روايات

رواية ابن الجيران الفصل الثاني عشر 12 بقلم نانسي العربي

موقع كتابك في سطور

رواية ابن الجيران الفصل الثاني عشر 12 بقلم نانسي العربي

رواية ابن الجيران الجزء الثاني عشر

رواية ابن الجيران البارت الثاني عشر

ابن الجيران
ابن الجيران

رواية ابن الجيران الحلقة الثانية عشر

ملك : انده طنط مريم بسرعة يا علي
” يروح ويندها ويقرب عليها سليم ”
سليم بعصبية مكتومة: لاخر مرة بقولك تهدي وتسكتي يا سلمي والكلام ده متكرريهوش تاني
سلمي : ولو كررته هتعمل اي يا سليم هتضربني
” تيجي مريم ويوسف وتبعد مريم سلمي وتاخدها علي جنب”
سلمي بعياط : هطلقني يا سليم .. مش هعيش معاك ولا يوم واحد
مريم: سلمي انتي اتجننتي انتي ودانك سامعة الي بتقوليه ده
يوسف : خديها وروحي الشقة يا مريم … تعالي معايا يا سليم
” تبصله سلمي بعياط وتفتكر شكلهم وهو حضنها تعيط اكتر ”
مريم : يلا امشيي امشيي
يوسف: تعالي يا سليمم
” يروح معاه ويدخلوا اوضة المكتب ”
يوسف : احكيلي بقا الي حصل
” يحكيله ”
يوسف : سلمي بتحبك وغيرانة عليك والغيرة عمياها
سليم : سلمي قدرت تنطقها بعد كل السنين دي … بعد كل الحب الي حبناه لبعض ” يبتدي يعيط ” هو طلاقنا سهل بنسبالها اوي كدا
يوسف : سلمي بتقولك طلقني وفنفس الوقت بتقولك من جواها انا بحبك فكل دمعة نزلتها بتقول فيها انها بتحبك افهم يا غبي
سليم : سلمي دي عمري كله يا يوسف دي تعبي وصحتي وضحكتي وحزني وكل حاجة فيا هي النفس الي بتنفسه مقدرش ابعد عنها .. ده انت بنفسك شاهد علي قصة حبنا … تيجي ف موقف تافه زي ده من غير ما تفهم وتعمل كدا
يوسف : قوم معايا وصالحها واراهنك لو هي قاومتك
” يبصله وهو بيعيط ”
يوسف : صدقني هي مستنياك دلوقتي اصلا
” يقوم معاه ويخرجوا يروح لمريم الشقة ”
يوسف : هدتيها شوية
مريم : متقلقش هي هادية اتفضل يا سليم
” يدخل ويقرب عليها ”
سلمي : ابعد عني
سليم : مقدرش
سلمي : يعني اي
” يقعد جنبها ويمسك ايديها ”
سليم : مقدرش ابعد عنك يا سلمي … انتي روحي والنفس الي عايش بيه … ابعد عنك ازاي … انت عمري كله … قبل ما اروح الشغل امبارح جبتلك هدية … بمناسبة عيد جوازنا
” يطلع من جيبه علبة قطيفة فيها سلسلة علي حرف ال S ”
سليم : حرف ال S اول حرف من اسمك … الي هو نفسه اول حرف من اسمي يا سلمي
” تعيط سلمي وياخدها فحضنه ويملس علي شعرها ”
سليم : اعيش من غيرك ازاي يا غبية
سلمي بعياط : انا بحبك اوي يا سليم … حقك عليا
سليم : مهما عملتي انا مسامحك يا نور حياتي ❤
مريم بهمس ليوسف : شايف … مش انت اتخانق معاك تبقا عايز تحدفني بالكرسي
يوسف : احنا مختلفين يا حببتي احنا حبنا اصلا عبارة عن خناق 😌❤
مريم : بكرهك 😒
يوسف ببتسامة : وانا كمان يا حبيبتي 😊🖤
مريم : علي فكرة بقا هي كمان جيبالك هدية يا سليم وكانت جيالك المستشفي عشان تقولك علي حاجة 🖤
سليم : قومي معايا يلا
” تقوم معاه وهي ماشية فحضنه ، ويروحوا الشقة ”
ملك بتريقة : بقا هو ده الي طلقني يا سليم طلقني يا سليم اهي رجعت وهي حضناه
سليم : اخرسي يا بت طلقة فدماغك
ملك : اي ده في اي 😂
علي : انا راي نسبهم عشان كدا نار الحب هتولع فينا ، يلا يا ملك علي السطح ؟
ملك : علي السطح 😁
” يخرجوا ويضحكوا عليهم وهما طالعين تقابلهم مريم ”
مريم : علي فين
علي : السطح سبناهم لوحدهم شوية
مريم : لا ملك متغدتش يلا تعالوا الاكل جاهز
ملك : مش جعانة والله يا روكا
مريم : اخرسي ويلا تعالي انا مبخدش رايك
ملك : هي اي العمارة الي كل ما حد فيها يكلمني يقولي اخرسي دي !
علي : ما تخرسي بقا صدعتيني
ملك : لا انا برستيجي اتدمر ف البيت ده منقصش غير السكان يقولهالي
” يدخلوا الشقة وتقعد مريم تحطلها ف اكل وخلتها تخلص طبقها مرتين ”
ملك وهي بتاخد نفسها : مش قاادرةةة اقسم بالله انا كدا هموت مخنوقة من كتر الاكل هبقا ضاحية صنية جولاش يا روكا
يوسف : يامريم كفاية البنت وشها احمر من كتر الاكل 😂
مريم : الاكل فيه غذا يقويها علي اي حاجة وبعدين بنتي وانا حرة فيها
ملك : يا حببتي ده مش غذا ده حشو انتي بتحشيني يا روكا 😂
“علي مش قادر يبطل ضحك ”
ملك: تصدق انك سمج انتي ازاي خلفتي البتاع ده
يوسف : الا يوم ولادته … من الخضة نساني الطب والله
علي : لا ابوس ايدك بلاش تسيح دي بتمسكهم عليا زلة
يوسف : وتحملي ببجي ؟؟
علي: هحملهالك بس استر عليا زي ابنك بردو
يوسف : وبعدين احنا هنلقح عليه لوحده ليه ده انتي اتولدتي ف السوبر ماركت
” يضحك علي وتبصله هي بقرف ”
ملك : الله يسامحك يا سلمي ضحكتي عليا لولي 😒
” اليوم يخلص ،بليل، قاعدة ملك ف اوضتها وبتكلم علي واتس ”
ملك : الخطة باظت انهاردة … اكيد مكنتش هبوظ اليوم عليهم خصوصا بعد الي حصل
علي : هنلاقي وقت متقلقيش المهم اننا لازم نروح لدكتور مدحت بكرة عشان يكتبلك علي اي دوا لحد العملية علي الاقل يسكن الالم
ملك : علي … يمكن دي اشارة من ربنا اني مقولهمش ومعملهاش
علي: متكمليش كتابة هتعملي العملية يا ملك وهتخرجي منها انا وعدتك و انا واثق فربنا انه هيخليني اوفي بوعدي معاكي
ملك : يارب يا علي… يارب
” تجيلها مسدچ من جاسر ”
جاسر : كلمتيهم يا ملك
ملك: لا معرفتش انهاردة حصل شوية حاجات كدة بعدين باذن الله
جاسر : طب ما نخلي بابا يكلمهم هو
ملك : لا انا عايزة اقولهم انا مش عايزاهم يعرفوا من حد تاني غيري
جاسر : باذن الله هتخرجي منها متقلقيش انا عندي ثقة فربنا كبيرة اوي انك هتخرجي منها … خصوصا اني لسة في كلام كتير مقولتوش
ملك : ان شاء الله 🖤 .. انا هروح انام تصبح علي خير
علي : اي يا بنتي فينك ؟! بتكلمي حد
ملك لنفسها : طبعا لو قولتله جاسر مش بعيد يعملي بلوك
ملك : لا لا ده انا كنت بكلم ماما
ملك لنفسها : احيه انا نسيت انه عارف انهم خرجواا اعمل اي دلوقتي
علي بضيق : بجد والله … تمام يا ملك تصبحي علي خير
ملك : طب استني طيب انا كان قصدي غير كدا
علي : تصبحي علي خير يا ملك
” يقفل ”
ملك : ياربييي 🤦🤦🤦
” تنام ، تاني يوم تصحا سلمي وتحضر الفطار وتنده لمريم ويوسف عشان يفطروا كلهم سوا ، تروح مريم اوضة علي ”
مريم : علي … عليي
علي : اي يا ماما في اي النهاردة اجازة بتصحيني بدري ليه
مريم : قوم يلا عشان هنفطر مع طنط سلمي
“يفتح عنيه ويتعدل ويرجع شعره لورا ”
علي : تمام هغسل وشي واجي
مريم : طب يلا انجز
” تخرج ويمسك تليفونه ويلاقيها لاست سين وقت ما هو قفل يقوم ويخرج ، عند ملك تدخل امها عليها ”
سلمي : ملك موكاا … موكاا يلا قومي
ملك بنوم : والله ما كنت اقصد
سلمي : البت بتكلم وهي نايمة !! … بت يا ملك قومي
” تقوم بخضة ”
ملك : هاا في اي عملي بلوك صح عملي بلوك
سلمي : هو مين ده يا بنتي قومي يلا مريم ويوسف هيجوا يفطروا معانا
ملك : وليه محسساني انها عزومة يعني ده احنا عايشين مع بعض اصلا
سلمي : اخرسي يا بنت قومي يلا بطلي كسل
” تخرج ”
ملك : في ام كدا ف الدنيا 😒
” تقوم وتغسل وشها وتيجي تخرج من الاوضة يكون داخل علي تبصله وتبتسم يبصلها ويبص الناحية التانية ، يتجمعوا علي السفرة ”
سلمي : تعالي هاتي الاطباق من جوا يلا
ملك : طيب
” تدخل المطبخ وتحس بدوخة وزغللة جامدة تمشي خطوتين وتاخد الاطباق الدوخة تزيد يغم عليها وتقع الاطباق تتكسر يسمع علي الصوت يقوم جري ويقوموا كلهم وراه ”
علي : ملك .. مللك
يوسف : خد الماية اهي اعمل علي وشها
” ياخدها و يدلقها فوشها تدخل في مناخيرها يفوقها وتكح ”
علي وهو بيتنهد : الحمد الله ❤
ملك بفوقان : يابني انت حد مسلطك عليا مفيش مرة تفوقني فيها الا وتدخل الماية ف مناخيري حد يلحقني بعد كدة غيره يا جدعان
” يبصلها ويبتسم ”
سليم : متخديناش بالصوت اي الي حصل
ملك بتوتر : مفيش دخت شوية ومعرفتش امسك نفسي يعني بس
يوسف : وقفتي قلبنا يا بنتي … يوم الحد تيجي معانا عشان تعملي تحاليل نشوف اي حوار الدوخة الكتير ده
سليم : طب قومي يلا الفطار
” يقومها علي ”
ملك بصوت واطي : صالحتني طب ؟
علي : اخرسي
سلمي : وكسرتي الاطباق كمان تتك نيلة
مريم بحزن : فداها المهم هي
” تبصلها ملك وتبتسم بحزن ”
يوسف : اي رايكوا نخرج انهاردة يا جماعة
سليم : فكرة حلوة بقالنا كتير مخرجناش مع بعض
سلمي : هنروح فين طب
ملك : جنينة الحيوانات 🦁
علي : ما انتي قاعدة معانا اهو هنحتاج حيوان اي تاني نشوفه
ملك : 😒😒😒
مريم : طب علي فكرة بقا فكرة حلوة وانا بقالي كتير مرحتهاش
سلمي: انا كمان عايزة اروحها
يوسف : بس هنروح بعربية واحدة علي وملك يجوا بالمتوسيكل ورانا
ملك : اشطا جدا
علي : يادي القرف
ملك : انت بتجرحني علي فكرة 😒
علي : انتي بتحسي اصلا
ملك : الله يسامحك 🙂💔
سلمي : طب حيث كدا بقا نقوم نحضر السندوتشات
مريم : تمام يلا
سليم : هاي هاي سندوتشات اي احنا لو احتاجنا نجييب من اي كفاتريا هناك
يوسف : اهي دي اكتر حاجة صح اتقالت ف القعدة دي
ملك : وليه سندوتشات ما نجيب بيتزا
سلمي : اخرسي
ملك : حاضر 🙂
علي : مبتسكتيش الا لما تتهزقي
ملك : ليك يوم يا ظالم 🙂💔
” يقوموا ويخلصوا ويلبسوا وينزلوا ، يركبوا كلهم ف العربية وملك وعلي علي المتوسيكل ، ف الطريق ”
ملك : خلاص بقا
علي : ملك انتي اول مرة تكدبي عليا انتي مستهونة بيها ليه
ملك : يعني لو كنت قولتلك انه جاسر مكنتش هتتعصب
علي : كنت هتعصب بس مكنتش هضايق زي ما انا مضايق دلوقتي
ملك : خلاص بقا حقك عليا والله قولتلك كدا عشان متضايقش
علي ببتسامة : ماشي خلاص
ملك: حبيبي يا سطا متحرمش منك كنت عارفة اني مش ههون عليك 😌❤
علي : تعالي سوقي مكاني يا ملك تعالي والله متتكسفيش
” يعدي الوقت ويوصلوا الي ف العربية وميلاقوش علي وملك وراهم ”
سلمي : اي ده دول موصلوش لسة
مريم : راحوا فين دول
سليم : هيتوهوا يعني تعالوا نقطع التذاكر
” يدخلوا ، عند ملك وعلي ، ملك قاعدة علي المتوسيكل برة مستنية علي وشوية ويجي اول ما يخرج تقوم تقف بفرحة ”
ملك : جبتها جمبري 🍕🍤🌚🖤
علي : اه يلا عشان منتاخرش عليهم
ملك تبوسه من خده وتاخدها منه تحطها من ورا وهو يتثبت مكانه ”
ملك : مالك ياعم متخشب كدة ليه 🌚
علي : ها ولا حاجة يلا اركبي
” يركبوا ويطلعوا ، عند جاسر يصحا من النوم ويقوم يمسك موبايله ويستغرب ان مفيش مسدجات من ذمرد ، يقوم عشان يدخل الحمام يلاقي الفون رن بنغمة الرسالة ”
جاسر : وانا الي استغربت
” يروح ياخده ميلاقيهاش هي ”
جاسر بستغراب : ده مش هي … انا شكلي زودتها معاها المرادي
” في بيت تاني ، بنت قاعدة علي السرير ف اوضتها شوية بتتكلم ف الفون ”
ذمرد : لا مش قادرة مش هنزل انهاردة
فيروز : ليه بقا بطلي برود وانجزي يلا
ذمرد : فيروز قولتلك مش هنزل عايزة اقعد ف البيت انزلوا انتوا
فيروز : طيب براحتك … باي
ذمرد : باي
” تقفل وتشوف تليفونها متلقيهوش باعت حاجة ”
ذمرد : خليك مكابر … انا بقا هعرفك انت بتحبني ولا لا
” تقوم وتلبس وتنزل تركب عربيتها وتمشي ، توصل الچيم بس فاضي تدخل وتقعد تتفرج علي واحد وهو بيتدرب ”
ذمرد : انجز يا عم انا خللت من القاعدة
زياد : انتي لسة واصلة انتي هتحوري بس علي العموم انا خلصت
” ستووب ، نعرفكوا عليه ، زياد عنده 24 سنة بيحب البوكس جدا يبقا ابن خالة زينة ، بشرته قمحاوية وعنيه سودة وشعره اسود وناعم طويل وعنده عضلات ”
ذمرد : عايزاك فحوار
زياد : طلباتك كترت اليومين دول
ذمرد : اخلص ياض .. لو مفيش وراك حاجة انهاردة تاني تعالي نتغدا برة
زياد : تمام هاخد دش واجي استني هنا
” يمشي وترجع تقعد هي مكانها ، عند ملك وعلي يوصلوا ويروحوا للباقي ”
سلمي : بردو جبتلها بيتزا
ملك : ده حبيبي ده 😂❤
مريم ببتسامة : ربنا يخليهم لبعض
سلمي : عقبال ما نفرح بخطوبتهم قريب باذن الله
” تكون ملك بتشرب بيبسي تتحرج وتشرق وعلي يضحك علي منظرها ”
ملك وهي بتاخد نفسها : خطوبة !!
___________________________________

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى