعصبت عليها …لم عملت الحادثهوانقلبت بينا العربيه مامتك كانت حامل في السابع ،وقتها الجنين مات والرحم حصل في مشاكل كتير لازم ينشال …كانت صدمه قويه جدا علينا بس هي حمدت ربنا عليك وقالت الحمد لله انها عندها ولد ومتحرمتش من الولاد …سنه ورا سنه واهلي بيذنوا عليا لحد ما ضعفت وأمي اختارتلي بنت خالتي واجوزتها في السر وخلفت اخواتك بس في يوم اتفجاءت بيها منهارة وقالت لي طلقني قلبي كان هيقف من منظرها وهي منهارة ، عرفت أن في مدرسه الولاد عملوا استدعاء والي الأمر وطبعا أنا كنت كاتب عنوان مامتك ال هو في بطاقتي الشخصيه .بعدها صممت علي الطلاق واخدتك ورجعت بيت جدك ال خوالك فضلوا يبهداوا فيها
ويقول لها ادي اختيارك…ما قدرتش تتحمل سافرت
تدرس برة ومن وقتها رافضه ترجع أو تجوز متغطتش غلط ابوك لما تلاقي البنت ال تحبها
اتاكد انك هتكون قد كلمتك معاها ،وهتقدر تحافظ عليها.
أنا بندم كل ساعه اني ماحفظتش علي حب حياتي
خال بالك من والدتك ، أظلمت كتير ، وأخواتك مالهمش ذنب ولا انت ليك بس الكبير لازم يحاجي علي الصغير ،مرات ابوك طيبه ومتزعلش منها دي بتحبك ،وبتخاف عليك .
أنا مامن كل واحد فيكم عشان محدش يقول اخد اكتر من إخوة حتي والدتك حقها ال في رقبتي
حافظت عليه في جواب عند المحامي توصله ليها
فاق من ذكرياته علي صوت من خلفه …جفف دموعه
والتفت وجد انعام تحدثه .
______________
انعام … السلام عليكم حضرتك مين وليه واقف كده ،نظرت الي ادهم بشدة اله أنا حاسه اني شفتك قبل كده…ملامحك مش غريبه عليا.
ادهم …عليكم السلام أنا ادهم يا طنط انعام جدي الحاج محمود صديق جدوا عتمان .
انعام….بابتسامه اه افتكرتك ، اهلا يا بني …ياما رقيه كلمتني عنك وعن ؟.قطعت كلامها ونظرت له
بلوم بس ايه فكرك بيها بعد ال حصل.
ادهم … القضيه بتاعتها أنا كنت المسئول عنها .
بس انا منستهاش عشان افتكرها يا طنط…ممكن
تسمعني وبعدها تاخدي مني موقف زي ما انتي عاوزة.
انعام … ليه بتقول كده انا ما اخدتش موقف منك ، بس انا افتكرت كلامك مع رقيه ….ال خلاها ما بتثقش في نفسها وبقت تظهر أنها قويه ، بس للاسف هي أضعف ما يكون..هاشه بالرغم من قوتها ال أنها
بتقع في لحظه مش بتقدر تقاوم .
ادهم ….اغمض عينيه أنا موجوع اكتر منها …أنا أضعف مما تتصوري… بضيع ضعفي بعصبيتي .
بضيع وجعي ببعدي عن الناس …انا بموت في اليوم ألف مرة ….أنا حبيت رقيه من اول عيني جات عليها
كان صدفه غريبه جدا جدا بس للاسف جات في الوقت الغلط كان لازم ما اعلقهاش بيا عشان متجرحش قالتلها. أنها طفله وصغيرة وفرحت بأن شاب وضابط اتكلم معاها وضحك ليها يبق افتكرت أنه بيحبها ، كل كلمه قلتها ليها كنت بتقطع وانا بقلهالها أنا حبيت رقيه في وقت كنت كارة حياتي كنت بتمنى الموت كل لحظه ولما بعدت عنها كنت
بروح للموت برجلي .
زاد علي كل ده وفاة والدي وتركه كل حاجه في رقبتي مسئوليات كتير جدا وكلامه ليا عن ظلم ال احبها كل ده عوامل كانت السبب في بعدي عنها
خفت في يوم اكسرها وتكون زي امي مهزومه وتختار الهرب وتعيش في وجع والم .
جفف دمعه خانته بيده اول ما وقعت عينه علي فودة وأحمد ابنه قادمون من بعيد …سامحيني يا طنط لازم أمشي وان شاء الله لينا قاعده تانيه
هفهم حضرتك كل حاجه بالضبط .
تركها سريعا خارج من الناحيه الأخري حتي لا يصتدم مع احمد فودة .
وصل فودة وابنه بجوار انعام .
فودة … السلام عليكم ورحمه الله ازيك يا نعناعه.
انعام … عليكم السلام ورحمه الله وبركاته ام رقيه يا ابن خالتي.
فودة… قرب يا احمد سلم علي عمتك انعام …ام رقيه
احمد .. ايه الجمال ده يا عمتوا ،بقي أنا عندي عمه بالجمال ده انا طالع وحش لمين.
انعام … انت قمر يا حبيبي …بس للاسف واخد كتير من ابوك …في الشكل .
فودة… للاسف يا انعام لدرجادي انا وحش في نظرك .
انعام .. …متجاهله فودة تعال يا احمد نقعد هنا ، أنا مافيش حيل للمناهده ، وابوك محامي وبياع كلام
اوعك تكون واخد الخصله دي منه .
احمد …. ايه قذف الجبهات ده يا عمتوا … انتي بتوصفينا بالضبط .
فودة… طول عمرها دبش ، الله يكون في عونك يا جعفر ياصحبي .
انعام… نظرت ليه بطرف عنها ، علي قلبه زي العسل بس اطلع منها انت ، ياابن خالتي .
احمد … اوبا لا كده ،الجبهه طارت يا بابا … طمنيني ياعمتوا ، هي رقيه وخده طبع مين اكتر .
فودة … الله يكون في عونك يابني ، دي كوكتيل عتمان علي جعفر علي انعام ، شوف بقي هتلاقي
قذف حبه كل ثانيه .
احمد …. الله يطمنك يا والدي ، أنا كده اطمنت علي مستقبلي …. بس مين عتمان ده .
انعام … ده جد رقيه ال مربيها ، ما تسمعش كلام ابوك … رقيه ال جوها علي لسانها ومش بتخبي ال في قلبها .
صمتوا جميعا فور خروج رقيه من عند والدها .
رقيه …مبتسمه لفودة …اهلا يا خالي معلش أنا طلعت بسرعه وسبتكم ، ماقدرتش استنا لما تركنوا العربيه.
احمد … ولا يهمك اكيد مقدرين خوفك علي والدك
مش الحمد لله اطمنتي عليه .
رقيه .. الحمد لله. … ماما انا استأذنت من بابا نروح البيت استريح شويه ونرجع تاني نفضل جنبه في الاوضه ال محجوزة باسمك.
انعام … يلا بينا ياقلب امك شكلك مرهقه وقله النوم
باينه عليكي …. هشاور لاجعفر ونمشي علي طول .
أشارت انعام لجعفر وتوجهت للغرفه لأخذ أعراضها .
وجدت فودة وأحمد منتظرينهم لتوصيل هم للمنزل .
رغم اعتراض رقيه إلا أنهم وافقوا بعد قسم فودة .
عادت انعام ورقيه الي البيت لينالوا قسط من الراحة والرجوع المستشفي مرة أخرى.
*اللهم *استرنا*فوق *الارض*وتحت*الارض *ويوم *العرض *عليك**مني *عبدالعزيز*موووني 💕*************************
اوصل سراج الكبير وتوجه الي بيت علي حماه لاحضارة كما طلب والده .
دق جرس الباب.. فتحت له سعاد التي رحبت به كثيرا وصممت أن يدخل .
سعاد…. اتفضل اتفضل يابني متكسفنيش ده بيتك ومترحك .
سراج .. يذيد فضلك يا خالتي …ربنا يجعله عامر بحسك انتي وعم علي …بعد اذنك عاوز عمي علي في موضوع مهم … ياريت لو موجود تقوليله …الحاج غانم تعبان شويه ومصمم يقابله ضروري .
سعاد ايوه موجود ثواني اندهلك. عليه ، بس طمني علي ابوك يا رب يكون بخير.
سراج… الحمد لله بقي كويس بس طالب عم علي ضروري ومش عاروز اتاخر عليه.
دخلت سعاد لزوجها أخبرته بكلام سراج .
علي خرج الي غرفه الجلوس وجد سراج جالس
سلم عليه وطلب انتظار ه قليلا لابدال ملابسه .
خرجت سعاد الي غرفه ابنتها زينب وجدتها تستعد للذهاب ، للدرسها ،
سعاد … زينب أخرجي بسرعه سلمي علي سراج برة
وبيقول ابوه. تعبان اوي وعاوز ابوكي .
زينب … طيب هروح اهو بس انا خايفه يكون زعلان مني من اخر مرة جبت سيرة رقيه واهي طلعت براءة.
سعاد …. ماتخفيش هو قلقان علي ابوة مش هيقدر يكلم .
خرجت زينب وجدته جالس ينظر في ساعته بتوتر .
زينب … السلام عليكم ازيك يا سراج …عامل اپه وعمي وخالتي عملين ايه.
سراج …الحمد لله بخير .
زينب …. مقتربه منه سراج انت زعلان مني في حاجه.
سراج …. ينظر لها نظرات متفحصه ينظر إلي عينها
راء فيها ندم …وحصرة لكن قلبه لم يحن لها احس بوجود فراغ بين إحساسه بها وبين ما يراه في عينها.
سراج … هزعل منك ليه يا زينب انتي عملتي حاجه تزعل .
زينب …احست بكلامه الهجومي ..لا بس متغير ،ومن آخر مرة مجتش تشفني ولا تذاكرلي زي ما كنت بتقول.
سراج … معلش انشغلت شويه …ياريت تستعجلي عم علي ، غاب اوي.
عند علي …سعاد تحدثه لتترك مساحه لزينب تكلم سراج .
سعاد….خال بالك أن قالك ناجل ولا حاجه ، قوله اول الامتحانات ما تخلص تعملوا الشبكه.
أن قالك …. مافيش نصيب قوله وكلام الناس وبنتي ال تعلقت بيه.
علي …. ما خلاص بقي بتعدي وتذيدي بالكلام ما بس بقي الجواز قسمه ونصيب ..والعديد كده من قدامي
اتاخرت علي الراجل.
خرج علي قابل ابنته .
زينب ….بابا سراج بيستعجل حضرتك.
علي …خلاص كله من امك وزنها …يلا انتي كمان متعطلنيش .
سعاد …بعد خروج علي وسراج …منك لله يا رقيه يا بنت ، انعام انتي السبب في قلبه الراجل علينا .
زينب … سراج متغير اوي اوي.
سعاد… كله من المخفيه رقيه قلبت كل رجاله الحارة كلهم علي حريمهم .
خليل ابنها من الخلف
خليل…رقيه مقلبتش الرجاله ، الستات هي ال انكشفت علي حقيقتها ، أنا عن نفسي اتمني اكون كبير واجوزها هي دي البنت ال تستاهل اي راجل
يجوزها ويخرج لشغله وهو مطمن ويعطيها الأمان لو غاب عنها سنين.
سعاد … بقي انت يا شبرونص بتقول الكلام ده، وانا واختك مش عحبينك.
خليل …. لا مش عجبني بس للاسف مش في أيدي ،اغيركم ،بس في أيدي اغير نفسي للاحسن .
سلام أنا مش فاضلكم عندي مزاكرة كتير .
..وامتحان بكرة مش عاوز دوشه ولا صوت كلام في الشباك يا ماما.
.سعاد شوف شوف يا خويا الواد بيقول ايه …منك لله يا اللي في بالي كله منك .
زينب … بس يا ماما حد يسمعك واحنا مش ناقصين كفايه بابا وال عمله ويمينه عليكي.
خرجت زينب الي مكان درسها وتوجهت سعاد الي عادتها تقف في الشباك تتابع الحارة .
———————سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم.
وصل سراج وعلي الي البيت رحب سراج به وأدخله غرفه والده بعد استأذن بالدخول .
علي … الف سلامه عليك يا حج غانم …. شدة وتذول .
غانم … الله يسلمك يا علي افندي ..كل ال يحبوا ربنا خير ….اقعد عوزك في كلمتين .
سراج … ينظر إلى والده بترجي .
غانم … علي افندي أن شاء الله من غير مقاطعه ، اخر يوم بالامتحان بتاع زينب هنكتب كتابها هي وسراج والفرح بعد كام شهر وان كان علي الجهاز هنشيل بعض.وال ينقصهم يبق بكملوه بعد الفرح.
ظل سراج ينظر إلي والده بعتاب ..دون جدوي.
علي… اكيد يا حج غانم ، أنا موافق ، وان شاء الله هجهز زينب من الإبرة للصاروخ ومافيش حاجه هتنقصها …بعد اذنك هروح اعرف والدتها عشان إبداء في تجهيزها .
خرج علي بعد توصيل سراج له عاد الي ابيه .
سراج …ليه يابابا تعمل كده ، كنت اكتفيت بالخطوبه.
غانم … ده احسن حاجه عشان تسهي في جوازك وتسيبك من ال في دماغك .
ام سراج ربطت علي كتفه .. افرح يا بني وفرحنا معاك زينب جميله ولسه صغيرة …تقدر تشكلها علي ايدك.
اوم سراج برأسه وخرج من البيت ينفس عن غضبه ورضوخه لطلبات أبيه.
***************”مني عبدالعزيز موووني 💕
عمران ….في الطريق يحدث والده .
عمران …. شفت عمايلها ، تسبني باكلمها ومعبرتنيش وكاني هواء واقف جنبها وتكلم أهل الحارة … لا تركب عربيه ..واحد متعرفهوش .
ابراهيم … سد حلقك لسه زي ما انت متعلمتش من ال جرالك.. عوزها تكلمك ازاي ولا تقف تاخدك بالاحضان …وال ركبت معاه ده محامي بتاعها ..وقريب امها …يبق اتقي ربنا أن بعض الظن اثم.
عمران … بغيظ نفسي اعرف ، بدافع علطول عليها وبتديها مبرر لكل ال بتعمله وانا ابنك ، نازل فيا سلخ وكلماتك زي الكرباج بتنزل عليا.
ابراهيم… أنا بقف مع الحق. والبنت تستاهل كل خير ما عملتش معانا حاجه ، وحشه ولا ظلمتنا ،تبق زعلان ليه .
عمران …. أنا مش زعلان أنا ، مقهور علي ال حصل واني اضيعها من ايدي.
ابراهيم… انت زعلان عشان نفسك وبس مش زعلان علي ال حصل ليها …بدليل ما فرقتش معاك لما باتت بالسجن لوحدها وأبوها وامها بعيد عنها ، لو كنت حبتها بجد ما كنتش هانت عليك ….كنت حتي جيت
ليها حاسيتها انك واقف جنبها.
عمران . لم يقدر علي الرد …صمت حتي وصل إلي بيته .
*******************$***
عاد ادهم الي بيته .
دخل البيت وجد والدته تبتسم له …نظر لها بحزن وجلس علي اقرب كرسي بجوارها متنهدا بصيق
الام مالك يا ادهم ليه يابني نظرة الحزن ال في عنيك دي .اقتربت منه تضمه .
ادهم ارتمي في حضنها … محتاج حضننك اوي يا امي ، محتاج اخرج ال جوايا ، انا بموت كل يوم ميت مرة … البنت الوحيدة ال حبتها هتروح مني
بسبب غرائي ضيعتها ، ودلوقتي هموت من نظراتها ليا .
الام ..احكيلي يا ادهم وخرج ال جواك يابني … من البنت دي ال هتروح منك دي وانا ل في أيدي هعمله
ادهم .. خرج من حضنها ونظر الي وجهها ابتسم .
دي رقيه ..
هحكيلها عنها واول يوم شفتها فيه .
ده كان اجمل يوم في عمري كله .
حصل من سنتين كان عمرها لسه ستاشر سنه وكام شهر.
قص ادهم علي أمه قصته مع رقيه …
ياتري ايه هي القصه .
وامه هتقدر تساعده .
فودة وجعفر وحكايتهم .
زينب وسراج ،عبير وحماده.

يتبع…

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى