روايات

رواية ابن الجيران الفصل الثامن 8 بقلم نانسي العربي

موقع كتابك في سطور

رواية ابن الجيران الفصل الثامن 8 بقلم نانسي العربي

رواية ابن الجيران الجزء الثامن

رواية ابن الجيران البارت الثامن

ابن الجيران
ابن الجيران

رواية ابن الجيران الحلقة الثامنة

” يفضلوا قاعدين لحد ما النهار يطلع ”
ملك : النهار طلع يلا ننزل
علي : تمام يلا
” ينزلوا ، الساعة 11 ف شقة ملك تدخل سلمي لملك الاوضة ”
سلمي : مللك … مللك قومي يلاا عندي ليكي مفجأة
ملك بنوم : يا ست في اي احترموا اني نايمة شوية الهي يستركوا بقا
سلمي: يا زفتة قومي هنروح اسكندرية
” تقوم بسرعة ”
ملك : انتي قولتي اسكندرية صح
” تنط عليها زي العنكبوت تحضنها وتفضل تبوس فيها وسلمي تشيلها ”
ملك : يا حبيتي يا سلمي والله لحملك كل المسلسلات الي عايزاها
سلمي بضحك : انزلي هتفطسيني يا عجلةة
” تنزل من عليها وتقف علي السرير ”
ملك : هنسافر امتي 🌝
سلمي : كمان كام ساعة يلا اجهزي
ملك بستغراب : اي ده هو احنا هنروح ازاي اصلا يعني اي المناسبة
سلمي : محمد ابن عمك خطوبته انهاردة وامبارح عمك كلم سليم وقاله يقول ليوسف كمان يعني عشان صحاب من زمان وكدة بقا
ملك : اي ده يعني طنط مريم وعمو سليم معانا
سلمي بخبث : وعلي 😉
ملك: طب هنقعد قد اي
سلمي : هنيجي بكرة بعد الفجر عشان جامعتك يلا انجزي
” تخرج وتنط ملك علي السرير وتقوم تطلع شنطة صغيرة وتحط فيها كام طقم وتحط فستان ، يمر الوقت ويخلصوا كلهم وينزلوا كل عيلة ف عربية و الاتنين مشغلين الاغاني ومعلينها علي الاخر ، تحس ملك بشوية دوخة ”
ملك : ماما … هي الماية فين
سلمي : عندك ورا
” تاخدها وترجع ضهرها لورا
سليم : تخيلي محمد ده اخر مرة شوفته كان عنده قد اي … ده اخر مرة شوفته كان ف تالتة ثانوي وشوف دلوقتي رايح خطوبته
سلمي : ربنا يتممله علي خير ويسعده … عقبالك يا موكا
ملك : لو هتعملولي فرحي ف اسكندرية ف انا موافقة
سليم : والله دي عايزة تتجوز عشان تلبس فستان بس
ملك : حبيبي يا سولي حافظني انت 😂
” ف عربية يوسف ”
مريم : عقبالك يا لولي😂
علي : طول ما انتوا بتقولوا لولي دي مش هتجوز ابدا… ما تقول حاجة يا بابا
يوسف : ايوة صحيح اي لولي دي هتوقفي حال الواد .. لول حلو
علي : يابابا مش انت كمان ونبي
مريم : وملك مسكاها عليه زلة والله لقولها علي لول دي 😂
علي : لو كنتي مقولتيش كنت هستغرب اصلا
يوسف : عزت ده انا اخر مرة شوفته كان يوم فرحه شوف الدنيا اديني رايح فرح ابنه
علي : هو انت كنت تعرف عزت ده
يوسف : يابني انا وعزت وسليم صحاب من يوم ما اخترعوا كلمة صحاب دي اصلا …كنا ساكنين عندهم ف العمارة حتي امك كانت ساكنة عندهم هي كمان كانت صغيرة ومكنتش بتكلم حد غيري
علي بضحك : الله الله حب من الطفولة يعني
مريم : ابوك الي كان بيحب يلعب معايا
يوسف : طول عمرك زي القطط تحبي وتنكري … المهم كانوا ف الشقة الي تحتينا وامك ف الشقة الي قدامنا … فضلنا مع بعض لحد ما خطبت امك وسليم ابوه وامه ماتوا .. كانت وصية ابو سليم انهم يرجعوا عمارة جدهم بس عزت مرضيش وقرر يروح يمسك الاملاك ف اسكندرية وطبعا عمك سليم مقدرش يمنعه ونقل هو ف العمارة الي احنا ساكنين فيها دلوقت واول ما اتجوزنا كنا عايشين ف شقة ايجار لحد ما عرفت ان سليم نقل وقالي ان الشقة الي قدامه فاضية ونقلنا وامك وسلمي كانوا ف ااسابع جنابك شرفت ف نص السابع والتانية ف اخره … عشان كدة انتوا الاتنين طالعين بنفس العصبية والجنان
علي ببتسامة وسرحان : من هنا ابتدينا يعني ❤
” يخرج دماغه من الشابك وملك كمان بس تبقا مغمضة عنيها متخدش بالها وشعرها عمال يطير وعلي بيبصلها بحب ، تاخد بالها مريم تغمز يوسف من غير ما ياخد باله علي يبصولهم الاتنين ويضحكوا ، يمر الوقت ويوصلوا لبيت عزت وهي فيلا كبيرة اوي قدام البحر علي طول ، يبقا عزت ومراته وابنه وبنته واقفين علي الباب مستنينهم ويلف علي وملك يطلعوا الشنط ”
عزت : الف اهلا وسهلا …اخيرا شوفتك تاني يا يوسف …كنتوا وحشني اوي
عايدة: الف اهلا وسهلا البيت نور والفرح بقا فرحين
سلمي : انتي الي ليكي واحشة انتي وجوزك من مصر لسكندرية ساعتين يا عزت بنقعد بالسنين منشفكوش
مريم : سلمي عندها حق انا بقالي كتير مقعدتش معاكي ورغينا ده من يوم ما اتجوزتوا تقريبا
عايدة : انا مليش دعوة كله من عزت كلموه هو ..الله ماتساعد بنت عمك وعلي ف الشنط يا محمد
دنيا” اخته ” : لا مهو العريس بقا ف علي رجليه نقش الحنة
محمد : بؤي وجعني من كتر الضحك
” يروح الاول علي عربية سليم وملك متبقاش شيفاه ويقف وراها ”
ملك : يا زفت الطين يا علي تعالي شيل معايا
” يوطي وهو بيضحك عليها ويمسك ايديها”
محمد : انا منفعش يعني
” تلف بفرحة وتنط فحضنه ويتعصب علي ويضغط علي ايديه بضوفره ”
ملك : ياااه يا عبصمد وحشتني ياض بقالي كام سنة مشوفتكش
محمد وهو شايلها وبيضحك ” هو طويل ” : لسة شبه الكوباية 😂❤
” ينزلها وتخرج من حضنه وتضربه فكتفه ”
ملك : يا اخي لسة بقولك وحشتني وانت كمان لسة لسانك اطول منك 😒
” علي واقف ومش طايق نفسه ”
علي : ملكك
ملك : طلع انت الباقي بقا 😂 ، اي
علي : خليكي هنا واقسم بالله لو اتحركتي لهيبقا يوم اسود علي دماغك
” تيجي دنيا ”
دنيا : عاملة اي يا موكا وحشتيني ❤
ملك : وانتي كمان يا دودو والله وحشاني
” تبص دنيا لعلي باعجاب ”
دنيا : انت علي بقا
علي : بيقولوا 😌
” يسلم عليها ”
دنيا : ممكن اساعدك
علي : لا لا خلاص خلصت
محمد : مش يلا يا شباب
” يمشوا مع محمد ”
محمد : دنيا عرفي علي اوضته فين وانتي تعالي يا ملك
ملك : اوضتي لو مفيهاش شباك هفلقك نصين اشطا
” يطلعوا وعلي مش منزل عنيه من عليهم ”
دنيا : دي اوضتك وفيها حمام يلا هسيبك تغير وتنزل اشطا
علي : تمام شكرا ❤
” تنزل ويقف قدام الباب وشايف ملك ومحمد ف اخر الترقة وشايفها وهي بتضحك ينزل محمد وتفضل هي مبتسمة يسيب الشنطة بعصبية ويروحلها ”
ملك بغيظ : اي الي جابك مش دنيا وريتك اوضتك
علي بعصبية : عدي اليوم ده علي خير تمام وبعدين هو مش ابن عمك ده الي جاين نحضر خطوبته ولا هو متلغبط بينك وبينها ولا اي
ملك بخبث : لا اصله مبيحبهاش
علي : ادخلي بدل ما ابوظلك ملامح وشك
ملك : متنساش تبقا ترقص مع دنيا انهاردة بقا لاني معتقدش هرقص معاك خالص
” تدخل وتقفل الباب فوشه يخبط علي الباب بأيده بغيظ تتخض وتضحك ، يعدي شوية وقت ويغيروا هدومهم وينزلوا للغدا وتقعد ملك جنب سلمي وسليم ويجي يقعد علي جنبها يلاقي محمد سبقه يتغاظ ”
عزت : بقالنا كتير اوي متلمناش اللمة دي ❤
مريم : ربنا يجمعكوا ديما ف اافرح ❤
دنيا : وانتي دخلتي كلية اي يا ملك
ملك : انا وعلي دخلنا طب
محمد : وعايزة ابقي دكتورة ف اي
ملك : نسا وتوليد باذن الله
دنيا : و علي
علي : دكتور قلب اطفال
عايدة : ما تكلوا يا ولاد انتوا مكسوفين ولا اي
ملك : بناكل اهو والله ده حتي الاكل تحفة تسلم ايدك 🖤
عايدة ببتسامة : الف هنا وشفا 💜
سليم : والفرح خدته ميعاده ولا لسة
عزت : لا لسة لما يتخرجوا بقا باذن الله
سلمي : ربنا يتمملهم علي خير ويسعدهم يارب 🖤
محمد : بعد الاكل هطلع اوريكي البدلة يا موكا
” يتعصب علي ويضغط علي الشوكة وتبصله ملك بقلق ”
ملك برتباك : لا معلش يا محمد انا تعبانة من السفر خليني اشوفك بيها ف الحفلة بليل
محمد : تمام ❤
دنيا : انت مصدقت لقيتها لو جت مها وشافتك دلوقتي 😂
علي بغيظ : لا مهي مش فاضية بقا انهاردة …. وان غاب القط العب يا فار 😡
ملك : احم طب يا جماعة انا شبعت هطلع ارتاح فوق لحد الفرح لحسن مصدعة جامد من السفر
علي : انا كمان هطلع الاوضة … بعد اذنكوا
” يقوموا الاتنين ويطلعوا ويمسكها علي من دراعها ”
ملك : ااه دراعي يا رزل ابعد هو انا مش سيبته وقمت
علي : لا كنتي اقعدي عشان كانت دقيقة كمان وهلبسك الطبق فخلقتك 😡
ملك : يابني دراعي ورم هو انا دراعي مغري للدرجادي عجبك يعني ؟
علي : لو خرجتي من اوضتك تاني وانتي مش معايا هبوظلك معالم وشك امين
ملك بتحدي : متنساش تبقا تسلملي علي دنيا 😏
” تدخل اوضتها وهو يدخل اوضته وهو متضايق ، بليل ، تلبس ملك فستان لونه زيتوني سادة وطويل وقط يبقا لايق مع لون عنيها وتسيب شعرها وتحط ميكاب بسيط ، تلاقي الباب بيخبط تروح تفتح”
ملك : ايوة يا دنيا خلا… علي
علي بنظرة حب : خلصتي
ملك : اه خلاص … اي رايك ف الفستان
علي بحب : زي القمر ❤ ..يلا
” ينزلوا مع بعض وتبقا سلمي ومريم واقفين مع بعض يشفوهم ويفرحوا اوي بشكلهم ”
سلمي : زي القمر ❤
مريم : يارب يتلحلحوا بقاا
“تشتغل اغنية نشيد العاشقين يروحوا يرقصوا ، الاتنين بصين لبعض بحب وبيرقصوا كان محدش موجود غيرهم 🖤”
” صاحبة الصون والعفاف .. احلي واحدة ف البنات 💙 … الي عمري ما قلبي شاف ..زيها ف المخلوقات 🖤 … تسمحيلي برقصة هادية … تسمحيلي بقربي منك 💙 …. حلم عمري تكوني راضية ..عن وجودي بس جنبك 🖤….ياخلاصة الجمال … يا نشيد العاشقين 💙 … يا اجابة عن سؤال … كان شاغلني من سنين 🖤 …. كان سؤال عن مين حبيبتي ؟.. مين هتبقا اساس حكايتي! ..💙 والاجابة كانت انتي انتي كنتي غايبة فين 🖤”
” الحفلة نظامها الترابيزات من غير كراسي تخلص الاغنية ويروحوا يقفوا الاتنين مع بعض وتيجي دنيا ”
دنيا : فستانك تحفة يا موكا
ملك : دي اقل حاجة عندي يا بنتي 😌😌
دنيا : يخربيت التواضع
” تبص لعلي باعجاب ”
دنيا : شكلك حلو اوي ف البدلة
علي ببتسامة : شكرا يا دنيا انتي كمان زي …
ملك تقاطعه بغيظ : ولا لو شوفتيه بهدوم البحر بقا يالهوووييي بيبقا شبه انديل البحر طبعا
دنيا : لا معتقدش اكيد انتي الي عامية 😊
ملك بغيظ : بجد والله
” يضحك علي منظرها ، تيجي اغنية هادية ويطلعوا الكابل علي الاستيدچ ”
دنيا : انا بحب الاغنية دي اوي .. ينفع ترقص معايا
” يبص لملك بقلق وملك مش طايقة نفسها وبصاله بغضب ”
دنيا : اكيد مش هضايقك يا موكا صح
ملك : هضايق ليه يا روحي هو حر 🙂
دنيا : طب يلا الاغنية هتخلص
” تشده من ايديه وهو بيبصلها باسف تلف وشها الناحية التانية وبعدين تبص عليهم ”
” في مكان تاني ،عند جاسر قاعد ف الجنينة وباصص للسما يقرب عليه ابوه ”
مدحت : قاعد لوحدك ليه
جاسر : برتاح وانا لوحدي
مدحت : بقالك سنين لوحدك مزهقتش من الوحدة
جاسر : اتعودت عليها.. من يوم ما ماما ماتت وانت رحت اتجوزت وانا متعود عليها
مدحت : وطلقتها عشانك عشان حسيت اني غلطت
جاسر : حسيت متاخر اوي يا بابا … لو سمحت خليني ارجع البيت
مدحت : مش هيحصل
جاسر : يبقا عايز تضيع حتي شوية الحب الي كنت شايلهم فقلبي ليك من ايام طفولتي
” يقوم ويسيبوا ويمسح وشه ، عند علي واقف وهو بصص لملك ”
دنيا : بتحبها
علي : ها .. هي مين
دنيا : هي كمان شكلها بتحبك اوي .. وبتغير عليك اوي كمان … من راي ان انهاردة وقت مناسب عشان تعترفلها بحبك .. اعمل بنصيحتي ومتتاخرش 💙
” ملك تحس انها هتعيط تمشي وتطلع تجري علي البحر وهو يسيب دنيا ويروح وراها ”
علي : ملك ..استني بس …ملكك
” تلف ”
ملك : عايز اي ..روح كمل الرقصة لتخلص
علي : في حاجة اتاخرت فيها اوي لازم اقولهالك
_________________________________________

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى